Veilig Internet Bankieren

• 18 April 2018
  • 43 reacties
  • 1379 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Simpele vraag: de banken creeeren nogal wat verhalen rond Veilig lntenet Bankieren. Wat zijn

de eisen die de individuele banken stellen aan de gebruiker zodat het door de Bank als Veilig

wordt gezien?

Aspecten die daarbij een rol spelen:

• welke software platforms op PC (desktop en Notebook) worden geaccepteerd?

Windows XP, Vista, 7, 10 (en dan daarvan de laatste versie?)?

• welke Internet Browsers zijn veilig? Edge, IE, Chrome, Firefox (en welke versies);

• voor de apps op Android: welke versie wordt geaccepteerd? Volgens dit verhaal

https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_(besturingssysteem) wordt zelfs versie 6 niet

meer up-to-date gehouden?

welke versie van JOS is acceptabel?

• Voor welke versies van het OS worden de bankieren apps ondersteund?

• Mag een gebruiker (omdat voor zijn telefoon platform geen app meer beschikbaar is)

via WIFI de Internet Bankieren pagina van de bank benaderen? En openbaar WIFI (op

vakantie)

Het lijken veel vragen, maar het zou voor de gemiddelde eindgebruiker handig zijn als een

dergelijke publicatie (algemeen of per bank) beschikbaar zou zijn. Ik zoek me nu ongans naar

de gegevens!

43 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Concreter is onveilige apps nooit installeren , maar dat staat ook in de veiligheidsinstructies van de banken samen met vele andere aanwijzingen. Ik blijf zelf lekker op de laptop bankieren met alle aangeraden beveiligingen en met vaste internetverbinding .
Reputatie 7
Badge +5
Concreter is onveilige apps nooit installeren , maar dat staat ook in de veiligheidsinstructies van de banken samen met vele andere aanwijzingen. Ik blijf zelf lekker op de laptop bankieren met alle aangeraden beveiligingen en met vaste internetverbinding .

excuses, mijn vraag was niet duidelijk.

Ik zoek concrete voorbeelden van online bankieren situaties die niet veilig waren of zelfs gehackt.

Welke bank is met welke app/site aantoonbaar onveilig geweest?
Waar is het misgegaan met applicaties van internetbankieren?

Waar staat dat er iets mis is gegaaan, miljoenen mensen internet bankieren? Ik snap niet zo goed waar je op doelt.
Reputatie 7
Badge +5
er wordt gesteld dat online bankieren onveilig is, en ik zoek daar voorbeelden van.

als die er niet zijn, dan is het toch veilig? want inderdaad worden dagelijks miljoenen transacties online gedaan.
Reputatie 7
Badge +6
Het zal heus wel eens fout gaan , maar de banken zullen dat trachten geheim te houden. Maar ik vrees niet nu , maar vooral de toekomst omdat de banken kennelijk willen dat we massaal overstappen op de smartphone om te bankieren . Dat acht ik in de huidige situatie onvoldoende veilig. Ook de boeven worden steeds slimmer. Ik hoop dat ik ongelijk heb.De toekomst zal het leren. Inside info heb ik uiteraard ook niet .
Reputatie 7
Badge +5
je weet dat nu al meer dan de helft van de transacties mobiel gebeuren?!

wel jammer dat je je stelling niet een beetje onderbouwt, nu lijkt het net een mening 😉
Reputatie 7
Badge +6
In ieder geval zijn de updates van smartphones bij veel fabrikanten niet op orde. Sommige modellen krijgen ze helemaal niet en ze stoppen bij Android na 2 tot 3 jaar. Noem het verder een mening of een gevoel . Ik kan het inderdaad verder niet onderbouwen . Vandaar dat ik ook zei : De toekomst zal het leren.
Mensen die het slachtoffer van falende apps zouden zijn zouden zich massaal melden op sociale media. De stilte geeft al aan dat er, voor het moment, niets aan de hand is.
Als je googelt op Veilig Internetbankieren krijg je meerdere keuzes waar ze beschrijven hoe het werkt en wat er fout kan gaan met internetbankieren. Hier heb ik er een:

www.plusonline.nl/tablets-en-smartphones/is-bankieren-en-betalen-via-de-mobiele-telefoon-veilig

Een advies dat ze geven is dat je geen illegale apps moet installeren. En daar zit dan de crux, want niet iedereen herkent een illegale app. Het kan dus wel voorkomen dat bij recente updates van apps op smartphones met Android versies van 4.0 tot 8.0 iets zit wat het verkeerd laat gaan. Alles is op risico van de klant, ik vind het terecht iets om je zorgen over te maken.
Maar daar zeg je ook iets heel verstandigs, "zet geen rare software op de telefoon waarmee je gaat bankieren". Ben je je ervan bewust dat dit standaard ook afgesloten is om mensen te beschermen? Pas nadat je zelf als gebruiker de waarschuwing genegeerd hebt en de knop hebt omgezet kan dat überhaupt.

Je hebt zelfs nog een dieper punt, niet iedereen is even slim en domme mensen doen domme dingen, slimme mensen doen trouwens ook wel eens domme dingen. Afijn we geven al die mensen ook een auto, indien verkeerd gebruikt is dat gewoon een moordwapen, er staat niemand te kijken of je geen domme dingen doet met je gasfornuis of de frituur. Als de risico's in de praktijk binnen de perken blijven geven we de mensen de vrijheid.
Reputatie 7
Badge +6
Niet iedereen is nu eenmaal even slim en de IT wordt steeds ingewikkelder. Moet dan iedereen die het niet meer bij kan sloffen dan maar buitenspel gezet worden ? Lekkere samenleving als alleen nog rekening gehouden wordt met de slimmerikken. De ontwerpers hebben hier een morele verantwoordelijkheid.
De optie om illegale apps te installeren is afgeschermd. Dat kan alleen fout gaan als mensen met hun tengels aan dingen gaan zitten waar ze beter vanaf kunnen blijven. Geen verschil met een auto of een wasmachine. Voor een vliegtuig stellen we zwaardere eisen.
Als je een beetje erop Googelt staat vooraan al dat Android geen virusscanners heeft waardoor de gebruiker geen middel heeft om te zien of zijn toestel is besmet. Als je Googelt op Illegale Apps zie je dat er veel apps zijn buiten de standaard app store die je Android toestel kunnen infecteren. Dat zijn bijvoorbeeld apps die je kunt kopen.om speciale games te spelen of andere toepassingen.

De term illegale apps komt alleen van die link hiervoor, Android zelf heeft die term niet. Zoals je op Google kan lezen worden die gekochte apps gewoon geïnstalleerd, Android houdt ze niet tegen. Beetje Googelen en er staat zoveel dat het wel verkeerd kan gaan met Android apps.
dat er veel apps zijn buiten de standaard app store die je Android toestel kunnen infecteren.

En die moet je dus niet installeren. Sterker die kun je niet eens installeren zonder de beveiliging van je toestel eraf te halen. Ga je mij nou vertellen dat je je grote zorgen maakt over de veiligheid van je toestel om dan vervolgens zelf bewust de veiligheid om zeep te helpen?
Hier is een link naar een uitzending van Radar dat besmette apps gewoon op je Android toestel zijn te installeren zonder dat je een melding krijgt dat er iets niet goed is. Dit is dan voor mensen die het niet zelf kunnen vinden met Google. Het begint bij 2:20.

https://m.youtube.com/watch?v=iNz7ZbMAg98

Als je een beetje creatief doet met zoektermen in Google kom je echt van alles tegen dat verkeerd kan gaan met apps en Android, maar ook Iphone, Windows pc en Windows phone, en je internet bankieren kan beïnvloeden. Zomaar wat zoektermen uit de losse pols:

illegale apps

besmette apps android

virus android apps

android apps hacken

opgelicht android

how to make your own apps

programming Android

Ik neem aan dat iedereen dit zelf ook wel kan bedenken en nog meer en dat dit voldoende overtuigt.
OK, nu schakel je over naar besmette apps BINNEN de play store. Dat is inderdaad een keer gebeurd en er zijn maatregelen genomen. Is dat dan het bewijs dat je dus nooit je mobiele telefoon moet gebruiken voor bankzaken?
Voor wie het niet gezien heeft in het filmpje, heel eenvoudig maak je dus een app die na goedkeuring van Google in de Appstore komt. Korte tijd later stuur je dan een update voor die app waar iets kwaadaatsigs in zit wat dan ongehinderd door de beveiliging van Google Appstore komt. Die update doet dan in je smartphone de ongewenste dingen zoals bij je bankgegevens komen. Ook dat is heel eenvoudig, bijvoorbeeld door de sms uit te lezen die de ING bank je stuurt met de inlogcode.

Een app is dus ook pas een illegale app nadát het ontdekt wordt, daarvoor is het dus nog een gewone app die probleemloos door de beveiliging van Google Appstore komt.

Als je een app hebt geïnstalleerd en Google verwijdert die achteraf uit de Appstore omdat die onveilig blijkt te zijn, dan kom je dat dus niet te weten en blijf je dus zitten met een onveilige app op je telefoon terwijl je denkt dat die veilig is.

Er zijn wel virusscanners voor Android, maar die kunnen hun werk pas achteraf doen. Het virus staat dus al op je telefoon en daarna pas kan het ontdekt worden.

Hulde dus aan de topicstarter en de heer Fred B. om ons op deze mogelijkheden attent te maken. Enkele mensen moeten dan nog een heleboel bijlezen, dat kunnen ze dus hier doen. Ik denk dat het nu voldoende duidelijk gezegd is, wie vanwege andere berichten twijfelt kan eenvoudig met Google zelf veel aanvullende informatie vinden. Op Youtube zijn nog meer filmpjes die over dit onderwerp gaan.
Jij hebt al aangegeven het bericht van de TS niet te willen lezen en dat maakt dat je nu je eigen agenda en draai aan dit verhaal aan het geven bent. Prima, je hebt je punt gemaakt. Android is onveilig en je kunt dus maar beter helemaal niet internet bankieren. Kunnen de mensen voor wie de wereld de afgelopen twintig jaar niet stilgestaan heeft dan nu weer door?

Reageer