Beantwoord

TV-aansluiting nieuwbouw.

• 14 February 2022
  • 7 reacties
  • 445 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 1 reactie

Op de bouwtekening van een appartement dat nog gebouwd moet worden, staan aparte aansluitingen voor CAI en data. Die heb je tegenwoordig toch niet meer nodig? Alles gaat toch draadloos?

icon

Beste antwoord door Ronaldvr 14 February 2022, 15:32

Bekijk origineel

7 reacties

Voor vaste apparaten is bekabeld altijd de betere keuze.

Dank je, A. Deen. Welke kabels heb je dan nodig? Ik heb een smart-tv en een laptop. De sluit ik bij muziek maken via het Internet aan met een kabel naar mijn router.

Niet iedere operator is/wordt verplicht anderen toe te laten op haar infrastructuur. Ziggo heeft dus het monopolie op TV via een koper coaxkabel met de bijbehorende soorten modems. Glasvezel kent ook een beperkt aantal aanbieders, maar wel meer dan 1. DSL/Telefoon is het meest ‘open’, maar ook het langzaamst en storingsgevoelig.

Dus uit het oogpunt van keuzemogelijkheden, heeft het zin om meerdere aansluitingen aan te leggen.

Afhankelijk of je Ziggo gebruikt, dan heb je die coax nog nodig, en verder zou ik die ethernetkabel naar de TV gebruiken om alles dat je daar hebt staan bedraad aan te sluiten en de laptop zou ik op Wifi gebruiken, ik hou niet van kabels dwars door de kamer, tenzij je echt download snelheid nodig hebt en dan ook bekabeld in de hoek bij de TV een plekje zoeken. Waarschijnlijk moet je dan in de hoek bij de TV ook even een switch neerzetten.

CAI, wat was dat ook alweer? Hier gaat telefoon, tv en internet al 15 jaar via de twee draadjes waar vroeger de telefoon door ging. Als het goed gaat gaat alles vanaf deze zomer door de glasvezel die ze deze maanden hier aan het uitrollen zijn.

Je kunt er natuurlijk zelf voor kiezen om het binnenkomende datasignaal na de diverse kastjes, die meestal in je eigen meterkast komen, draadloos te laten gaan.

Uitrollen vind ik een vreselijk woord voor aanleggen, maar in dit geval is het wel grappig de werklui bezig te zien met grote oranje, jawel, rollen, die ze in onze straat daadwerkelijk uitrollen.

Herlezend zie ik dat uw vraag nog niet direct beantwoord is: Uw aanname dat ‘alles draadloos is’ is incorrect: tot aan uw deur gaat (moet) het altijd via een kabeltje, hetzij glasvezel hetzij coax hetzij koper. Ten eerste omdat men dan (beter) exclusiviteit kan garanderen: 1 draadje gaat specifiek naar uw aansluiting, ten tweede bandbreedte: de maximale bandbreedte (Megabit/seconde) van draadloos ligt een aantal factoren onder die van draadloos, en de draadloze apparaten zitten allemaal in hetzelfde -beperkte- aantal kanalen te zenden, dus de totale mogelijke bandbreedte is ook nog eens beperkt.

Ook Ziggo overweegt nu, om coax af te schaffen.
Draadloos is trager en storing gevoelig.
Buizen leggen naar tactische punten om daar een wifi toegangspunt te plaatsen is handig.
Leg daarvoor ook minimaal 19mm buizen, dan kun je makkelijker veranderen in de toekomst.
Moderne lasdozen kunnen de 16 en 19 mm buizen aansluiten.
TV heeft hier een eigen ethernet kabel vanaf de router om blokjes op het beeld te voorkomen.
Het smart gedeelte van de tv zit wel aan de switch.
Er is een betere switch te koop, die tv wel foutloos doorgeeft, maar die heb ik niet.
Wel een 25mm buis van de meterkast naar de tv.

Reageer