Consumentenbond.nl
Beantwoord

Touchpad uitschakelen

• 6 september 2020
  • 8 reacties
  • 541 Bekeken

Reputatie 1
Badge

In de Digitaalgids van sep 2020 staat een tip om de touchpad van mijn laptop (Asus Transformer) uit te kunnen schakelen als de muis is ingeschakeld. Via Instellingen lukt dat niet een ook het programmaatje touchpad-blocker.com geeft geen resultaat. Ctrl-F9 ook niet. Kan waarschijnlijk wel het stuurprogramma verwijderen, maar daar wacht ik nog even mee. Weet iemand een andere mogelijkheid?

icon

Beste antwoord door LEM Zoun-Plag 9 september 2020, 16:49

Ik ben er uit!

Na wat verder te hebben gerommeld, heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en toch maar de helpdesk van Asus gebeld. Gezien mijn ervaringen met andere helpdesks (u weet wel: waar je een dame of heer aan de lijn krijgt, die na enig heen en weer gepraat totaal geen idee heeft waar je het over hebt. Laat staan, dat ze een andere oplossing weten, dan die je al van de desbetreffende websites had gehaald). En de oplossing bleek simpel: het was, zoals al eerder hier werd gesuggereerd, een “windows dingetje”. Functietoetsen blijken door zgn ATK software te worden bestuurd ….. en om de een of andere duistere reden, stonden die geheel niet op mijn Asus Transformer laptop geïnstalleerd. Een Windows Update repareert dat kennelijk niet. Een door Asus toegezonden programmaatje was snel gedownload … et voilá. Topservice voor een 6 jaar oude laptop! Mij krijgen ze niet zo gemakkelijk meer van Asus af !

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Volgens mij kan je hem in Apparaatbeheer gewoon uitzetten

Reputatie 1
Badge

Helaas. Dat was mijn punt. Zie nergens in Apparaatbeheer een knop daarvoor. Onder tab Algemeen staat alleen dat ie goed werk en onder Stuurprogr dat ik dat progr kan verwijderen. Niet uitschakelen.

Reputatie 5
Badge +4

Nee dat kan kloppen via instellingen maar via de oude weg moet het wel gaan. Tik op het vergrootglas in de taakbalk en type daar Configuratiescherm en open die. Klik dan op Apparaatbeheer en ga naar de muis en zet hem daar uit.

Reputatie 1
Badge

Ben bang dat mijn probleempje kennelijk wat hardnekkig is. Configscherm maakt helaas niet veel uit. Kom uiteindelijk weer in dezelfde schermen zonder een mogelijkheid om de touchpad uit te schakelen.

Gezette stappen: Config scherm->Apparaten en Printers→Logotec Receiver (muis) of Desktop->Eigenschappen->Touchpad (via “omweg” Muis)->Eigenschappen->Instellingen->hetzelfde schermpje als voorheen.

Reputatie 4
Badge +4

Kom uiteindelijk weer in dezelfde schermen zonder een mogelijkheid om de touchpad uit te schakelen.

Het uitschakelen is dat kleine pijltje naar beneden, eerst device selecteren, dan op dat pijltje klikken. Is op zich een ongebruikelijk symbool daarvoor, maar goed...

Reputatie 1
Badge

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik krijg echter niet zo'n pijltje te zien zoals u aangeeft. Ik ben redelijk recent mijn W10 systeem geüpdate, dus daar zou het verschill ook niet in kunnen zitten.

Zoals al eerder gemeld, staat er onder de tabs als Stuurprogramma geen knop om het TP uit te schakelen. Een mysterie voor mij dus.

Reputatie 4
Badge +4

Héél vreemd, u kunt wel verwijderen (rode X) maar niet uitschakelen. Dus ook niet die optie onder actie-menu. U heeft voldoende rechten, anders zou die rode X niet verschijnen.

Ik vrees dat we u moeten gaan adviseren de windows-installatie te controleren met System File Checker:

https://www.pcwebplus.nl/sfc-scannow-hoe-werkt-de-system-file-checker/

Maar te hopen dat er eerst iemand komt met een eenvoudiger oplossing...

Reputatie 1
Badge

Ik ben er uit!

Na wat verder te hebben gerommeld, heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en toch maar de helpdesk van Asus gebeld. Gezien mijn ervaringen met andere helpdesks (u weet wel: waar je een dame of heer aan de lijn krijgt, die na enig heen en weer gepraat totaal geen idee heeft waar je het over hebt. Laat staan, dat ze een andere oplossing weten, dan die je al van de desbetreffende websites had gehaald). En de oplossing bleek simpel: het was, zoals al eerder hier werd gesuggereerd, een “windows dingetje”. Functietoetsen blijken door zgn ATK software te worden bestuurd ….. en om de een of andere duistere reden, stonden die geheel niet op mijn Asus Transformer laptop geïnstalleerd. Een Windows Update repareert dat kennelijk niet. Een door Asus toegezonden programmaatje was snel gedownload … et voilá. Topservice voor een 6 jaar oude laptop! Mij krijgen ze niet zo gemakkelijk meer van Asus af !

Reageer