Consumentenbond.nl

TV kapot? Laat het ons weten!

• 28 augustus 2017
  • 16 reacties
  • 3842 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen met defecte tv’s en het eventueel repareren ervan. Is jouw tv al snel stuk gegaan of pas na vele jaren? En was de tv nog te repareren of niet? En wanneer dat wel zo was, wie heeft de reparatie verzorgd? Ging dit via de winkelier of de fabrikant of heb je zelf een reparateur gevonden? Vertel je verhaal en vermeld daarbij graag het volgende:

• merk tv
  • type tv (te vinden op de achterkant van de tv, bijv. UE55MU9000)
  • datum of jaar van aanschaf
  • wat was het defect?
  • is de tv gerepareerd?

Wil je meer weten over defecte tv’s en garantie? Lees hier wat je rechten zijn.

16 reacties

Badge +1
Onze Philips 37PFL9604 TV is in op 9 november 2009 aangeschaft, tegelijk met een vijf jaar durend servicecertificaat via Mediamarkt Rijswijk waar het toestel ook is gekocht. Dit eerste generatie CI+ geschikte toestel heeft lang problemen met Ziggo opgeleverd, omdat Ziggo zich een andere interpretatie van de CI+ standaard voorbehield dan waar Philips zich op baseerde. Pas in de loop van 2010 kwam Philips met een compromis firmware die het opstarten meestal mogelijk maakt. Vlak na het verlopen van dit certificaat, maart 2015 ging de voedingsunit van deze TV kapot. Een e-care restant van de serviceorganisatie van Philips repareert nog steeds dit soort toestellen en de persoon kende dit defect. als geen ander. Slechts één condensator deed het na 5 jaar niet meer, maar de hele unit moest worden ingeruild; totale kosten waren slechts €175. Inmiddels doet deze TV het al weer meer dan 2,5 jaar naar tevredenheid.
Sinds een jaar hoor ik wat licht geknetter bij het warm worden van het TV-scherm, maar in het beeld is daarvan niets zichtbaar. Als hij nu na weer 5 jaar weer kapot zou gaan, koop ik vermoedelijk wel een nieuwe. Is reparatie niet mogelijk ben je namelijk altijd de onderzoekskosten van €95 kwijt en voor zo'n €500 heb je tegenwoordig al een prima nieuw toestel, toptoestellen zijn maximaal €1000. De oude TV kostte ooit officieel €1700, mijn eigen aanbiedingsprijs door een Mediamarkt/Philips actie bedroeg toen €1300
Ik wens @Andre van Zwet succes met dit meldpunt.

In de duitse taal bestaat het begrip "Sollbruchstelle" en dat betekent dat in dezelfde apparaten dezelfde voorspelbare zwakke elementen/constructies voorhanden zijn.

Met deze topic zou, indien er veel gebruik van gemaakt gaat worden, kunnen worden aangetoond wat er mis is met bepaalde modellen. Het zou nòg effectiever zijn om een (anonieme) draad naar tv-reparateurs te kunnen creeëren en misschien heeft een collega-reageerder, een reparateur of Andre zèlf hierover een idee?

NB. Ikzelf had al eerder geopperd, dat de repair-cafées, waarmee de CB inmiddels contact heeft, een mogelijke informatiebron zouden kunnen zijn, maar daar heeft de CB, toen, nooit op gereageerd.
Badge +1
In theorie zou het prettig zijn om de zwakke plekken te kennen van electronische apparaten. Echter voordat je er achter bent wat er zwak aan is (denk aan die 5 jaar op die ene condensator) is er veel tijd verstreken. Gezien de hoge frequentie waarmee electronica van ontwerp verandert, heb je tegen die tijd dat de zwakte van een eerder model bekend is al langer een ander ontwerp in de verkoop. En er kan alleen statistisch gezien iets relevants uitkomen als je grote aantallen ziet langskomen, de reden dat die reparateur dus over die kennis beschikte. Overigens die vervangen unit in mijn geval kostte slechts €68 ex BTW, het grootste deel was toch voorrijkosten en arbeidsloon. Ook zullen er weinigen mijn voorbeeld van reparatie na 5,5 jaar volgen, nu nieuwere TV's steeds maar goedkoper worden..
@Don van Riet

Qua kosten voor de consument lijkt mij óók de logischste consequentie om apparaten dan maar na enkele jaren en een defect te ontzorgen en een nieuwer model met méér snufjes en (minder energiegebruik?) te kopen. Over repair-cafées weten veel consumenten nog steeds niets.

Voor het millieu blijft dan alleen nog de optie van optimalisering van hergebruik/recycling ... en daarmee is deze topic m.b.t. het onderzoeken van zwakke plekken in apparaten vanuit de reële praktijk, pragmatisch gezien, nu al 'ten dode opgeschreven' ... (?).
Badge
Het is bekend dat de fabrikanten inzetten op verkoop en niet (meer) op reparatie.
De apparaten worden ontworpen op een levensduur net iets langer dan de wettelijke/fabrieksgarantie.

De onderdelen zijn vaak niet het duurste maar wel de reparatie zelf. Het vreemde vind ik hierbij dat het niet om repareren gaat maar vervangen van uniits.
Vroeger (ja vroeger en nu via b.v. repaircafé's) werd het defecte onderdeel gezocht en vervangen.
De vraag is met de huidige loonkosten en extra uren daarvoor het goedkoper is om zo 1 defect onderdeel op te sporen en te vervangen of gelijk gewoon hup de hele unit er uit en nieuwe er in en volgende patient.

Ik heb een 21:9 TV van PHILIPS, mooie TV maar alle HDMI ingangen hebben het begeven behalve HDMI 1 die voor het grootste gedeelte nog werkt. En ja garantie was net voorbij...

Wat ik verder bij dit topic wil toevoegen: de software... Je krijgt als je hem koopt misschien nog een paar keer een update en dan stopt het ook al werkt het nog niet ideaal.
Ik zie dit ook als een defect want de software is tegenwoordig wel van belang voor een goede en volledige werking van het apparaat.

En dan nog dit: een SMART TV is eigenlijk nutteloos want wie gebruikt het SMART gedeelte nu?
Klonk ooit geweldig alsof je de TV bijna als gigantische tablet kon gaan gebruiken maar dat viel dus gigantisch tegen.
De aansturing via de afstandsbediening is verschrikkelijk (begin maar eens een zoekwoord in te geven pfff....) en de apps verdwijnen al snel of worden beperkt. Ook de keure in apps is gewoon treurig.
Klinkt dus leuk zo'n SMART TV maar die kosten kunnen ze beter besparen.
Dezelfde TV goedkoper maar dan zonder SMART modus gaat gegarandeerd tegenwoordig na alle teleurstellende ervaringen eerder richting kassa.

René "VIParts" van Gestel.
Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen met defecte tv’s en het eventueel repareren ervan. Is jouw tv al snel stuk gegaan of pas na vele jaren? En was de tv nog te repareren of niet? En wanneer dat wel zo was, wie heeft de reparatie verzorgd? Ging dit via de winkelier of de fabrikant of heb je zelf een reparateur gevonden? Vertel je verhaal en vermeld daarbij graag het volgende:

• merk tv Philps
  • type tv (te vinden op de achterkant van de tv, bijv. UE55MU9000) 49PUK715012
  • datum of jaar van aanschaf 25-11-2015
  • wat was het defect? Zelfstandig uitschakelen, overschakelen naar homecinema, internet werkt niet goed.
  • is de tv gerepareerd? Ja, plus 2 x een nieuw toestel.
Nu is in juni het laatste nieuwe toestel geleverd. Krijg ik nu ook weer 2 jaar garantie op het nieuwe toestel? Of blijft de aanschafdatum actueel?
met vr gr,
G Franse

• merk tv
  • type tv (te vinden op de achterkant van de tv, bijv. UE55MU9000)
  • datum of jaar van aanschaf
  • wat was het defect?
  • is de tv gerepareerd?

Wij hebben een LG Led (32 inch) tv die is ongeveer 5 jaar oud. Op eens ging beeld op zwart. Volgens tv reperateur (Albert Hagen Haarlem) goed te maken. Kosten €165 voor onderdeel en reparatie aan huis. Op onderdeel 2 jaar garantie. Albert Hagen heeft goede site met veel info over reparaties. Uiteindelijk niet laten repareren maar een aanbieding gekocht. Het voelt wel als verspilling van spullen al na 5 jaar!
Reputatie 3
Badge +4
Ik had een Samsung zo'n 7 jaar oud LE26B450C4WXXN, na zo'n 7 jaar ineen geen beeld meer, eerst deed ie het na 15 minuten , daarna na 30 minuten etc. tot ie het helemaal niet meer deed.
Heb nieuwe Samsung smart TV gekocht zo'n kwart groter dan oude.
  • Prima TV Beeldscherpte zou nog veel beter kunnen Ultra HD/4K
maar hangt van internet/TV provider af en daar had al besloten zodra mijn laptop het begeeft neem ik een andere provider.( zo klantonvriendelijke chatfiguur van telfort, hoef ik niet meer)
Nieuwe TV gekocht voor 400.
Familie van me had een Philips TV na 1 jaar hiel ie ermee op 3 reparaties, die telkens maanden duurden
( gelukkig hadden buren een gratis te gebruiken kleine reserve TV) en na die reparaties deed ie het 1 of 2 dagen, uiteindelijk, defect was in de garantie periode nieuwe Samsung gekregen.
Ik heb onlangs via 'BOL.com' een Philips LED tv 43PFS5603 aangeschaft., heb mij strikt aan de "Uitpak instructie" op de doos gehouden.
Maar deze bleek na het inschakelen, schade aan het scherm te hebben, terwijl er geen uitwendige schade aan de doos te zijn, en de tv nergens tegen aangestoten is, laat staan dat het scherm is aangeraakt.
De webschopeigenaar blijft volhouden dat het mij te verwijten is, en geen mogelijke 'productiefout' betreft., en weigert vervolgens mij nu tegemoet te komen.
Het is aan 'BOL.com' >bemiddeling< om de impasse te doorbreken.🤔

@M. Klukhuhn Wat zegt BOL, u moet bij de subleverancier wezen?
....Ik wacht nog op 'bemiddeling' resultaat van Bol.com...!!
Reputatie 4
Badge +5
Hi @M. Klukhuhn,
Heb je al op onze site gekeken? Wij hebben een pagina met tips en tricks omtrent garantie en je rechten in een situatie als deze wanneer de verkoper de schuld bij de koper legt. Je leest het hier.
Ook hebben wij voorbeeldbrieven - die je hier kunt raadplegen - mocht je hiervan gebruik willen maken.
Hou je ons op de hoogte? Succes!
Groet,
Celine
Ik heb al op de site gekeken, maar wacht op het bemiddelings resultaat van BOL.com..!
Op basis van die uitslag baseer ik mijn eventuele (juridische) vervolgstappen 'kosten&baten' analise..!

Ik houd u op de hoogte.
Er is klaarheid in de zaak gekomen,. aanvankelijke draaide de bemiddeling op niets uit, met een tegoedbon als troostprijs, daar heb ik niet op gereageerd.
Uiteindelijk werd alsnog het volledig bedrag teruggestort!
De reden van de ommezwaai werd niet vermeld., maar dat doet er verder niet meer toe.

>De zaak is gesloten<🖊📤

"Heb mijn les geleerd"
@M. Klukhuhn gefeliciteerd, maar feitelijk weten we nog steeds niet of dit nu BOL is die tandenknarsend uiteindelijk de wet uitvoert of BOL die geen zin heeft in de publiciteit en uw leverancier onder druk heeft gezet.

@Imke
Reputatie 4
Badge +5
@M. Klukhuhn, fijn dat het gelukt is!

Reageer