Consumentenbond.nl

Toestellease - Jouw ervaringen

• 17 april 2015
  • 4 reacties
  • 230 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
April 2015, www.klachtenkompas.nl:

Ik heb anderhalf jaar geleden een lease abonnement met Iphone 5 afgesloten, nadat mij op mijn hart gedrukt was dat het overname bedrag tussen de 10% en 15% van de dagwaarde zal zijn. Nu het tijd is om mijn abonnement te verlengen, is het overnamebedrag opeens €170! Dit betekent dat de dagwaarde van deze telefoon nu €1133 zou zijn? Ik heb Hi om uitleg gevraagd: het hoge bedrag is volgens hen het gevolg van de populariteit van de telefoon, daarom ligt de nog marktwaarde hoog.

KPN heeft toestellease vorig jaar alweer afgeschaft, omdat het toch niet zo populair bleek.

En bovenstaande klacht is lang niet de enige. Voor 2015 staat de teller bij ons al op 100. De meeste klachten gaan over het overname bedrag. Dat is veel hoger is dan verwacht en niemand weet hoe het precies tot stand komt.

Toch zijn alle leaseklanten akkoord gegaan met deze voorwaarde: aan het einde van het contract mag je het toestel overnemen voor een ‘door KPN te bepalen bedrag’.

Wat vinden jullie?

Is het ok dat KPN het overnamebedrag bepaalt zonder tekst en uitleg? Je had toch van tevoren kunnen weten dat ze dat zo zouden doen.

Of moet KPN hier toch duidelijker over zijn? Want wie had nou echt in de gaten hoe dat leasecontract in elkaar zat?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

4 reacties

Het idee dat je het toestel aan het einde van de lease voor 10% van de dagwaarde zou kunnen over nemen moet op een misverstand berusten. Zo werkt lease gewoon niet want wie betaalt er dan de overige 90% van de dagwaarde?

Dan rest de vraag of €170 een realistische waarde is voor 1,5 jaar oude iPhone 5. Geen idee wanneer deze discussie gespeeld heeft maar ik denk a priori is dat geen raar bedrag is dus daar doet KPN niets vreemds. Het wordt natuurlijk wel pijnlijk als je zelf op 10% van de dagwaarde dus op €17 gerekend had.
Ik heb in oktober 2012 eenzelfde lease contract afgesloten met iPhone 5. Het eerste jaar kreeg ik 50% korting (doen ze bijna altijd). Het totale bedrag na 2 jaar was bij Hi de meest goedkope vergeleken met andere providers, los van het overname bedrag. Ik heb in die tijd vaak gekeken wat ik zou moeten betalen voor de iPhone na het contract van 2 jaar. Harde cijfers gaven ze nooit!

Na 1,5 jaar werd ik door Hi gebeld dat ik kon verlengen. Ik heb het aanbod van een nieuwe telefoon met duur abonnement direct afgewimpeld en een goedkoop sim-only abonnement afgesloten. De €170,- die ik moest betalen heb ik in die 6 maanden daarna al terug verdiend vergeleken met het totale kosten die ik in 2012 had uitgerekend voor het 2jr contract.
Reputatie 2
Badge +3

Ik heb in die tijd vaak gekeken wat ik zou moeten betalen voor de iPhone na het contract van 2 jaar. Harde cijfers gaven ze nooit!

Wat is u verteld, J.W. Peeters, toen u het contract afsloot?

Komen de genoemde 10% tot 15% u bekend voor?
Het contract heb ik online afgesloten en kan ik me niet meer herinneren dat daar percentages of bedragen genoemd werden. Mijn eigen koste berekening heb ik bewaard en daar was geen overname prijs in opgenomen. Die €170,- wat ik uiteindelijk moest betalen is laag voor een telefoon die ik nog minimaal 3 jaar kan gebruiken.

Reageer