Tinder discrimineert op basis van leeftijd

• 17 February 2022
  • 8 reacties
  • 195 Bekeken
Tinder discrimineert op basis van leeftijd
Reputatie 2
Badge +2

Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Sommige gebruikers betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.

In Nederland heeft Tinder de meeste verschillende prijzen: 31. En het verschil tussen het laagste tarief (€3,77) en het hoogste tarief (€21,99) is erg groot.

Lees hier meer over het onderzoek naar de prijzen van Tinder.

Wat vind jij ervan dat Tinder sommige mensen meer laat betalen? Vind je dat oké, als ze maar vertellen waarom? Of vind je dat de prijs voor iedere leeftijd hetzelfde moet zijn?

8 reacties

Hebben jullie aangifte gedaan?

Reputatie 2
Badge +2

@Harrie LPP We hebben de uitkomsten van het onderzoek gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kun je ook lezen in dit artikel over het onderzoek naar de prijzen van Tinder.

Ik zou echt niet weten waarom de prijs voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn. Je kunt een simpel gedachtenexperiment doen waarbij een grote groep mannen op Tinder op zoek is naar vrouwen en de verhouding daar heel scheef is. Dan is het economisch logisch vrouwen een zodanige prijs te berekenen dat er hopelijk ook nog iets gebeurt op de site. Een dergelijke redenering kan ook gelden voor leeftijd en we weten zoals zo vaak op dit forum ter sprake gekomen dat leeftijdsdiscriminatie in principe ook helemaal niet verboden is anders was er geen AOW of zou iedereen een lening kunnen krijgen ongeacht zijn leeftijd.

Het idee is dat iedereen voor hetzelfde product dezelfde prijs betaalt maar ik denk dat je best een redenering op kan hangen dat het product, of zo je wil de dienst, Tinder sowieso niet voor iedereen dezelfde ervaring of hetzelfde product is. 

Brood (of om het even wat, als je er maar een lang genoeg BSverhaal aan ophangt) wordt ook door iedereen anders ervaren, en toch zou ook jij het denk ik vreemd vinden als jij in de winkel ineens een andere prijs voor je brood moest betalen dan iemand anders zoals een vrouw (ik neem vooralsnog altijd aan dat je een man bent… correct me), een anglicaans gelovige, een uit Klazienaveen afkomstig persoon, of een jongere. Het zou best een idee zijn om jongeren minder te laten betalen voor brood om hen ook aan het brood te krijgen.
Hint: het is iets met de wet. Begin vooraan in de wet te lezen.

Brood (of om het even wat, als je er maar een lang genoeg BSverhaal aan ophangt) wordt ook door iedereen anders ervaren, en toch zou ook jij het denk ik vreemd vinden als jij in de winkel ineens een andere prijs voor je brood moest betalen dan iemand anders zoals een vrouw (ik neem vooralsnog altijd aan dat je een man bent… correct me), een anglicaans gelovige, een uit Klazienaveen afkomstig persoon, of een jongere. Het zou best een idee zijn om jongeren minder te laten betalen voor brood om hen ook aan het brood te krijgen.
Hint: het is iets met de wet. Begin vooraan in de wet te lezen.

Brood is nou precies iets dat je wél beet kunt pakken en is juist wel altijd hetzelfde product en je slaat het belangrijkste deel van het BS-verhaal over vraag en aanbod over. Heb je dat niet begrepen of was je het daar mee eens?

Doe mij eens een relevante quote uit de wet die verklaart wat er dan niet mag, maar AOW en een 65+ pas wel en dat je ouderen ook een lening mag weigeren op basis van hun leeftijd.

Tinder is net zo precies hetzelfde voor iedereen. Dat is, als ik goed begrijp wat het is, want ik heb het nooit gedaan: je gezicht verschijnt op het scherm en dan kunnen kijkers het naar links of rechts swipen.

Reputatie 6
Badge +3

Ik vind dat de term discriminatie tegenwoordig wel erg gemakkelijk gebruikt wordt. Ik zou het begrip met de bijbehorende rechtsbescherming willen reserveren voor zaken die echt in grijpen in de levens van mensen. Als je ieder onderscheid discriminatie noemt heeft het geen betekenis meer.

Ik vind dat de term discriminatie tegenwoordig wel erg gemakkelijk gebruikt wordt. Ik zou het begrip met de bijbehorende rechtsbescherming willen reserveren voor zaken die echt in grijpen in de levens van mensen. Als je ieder onderscheid discriminatie noemt heeft het geen betekenis meer.

Juridisch is het woord discriminatie gereserveerd voor onrechtmatig onderscheid maken en het kan best zijn dat wat Tinder doet onrechtmatig is. Volgens mij moet de ACM dat dan wel beoordelen en ik neem aan dat de rechter het finale oordeel mag vellen als men het aanvecht.

Reageer