TP-link wifi boosters en gedeelde mappen werkt niet

• 3 December 2022
  • 46 reacties
  • 497 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Van Ziggo ontving ik een set TP-Link Deco M4 wifiboosters. Het installeren van boosters was ingewikkelder dan ik verwachtte, maar is uiteindelijk wel gelukt. 

MAAR er blijft nog een probleem over waar ook Ziggo geen oplossing voor weet. Op een mail over het probleem naar de helpdesk van TP-Link heb ik nog steeds geen reactie ontvangen.

Ik heb twee computers die draaien op W11, een laptop met wifi en een desktop zonder wifi kaart. De laatste is met de Deco verbonden met een netwerkkabel.  Beide hebben een goede verbinding met internet.

In W11 is het thuisnetwerk vervangen door gedeelde mappen .  Deze instellingen hebben altijd goed gewerkt tot de Deco's waren geinstallerd. En daar ging het dus fout, de desktop (bedraad) herkent in het netwerk wel de laptop (wifi) maar toegang wordt geweigerd:

De laptop ziet de desktop helemaal niet, terwijl beide computers op hetzelfde netwerk zijn aangesloten.

Ik  vermoed dat het probleem wordt veroorzaakt door de verschillende aansluitingen. Maar of dit inderdaad de oorzaak is ?????

46 reacties

Die “toegekende” IP nummers liggen opvallend ver uit elkaar. Even voor alle zekerheid, u heeft die probleemoplosser op beide computers gedraaid want het is het nummer 80 van de laptop die me verbaasd?

Ook deze instellingen zijn volgens mij correct.

Wortelstamper: Het IP adres van de laptop is : 192.168.178.80. van de desktop 192.168.178.10 dan is er dus sprake van verbinding binnen hetzelfde netwerk? En er zijn dan toch ook geen twee DHCP servers actief??

Op de desktop kwam ik de probleemoplosser voor gedeelde mappen tegen. Die bevestigt dat de laptop niet voorkomt in het zelfde netwerk. Het blijft voor mij dus nog steeds een groot raadsel.

mm ok, er kán nu een uitzonderlijke (voor ‘normale mensen’ althans manier van TCP?IP netwerkadressering aan de hand zijn: Er is namelijk een trucje om de normale reeks van 255 adressen nog verder onder te verdelen zodanig dat die elkaar toch niet zien, daarvoor hebben we ook de kennis nodig van wat het ‘subnetmask’ is. Normaliter is dat 255.255.255.0 dus ik zou u toch willen vragen om bij alle computers het commando IPconfig te geven, en dat te controleren dat in alle gevallen het subnetmask gelijk is aan 255.255.255.0. Zoals hier

ipconfig output

Ook het adres van de ‘default gateway’ kan iets zeggen maar niet noodzakelijkerwijs, maar om dit te knippen en plakken zou wel kunnen helpen.

ipconfig output

Ook het adres van de ‘default gateway’ kan iets zeggen maar niet noodzakelijkerwijs, maar om dit te knippen en plakken zou wel kunnen helpen.

Sterker, als de twee computers op verschillende subnetten zitten moet de gateway ook verschillen.

Reputatie 2
Badge +2

Dit zijn de gegevens van de desktop:

En dit van de laptop:

Helaas merk ik dat ik nu de kennis mis om hierin te kunnen meedenken. Maar ik vertrouw nu maar helemaal op jullie deskundigheid.

Beide computers zitten in hetzelfde segment en krijgen hun adressen van dezelfde DHCP server. Het enige vreemde dat ik zie zijn die preferred adressen maar dat verklaart an sich niet waarom de communicatie niet zou werken.

Mijn gevoel zegt nog steeds dat we het probleem te veel onderin de network stack zoeken en dat het op een hoger niveau zit maar als de Windows probleemoplosser het niet kan vinden weet ik van afstand ook niet waar je moet zoeken.

Probeer eens op de desktop IPV6 uit te zetten

(En dan wel even herstarten)

Reputatie 2
Badge +2

Deen: Ik ben inmiddels een beetje verder gekomen om de oorzaak te vinden, welke computer verhindert een verbinding! Iemand gaf me de tip om in de verkenner het ip adres van de andere computer te zoeken. Dat maakte duidelijk dat de laptop wel de desktop ziet en keurig de (inhoud van de ) gedeelde mappen laat zien.

Vanuit de desktop lukte het  niet, nog steeds de foutboodschap over machtigingen op de laptop:

Ronald vr: het uitzetten van ip-6 heeft niet geholpen, toen bleven beide computers elkaar niet zien.

We zijn in ieder geval een stap dichter bij gekomen. Ik heb ook nog gecontroleerd of de firewall op een of beide computers de verbinding verhindert, maar dat bleek geen positief effect te hebben.

Reputatie 7
Badge +5

in dit screenshot staat 192.168.172.80 terwijl hierboven alles in 192.168.178.x zit, dat zijn verschillende netwerken

Reputatie 2
Badge +2

Kan dit zijn veroorzaakt door het opnieuw opstarten van het ziggo modem en het deco netwerk?

Scherp @E.B.F. Stroeve ,dit kan aan 2 dingen liggen denk ik ten eerste de dnscache

https://www.ionos.com/digitalguide/server/configuration/flush-dns/

Óf dat er in de hosts file iets is neergezet

https://www.lifewire.com/how-to-edit-the-hosts-file-153661

En beide  onderzoeken en vvervolgens aanpassen    zou wellicht effect hebben

Reputatie 7
Badge +5

Kan dit zijn veroorzaakt door het opnieuw opstarten van het ziggo modem en het deco netwerk?

je zou nog eens de netwerkgegevwns van de laptop en desktop kunnen bekijken, staat daar ergens die 192.168.172.80? 

Is het een rare gedachte om letterlijk de Networking op beide computers even te resetten. Het opnieuw inbrengen van het Wifi wachtwoord lijkt mij niet echt onoverkomelijk?

Reputatie 6
Badge +4

Misschien een idee om Google Drive te gaan gebruiken. U heeft wereldwijd vanaf elk apparaat toegang. Zo heeft u ook een backup van uw laatste bestanden.

Als de computers een DNS server hebben buiten het huisnetwerk zien ze elkaar niet.
Bij mij is de router de DNS server voor het huisnetwerk.
In de router staan de IP adressen van de DNS server van het internet.

In mijn geval is dat een hele lijst omdat ik zowel op IPv4 als IPv6 verbonden ben.
En dan ook nog via DoT

Ik vermoed, dat u de adressen er met de hand ingezet hebt.
Gebruik dan alleen adressen buiten het DHCP bereik van de router, die daar voor bestemd zijn.

Soms is met de hand instellen, niet zo handig.

Reputatie 7
Badge +5

denk het niet, het heeft altijd gewerkt totdat die deco’s erbij kwamen. en ik vermoed niet dat er ooit ingelogd is in de router, laat staan ip adres reserveringen aangemaakt

Reputatie 2
Badge +2

Ik vond het al opvallend stil op dit draadje. Nu zie ik dat mijn laatste reactie niet is aangekomen. Oorzaak blijkt een grote storing bij Ziggo………

Dan maar even de laatste stand van zaken voor mij:

De laptop ziet de desktop, zoals ik hierboven al heb geschreven (verkenner opdrachtprompt \\ ip adres van desktop) Daarmee is de oorzaak niet gevonden, maar ik weer doen wat ik wilde (in deze richting).

De desktop ziet de laptop niet en laat deze foutboodschap zien:

Nu heb ik een advies gekregen om van de desktop een netwerkschijf te maken, die is dan te benaderen vanaf de laptop. Ook dit lost niet de oorzaak op, maar dan kan ik weer op de gebruikelijke manier werken.

Ik ben daar al mee bezig maar loop vast. 

Ik probeerde dat advies al hier te plakken, maar helaas kreeg ik de boodschap dat ik meer dan 30000 tekens had  gebruikt. Zie dus mijn volgende bericht………….

Reputatie 2
Badge +2

Als het IP adres van de desktop altijd gelijk is, dan kun je er een Netwerkschijf van maken op je laptop. Het IP adres gelijk houden is een instelling in je router. Bij jou waarschijnlijk in je nieuwe wifi modules. In de webinterface van mijn router heet het "Bind IP to MAC". 

Als je in de verkenner "Computer" selecteert, dan kun je een "Netwerkverbinding maken".

IK heb gevonden hoe ik het ip adres handmatig kan vastzetten, maar dan moeten er meer velden worden ingevuld met ???????????????

Ben ik op het goede spoor en wat moet er hier worden ingevuld? Wat is jullie mening over deze mogelijkheid om het probleem te omzeilen?

Reputatie 7
Badge +5

blijft lastig om dit op afstand te beoordelen, maar ik zie diverse verschillende IP subnetten. En als die elkaar niet kunnen bereiken houdt het op.

De theorie is dat er 1 instantie in je netwerk IP adressen uitgeeft (DHCP server), vaak is dat de router van je provider. Die geeft IP adressen uit in 1 subnet, ieder apparaat in dat subnet kan op netwerkniveau met elkaar praten. Jij hebt dus diverse subnetten en dat is voor een normaal thuis netwerk zeer ongebruikelijk

Ik zou dus al je netwerkapparaten nalopen en kijken of de hoofdrouter DHCP aan heeft staan en de rest van je wifi routers oid, dchp uit heeft staan.

Waar ik wel eeb beetje huiverig voor ben, is dat dit het niveau is waarop je je problemen op moet lossen. Normaal gesproken krijg je van je provider een setje Wifi extenders die plug and play zijn, hoef je niks aan te doen en gaat altijd goed. Daar is dus van af geweken met een hoop gedoe als gevolg. Geen idee hoe dat gekomen is, heb je soms iets anders gedaan dan de handleiding beschreef?

Hoe ben je aan die 86 gekomen?

Heb je hier nog wat aan?
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

Met de hand instellen, vuistregel. (nooit doen als je niet begrijpt)
Eigen IP moet een adres zijn, wat de deco accepteert.
De lengte is 24 in een hobby netwerk
Gateway en dns is het primaire adres van de deco.
Alt dns blijft leeg.

Reputatie 2
Badge +2

Wortelstamper: De instructies voor het installeren van de deco's waren voor mij helder en begrijpelijk. In het 1 uur durende gesprek met de vriendelijke Ziggo-dame hebben we o.a. alle instellingen doorgenomen en in een later telefonisch contact met TP-link  nogmaals. Beide konden geen onjuiste instellingen vinden.

Stroeve: Hoe de subnetten zijn ontstaan is mij onduidelijk. Wel hebben Ziggo en TP-link(zie boven) er op aangedrongen dat de instelling Smart-DHCP is geactiveerd. Dat is dus het geval. 

Ik volg je advies ,en dat van Wortelstamper, en blijf dus maar af van de optie om het ip adres handmatig in te stellen.

Mijn hoop is nu nog vooral gericht op de helpdesk van TP-link. Die heb ik nog maar eens gemaild om een reactie………..

Reputatie 2
Badge +2

Het weekeinde heb ik nog eens nagedacht over het probleem met de gedeelde mappen en de stand van  zaken op dit moment. 

Dankzij jullie inbreng is het probleem gedeeltelijk opgelost. Ik kan op de laptop werken op de desktop, de meest voorkomende situatie. Daar ben ik dus heel erg blij mee.

Dat dit mogelijk is via een geitenpaadje maakt duidelijk dat de echte oorzaak niet is opgespoord is een teleurstelling, mijn voorkeur gaat uit naar een gedegen oorzaak → oplossing. 

Mogelijk kan TP-link Deco meer zeggen over de oorzaak (subnetten???) . In dat geval zal ik hier het verhaal van hun diagnose en oplossing schrijven, ter leringe ende vermaek.

Jullie allen heel erg bedankt voor het actief meedenken, voor mij was het een leerzame exercitie.

HARTELIJK BEDANKT ALLEMAAL!!

Reageer