Consumentenbond.nl

TV retourneren

  • 1 november 2014
  • 2 reacties
  • 238 Bekeken

Ik heb online een tv gekocht. Normailter mag je binnen 14 dagen een online gekocht item retourneren.



Nu zegt de leverancier dat NIET kan wanneer de tv meer dan 2 uur aan heeft gestaan. Klopt dit?

Mag deze beperking gesteld zijn?

Ik heb de tv ongeveer 4 uur aan gehad. Dit is inclusief installatie, doorlopen van alle mogelijkheden en testen van verschillende vormen van tv zoals een 3d film.

2 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Als ik https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand?cookie=ja.1414934424612-1365108890 lees, staat er niets in over dat je bv een tv niet even zou mogen uitproberen... https://www.thuiswinkel.org/consumenten/ gebruiken? Of klachtenkompas.nl als dat niet werkt?
Badge +2
Eerste vraag: is de verkoper aangesloten bij Thuiswinkel.org of Stichting Webshop Keurmerk? Dan staat in elk geval de weg naar de Geschillencommissie open.

Hoe ver mag je gaan met het 'uitproberen' van het product tijdens de bedenktijd? Dat levert al jarenlang ingewikkelde discussies op. De Europese wetgever zegt daarover (zie http://bit.ly/1u1rbZZ, pagina 54) onder meer:

"De vergelijking met wat de consument normaal kan doen [om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen, BW] in een fysieke winkel, is een goed referentiepunt, bijvoorbeeld: alvorens audio-/video- en opnameapparatuur te kopen, kan de consument normaal de beeld- of geluidskwaliteit testen;" Maar ook: "de consument kan geen software [op een computer] configureren; de redelijke kosten voor het opnieuw instellen van dergelijke apparatuur is dus ook een vorm van waardevermindering" De ruimte om een product tijdens de bedenktijd te 'testen' is dus beperkt. De bedenktijd is niet bedoeld om te kijken of het product goed werkt - daarvoor moet je inderdaad van alles eerst uitproberen - maar alleen of het werkt ("aard, kenmerken en werking"). Als het product niet goed werkt, kan je altijd nog een beroep doen op de (wettelijke) garantie. De vraag is, wanneer gaat "normaal testen als in een fysieke winkel" over in "te veel gebruiken"? En in dit specifieke geval? Los daarvan kan de verkoper niet zomaar stellen dat hij de TV niet terugneemt als deze meer dan 2 uur heeft aangestaan. Als de bedenktijd nog niet afgelopen is, moet hij het product terugnemen. Wel kan hij de eventuele waardevermindering - die veroorzaakt is doordat de consument het product "te veel" heeft gebruikt - verrekenen met het bedrag dat hij terugstort.

Reageer