gratis artikel

Tips voor Gmail en Outlook.com

• 18 May 2022
  • 9 reacties
  • 1129 Bekeken
Tips voor Gmail en Outlook.com
Badge +8
  • Community Manager
  • 2153 reacties

Maildiensten hebben een hoop handigheidjes en verborgen functies die niet bij iedereen bekend zijn. Met onze 9 tips en trucs voor Gmail en Outlook.com gebruik je je maildienst optimaal!

Wist je bijvoorbeeld dat je je e-mail ook kunt 'snoozen'? En dat je ook een pdf kunt maken van een e-mail? Bekijk meer tips en trucs in dit gratis artikel uit de Digitaalgids van mei/juni 2022.

Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze hier!

9 reacties

Mijn tip is: gebruik de mail van deze datagraaiers niet.

Kijk ook eens hier.
Gmail en Outlook zouden niet zo vanzelfsprekend moeten zijn.
https://freedom.nl/nieuwsartikel/het-digitale-onderwijs-dat-moet-en-kan-anders

Het is nuttig te bedenken dat de mail rules die je zelf instelt bij Outlook, actief zijn vóór de spam routine in werking treedt.

Verder, mocht er consistent mail van een bepaalde afzender in je spam terecht komen bijvoorbeeld Marktplaats, die stuurt met iedere keer verschillende afzenders als: mx-aaaaaa-abcdef12419e1000f20800-mp-mp@mail.marktplaats.nl dit werkt dan dus niet als je op een mail clickt en zegt ‘geen spam’. Nu kan je dat ondervangen, door een heel domein te ’whitelisten’, dus “marktplaats.nl”, maar dat moet je dan wel handmatig instellen.

Outllook heeft ook een ‘sweep’ modus, waarbij periodiek je de bezem door je mailbox wordt gehaald en bemaalde mails in specifieke mapjes geplaatst, gearchiveerd of gewist worden.

Waarom ik mijn enthousiasme moeilijk verbergen kan voor zowel Outlook Microsoft (MS Word) als voor Gmail (Google.nl) heeft waarschijnlijk meer te maken met het bedieningsgemak dan met de beperkingen opgelegd door  mobiele telefonie aanbiedingen,en laat zich in het kort illustreren met een voorbeeld.

U heeft ongetwijfeld wel eens een boete opgelopen.

Wat is in dat geval een logisch gevolg ?

Eerste aanmaning,herinneringsbrief,aangetekende brief,buitengerechtelijke incassokosten,tekst,factuurherinnering,centraal justitieel incassobureau  en CJIB,of factuurherinnering,tekst,CJIB en aangetekende brief ?

Reputatie 4
Badge +3

Voor sommige mensen is het vrijwel onmogelijk geworden om mail nog over de muur te krijgen bij Hotmail/Exchange.com/Live.com/Outlook … Kortom MS mail.

Als je IP adres MS niet aanstaat dan ga je op de zwarte lijst (ongeacht DKIM, SPF, etc. ) .  Alle maildiensten behalve bovenstaande accepteren de mail alleen die niet.  Laten whitelisten werkt niet.

En als MS het nu zelf goed voor elkaar zou hebben tja dan zouden ze een punt kunnen hebben. 

Maar mailserver van hotmail die zzich als Live.com domain aanmelden, Live.com die outlook als domain hebben. ( dit ivm certificaat controle op TLS).   De forward lookup van een server klopt niet bij de eigen naam en ook niet bij de reverse lookup van een adres en een paar andere eisen die aan de rest van de wereld gesteld worden.   Kortom het is een zooitje… 
Google is geen fijne tent, maar dit hebben ze begrepen en echt wel voor elkaar.

Reputatie 7
Badge +5

We moeten natuurlijk niet vergeten dat de gemiddelde mailende consument niet snapt wat wat een domein, cetificaat, mailserver, dkim enz, is. En ook geen last hiervan heeft omdat het een specifieke situatie is die bij de gemiddelde consument (doelgroep CB) niet voorkomt. 

Laten we een specifieke situatie niet tot generieke verheffen

Als je IP adres MS niet aanstaat dan ga je op de zwarte lijst

Dit is een groeiend probleem omdat de IPv4 adressen op zijn.
Adressen worden verkocht of geleased aan providers die tekort hebben.
Vaak adressen uit een ander land of ze staan bekent als tunnel.
Een tunnel gebruik je om de verbinding anoniem te houden.

De nieuwe norm IPv6 bestaat al meer als 25 jaar.
En nog steeds is het internet afhankelijk van de oude norm.
Ook heel veel professionals hebben er problemen mee.

@E.B.F. Stroeve 
Het klopt, de gemiddelde consument snapt niet waar het om gaat.
In het verleden kon je alles belazeren met het versturen van email.
Door de strenge controles in het systeem, is dat een stuk moeilijker.
Jaren lang moest alle email in de brievenbus van je eigen internet provider.
Nu moet de uitgaande email in de brievenbus die bij het email adres hoort.
En hobbyisten die er een eigen brievenbus op na houden, komen ook vaak in de problemen.

Dat Gmail en Outlook er streng op zijn, is gekomen omdat daar de meeste spam heen gaat.
Ik heb wel eens gezien, dat er meer als 90% van al het verkeer spam was.
Dit kon niet langer zo door gaan.

Reputatie 4
Badge +3

@E.B.F. Stroeve

Dat ik een niet standaard setup heeft zegt niets over de soorten mail die verzonden worden.

Ik heb een eigen domein oa. om beter/correcter op spam te controleren en reageren dan dat een toko als M$ doet, die gewoon mail verduisterd zonder mogelijkheid om intenties aan te tonen (en dat kan geautomatiseerd). 

Daarnaast krijgt elk contact bij mij een eigen mailadres (en bij meer dan eenmalig gebruik een mailbox). En op die manier zijn er al enkele adressen (en bedrijven) op een zwarte lijst beland nadat dat adres plotseling als reclame object aan anderen verkocht was.

Google heeft dus WEL voor elkaar om mail volgens internationale standaarden te behandelen.

Reputatie 7
Badge +6

Doordat de emailprogramma's door de tijd heen veranderden en er af en toe een nieuwe computer kwam bewaar ik van oudsher de emails niet in het emailprogramma, maar gewoon als .eml bestand op de harde schijf. Gewoon als document tussen de documenten van Word en pdf en zo. Alleen emails van belang bewaar ik, net zoals vroeger met ordners werd gedaan. In het emailprogramma wordt dan alles uitgeveegd. Wat er staat is wat nog behandeld moet worden. 

Ik heb WIndows 10 en 11 zonder Microsoft account dus kan ik Outlook niet gebruiken als ik geen account wil. Ik gebruik gewoon Gmail en Ziggo Mail als webmail met Thunderbird als emailclient. Het meeste werk ik met Thucnderbird en heb daar een overzicht van alle mailaccounts. In de privacy van Google heb ik alles uitgezet.

Bij tijd en wijle blokkeer ik eens alle mails in de spambox en merk dat het een tijdje helpt. Paar maanden weer hetzelfde, zo sukkelen we voort. In de privacyinstellingen staat alles uit. 

Reageer op binnengekomen e-mail, waarop je hebt gereageerd met een ander medium (b.v. telefoon), dus niet met ‘beantwoorden’ in je mail, met een mailtje aan jezelf. Zet hierin wat er is besproken. Vervolgens parkeer je deze mail onder een speciaal voor dit doel aangemaakt label. Voorkom daarmee het maken van aantekeningen op memo's, in schriftjes en op papiertjes (die vervolgens weer zoek raken) en houd de discussie bij elkaar.

Reageer