Veel apparaten werken niet of slecht op oplaadbare batterijen

• 24 November 2021
  • 17 reacties
  • 190 Bekeken

Badge +1

Ik heb een aantal apparaatjes, zoals bv een neusharen shaver, en ook diverse nepkaarsen en kleine Ledlampjes die gewoon werken op 1.5 Volt AA batterijen. Niks mis mee natuurlijk.

Maar als ik in die dingen oplaadbare batterijen gebruik, die slechts 1.2 Volt (kunnen?) leveren ( waarom eigenlijk??) dan werken die apparaatjes niet of met horten en stoten. Zelfs afstandsbedieningen en draadloze muizen willen dan niet of slecht werken.

Leuk is dat niet en het wordt ook nooit vermeld bij testen e.d. ( waarom niet??) Zo is er dus geen lol aan…! Dan maar gewoon 60 AA alkaline aangeschaft voor € 19,95. Tenslotte wil je wel gebruik kunnen maken van de apparaatjes die je hebt aangeschaft!

Kan iemand antwoord geven op bovenstaande vragen??

17 reacties

De voltages zijn een chemisch gegeven en afhankelijk van de reactie die zich afspeelt. Die is anders in een alkaline als in een oplaadbare batterij.

In principe zouden apparaten ontworpen kunnen worden om rekening te houden met een lager of hoger voltage maar in specifieke gevallen heeft men dat niet gedaan. Zelf heb ik een oplaadbare muis met een ingebouwde accu en die functioneert prima. 

Uiteindelijk kom je op de vraag  waarom zijn de bananen krom en daar is geen antwoord op voor zover ik weet.

Badge +1

Dat is een beetje een flauw antwoord! Ik geef aan dat er bij testen altijd wordt geschreven dat oplaadbare zo milieuvriendelijk zijn en zo lang meegaan enz. Maar wat heb je daar nu aan als je apparaten het niet willen doen op die dingen? En dat wordt in al die testen nou nooit niet genoemd! Waarom niet?

Dat is een beetje een flauw antwoord! Ik geef aan dat er bij testen altijd wordt geschreven dat oplaadbare zo milieuvriendelijk zijn en zo lang meegaan enz. Maar wat heb je daar nu aan als je apparaten het niet willen doen op die dingen? En dat wordt in al die testen nou nooit niet genoemd! Waarom niet?

Ik bedoelde het niet zozeer flauw als daar zal geen eenduidig antwoord op bestaan. Blijkbaar houdt men bij het ontwerp geen rekening met oplaadbare batterijen. Ik weet dat oplaadbare batterijen minder geschikt zijn voor toepassingen waar incidenteel een beetje stroom gevraagd wordt zoals een afstandsbediening. Daar gaat een traditionele batterij jaren mee terwijl een oplaadbare batterij zichzelf snel ontlaadt. Anderzijds heb ik jaren oplaadbare batterijen gebruikt in de XBOX controllers en daar werkten ze prima. 

Ik ben het met de Groot eens dat het van de gekke is dat anno 2021 nog apparaten op de markt komen die falen op oplaadbare batterijen zonder goede reden. Veel oplaadbare batterijen houden behoorlijk lang hun lading. Wat is er ook op tegen om de batterijen eens in de zoveel maanden op te laden? Smartphones moeten we elke dág opgeladen.

Consumentenorganisaties lijken me dé organisaties die daar invloed kunnen uitoefenen. Als het niet vanwege het milieu is, dan toch vanwege het functioneren van de apparaten of het geld.

Uiteindelijk kom je op de vraag  waarom zijn de bananen krom en daar is geen antwoord op voor zover ik weet.

Het grappige is dat daar dus wel degelijk een antwoord op is :

Als de bananen beginnen te groeien, wordt de bloemtros steeds zwaarder. Door de zwaartekracht gaat de tros naar beneden hangen. Maar de bananen willen naar boven blijven groeien, tegen de zwaartekracht in. Zo groeit de banaan krom! Dit effect heet met een moeilijk woord negatieve geotropie.

Over de oorspronkelijk vraag : Ik heb bijvoorbeeld een Honeywell Evohome met radiatorknoppen HR92, die wel degelijk rekening houden en er zelfs een instelling voor hebben:

HR92 handleiding deel

Daarnaast heb ik een kattenluik dat werkt met de geïmplanteerde chip, om toegang te bepalen en dat ding vreet echt batterijen en accepteert dan weer geen oplaadbaar..

Wat betreft de vraag waarom, volgens iemand op StackExchange had/heeft het te maken met de specifieke chemie van Nikkel/XXX batterijen, waardoor ooit 1,2 volt gekozen is. Echter Lithium accu's kunnen hele ander voltages aan (tot zelfs 3V), en die zijn dus weer kunstmatig verlaagd! Het lijkt dus mogelijk m wel degelijk 1.5V oplaadbaar te maken en blijbaar hebben sommige fabrikanten dat ook gedaan:

https://reactual.com/portable-electronics/batteries-portable-electronics/do-rechargeable-lithium-ion-aa-batteries-exist.html

en een test:

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Kentli%20AA%202800mWh%20%28Blue%29%20UK.html

Reputatie 7
Badge +6

Lithium batterijen hebben een lange levensduur, weinig zelfontlading, geen geheugen en kunnen vaak geladen worden. Ze zijn echter duur, mogen geen hogere spanning hebben dan 4,2V en geen lagere dan 2,7V. Bij 2,4V zijn ze kapot. Ze moeten dus de 18650 bescherming hebben zodat ze niet onder 3,0V of boven 4,2V komen. Hebben ze die niet dan zijn ze snel kapot. Snelladen heeft geen zin, ze hebben gewoon 3 uur laadtijd nodig. De oplader mag ze niet opladen boven een spanning van 4,2V. De no-name opladers doen dat wel en dan zijn ze kapot. Het maakt ze daarom niet geschikt voor simpele apparaten als afstandsbedieningen, muis, rookmelders e.d.

Wat betreft de vraag waarom, volgens iemand op StackExchange had/heeft het te maken met de specifieke chemie van Nikkel/XXX batterijen, waardoor ooit 1,2 volt gekozen is.

De bronspanning van een batterij kun je helaas niet kiezen; die is een gevolg van de chemische reactie die er zich afspeelt en kun je niet sturen door bijvoorbeeld de concentraties te verhogen. Toen men de NiCd-batterijen ontwikkelde kwam de 1,2 V daar dus als een vast gegeven bij.
Bij NiCd en Nikkel-metaalhydridebatterijen gaat het om 1,2 V. Lithiumbatterijen zijn er in meerdere soorten, met verschillende reacties en mede daardoor ook verschillende spanningen.
Om een spanning van bijvoorbeeld 3,7 naar 1,5 V met electronica te verlagen is natuurlijk het paard achter de wagen spannen. Het zou uiteindelijk minder moeite kosten om spullen te maken die bedoeld zijn voor een geheel aantal malen 1,2 V, die dan eventueel ook op hetzelfde aantal malen 1,5 V zouden werken. Dan zou de gebruiker van de wegwerpbatterijen van 1,5 V in het nadeel zijn, maar die keuze lijkt me een veel betere dan andersom.

Ik bezit al jaren 2 draadloze muizen, die beide geen accu aan kunnen.
Er zitten 2 AA batterijen in.
Het ontwerp is van jaren geleden, toen was dat de beste oplossing.
Toen moest je met accu voor 3x AA gaan in het ontwerp om de muis werkbaar te houden.
Dat was te log in die dagen.
Bij normaal gebruik, doet de ene 6 maand met de batterijen en de andere 9 maand.

Er zijn ook apparaten die de enorme piekstroom, die een accu kan leveren niet aan kunnen.
Een wegwerp batterij is ook beter in te schatten, als hij leeg raakt.
Wat ze b.v. in de zorg prettig vinden.

Ik denk dat heel veel apparaten door gaan op de oude techniek.

Ook bij moderne apparaten gaat het mis.
Die hebben dan een niet uitwisselbare accu en moet je het hele apparaat vervangen als de accu slecht word. Zo heb ik een oud model JBL go die ik mooier vind klinken dan de nieuwe.

In veel apparaten zit een 3,7V lithium accu.
In veel gevallen verlagen ze niet de spanning, maar verhogen ze hem naar b.v. 5V
Als je een telefoon laad met een powerbank, komt dat uit een 3,7V accu die het omzet in 5V of hoger.
In de telefoon gaat de energie weer in een 3,7V accu.

Je voert drogredenen aan worstelstamper:
# Het argument 'jaren geleden’ is een drogreden, want er zijn al heel wat jaren NiMH-batterijen. Ik denk niet dat jouw muis zo oud is. Ik heb het over meer dan 15 jaar.
# Dat er 3 batterijen nodig waren voor een muis is ook een drogreden, want je geeft later zelf aan dat bv een powerbank de spanning intern verhoogt. Dat kan een muis ook.
# Dat oplaadbare batterijen geen stevige piekstroom kunnen leveren in vergelijking met normale batterijen is gewoon onwaar.
# Dat veel apparaten een vaste accu hebben en dat dat vervelend is ben ik met je eens, maar dat is hier niet het onderwerp.

Met de piekstroom is net andersom.
Er staat dan in de gebruiksaanwijzing.
Dit apparaat kan de piekstroom van oplaadbare batterijen niet aan.
Dat is ook op te vangen, maar dat doen ze niet.

Ik weet dat er van alles mogelijk is tegenwoordig.
Maar ook de stokoude ontwerpen van toen, zijn te koop.

Mijn Microsoft muis(1025) stamt uit 2004 en gebruik ik het meest.
Mijn andere muis is van een paar jaar later en gebruik ik op een andere computer.

Dat is wel een oude muis, maar ook toen had ik geloof ik al NiMH-batterijen in gebruik.

Ik heb trouwens een computermuis met een staartje dat aan de PC vast zit. Ideaal om zeker te zijn dat je hem niet kwijtraakt. Het staartje wordt tegelijk gebruikt voor de stroomvoorziening. Een geweldige uitvinding!

Reputatie 5
Badge +4

Wilt u goede batterijen hebben neem dan deze, deze houden  hun lading vast ook al pakt u ze pas na 3 jaar.

Panasonic BQ-CC55E Batterijlader Incl. oplaadbare batterijen NiMH AAA (potlood), AA (penlite) | Conrad.nl

Kijk uit je hebt deze versie ook goedkoper, maar dan duurt het laden  veeeel langer en kan je niet per batterij opladen. Neem ook niet de pro batterijen ( zwart 2450 ) die zijn minder goed. Ik heb deze batterijen al langer dan 10 jaar, ze werken nog steeds goed. Ze zitten bij mij in LED kaarsen met beweegbare vlam en gaan elke dag 6 uur aan en van zelf weer uit. Ook zitten ze in een enkele hoge kaars weer 3 batterijen in zitten en ook die werkt er goed op.

Bij Conrad kan je ook 1.5 volt oplaadbaar kopen, maar die heb ik nog nooit getest.

@Harrie LPP 
Das mooi die HiMH. Mijn muizen werken niet lekker op die dingen.
Zo'n bedrade muis, heb ik ook wel. en dan ook nog met zo'n nieuwerwetse usb stekker er aan.
Dit is de reserve muis.

Aan mijn toetsenbord zit nog een DIN stekker met een verloopje naar PS2
Ik koop duurzaam spul.

Van een modern nieuw product verwacht ik dat er Lithium accu in zit die verwisselbaar is.
AA en AAA is ouderwets knoeiwerk.
Er zijn tegenwoordig ook muismatten die draadloos opladen.
Maar een muis, die zich oplaad op die mat, kon ik niet vinden.

Badge +1

Snappen dus meer mensen geen ene moer van, dat er geen match is tussen de te gebruiken batterijen/ accu's en de apparaten waar die dan in moeten.

ik en met mij denk vele andere consumenten moeten maar eens via de consumentenorganisaties gaan lobbyen voor een Europeesche of wereld standaard, net zoals toendertijd voor cassettes, en cd- formaten

Het is gewoon van de gekke en zeker in deze tijd van hoogstnoodzakelijke energie “transitie”dat er nog dit soort wereldwijde tegenstellingen in stand blijven, de vraag is : voor wie en door wie wordt dit zo gedaan?

Je bedoelt wetgeving of bindende afspraken denk ik. Standaarden zijn er overal al voor.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af (via Google) of het probleem wel zo groot is als je doet voorkomen. Hier een leuk achtergrond verhaal over batterijen en hun 'gedrag’ en jou probleem wordt wel aangestipt maar als beperkt ervaren. Ook andere bronnen laten nou niet een groot probleem zien, lijkt vooral bij oudere apparaten voor te komen,

De spanning van batterijen (idemdito.org)

Fabrikanten houden niet van standaard, als de AA batterij in deze tijd uitgevonden was, waren er 30 varianten van geweest, die je bij de fabrikant van het apparaat moet kopen,

Er zijn wel varianten geweest die uitgestorven zijn, zoals de 3V AA en de batterij exact gelijk is aan het bekende 9V blokje, maar dan met 6V.  Ik noem dat de rookwolk varianten.

Ik ben met je eens dat er een standaard accu voor kleine apparaten wenselijk is.
Iets simpels, zoals een SD kaart. En gewoon oplaadbaar met usb-c
Dit er door drukken, is niet makkelijk.

Reageer