Consumentenbond.nl

"Tips voor de accu van je iPad, Android- en Windows-tablet" - apps en ervaringen...?

• 8 december 2017
  • 17 reacties
  • 1895 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
  • Actieve deelnemer
  • 291 reacties
Wie heeft ervaring met het gebruik van apps zoals Battery Docter en/of DU Battery Saver?

In bovenstaand artikel (Tests->Tablet->Gebruikstips) wordt de "Battery Doctor" app aangevoerd.
Die komt er niet goed van af. Weliswaar heeft het 4 sterren in de Play Store, maar die gelden voor de vroegere versies. De recente reviews maken gehakt van deze app.

Een andere app "DU Battery Saver", zou misschien een beter alternatief zijn, 10 miljoen users gaven 'm 5 sterren.
Toegegeven, op "Androidblacklist" komt 'ie ook niet goed af. Die geven Greenify als alternatief.
Maar daarvan zijn de reviews weer duidelijk minder...

Kennelijk is er altijd wel wát aan te merken... 🙂

Hoe dan ook, misschien is DU Battery Saver een beter alternatief voor de aanbevolen app.

Ik moet bekennen: ik heb geen van beide apps draaien - ben er niet zo zeker van of alles net zo lekker loopt als voorheen, ofwel, misschien gaan zaken stroever/langzamer of doen bepaalde dingen het ineens niet meer.

-

17 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Gewoon geen van alle erop gooien lekker de GSM standard houden. Loopt je accu snel leeg dan komt dat door een app. Open MAPS en klik links boven op de 3 streepjes , ga dan naar instellingen en open daar meldingen. En zet in de volgende 2 alles uit "Mijn bijdragen" en "Mensen en plaatsen" nu kan je de app weer sluiten en gaat de accu langer mee.
Reputatie 3
Badge +3
Eerste stap die ik altijd doe bij een nieuwe tablet/smartphone is alle 'bloatware' eraf halen. Dat is software van Samsung/HTC/Huawei/Xiaomi die als een laagje bovenop de reguliere Android zit. Die is doorgaans niet voor prestaties geoptimaliseerd en vreet bronnen. Daarnaast verzamelen de fabrikanten op die manier zeer uitgebreide informatie.

Het verwijderen van bloatware kan weleens lastig zijn, vooral op Chinese apparaten zoals Xiaomi. Hiervoor (en voor het écht goed cleanen) is root access vereist. Daarna kun je een app als CleanMaster gebruiken:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster.mguard&hl=nl

Verdere tips:
- wees zeer kritisch op de apps die op je telefoon staan
- haal je foto's/bestanden geregeld uit je telefoon, die eten soms een deel van het werkgeheugen en laten de indexen vollopen
- heb je een zware app gebruikt, force close die in plaats van gewoon naar 'home' te gaan
- clean de cache af en toe (doet bovenstaande software ook)
- clean downloadgeschiedenis af en toe (met Chrome iets minder relevant overigens)
- elke twee jaar een nieuwe accu is mijn persoonlijke devies. Doorgaans kan een accu maar 500-1000 oplaadcycli mee en loopt performance daarna sterk achteruit.
- eens in de zoveel tijd alle apps uit de achtergrond wissen
- eens in de zoveel tijd de telefoon opnieuw opstarten, zo geef je een volgelopen index of registry de kans om opnieuw op te bouwen
- UPDATES, zo snel mogelijk, daar zitten altijd weer optimalisaties in voor de OS

Voor de gevorderden (maar die hoef ik dat niet te vertellen), zet er een stock ROM of geoptimaliseerde XDA ROM op 😛. Cyanogen is inmiddels in performance gedaald, maar er zijn genoeg alternatieven voor de digitale klusser
Of Samsung bloatware tegenwoordig nog voor een korte accuduur zorgt weet ik niet. Het zal vast van invloed zijn maar ik heb er eigenlijk geen last van. Ook levert Samsung (of Android) tegenwoordig een energiebesparingsapp mee. Die zorgt er voor dat je batterij uren langer mee kan gaan door een aantal instellingen voor je aan te passen die dat veroorzaken. Dus, de nieuwe telefoon (S7, Android 7)) kan makkelijk een dag of 2 a 3 mee op een accu. En mijn oude Samsung tablet gaat ook dagen mee op een acculading. En met de geleverde snelle lader (telefoon) is opladen al helemaal geen probleem, binnen een uur is de accu weer vol.
Reputatie 4
Badge +5
Op de eerste plaats: heel hartelijk dank voor alle reacties! Met bloatware en apps: hier heb ik wat problemen mee. Ik weet namelijk niet wat 'essentieel' is (lees: die belangrijk zijn voor het systeem en die ik beslist moet laten staan) en welke niet en die ik dus kan uitzetten en verwijderen.

Ik heb even gekeken wat er nú in de lijst onder 'Settings->Application Manager' staat en kom tot maar liefst 68 onderdelen. Hiervan 5 'Turned Off', 1x 'Not Installed'

Hoe iets uitzetten, dat is niet een issue, maar wel wát uit te zetten, c.q. verwijderen, dus

Ik heb een Samsung Galaxy Tab S 10.5 (T800) met Android v6.01

Van die lijst zijn er zo'n 20 stuks waarvan ik weet dat ze belangrijk zijn, dan wel dat ik ze zelf geïnstalleerd heb.

Maar wat te doen bijvoorbeeld met

Dropbox
Email
Flipboard
Google PDF Viewer
Google Play Books
Google Play Games
Google Play Movies & TV
Google Play Music
Google Play Newsstand
Google Play services
Google Play services for Instant Apps
Hancom Office Cell Viewer
Hancom Office Viewer
RCPComponents
S Planner
S Voice
Samsung Music
Samsung Print Service Plugin
Samsung Push Service
SideSync
TalkBack

Dropbox gebruik ik niet,
Email, daar heb ik AquaMail voor
enzovoorts.

Ik krijg de indruk dat je bepaalde apps niet echt kunt verwijderen, hooguit stopzetten.

Overigens, ik heb begrepen dat het niet gunstig is om tijdens het gebruik van je tablet/smartphone de batterij op te laden. Waarschijnlijk is het 't beste om tot zeg 10-15% te gebruiken, Samsung geeft dan een waarschuwing, en dan weer tot 100% op te laden(?)
Reputatie 3
Badge +3
@cbw62 dat is inderdaad lastig, sommige mensen verwijderen meer dan nodig, waardoor (vooral met root-toegang) de telefoon minder optimaal presteert. Van de apps die je noemt, herken ik de volgende:

Dropbox - applicatie voor opslag van documenten, foto's, bestanden - kan weg
Email - native Samsung mail - meestal niet zomaar te deïnstalleren
Flipboard - presentatie-app, kan weg indien mogelijk
Google PDF Viewer - handige PDF viewer, kán weg, maar eet weinig bronnen
Google Play Books - virtuele kiosk met boeken, kan weg
Google Play Games - kan weg, tenzij je veel spelletjes speelt
Google Play Movies & TV - soort netflix van Google, kan weg
Google Play Music - soort spotify van Google, kan weg
Google Play Newsstand - soort blendle van Google, kan weg
Google Play services - deze kan niet weg, is de installatieservice voor apps
Google Play services for Instant Apps - deze ken ik niet
Hancom Office Cell Viewer - viewer voor Office documenten, kan weg
Hancom Office Viewer - viewer voor Office documenten, kan weg
RCPComponents - helper voor softwareintegratie, kan weg
S Planner - agenda van Samsung, kan weg
S Voice - stemherkenning van Samsung, MOET weg (vreet bronnen)
Samsung Music - spotify van Samsung, kan weg
Samsung Print Service Plugin - voor Samsung printers, kan weg
Samsung Push Service - MOET weg (vreet bronnen)
SideSync - Synchroniseren van Samsung devices via USB, kan weg
TalkBack - schermlezer, kan weg.

Verder staat hier een lijst van bekende bloatware van Samsung:
https://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s7/663661-samsung-galaxy-s7-bloatware-system-apps-safe-remove.html
Reputatie 4
Badge +5
Hallo @Roman

Zo hé ... dit is FANTASTISCH!!
Enorm bedankt. Ik vind dit echt super.

Ik ga er straks mee aan de slag. Die andere lijst, op androidcentral, kende ik ook niet.
Ga ik ook doornemen uiteraard.

Nogmaals dank, dit helpt mij enorm.

Mogelijk dat ik cleanmaster dan niet meer nodig zal hebben.

-
Reputatie 2
Badge +1
Het lijkt er inderdaad op dat de app Battery Doctor er niet meer zo goed van af komt. Ik zal hem van de pagina halen. DU Battery Saver is zo te zien wel een aardig alternatief, ga ik proberen. Bedankt voor het melden!

Overigens is de noodzaak van zo'n app bij nieuwere toestellen met nieuwere versies van het besturingssysteem wat minder groot. Juist bij oudere tablets of iPads, zoals ook de Tab S 10.5 heeft het vaak nog wel een positief effect op de accuduur/snelheid, al bereik je met de tips van Roman grotendeels hetzelfde.
Reputatie 4
Badge +5
Wat ik mij overigens wel afvraag is het volgende. Stel dat je iedere keer tussendoor oplaadt, terwijl de accu nog niet leeg is, bijvoorbeeld wanneer de accu nog voor 40% geladen is. Je doet dat omdat je de zekerheid wilt hebben dat je constant genoeg stroom hebt.

Ik neem aan dat dit dan als een laadcyclus gezien wordt?
Dat zou betekenen dat wanneer een accu -zeg- 500 laadcycli meegaat en je laadt 'm 2x per dag op, op die manier, dat het na minder dan een jaar 'over-en-uit' is met de accu?

Accu's, altijd een wat vage zaak vind ik: bij een accu van de elektrische fiets wordt weer aanbevolen om 'm constant op stroom te houden, terwijl dat voor een tablet/smartphone weer níet de bedoeling is...
Reputatie 5
Badge +7
@cbw62 Interessant topic dit! Ik heb voor het gemak even de URL naar het artikel dat je noemt, in jouw openingstekst gezet. @Roman Dank voor jouw nuttige info! Zijn er nog meer mensen die hun accuduur verlengen met bovengenoemde acties of op een andere manier?
Reputatie 2
Badge +1
Advies geven over accugebruik is doorgaans best lastig maar hier zijn we wel vrij zeker van:

Tussentijds opladen is bij de (lithium-ion) accu's van tablets/smartphones/laptops geen probleem, en zal de levensduur niet negatief beïnvloeden. Ook voor de laadcycli maakt het niet uit. Een cyclus houdt in: 1x volledig ont- en opladen. Het maakt voor het tellen van de cycli niet uit of dat in een oplaadbeurt is of verspreid over meerdere. Als je een tablet dus 2x van 50% naar 100% oplaadt, telt dat gewoon als 1 cyclus.
Reputatie 4
Badge +5
@Elvin Hartelijk dank hiervoor!

Wat ik mij verder afvraag is het volgende.
(Misschien een tip voor op de "Tips voor de accu van je iPad, Android- en Windows-tablet"-pagina?)

1) Op dit moment is het zo dat ik, na gebruik, mijn tablet iedere keer volledig uitzet.
Ik zet 'm zo'n 4-6x per dag aan.

2) Er bestaat ook een mogelijkheid om kort op de 'power'-knop te drukken, het scherm gaat dan uit ("Lock instantly with power key). Aanzetten gaat dan ook weer door kort op diezelfde power knop te drukken. In mijn geval moet ik daarna eerst een pincode invoeren om verder te gaan.

Vraag: wat is beter? 1) of 2)

Ik kan mij voorstellen dat 1) meer stroom verbruikt, maar of bij 2) op de achtergrond ook stroom verbruikt wordt, stroom die bij volledig uitzetten níet zou zijn verbruikt... dat weet ik niet.
Misschien maakt het eigenlijk amper uit en heb je, bij 2) wel het gemak dat je niet hoeft te wachten?
Reputatie 4
Badge +5
Voor de gevorderden (maar die hoef ik dat niet te vertellen), zet er een stock ROM of geoptimaliseerde XDA ROM op 😛. Cyanogen is inmiddels in performance gedaald, maar er zijn genoeg alternatieven voor de digitale klusser

[Off-topic]
'Digitale klusser' inderdaad en iemand die de weg weet.
Het is een aparte wereld: als je even rondsnuffelt op Internet dan geef je het lezen van termen als 'AICP, CFAutoRoot, chagallwifi.img, Heimdall, USB debugging , Android Debug Bridge (adb) , LineageOS, OTA resp TWRP updates', etc.etc. en het bladeren door een wirwar van dus grotendeels onbegrijpelijke websites, al vlug de moed op: 'Weet je wat ... laat maar...' Je weet niet waar en hoe je moet beginnen, wat je opgeeft en wat te doen als het fout gaat. Het is min of meer vergelijkbaar als zou ik mijn vrouw vragen om de batterij van mijn pc te vervangen... 🙂
Reputatie 2
Badge +1
@cbw62 De tablet altijd uitzetten na gebruik, is bij tablets (en smartphones) niet nodig, helemaal niet meerdere keren per dag is. Het lijkt me erg onpraktisch en ik vermoed dat je er qua accuduur niets mee opschiet, maar dat hangt misschien af van hoe snel de accu leegloopt in de standby modus (optie 2 die je noemt). Als je de tablet een aantal dagen of misschien een week niet gebruikt, dan is het wel prima om hem helemaal uit te zetten.

Als de accu in standby bijvoorbeeld snel leegloopt (meer dan 20-30% per dag, zonder gebruik), dan zou ik eerder kijken naar bepaalde apps die misschien veel stroom verbruiken in standby, en die uitzetten. Je vindt daar een overzicht van bij Instellingen > accu of accugebruik, of iets wat daar op lijkt.
Het is mijn ervaring is dat je enorme kunt besparen op het stroomgebruik door even de vliegtuigstand aan te zetten. Handig als je het toestel een paar uur of een nacht niet gebruikt en veel sneller dan opnieuw booten.
Reputatie 4
Badge +5
@Elvin Hartelijk dank Elvin!
Dan probeer ik voorlopig en overdag de standby stand. Eens kijken hoe dat werkt.
Nogmaals dank.

Oh... schiet me net te binnen: ik vroeg mij af of je tablet accu kon 'overladen'.
Het is mij een paar overkomen dat ik per ongeluk vergeten was dat de tablet aan opladen was.
Tijdens het schrijven van dit bericht heb ik daarop gezocht en las op onderstaande site dat onder de 30% en boven de 70% vanwege thermische belasting niet aan te bevelen was/is.

Wetenschap.infonu.nl - Misverstanden opladen en ontladen van een accu

Misschien ook iets voor "Tips voor de accu van je iPad, Android- en Windows-tablet" pagina?

-
Reputatie 2
Badge +1
@cbw62,

Er zweven op internet een hoop halve waarheden en mythes rond over accugebruik. In de praktijk blijkt het helaas moeilijk om vast te stellen wat nu wel en wat juist niet goed is voor de accu. Er is een aantal zaken waar we wel bijna of helemaal zeker van zijn.

Bij de lithium-ion accu's in smartphones/tablets/laptops is het in ieder geval wel bekend dat overladen, of het te lang aan de lader hangen, niet direct een probleem is. Het apparaat stopt met opladen als hij vol is, en krijgt alleen langzaam nieuwe lading om op 100% te blijven. Gebruik wel de meegeleverde lader, want met sommige goedkope laders heb je wel weer kans op hele andere problemen.

Of het ook goed is voor de accu, is een ander verhaal. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat het gunstig is voor de levensduur van een li-ion accu om hem tot hooguit 80% op te laden, vanwege de lagere spanning in de accucellen. Hoe gunstig het precies is, is lastig te zeggen, vooral als de accu regelmatig maar slechts korte tijd boven de 80% opgeladen is. Gebruik je de accu echter voor langere tijd niet, dan is het wel aangetoond dat het beter is voor de levensduur om hem onder de 80% te bewaren, met 40% als ideale stand. Ook de omgevingstemperatuur speelt hierbij een rol, accu's verliezen namelijk sneller hun capaciteit in een warme omgeving.

Het tegenovergestelde van overladen, geheel ontladen, is in principe wel slecht voor de accu, maar tegenwoordig hebben accu's een beveiligingsmechanisme ingebouwd om volledig ontladen accu's te beschermen. Ook apparaten zelf gaan tegenwoordig beter om met accu's en gaan al uit voordat de batterij helemaal leeg is. Dan nog is het inderdaad beter om je apparaten niet te vaak helemaal leeg te laten lopen. Heel af en toe kan het nodig zijn om de accu te kalibreren, dat is niet zo erg. Daarnaast is de kans groot dat de accu helemaal niet meer werkt als hij langere tijd op 0% heeft gestaan. Dat heb ik onlangs zelf nog ervaren met een laptopaccu die 2 jaar niet was gebruikt. ☺

Ik ga de pagina die je noemt over enige tijd weer eens updaten. Wellicht zijn er inderdaad weer nieuwe accutips te bedenken. Er zijn op internet sowieso veel bronnen te vinden die uitspraken doen over accu's in smartphones, laptops en tablets. Zelf vind ik www.batteryuniversity.com een van de betere daarvan.
Reputatie 1
Badge +1
Interessante discussie dit! En fascinerend vind ik de bijverschijnselen, zoals Elvins ervaring met te lang leeggelaten accu's. Het is alsof je een plant lange tijd geen water geeft. Op een gegeven moment is er geen redden meer aan.

Apple heeft een eigen dimensie toegevoegd, namelijk het bewust (en zonder het te melden) langzamer laten draaien van iPhones.
Li-ion (of polymer) hebben de fijne eigenschap dat ze lang een bepaalde spanning kunnen behouden en pas als de accu echt leeg raakt, dan houdt het op. Zo gebruik je zoveel mogelijk energie uit een bepaald accuvolume, en digitale circuits vinden het sowieso prettig als de voeding constant blijft.
Stel dat we onze smartphones met alkaline batterij-en moesten voeden, dan viel de smartphone uit, ruim voordat ze leeg zouden zijn. Een zaklamp doet het nog een beetje in dat geval, de smartphone of tablet niet meer.

Die Li-ion batterijen die ik net beschrijf klinken ideaal. Maar als je ze compact maakt, en er electronica op aansluit die hoge eisen stelt aan de mogelijkheid om energie te leveren, dan kan het toch mis gaan. Met name als de accu wat ouder wordt. De smartphone kan dan voortijdig uitvallen, als er bij het ontwerp onvoldoende met de veranderende accu eigenschappen is rekening gehouden.

Dit gebeurt bij bijna alle iPhones van Apple. De oplossing was, en is, om de electronica dan maar minder hoge eisen te laten stellen. De processors die je smartphone snel maken, mogen dan niet meer zo snel werken. "Mensen merken het toch niet", of schrijven de traagheid toe aan het zwaarder worden van de besturingssoftware, of aan die 'bloatware' opruiming waar je nooit aan toe kwam. Dat kan deels waar zijn, maar de parallel met sjoemel-software dringt zich op.

Apple bood excuses aan. En verlaagde de prijs van accuvervanging. Juichen is nog niet op zijn plaats. Hoewel accuveroudering normaal is, is snelheidverlagen of uitval dat niet. We hebben Apple een paar vragen gesteld, en wachten nog even op antwoord.

De tip is; heb je een trage iPhone, dan biedt Apple voor een te overzien bedrag (29 euro) accuvervanging aan. Dan is de iPhone weer snel(ler). Tot dat deze accu ook weer veroudert.

Voor tablets speelt deze problematiek veel minder, omdat de accu van een tablet veel groter is, en groot genoeg om aan een sterke energievraag van de processors te voldoen.

Reageer