Consumentenbond.nl

UHD tv onduidelijkheid, webshop geeft geen gehoor

• 24 januari 2015
  • 7 reacties
  • 248 Bekeken

ik heb een nieuw huis gekocht en daarbij hoorde een nieuwe TV, een Panasonic UHD tv, want ik wilde lekker Netflix 4k gaan kijken. Omdat ik midden in de verhuizing zat, was elke doos die ik weggooide er weer een. Zo ook de doos van de TV, wat kon er nu mis zijn met dat ding?

Feitelijk is er niets mis met de TV, hij is in goede staat, maar nu blijkt dat een tv, welke je helemaal klaar maakt voor de toekomst, eigenlijk nu al prehistorisch verouderd te zijn. Kennelijk moeten TV's HEVC codec ondersteunen voor de enige 4k aanbieder die er momenteel is en dat doet deze TV niet. Ik vind dat ze dat specifiek moeten melden. Ik heb contact gehad met plattetvdiscounter.nl waar ik dit heb gekocht, maar zodra ik melde dat ik de doos had weggegooid gaven ze geen gehoor meer. Na weken emails sturen hebben ze eindelijk weer contact met me opgenomen. Jammer maar helaas was de strekking van de reactie.

Er zijn nog wel meer vreemde dingen, de refreshrate is volgens de website 1200hz, maar kennelijk is dat upscaled, want in werkelijkheid is het 100. En de reactie van plattetvdiscounter is dat je daar zelfs eigenlijk niet meer over kan praten, omdat dat anders gaat bij LED tv's. Ik vind dat ik nogal voor de gek ben gehouden met deze TV en wil dat ze hem terug nemen.

Wat kan ik hiermee doen?

7 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Op https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/recht-van-retour-vanaf-13-juni/ lees ik oa " Uitpakken en uitproberen

Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren. Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen."

Op https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakte-fouten-webwinkeliers-deel-4-het-herroepingsrecht/ : "Ook wordt vaak gezegd dat producten alleen ongeopend of in de originele verpakking mogen worden geretourneerd. Ook dat is niet toegestaan, tenzij er sprake is van een verzegeling bij makkelijk te kopiËren spullen zoals software en cd’s. Een zo oorspronkelijk mogelijke staat van het product en onbeschadigd mag uiteraard wel verlangd worden.

Dit kan lastig zijn voor de webwinkelier: het betekent namelijk dat iemand een paar schoenen kan kopen en deze in een geheel andere schoenendoos kan retourneren. Of dat hij wel de originele schoenendoos gebruikt, maar deze dichtplakt en hem als zodanig op de post doet. De winkelier heeft daardoor geen bijpassende doos meer bij de schoenen. Conform de algemene voorwaarden van de Stichting Thuiswinkel kunt u wel de tekst: “indien redelijkerwijs mogelijk” toevoegen."

Ook http://blog.iusmentis.com/2012/06/13/de-doos-is-beschreven-en-dus-wordt-uw-retour-niet-geaccepteerd/ is aardig.

En op http://www.z24.nl/geld/artikel-retour-wat-zijn-je-rechten-380711staat "je moet het product ongebruikt, onbeschadigd en waar mogelijk in de oorspronkelijke verpakking terugsturen"

Ook deze is nuttig: http://www.klacht.nl/pakket-niet-kunnen-retour-sturen-zonder-originele-verpakking/ .

Ik zou overwegen een klacht te plaatsen op klachtenkompas.nl . Eventueel even bellen met de Consumentenbond...
@ RA de Vries: wat een vervelende situatie! Kun je me laten weten wat het typenummer van je televisie is? Wij hebben in onze televisietest de Panasonic TX-50AXW804 (gekocht door onze Duitse zusterorganisatie) specifiek bekeken op de 4K-mogelijkheden, en deze ondersteunde de HEVC codec wÉl. We konden 4K kijken via Netflix en de kwaliteit was zelfs erg goed.

Met het typenummer kan ik navraag doen bij Panasonic wat er aan de hand is en of ze niet iets kunnen betekenen voor u.

Die refreshrate is een ander verhaal. Het klopt inderdaad dat het schermpaneel vaak gewoon 50 of 100 Hertz is, maar dat er door allerlei software trucjes een veel hogere refreshrate wordt opgegeven (hoe hoger het getal, hoe beter lijken ze te denken). De tv rekent zelf aan de beelden, hij plaatst extra of zwarte beelden tussen de oorspronkelijke beelden in. Dus uiteindelijk worden er daarwerkelijk 1200 beeldjes per seconde getoond. Maar niet alleen door de verversingssnelheid van het panel dus. Onze ervaring is dat er boven 200 Hz sowieso moeilijk verschillen zijn waar te nemen voor het menselijk oog. Lees meer op onze website.
Beste Irene,

Ik heb deze gekocht: Panasonic TX-40AX630E

Ik ben vooral niet te spreken over onderstaande quotes:

"De Panasonic TX-40AX630E is ÉÉn van de topmodellen van Panasonic uit 2014. Het is namelijk een televisie met een 4K Ultra HD-resolutie."

"Op dit moment komt er steeds meer content beschikbaar in deze nieuwe kwaliteit en je kunt er vanuit gaan dat dit in de komende jaren de standaard gaat worden. Dus met deze televisie ben je voorbereid voor de komende jaren. Laat al die 4K content maar komen."

"Beeldfrequentie1200 Hz"

Concreet is Netflix de enige simpele manier om 4k te kijken op je TV, maar deze tv is dus alles behalve voorbereid op de komende jaren. Ik had geen idee dat Netflix een bijzonder codec nodig had voor 4K content, en vind dat dit actief moet worden aangegeven op de sites. Ik zit dus nu met een TV opgescheept die er mooi uitziet, maar had net zo goed een gewone HD tv kunnen kopen, omdat ik toch geen gebruik kan maken van UHD.
Helaas, Panasonic heeft bevestigd dat de AX630 de HEVC codec niet heeft, de duurdere AX800 en AX900-tv's wel. Ook geven ze aan geen plannen te hebben om de AX630 te upgraden. Te gek voor woorden dat tv-fabrikanten 4K-tv's zonder die codec op de markt durven te brengen. Philips is namelijk al net zo erg.

Wij gaan in elk geval nu voor elke 4K-tv in ons testlab checken of hij geschikt is voor 4K Netflix en dat vermelden in onze vergelijker. Ik zal ook een waarschuwing op onze site zetten, je hebt helemaal gelijk dat het helemaal niet bekend is dat die codec nodig is en dat fabrikanten er gewoon niks over zeggen nu.

Zit er nog schot in de zaak met plattetvdiscounter?
Irene,

Ik hoorde al bijna niets van plattetvdiscounter.nl (behalve ik zet uw vraag door, en vervolgens weken niets gehoord). Ik heb ze een email gestuurd waarin ik heb aangegeven contact op te gaan nemen met de consumentenbond en waarin ik heb aangegeven dat het niet meer hebben van een doos voor hen geen afwijsreden kon zijn.

Maar daar heb ik geen reactie op gehad, noch verwacht ik enige reactie. Ik voel me echt gefopt door zowel panasonic alsook door plattetvdiscounter. Kunt u iets voor mij betekenen? Of zou er een item aan kunnen worden besteed? UHD tvs zijn upcoming, maar er is kennelijk heel veel nog niet over bekend.

Bedankt!
We gaan zeker aandacht besteden aan de HEVC-codec op onze website. Dit is echt opletten geblazen voor consumenten!

Ik heb nog even bij mijn juridische collega's nagevraagd wat je nog kunt verwachten van plattetvdiscounter. Panasonic is je niks verschuldigd, je hebt een overeenkomst met plattetvdiscounter. Ik heb Panasonic gevraagd er duidelijker over te berichten, toen gaven ze aan dat ze alle retailers een brief hebben gestuurd met deze informatie. Ook vonden ze het wel te rechtvaardigen dat de codec niet op alle 4K-tv's zit, want 'er zit ook een aardig prijsverschil tussen onze topmodellen die wel 4K Netflix hebben en de goedkopere tv's die die service niet ondersteunen'.

Zodra ik meer weer over je rechten bij plattetvdiscounter kom ik er op terug!
Mijn collega Bas zegt het volgende:

'Ik heb weinig toe te voegen aan de reactie van R. Teeuwen eerder in dit topic: een beschadigde of ontbrekende doos kan niet in de weg staan van het herroepingsrecht (bedenktijd van 14 dagen). Wel heeft de verkoper dan recht op schadevergoeding voor de doos.

Als de wettelijke bedenktijd van 14 dagen al verlopen is, dan is de vraag of er beloofd is dat je met de tv 4K Netflix kan kijken en of je daar specifiek naar gevraagd hebt in de winkel. In dat geval is de tv niet conform overeenkomst. De verkoper dient binnen redelijke termijn het gebrek te herstellen of het product te vervangen. Als plattetvdiscounter.nl dit niet wil of kan, dan kun je per brief de koop ontbinden (=geld terug en tv terug) of prijsvermindering eisen. Ik zou zeggen dat de kosten van de doos in dit geval niet door jou hoeven te worden betaald.

Ik zie dat plattetvdiscounter.nl is aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg. Als je er niet uit komt met ze, kun je daarom naar de Geschillencommissie.'

@ RA de Vries: ik hoop dat dit helpt. Hou je ons op de hoogte?

Reageer