Consumentenbond.nl
Vraag

Valt software laptop onder garantie?

• 15 november 2018
  • 11 reacties
  • 677 Bekeken

Mijn laptop start niet meer op en de herstelfuncties doen het ook niet. Ik heb hem opgestuurd naar de fabrikant om W10 opnieuw te laten installeren, maar die constateerde twee (kleine) beschadigingen en zegt dat daardoor de garantie vervalt. De hardware beschadigingen hebben geen invloed op de werking van de laptop en hoeven ook niet gerepareerd te worden. Ik ben van mening dat de software nog steeds onder de garantie valt. Maar ik weet dat niet zeker, ik ben geen deskundige. Weet iemand meer?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ja hoor, natuurlijk kan dat. Maar aangezien ik ''slechts'' een moderator ben, durf ik ook niet te garanderen dat ik je verder kan helpen. 😉 Mijn advies zou dan ook zijn je verhaal hier te delen, zodat andere communityleden je wellicht bij kunnen staan. Mocht je dat echt niet willen, dan kan je me een privébericht sturen door met je muis op mijn foto te gaan staan, en dan op het envelop icoontje rechts bovenin te klikken.
Ik wil wel meer vertellen, maar dan via een pm of zo, als dat kan.
Ik zou graag meer kunnen vertellen, maar helaas.
Reputatie 7
Badge +7
Hoe is het afgelopen @oneofallofus?
Het tweede. Als er schade aan het apparaat is, vervalt de garantie. Wat Bert hierboven schreef klinkt logisch, maar dat werd niet als reden opgegeven om de computer niet te repareren.
Reputatie 7
Er is aangegeven dat windows er opnieuw opgezet kan worden.

Maar hebben ze nou aangegeven dat dit sowieso niet onder garantie valt of zoals je eerst zegt dat ze het niet onder garantie willen doen omdat er valschade is?
Er is aangegeven dat windows er opnieuw opgezet kan worden.
Reputatie 7
@oneofallofus Als de harddrive kapot is (bijvoorbeeld door een val) ben je ook de herstelpartitie kwijt en dat valt niet onder garantie. Als er andere zaken kapot zijn die verhinderen dat er een nieuwe windows installatie uitgevoerd kan worden is dat mogelijk te wijten aan schade. U heeft het apparaat toch aangeboden ter reparatie, konden ze u dan niet vertellen wat er kapot was en waarom dat al dan niet onder garantie valt?
Dat klinkt op zich logisch. Aan de andere kant zou je zeggen dat de optie 'terugzetten naar fabrieksinstellingen' van al het andere afgeschermd zou moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +5
Systeemsoftware zoals Windows en Android en andere software, vallen nooit onder de garantie, je kunt zelf een verkeerde instelling hebben gemaakt of per ongeluk, verkeerd geklikt te hebben op internet en rommel software hebben binnengehaald die alles overhoop gooit.

Wil je dit voorkomen, dan kun je één account maken in b.v. Windows wat als administrator draait als mogelijkheid om het beheer te houden.

Daarnaast maak je een gebruikersaccount en dan mee werkt, wat veel minder instellingsmogelijkheden heeft en veliger is als er software geïnstalleerd gaat worden, dit kan dan alleen met het administrator account.
Dan kan er vrijwel niets meer gebeuren.

En maak altijd een backup.

Er is vaak wel ondersteuning en garantie voor de eerste keer de software/computer opstarten.
Reputatie 7
In dit soort gevallen waar je het niet met een schaartje kan knippen maar het apparaat jong genoeg is om onder garantie te vallen zou ik zeggen repareren en dan blijkt vanzelf wat er kapot is en of dat verband houdt met die beschadigingen. Zo nee dan moeten ze onder garantie repareren.

Reageer