Valse marketing samsung bij pre-orders S22 serie

• 17 March 2022
  • 12 reacties
  • 178 Bekeken

Badge

Goededag geachte lezer,

valt me ontzettend tegen hoeveel er achteraf niet blijkt te kloppen aan de marketingcampagne van samsung voor de nieuwe flagship telefoons de S22 serie.
Omdat andere merken in kwaliteit/design niet (veel) beter zijn, zal ik waarschijnlijk toch bij dit toestel blijven. Je kunt ook lastig om een marktleider heen. Eventueel upgraden naar de grotere plus variant wanneer het batterijleven niet voldoet aan mijn wensen. Maar het zit mij absoluut niet lekker dat ik zo ernstig in de maling ben genomen.
Kan hier iets aan gedaan worden ? Een gratis upgrade naar het grotere broertje wat wel de batterijspecificaties zal halen zoals mij beloofd is ? (Mik ik dan te hoog of te laag ?)
In Zuid-Korea wordt ondertussen al een rechtszaak aangespannen.

Aanvullende info: probeer al 10 dagen in contact te komen met samsung, alle kanalen geprobeerd. Maar daar kunnen ze je niet verder helpen, verwijzen je van het kastje naar de muur en terug, hangen ze je op en verbreken ze de verbinding tijdens chatten (dat laatste is lachwekkend want zodra je weer om een collega vraagt aan de bot en het volgende berichtje stuurt blijf je in hetzelfde gesprek). Verwijderen/censureren zonder enige feedback tot 3maal toe kritische berichten van de members community & van facebook

Zoals mij de S22 is gepromoot:
*LTPO oled scherm met 10hz-120hz refresh rate.
*Supersnelle krachtige exynos chip met goede geekbench prestaties.
*Efficiënt samenwerkende chipset wat de, in vergelijking met de S21, kleinere batterij een langere duur zou geven.
*Gratis galaxy buds pro t.w.v. €229,-
*Geen oplader meegeleverd ten giede van het milieu.
*Geen extern geheugen optie meer en verplicht duurder geheugen kopen van samsung.
*Voor headset met draad moet je een extra converterkabeltje kopen.

Wat ondertussen gebleken is wat ik binnen ga krijgen:
*LTPS oled scherm wat niet lager dan 48hz-120hz refresh rate aankan en dus meer belastend is voor de al kleinere batterij.
*Zeer krachtige exynos 2200 chip is door obtbreken van koeling en te kleine batterij voor de energieconsumptie niet compatible met overige hardware. Zorgt voor oververhitting en battery drain. Hiervoor is er zonder weten van de klant een GOS software op de telefoon gezet wat zo'n 16.000 apps & games throttelt, op ongeveer 50% van hun kunnen laat draaien met verlies van snelheid (bij bijvoorbeeld openen, opstarten, laden en opslaan) en lagere frames per second tot gevolg. Belangrijk detail is dat de benchmark apps zoals geekbench niet gethrottelt worden, geven een 46% lagere score wanneer dit wel gebeurt, en de klant dus van performance uitgaat wat niet geleverd wordt (ook niet met de maart-update want door oververhitting throttelt de telefoon een spel bijvoorbeeld na 3 minuten weer tot de lage kwailteit).
*Uit testen blijkt dat de S22 serie minder presteert op batterij-duur dan de S21 serie. Na het leren van gebruikerspatroon verbetert dit en wordt het gelijkwaardig. Alhoewel de S21 met de maart-update weer meer leven uit zijn batterij schijnt te halen.
*Galaxy buds pro "ter waarde van €229,-" zijn (ten tijde van de pre-order actie) bij samsung zelf (en andere winkels) voor €98,99 te koop.
*Geen oplader meeleveren blijkt uit onderzoek slechter te zijn voor het milieu en gezien de cijfers van de grootste concurrent, miljarden extra omzet op te leveren. De prijzen zijn namelijk niet verlaagd en aan de andere kant worden opladers nog steeds verkocht, zeker nu de S22 plus & ultra het nieuwe 45w opladen ondersteunen. (Je zou denken dat er juist nog meer kosten bespaard zouden worden met een kleiner display & batterij).

12 reacties

De vraag waarmee ik blijf zitten is of u nu spijt heeft van uw aankoop. U zegt dat u deze telefoon heeft aangeschaft op basis van een marketing hype en dat u in de maling bent genomen maar u vertelt niet waarom u dat heeft gedaan en niet bijvoorbeeld een maandje heeft gewacht zodat u dat alles van tevoren had geweten. 

Het lijkt me reuze interessant om het tot een rechtszaak te laten komen om dan te horen of het de klager verweten kan worden niet een maandje gewacht te hebben…

Misschien is het alsnog een item voor de Reclamecodecommissie?

Wat verwacht je daarvan?

Wat verwacht je daarvan?

Dat ze ze in de boeien slaan natuurlijk. ;-)

Badge

De vraag waarmee ik blijf zitten is of u nu spijt heeft van uw aankoop. U zegt dat u deze telefoon heeft aangeschaft op basis van een marketing hype en dat u in de maling bent genomen maar u vertelt niet waarom u dat heeft gedaan en niet bijvoorbeeld een maandje heeft gewacht zodat u dat alles van tevoren had geweten. 

Hartelijk dank voor uw reactie.

Reden van koop; mijn toestel is verouderd met ondertussen een recent vervangen moederboard en sinds een paar weken een barst in het scherm. Kon mijn abonnement verlengen en heb de S21 aangeschaft, kort daarop werden de launchdatum en definitieve specificaties van de S22 bekend en ben ik door vals geadverteerde wezenlijke upgrades met een ogenschijnlijk mooie aanbieding overstag gegaan.

Voor mijn beeldvorming... Is een maand afwachten iets wat verwacht wordt van de consument ? Mag je er niet vanuit gaan dat een gerenommeerd marktleider als samsung zijn producten feitelijk juist in de markt zet ?

Op dit moment voel ik mij flink in de maling genomen, krijg straks (levering uitgesteld) niet binnen waarvoor ik betaald heb. Retour kan dus altijd nog. Echter is dit wel *subjectief het mooiste design en het kleine formaat toestel wordt ook vrijwel niet aangeboden. Daarnaast heb ik begrepen dat dit toestel, hoewel bij lange na niet de performance haalt zoals hij gepromoot is, wel meekomt met de huidige concurrentie. Samsung heeft natuurlijk jaren meer ervaring dan de meesten. Ook blinken ze uit in de gebruikte beeldschermen.

Throttlen blijken ze al jaren te doen. Dit keer zo'n 16.000 apps waar de chips op reageren om op zo'n 50% van hun kunnen te gaan draaien door het GOS programma. Echter werden de benchmark apps uitgesloten van dit programma, zoals geekbench die de afgelopen 3 jaar/modellen heeft verbannen van de testscores en heeft het fraude genoemd. Geekbench is onder een andere naam in de S22 gezet en toen bleek dat er 46% minder performace behaald werd dan wij moesten geloven. Belangrijk detail is ook dat de consument van dit alles niet op de hoogte is gesteld. De toestellen worden natuurlijk op design verkocht, maar misschien nog wel belangrijker is de chipset. Deze is door samsung steeds krachtiger gemaakt en met mooie specificaties verkocht, echter wanneer deze op meer dan 50% van de potentie draaien is er overheating & battery drain waardoor de chips na 3 minuten alsnog geknepen worden door het volgende programma dat waakt voor overheating. De hardware is simpelweg niet compatible, de chip is te krachtig en heeft (meer) koeling en batterij nodig. Schiet me te binnen dat de S22 serie ook met verbeterd koelingsysteem gepromoot is.

Badge

Toevoeging op mijn eerdere bericht. Eigenlijk blijkt nu dat de vernieuwing en verbetering in de smartphone industrie de afgelopen 3+ jaar is gestagneerd. Er zit geen enorm verschil meer tussen de laatste modellen. Wel worden ze als zodanig geadverteerd met de steeds krachtigere chipsets waarvan de potentie dus niet haalbaar is.

Nu haalt dit toestel, de S22 dus ook zijn gestelde batterijduur niet. En het is erg vervelend als je telefoon er gedurende de dag mee ophoudt. Voor mij zou het grotere broertje, het "plus" model met zijn 800mah grotere batterij (3700/4500) dan een betere uitkomst zijn. Wachten op het volgende S23 model is geen optie aangezien ik de telefoon met mijn 2 jarige abonnent bij een veranderde provider heb gekocht. 

Reputatie 7
Badge +5

Voor mijn beeldvorming... Is een maand afwachten iets wat verwacht wordt van de consument ? Mag je er niet vanuit gaan dat een gerenommeerd marktleider als samsung zijn producten feitelijk juist in de markt zet ?

Reclame, van wie dan ook, moet je altijd met een korrel zout nemen en nooit vanuit gaan dat dat allemaal klopt. Vaak zijn de omstandigheden, met name voor zaken als batterijen, super optimaal. En dat geeft Samsung ook aan op z'n website:

quote samsung vwb batterijduur:
Geschat op basis van het gebruiksprofiel van een gemiddelde/typische gebruiker. Onafhankelijk getest door Strategy Analytics tussen 08-12-2021 en 20-12-2021 in de VS en het VK met prerelease-versies van de SM-S901, SM-S906, SM-S908 met standaardinstellingen in 5G Sub-6-netwerken (NIET getest in 5G mmWave-netwerk). De werkelijke batterijduur is afhankelijk van netwerkomgeving, gebruikte functies en apps, aantal gesprekken en berichten, aantal keren opladen en veel andere factoren
Unquote

Als je dit leest weet je al dat de korrel zout best groot is. Ter vergelijking: hetzelfde geldt voor benzine/kWh verbruik bij auto's, zelfde problematiek, al vele jaren

Badge

Reclame, van wie dan ook, moet je altijd met een korrel zout nemen en nooit vanuit gaan dat dat allemaal klopt. Vaak zijn de omstandigheden, met name voor zaken als batterijen, super optimaal. En dat geeft Samsung ook aan op z'n website:

quote samsung vwb batterijduur:
Geschat op basis van het gebruiksprofiel van een gemiddelde/typische gebruiker. Onafhankelijk getest door Strategy Analytics tussen 08-12-2021 en 20-12-2021 in de VS en het VK met prerelease-versies van de SM-S901, SM-S906, SM-S908 met standaardinstellingen in 5G Sub-6-netwerken (NIET getest in 5G mmWave-netwerk). De werkelijke batterijduur is afhankelijk van netwerkomgeving, gebruikte functies en apps, aantal gesprekken en berichten, aantal keren opladen en veel andere factoren
Unquote

Als je dit leest weet je al dat de korrel zout best groot is. Ter vergelijking: hetzelfde geldt voor benzine/kWh verbruik bij auto's, zelfde problematiek, al vele jaren

Dank voor uw reactie.

Deze vergelijking begrijp ik tot op een zekere hoogte. Om in de auto's te blijven. Wanneer de fabrikant zegt deze auto is zuiniger vanwege krachtige motor, de beste prestaties levert met euro 95, verbeterd koelsysteem en efficientere samenwerking met overige hardware... maar blijkt dat motor zo krachtig is dat er euro 98 nodig is (wat voor het voorbeeld niet in getankt kan worden), de koeling niet voldoende is en er geen sprake is van batterijleven door efficientere samenwerking. Maar het batterijleven wordt verlengd door het knijpen van de motor zelf waardoor de opgegeven specificaties in gevallen zo'n 50% minder zijn, dan lijkt het mij een probleem. Er is dus geen optimale situatie beschikbaar die deze specificaties haalt. Wat je wel zou moeten geloven omdat samsung de performace-test-apps met een aangepast besturingssysteem laat draaien als waar de klant beschikking over heeft (zonder GOS). Met de maart update kun je GOS uitzetten, waardoor de chips volledig gebruikt worden (dit moet nog verder worden onderzocht want de door samsung weergegeven frames per second liggen zo'n 10 (=25%) hoger dan apps die dit meten) en is het pijnlijk duidelijk dat de chipset zo krachtig is dat de telefoon in 3 minuten oververhit raakt en het programma wat daartegen beschermd op zijn beurt de performance naar hetzelfde niveau knijpt. Ook het batterijverbruik is zo vele malen hoger.

Naar mijn mening is er dus geen sprake van een optimale situatie waarop samsung hun bewering over batterijleven heeft gedaan. Dit is op basis van een geknepen performance die ze inmiddels jaren geheim hebben gehouden t.o.v. de consument.

Reputatie 7
Badge +5

ok, je zoekt je gelijk. Ik zou de rechtelijke macht in de arm nemen om je mening om te vormen tot een rechtelijke uitspraak.

Eigenlijk zoek je een gemakkelijk hard te maken feitelijke onjuistheid, zoals wanneer je een TV koopt, er staat “Beeldscherm van 55 inch” op de doos maar het scherm is toch echt niet groter dan 50”.

@Mart_84 je klachten zo overziende en je vraag wat je doen dan denk ik dat het antwoord nog steeds "weinig" is, anders dan de volgende keer niet kopen op basis van de reclame maar de onafhankelijke beoordelingen even afwachten. Zo te zien hebben ze er geen spreekwoordelijke inches bijgelogen en dan wordt het juridisch lastig.

Andermans opinie:

https://phandroid.com/2022/03/21/samsung-dont-touch-the-throttle/

Conclusie: It is ultimately up to you if you can see this as being no harm, no foul.

Als het eventueel tot rechtszaken komt gaat dat toch altijd eerst in de States gebeuren dus eerst maar eens kijken hoe het daar verder gaat.

Reageer