Consumentenbond.nl

Veilig Internet Bankieren

  • 18 april 2018
  • 43 reacties
  • 1325 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Simpele vraag: de banken creeeren nogal wat verhalen rond Veilig lntenet Bankieren. Wat zijn
de eisen die de individuele banken stellen aan de gebruiker zodat het door de Bank als Veilig
wordt gezien?
Aspecten die daarbij een rol spelen:
• welke software platforms op PC (desktop en Notebook) worden geaccepteerd?
Windows XP, Vista, 7, 10 (en dan daarvan de laatste versie?)?
• welke Internet Browsers zijn veilig? Edge, IE, Chrome, Firefox (en welke versies);
• voor de apps op Android: welke versie wordt geaccepteerd? Volgens dit verhaal
https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_(besturingssysteem) wordt zelfs versie 6 niet
meer up-to-date gehouden?
welke versie van JOS is acceptabel?
• Voor welke versies van het OS worden de bankieren apps ondersteund?
• Mag een gebruiker (omdat voor zijn telefoon platform geen app meer beschikbaar is)
via WIFI de Internet Bankieren pagina van de bank benaderen? En openbaar WIFI (op
vakantie)
Het lijken veel vragen, maar het zou voor de gemiddelde eindgebruiker handig zijn als een
dergelijke publicatie (algemeen of per bank) beschikbaar zou zijn. Ik zoek me nu ongans naar
de gegevens!

43 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er staat geen enkele toelichting onder deze kop.🤔
Dus wat is precies de vraag?
Reputatie 7
Badge +7
Ha @A.J.M. Dierick,

Zoals @Ekokok reeds aangaf is er geen tekst mee gekomen in je topic.
Is er iets fout gegaan en kan ik je ergens bij helpen, of mag het topic in zijn geheel verwijderd worden?
Reputatie 7
Badge +7
Ik zie zojuist staan dat je wel een tekst geplaatst hebt, maar dat deze niet zichtbaar is. Het is ons niet duidelijk waarom. Als tijdelijke oplossing hebben we je tekst in een print screen bijgevoegd als bijlage. Heb je je topic toevallig ergens anders gekopieerd en hier geplakt?
Reputatie 1
Badge
Dit was de tekst:

Simpele vraag: de banken creeeren nogal wat verhalen rond Veilig lntenet Bankieren. Wat zijn
de eisen die de individuele banken stellen aan de gebruiker zodat het door de Bank als Veilig
wordt gezien?
Aspecten die daarbij een rol spelen:
• welke software platforms op PC (desktop en Notebook) worden geaccepteerd?
Windows XP, Vista, 7, 10 (en dan daarvan de laatste versie?)?
• welke Internet Browsers zijn veilig? Edge, IE, Chrome, Firefox (en welke versies);
• voor de apps op Android: welke versie wordt geaccepteerd? Volgens dit verhaal
https ://nl.wikipedia.org/wiki/Android_(besturingssysteem) wordt zelfs versie 6 niet
meer up-to-date gehouden?
welke versie van IOS is acceptabel?
• Voor welke versies van het OS worden de bankieren apps ondersteund?
• Mag een gebruiker (omdat voor zijn telefoon platform geen app meer beschikbaar is)
via WIFI de Internet Bankieren pagina van de bank benaderen? En openbaar WIFI (op
vakantie)

Het lijken veel vragen, maar het zou voor de gemiddelde eindgebruiker handig zijn als een
dergelijke publicatie (algemeen of per bank) beschikbaar zou zijn. Ik zoek me nu ongans naar
de gegevens!
André
Reputatie 1
Badge
Er gebeurt wat geks: probeer het topic te repareren, maar of dat nu gelukt is...
Misschien maar gewoon weghalen?
André
Reputatie 1
Badge
Haal maar weg, ik maak het topic wel opnieuw, André
Reputatie 7
Badge +7
Het topic is inmiddels herstelt @A.J.M. Dierick!
Ik ga er altijd vanuit dat als het programma werkt, het voor de bank dus een acceptabel platform is want het is een kleine moeite om de verbinding te weigeren in geval men het platform niet (meer) vertrouwd.
Reputatie 7
Badge +6
De drie grootbanken hebben op hun homepage uitgebreid vermeld wat ze onder veilig bankieren verstaan . Kun je zo lezen zonder dat er ingelogd moet worden. Bij de andere banken zal dat ook wel zo zijn vermoed ik. Software die niet meer geupdate wordt en wifi zou ik nooit gebruiken bij bankieren .
Bankieren via de telefoon is altijd onveilig. Je hebt namelijk geen idee wat andere geinstalleerde apps doen met je gegevens. En voor de rest is het een kwestie van bijblijven, ,dus installeer de patches voor je omgeving. En als er geen patches worden uitgebracht is het zaak na te denken over een upgrade van je apparaat.
Bankieren via de telefoon is altijd onveilig. Je hebt namelijk geen idee wat andere geinstalleerde apps doen met je gegevens. En voor de rest is het een kwestie van bijblijven, ,dus installeer de patches voor je omgeving. En als er geen patches worden uitgebracht is het zaak na te denken over een upgrade van je apparaat

Als je zo redeneert kun je ook de straat niet meer op, je weet immers nooit of een of andere gek je overhoop rijdt en ook kan zomaar de bliksem inslaan waar je geen enkele controle over hebt. In iedergeval heeft het advies weinig raakvlakken met wat bv ING op de site heeft staan.
Geachte heer Deen. Gelukkig heeft u echt overal verstand van. Ik laat dit forum dan ook in uw goede handen achter. Ik voeg hier niks toe, gelukkig is er een alwetend iemand met 2168 reacties van zeer hoge kwaliteit.
Reputatie 4
Badge +4
Check de individuele websites van de banken welke eisen zij stellen aan het gebruik van internet bankieren.
In het algemeen geldt:
  • installeer altijd de laatste updates van het besturingssysteem
  • installeer altijd (waar mogelijk) de laatste versie van het besturingssysteem (dus XP is uit den boze ! )
  • installeer altijd de laatste updates van de applicaties
  • zorg dat er altijd een back up van je systeem wordt gemaakt
  • internet bankieren via je mobiele telefoon kan prima maar gebruik geen openbare wifi
  • er is VPN software, die de routering naar de gezochte website omleidt, en deze is ook voor de mobiele telefoon beschikbaar
  • gebruik een password manager (Keepass, Lastpass etc)
  • Windowsgebruikers installeren het beste een anti-virus programma en houden ook deze bij !
  • weet wat je doet en geef niet zomaar altijd je persoonlijke gegevens weg
@Fred B.

Ik sta gewoon achter mij opmerking en als u het daar niet mee eens bent kunt u gewoon inhoudelijk reageren. Ik zeg niets raars of beledigends maar ik ben het gewoon niet met u eens en vind het bangmakerij. Jammer joh, deal with it.
Reputatie 7
Badge +6
Heel terecht dat heer Fred B. zich zorgen maakt over de veiligheid van het internetbankieren. Immers alle risico ligt bij de klant. Uiteraard heeft iedereen de laatste update, maar dat is slechts de laatste versie die voor dat ene toestel beschikbaar is. De heer A. Deen weet deze dingen blijkbaar allemaal niet en gaat dan van de mensen zeggen dat ze niet goed redeneren. Als je wel inhoudelijk gaat reageren gaat hij zeggen dat er een schroefje los zit bij je dat je nog moet aandraaien, zoals hij bij mij doet in een andere draad hiernaast.

Ik kan nu nog terwijl ik dit type inloggen bij twee banken met een smartphone met Android 4.2. Updaten kan niet want dat toestel krijgt geen updates meer. Zo ook blijven een heleboel smartphones steken op Android 5.0 en 6.0 en 7.0. Maar de apps op die smartphones krijgen wel steeds de laatste updates. Of er dan nergens een gaatje is om te hacken en zo in je internetbankieren te komen is dus iets wat heer A. Deen ontgaat. Deze week komt de politie bij een heleboel vrouwen melden dat hun blootfoto's zijn gestolen terwijl ze zich van geen kwaad bewust waren. Volgens heer A. Deen kan zoiets dus niet met internetbankieren, en jaagt de mensen dan van dit forum af.

Heer Fred B. maakt voor mij dus wel degelijk een punt om zorgen te maken omdat het hele functioneren van al die apps op verschillende Android en Windows versies bij de klant ligt.
Beste @Jan , als je nog even terug leest dan was de vraag niet of iemand zich zorgen maakt maar wat de eisen van de bank zijn. Als jij met Android 4.2 in kunt loggen bij de bank dan vindt de bank dat blijkbaar ok, anders hielden ze je wel tegen.
Verder mag iedereen zich zorgen maken, ik zal de laatste zijn om te beweren dat het leven zonder gevaren is maar het is mijn mening dat mensen het af en toe wel overdrijven. Het statement "bankieren per telefoon is altijd onveilig" beschouw ik als pure bangmakerij en dat heb ik gemeld. Dat iemand zich daardoor zo op zijn teentjes getrapt voelt dat hij zich weggejaagd voelt van dit forum is gewoon raar.
Reputatie 7
Badge +6
Meneer A. Deen, u zei van Fred B. zijn bijdrage: "Als je zo redeneert . . .". Ik hoef dus niet terug te lezen want dat is al gedaan voordat ik reageerde.

De bank zegt dat je de laatste update van het besturingssysteem moet gebruiken. Dat iemand dan inlogt met Android versie 4.2 is volgens de Algemene Voorwaarden van de bank voor risico van de klant. De heer Fred B. maakt zich dus terecht zorgen. U bent niet goed op de hoogte en u jaagt mensen weg van dit forum door te stellen dat ze niet goed redeneren.

Er zijn bij Yahoo in 2012 meer dan 700 miljoen inloggegevens gestolen van gebruikers. De beheerder gebruikte voor zijn linkedin account hetzelfde wachtwoord als voor die database met alle persoonsgegevens. Lekker slim. Pas in 2016 raakt dat lek bekend. Met Dropbox gebeurde hetzelfde, het raakte ook pas bekend na een paar jaar. Een VVD raadslid heeft van 10.000 vrouwen blootfoto's en privégegevens op zijn computer. En dan is er een meneer A. Deen die vindt dat mensen overdrijven. En u vindt dat er bij mij een schroefje los zit dat nog aangedraaid moet worden . . .
Bedankt weer voor het etaleren van jouw eigen unieke vorm van logica. Het maakt het alleen onmogelijk een discussie te voeren dus daar hou ik dan maar mee op.
Reputatie 7
Badge +6
Iedereen mag een mening hebben en laten we elkaar dat gunnen zonder elkaar aan te vallen. Ook als er iets geschreven wordt wat niet klopt , kunnen oplettende lezers zelf ook wel zien. En anders op een nette manier op een fout wijzen . Ik ben van mening , dat Internet niet voldoende veilig is in zijn huidige vorm en de vraag is of dat ooit beter zal worden. Het gebruik van smartphones voor bankieren zien de banken blijkbaar als de toekomst , terwijl het daardoor NOG onveiliger wordt . Als ik de eisen van de banken lees , komt het er op neer , dat banken het risico steeds meer bij de klant leggen . Van ons wordt verwacht dat we specialisten zijn in wat we allemaal wel in niet moeten doen . Als het mis gaat en we zijn iets vergeten of we wisten het niet ? Geen vergoeding......
Reputatie 7
Badge +6
Heer A. Deen, je mag overal een mening over uiten maar volgens de privacywetgeving mag je geen mening uiten over de persoon. Dat is in strijd met de wet.
Heer A. Deen, je mag overal een mening over uiten maar volgens de privacywetgeving mag je geen mening uiten over de persoon. Dat is in strijd met de wet.

Is dit een mislukte grap of is nu het tweede schroefje ook los geraakt?
Reputatie 5
Badge +7
Goeienavond allemaal! We dreigen off topic te gaan, het zou heel fijn zijn als we het hierbij kunnen laten en weer verder praten over het onderwerp zelf: hoe veilig internetbankieren is. Dank je wel!
Reputatie 7
Badge +4
we kunnen de discussie ook omkeren: waar is het misgegaan met de veiligheid van internetbankieren? En dan bedoel ik niet wie zijn pin code heeft laten afkijken of bankpasjes die gestolen zijn.

Waar is het misgegaan met applicaties van internetbankieren?
Reputatie 7
Badge +6
Simpel ....De fabrikanten doen er niet alles aan om smartphones zo veilig mogelijk te houden en de gebruikers hebben niet altijd de kennis om datzelfde te doen. Daar gaat het dus mis.
Reputatie 7
Badge +4
Simpel ....De fabrikanten doen er niet alles aan om smartphones zo veilig mogelijk te houden en de gebruikers hebben niet altijd de kennis om datzelfde te doen. Daar gaat het dus mis.

ik had iets concretere voorbeelden verwacht, dit is erg algemeen.

Reageer