Consumentenbond.nl
Vraag

Toch betalen voor reparatie Acer Laptop

• 10 december 2019
  • 14 reacties
  • 839 Bekeken

Badge

Wij hebben ruim 8 maanden geleden een ACER SPIN 5 Nitro laptop gekocht bij WEHKAMP. Al redelijk snel (3-4 maanden) begon de Backspace toets niet meer lekker te typen. Maar goed de toets functioneerde nog wel en ik wilde de laptop niet weken kwijt. Helaas na 8 maanden deed de toets het echt niet goed meer en zat die ook wat losjes. De toets maakte gewoon niet goed contact meer als je er NIET precies in het midden op drukte. Alvorens ervoor gebeld en kon hem gewoon opsturen voor reparatie… tot overmaat ging van alles mis tijdens dit proces. Hier heb ik ff alles opgesomt: 

• Halve dag wachten en vrij nemen voor DHL (die niet is komen opdagen) en heb toen zelf moeten reizen naar een DHL punt. Was best frusterend. 
  • Laptop die bijna 1 week bij het distributiecentrum ligt te zweven voordat ie pas op zijn bestemming kwam…
  • Onverwachts toch nog 125 euro moeten betalen en het is echt gewoon normale slijtage bij normaal gebruik 
  • Ik kreeg een bericht (heb er printscreen van gemaakt) dat ik binnen 5  dagen moet beslissten uit deze opties:
    Optie: 1: Betalen voor reparatie (waren ongeveer 125 euro)
    Optie: 2: Onderzoekskosten betalen (waren ongeveer 70 euro)                                          Optie 3: Afstand nemen van het product (niks betalne)
  • Als ik binnen 5 dagen niet beslis dan zou het artikel automaitsch vernietigt worden en wordt er dus echt een mes op je keel gelegd en je zal maar ff paar dagen afwezig zijn? Mogen ze dit zomaar doen?? Het gaat om een laptop van 1200 euro toch raar dat ik binnen 5 dagen moet reageren?? 
  • Vervolgens wordt heel de onderste behuizing vervangen (naast het toetsenbord) en er geen stickers meer op teruggeplaatst (intel en nvidia holografische stickers) Dit is wel heel vreemd voor het repareren van een toets??? 
  • Stond in het rapport zelfs dat de toets miste wat onzin was en ze later gezegd hebben dat het waarschijnlijk verkeerd vermeld was in reparatiearappot want op de foto's waren duidelijk wel alle toetsen erop te zien alvorens die gemaakt werd in het reparatiecentrum. 
  • Dan krijg je hem na ruim 3 weken terug en komt ie tot overmaat van ramp ook nog met duidelijke stootschade retour… zit een deukje / buts in een hoek in de behuizing. 
  • Item was ZEER matig ingepakt. Enkel met een beetje folie erom heen zonder maar enige bescherming als opvulmateriaal eromheen in de hoeken (enkel een laagje  luchtbubbel van boven zat er) …. Bizar…  Je kon er zo mee schudden als een malle in de doos.
  • Ook zie je schade aan de doos in een hoek ik denk dat ie dat de uiteindelijk reden is van de schade want het is PRECIES die hoek waar ik schade heb aan me laptop (100% zeker weten doe ik het niet) hij stak daar niet uit toen ik hem ontving maar ja hij was zo los in die doos gestopt dus waarschijnlijk weer teruggeschoven… Hier kan de vervoerder opzich ook weinig aan doen dit had gewoon VEEL beter ingepakt moeten worden…

Ben zelf super zuinig op me spullen (behoorlijk authistisch zelfs als het gaat om deuken op behuizing en krassen op het scherm) en bovendien STEL er zal wat zijn met die laptop over een tijdje (laten we het niet hopen) en ik stuur hem op krijg ik meteen van Ja dat komt door val en stootschade… valt niet binnen garantie en kan ik (weer) betalen… terwijl ik die schade helemaal niet veroorzaakt hebt…

Op moment krijg ik maar geen fatsoenlijke oplossing van Wehkamp en er blijft maar touwgetrekkerij. 

Baal hier verschrikkelijk van wij waren echt best goede klanten en hebben er heel veel gekocht al jaren lang, van tablets, tv's, games, films, laptops etc. 

Wat zijn mijn rechten want ik ben het behoorlijk beu aan het worden. Ze hebben niet de optie om me tijdelijk een leentoetstel eens te geven maar het is NIET mijn schuld dat ie met schade terugkomt en Wehkamp moet maar voor oplossing zorgen. Ik heb ze 3 voorstellen gegeven maar ze willen daar maar niet aan voldoen tot op heden:

OPtie 1: Repareer die behuzing van de laptop en in die weken zorg voor leentoestel

Optie 2: Ruil de laptop maar om voor een nieuwe (zelfde model) 

Optie 3: Stort me geld maar terug zodat ik elders een nieuwe kan kopen. 

Ook het  feit dat ik gewoon 125 euro moet betalen en binnen 5 dagen moet reageren op dat bericht anders ben je je product kwijt zint me niet echt lekker. 

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Beste @wildchild83 

Hier staat van de Consumentenbond hoe het zit met garantie en reparatie.

En hier staat van ACM Autoriteit Consument en Markt hoe het zit.

Zoals ik het lees moeten ze het voor je repareren en ze moeten de reparatieperiode zo kort mogelijk houden. Drie weken is wel erg lang, dan heb je recht op een leen laptop. Een laptop van €1200 mag je verwachten dat die toch minstens 10 jaar goed meegaat. Uiteraard daalt de restwaarde met de jaren, maar in het eerste jaar heb je recht op nieuw als de reparatie problemen geeft. Die beschadiging aan de hoek is transportschade, daar moet je ze ook maar op aanspreken. 

Blijkbaar hebben ze het hele toetsenbord vernieuwd voor één toets. Soms is die met pielen nog te repareren. Vervelend wat je meemaakt en dan zo'n duur ding. 

Reputatie 3
Badge +3

@Jan

Een laptop reparatie in 3 weken is heel normaal, ding gaat waarschijnlijk eerst naar Wehkamp die hem vervolgens naar reparatie centrum doorstuurt.

Een leenlaptop voor dit soort situaties is niet te doen

Klant moet Windows opnieuw registeren dan zijn eigen software erop zetten dat kan soms ook maar een aantal keren. Vervolgens moet ding wéér leeg en retour gestuurd.

10 jaar voor een laptop is belachelijk. 3 tot 5  jaar is redelijk. In laptop land is 3 jaar een oud ding en achterhaald qua techniek.

Dat een dure laptop langer meegaat is niet waar. Ipv processor type 1 komt er nu processor type 5 in. Hetzelfde ding alleen sneller. Gaat dus niet langer mee. Grotere SSD kost veel meer geld maar ook deze gaat niet langer mee omdat deze duurder is. Zo ook geheugen, videokaart, wifi kaart, enz. 

Als ik uw redenatie volg zou een Kia van 10.000 euro 15 jaar meegaan. Een Mercedes van 150.000 euro zou dan 15x15 jaar mee moeten gaan? Want 15 x zoo duur!

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1566772873 

Het was niet mijn redenatie maar gewoon wat in de publicatie staat in de links hierboven van de Consumentenbond en ACM en omdat de wet zo is. Mijn laptop uit 2008 van €699 heeft het prima gedaan tot 2018, toen pas deed hij het voor altijd niet meer (2 jaar na herstelde bsod). Op basis daarvan is de redenering van de wet heb je er recht op dat die zo lang meegaat. Dat jij hem na 4 jaar al wegdoet omdat hij niet meer goed meekan speelt dan geen rol. 

Maar als hij nog geen jaar oud is heb je recht op nieuw als reparatie niet lukt.

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn regels en er is de wet bij het kopen van nieuwe producten. Ik ben geen jurist maar ik meen : het heet jurisprudentie, dus al vaak zijn er uitspraken van rechtbanken geweest over nieuwe gekochte producten omtrent de garantie en zelfs hoelang men mag verwachten dat een product meegaat. Maar de CB kan en moet daar alles over weten, en kan er vast in helpen.

Een product van 8 maanden oud, en ook nog een duur artikel een laptop van “Acer Kwaliteit” hoort tenminste een jaar garantie te hebben en ook een 5 jaar mee te gaan. De verkoper, dus Wehkamp, is verantwoordelijk, de garantie zal mogelijk door de fabrikant gewaarborgd zijn. Normaliter zijn Wehkamp en Acer toch respectabele bedrijven, zelfs zullen ze zich kwaliteitsbedrijven noemen. Nou daar horen ze dan ook snel naar te handelen.

Zet de klacht in elk geval op Klachtenkompas en vraagt de CB om hulp, wellicht moet u dan lid zijn, dat is makkelijk na te gaan. Ook een rechtsbijstandverzekering kan en moet helpen. Groet Leo.

Badge

Bedankt voor de reacties! 

Ik snap dat ik geen leentoestel krijg voor de normale reparatie (dat is mijn risico) maar ik wil NU met de gemaakte schade die niets te maken heeft met de vorige (waarschijnlijk) transportschade wel een vervangende leen laptop! Want ik heb wel schade door een ander waar Wehkamp verantwoordelijk is.

Ook vond ik het echt heel raar dat ik met een mes op me keel binnen 5 dagen moest reageren of ik ervoor wilde betalen of niet en maar akkoord moest gaan (onder protest) anders doe je afstand van het product. 

Ik wacht nog even de reactie af van Wehkamp deze week wat ze nog voorstellen en anders zit er niets anders op dan juridische stappen te ondernemen… Wilde alleen even weten wat me rechten zijn hierbij. Klachtencompas is ook nog eventueel een optie te doen voor ik het zover laat komen. 

Reputatie 7
Badge +6

In 1971 woonde ik bij een hospita op kamers. Van m'n eerste geld kocht ik een stereo radioset met twee boxen en een platenspeler. Meteen bij het eerste aanzetten deed een van de twee boxen niet meer. Toen wou ik het niet meer hebben omdat het te gammel was en stuurde het terug. Dat was niet mogelijk, ik kreeg het gerepareerd weer terug. Sindsdien heb ik nooit meer iets durven of willen kopen bij Wehkamp. 

Badge

Tot nu toe helemaal radiostilte bij Wehkamp… 
Ik moet constant zelf overal achteraan gaan… 

Ik wacht nog heel even af en ga dan maar weer eens bellen… 
Echt niet leuk gewoon… 

Reputatie 7
Badge +7

Waarschijnlijk denken ze (Wehkamp) ach het is maar een klacht van één persoon, dus iemand alleen. Daar maken we geen haast voor.

Dus zet nu meteen een klacht op Klachtenkompas.. En niet alleen de klacht van je apparaat maar tevens de klacht dat je niets meer hoort. Meldt alle problematiek op Klachtenkompas.. In hun ogen sta je dan niet meer alleen. Groet Leo.

Badge

UPDATE: 

Wehkamp heeft alsnog de juiste beslissing genomen en ik mag de laptop retourneren en krijg dan het orignele bedrag gecrediteerd. Want ze konden geen verangende laptop in tussentijd regelen en het is allemaal heel slordig gegaan. Ook die reparatiekosten waren gewoon raar… nu heb ik gezegd dat ik daar niet meer achteraan ga als ik maar me volledig bedrag terugkrijg van 1200 euro. 

We wachten af maar heb nu zwart op wit dat het goed afgerond zou worden. 

Reputatie 7
Badge +7

Gelukkig maar, althans laten we hopen dat Wehkamp zich aan zijn woord houdt. In elk geval heb ik van de CB begrepen dat praktisch alle bedrijven dit forum lezen evenals het klachtenkompas, dat kan dus allemaal geholpen hebben. Ik hoop dat je je geld gauw terug hebt. Groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Als ze je terugbetalen zal ik na bijna 50 jaar m'n hand eens over m'n hart strijken en het no-go voor mij bij Wehkamp eraf halen. 

In 1971 zou ik met een vriendje op vakantie gaan naar Frankrijk. Hij wou een auto kopen maar had geen rijbewijs. Ikke wel, dus als ik die auto kocht kon het wel. Maar we werden opgelicht, die auto reed niet, dus centjes kwijt. Dus naar de studentendecaan om hulp vragen. Voor 5 gulden mochten we naar een advocaat. Met een pappie en mammie in de bejaardensoos die we niet wilden lastig vallen is het bij een brief gebleven waar geen antwoord op terugkwam. Toen we daarvan wegliepen zei het vriendje, nou tabé dan, ik ga met de trein naar m'n moeder, tot na de zomer dan. Zo zijn vriendjes.

Ik ben toen via het uitzendbureau gaan werken de hele zomer, en had na de zomer de auto terugverdiend. En ik had nog geld over om die mooie radio van Wehkamp te kopen. Maar die ging meteen bij het eerste uitproberen al kapot. Maar Wehkamp repareerde hem wel, maar terugnemen ho maar. Want zo'n zwak ding wilde ik helemaal niet. Maar dat kon niet. Ik vond dat toen heel erg, twee keer bedrogen worden in een zomer. Ik durfde sindsdien niet meer bij Wehkamp te kopen. Dat ene vriendje wou toen nog die 100 gulden terughebben die hij aan die auto had meebetaald. Zo zijn vriendjes. Later hoorde ik dat er een Consumentenbond was. Toen ik het kon betalen was dit een van de hoofdredenen dat ik (pas in 1981) lid ben geworden van de Consumentenbond.

Reputatie 7
Badge +7

Een heel verhaal @Jan , op het moment een verschrikkelijke gebeurtenis(sen), maar later een ervaring rijker. En ook iets geleerd. In de wereld loopt heel wat tuig rond, en onbegrijpelijk dat zulk soort mensen anderen veel leed aandoen (actueel voor een geldautomaat neergestoken en dood, nog erger dan oplichterij). Maar gelukkig is niet iedereen zo, er zijn heel veel goede mensen, en dus ook veel goede zakenmensen, handelaren, winkels, zelfs banken en verzekeringsmaatschappijen. Dus vergeven en soms vergeten, slechts herinneren voor de  ervaring. Dus als er nog wat interessants voorbij komt van Wehkamp, maar weer proberen. Ik ben ook flink wat kwaad geweest op bepaalde bedrijven en organisaties, maar heb nooit de deur helemaal dichtgegooid. Groeten Leo. 

Reputatie 7
Badge +6

Ja Leo, ik denk dat jij een van die goede mensen bent. Je komt in een studentenstad en je maakt vriendjes en dan doen ze dat met je. Ik wist toen niet dat er een Consumentenbond was want ik was opgegroeid in Suriname en daar kreeg je dat niet mee. Ik ben toen eerst gidsen gaan lezen in de bieb maar toen ik m'n eerste vaste baan kreeg ben ik gelijk lid geworden. Maar ik ben niet al die tijd boos gebleven op Wehkamp hoor, ik was een tijd wel een stuk vertrouwen kwijt, het is er later gewoon niet van gekomen, ik kocht liever in m'n woonplaats, zeker als het een wat grotere aankoop is, en dan boter bij de vis. Het is wel zo dat er nu bereikt is dat je bij kopen op afstand iets binnen twee weken terug kan sturen, dat was toen nog niet zo. 

Reputatie 7
Badge +7

Volledig begrip, ik vind je moet je ook eens uiten anders krop je alles op. Sommigen vinden het klagen, dat mag natuurlijk als zij dat zo voelen. Ik ben geen professioneel klager, maar klaag met de massa mee. Wel gemeend want er gaat genoeg fout in de wereld. Maar de soep wordt bij mij nooit zo heet gegeten als ie wordt opgediend. En normaliter blijf ik niet lang kwaad, normaliter dus. Groeten en welterusten. en dan maar weer terug naar de topic.

Reageer