Consumentenbond.nl

toetsenbord macbook pro 15

Badge
In december 2017 heb ik een macbook pro 15 gekocht. Na 3 dagen is er door lekkage veel vocht bij mijn laptop gekomen met ongeveer 1600 euro aan schade (gelukkig gedekt door verzekering) Er is onder anderen een nieuw toetsenbord en een nieuw beeldscherm ingezet. Na enkele maanden kwam er een kleverige stof van onder een van de toetsen (fn-toets) vandaan. Dit heb ik, om verdere schade , aan bijvoorbeeld scherm, met een wattenstaafje zoveel mogelijk weg proberen te werken. Aangezien er toen een reparatietijd van minstens 6 weken was heb ik gewacht met wegbrengen tot ik hem een tijdje kon missen. Bovendien ontdekte ik dat de letter n soms een dubbele aanslag vertoonde (1 keer indrukken maar 2 keer een n)
Maandag 7 januari heb ik hem weggebracht en woensdag kreeg ik het bericht dat er vocht of wel een plakkerige substantie was gevonden en dat het dus niet viel onder het door apple ingevoerde reparatieprogramma viel.zie:

https://www.consumentenbond.nl/laptop/apple-biedt-gratis-macbook-reparatie-aan-wegens-toetsenbordproblemen

Volgens mij komt het vastzitten van de fn-toets door de kleverige substantie die verscheen maar zij zeggen dat het vocht is. De n-toets willen ze ook niet repareren omdat ze een goed werkende laptop willen of moeten afleveren en omdat de reparatie van de fn-toets niet onder het reparatieprogramma valt rekenen 620 euro voor een nieuw toetsenbord.
Via e-mail heb ik een aantal vragen gesteld die ze niet willen/kunnen beantwoorden.
Mijn vraag is: waar kan ik mijn macbook brengen voor een second opinion en welke stappen moet ik of kan ik verder ondernemen?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ai, dat is een lastige.
Ik zou hem even nog niet naar een andere reparateur brengen, anders zouden ze mogelijk kunnen zeggen dat er één en ander door de andere reparateur niet goed gedaan is.

Als je lid bent van de consumentenbond, dan zou ik hier juridisch advies vragen.

Als je geen lid bent kun je juridisch advies vragen aan Het Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl

Misschien kan met een duidelijke brief een oplossing gevonden worden om samen een bedrijf aan te wijzen die de second opinion uitvoert.
Reputatie 3
Badge +5
Hi @Gebruiker1547273017, wat een vervelende situatie. Heb je de tips van @Bert al opgevolgd of eventuele andere acties ondernomen?
Badge
heb me aangemeld bij juridisch loket, zal binnen drie dagen antwoord krijgen
Badge
zag net dat ik bericht heb gekregen van het juridisch loket.
Hierin staat dat ik recht heb op een deugdelijk product maar dat de macbook ongeveer 1 jaar oud is en dat ik in dat geval het bewijs moet leveren dat ik het gebrek niet zelf heb veroorzaakt. Hoe kan ik dit doen?
De kleverige substantie die onder de toets vandaan kwam verscheen in mei 2018 en heb ik om verdere schade (aan het scherm) te voorkomen, weggewerkt met een wattenstaafje.
Na de vakantie ben ik naar de winkel gegaan, er werd toen gezegd dat de reparatie ongeveer zes weken zou duren voordat hij klaar was, ik kon hem toen niet zo lang missen. Zij vertelden mij dat ik doordat het waarschijnlijk onder het reparatieprogramma zou vallen 2 jaar garantie heb. Bovendien is er in februari 2018 een nieuw toetsenbord etc. ingezet.
Ik heb om foto's gevraagd maar niet gekregen. In de winkel hebben ze wel een foto gekregen en daarop zag ik dat het, zover ik kon zien, wel degelijk een kleverig aanziende substantie was maar ik heb hier geen verstand van.
Ik heb via mail gevraagd welk soort vocht het dan was maar kreeg eerst als antwoord dat het vocht is, of wel een plakkerige substantie daarna werd het vochtresten en daarna was het vochtschade en tenslotte werd het liquid damage.
Bovendien heb ik aangegeven dat het een bekend probleem is en dat apple het erkent. Daar kreeg ik als antwoord op dat liquid damage niet onder het reparatieprogramma valt.
Volgens de website van https://Tweakers.net/nieuws/140151/apple-gaat-macbooks-met-kleverige-toetsenborden-repareren.html zijn er heel veel mensen met de zelfde klachten en die allen het zelfde antwoord kregen met een offerte met een reparatiebedrag van tussen de 400 en 700 euro.
Het is niet alleen de fn-toets die plakt, maar ook de toets met de letter n. Wanneer je deze letter 1 keer indrukt verschijnen er soms 2 keer de n. Dit probleem wordt ook door Apple erkend maar wordt niet gerepareerd omdat de fn-toets plakt. Ze moeten een goed werkend toetsenbord leveren en omdat de fn-toets plakt (volgens hun door mijn eigen toedoen) wordt de fout met de letter n ook niet gerepareerd.
Reputatie 3
Badge +5
Ha @Gebruiker1547273017, dank voor de update. Heb je inmiddels al vervolgstappen ondernomen?

Reageer