Consumentenbond.nl

Verkoop 2-hands artikelen op Marktplaats door winkelier, hoe zit dat?

• 9 november 2015
  • 3 reacties
  • 249 Bekeken

Badge +2
Beste leden.

Ik heb een vraag over de plichten en rechten omtrent kopen op Marktplaats van 2-hands artikelen die door een winkelier (met fysieke winkel) worden aangeboden.

Casus:Winkelier verkoopt uitsluitend 2-hands computers(artikelen). Deze worden ook via Marktplaats aangeboden. Winkelier heeft geen algemene voorwaarden. Klanten kunnen product op laten sturen na betaling op rekening van Winkelier.

Mijn vraag is:

Is er een koop op afstand en is er een herroepingsrecht ? Winkelier doet hier niet aan mee.

Overigens geeft hij 1 maand garantie op product . Mocht product al kapot zijn bij levering dan krijg men geen geld terug en word uitsluitend product gerepareerd. Kosten terugzending voor koper !

Wie of wie kan mijn vertellen of winkelier zijn boekje te buiten gaat.

Groet

3 reacties

Als u kunt aantonen dat het hier een om een handelaar gaat dan geldt volgens mij de wet koop op afstand en heeft 14 dagen om de koop te ontbinden en het artikel te retourneren. Na veel zoeken is mijn conclusie dat de kosten voor het retourneren voor rekening van de klant zijn. Wil winkelier niet meewerken aan het retourneren dan gaat hij inderdaad buiten zijn boekje.

Correctie betreffende kosten retourneren.

Beste leden.

Ik heb een vraag over de plichten en rechten omtrent kopen op Marktplaats van 2-hands artikelen die door een winkelier (met fysieke winkel) worden aangeboden.

Casus:Winkelier verkoopt uitsluitend 2-hands computers(artikelen). Deze worden ook via Marktplaats aangeboden. Winkelier heeft geen algemene voorwaarden. Klanten kunnen product op laten sturen na betaling op rekening van Winkelier.

Mijn vraag is:

Is er een koop op afstand en is er een herroepingsrecht ? Winkelier doet hier niet aan mee.

Overigens geeft hij 1 maand garantie op product . Mocht product al kapot zijn bij levering dan krijg men geen geld terug en word uitsluitend product gerepareerd. Kosten terugzending voor koper !

Groet

Geplaatst door B.G.B.J. de Kuijer op Nov 9, 2015.
Badge +2
@A. Deen.Het betreft een winkelier met kvk nummer. Geen webshop alleen verkoop 2-e handsartikelen vanuit winkel en Marktplaats. Via Marktplaats kan men gewenste artikel kopen. Klant belt winkelier, betaald product door storting op rekeningnummer bedrijf. Door bedrijf word product opgestuurd. Er worden geen algemene voorwaarden vermeld daar die er niet zijn ! Het rare is dat indien klant een kapot product krijgt toegestuurd , deze alleen kan laten repareren . Dus niks kan terugsturen ivm herroepingsrecht.
Als u kunt aantonen dat het hier een om een handelaar gaat dan geldt volgens mij de wet koop op afstand en heeft 14 dagen om de koop te ontbinden en het artikel te retourneren. Na veel zoeken is mijn conclusie dat de kosten voor het retourneren voor rekening van de klant zijn. Wil winkelier niet meewerken aan het retourneren dan gaat hij inderdaad buiten zijn boekje.

Correctie betreffende kosten retourneren.

Beste leden.

Mijn vraag is:

Groet

Geplaatst door B.G.B.J. de Kuijer op Nov 9, 2015.
Geplaatst door A. Deen op Nov 9, 2015.
Het is mijn overtuiging dat de wet koop op afstand van toepassing is en u spullen binnen 14 dagen mag retourneren. Indien het artikel kapot is lijkt mij dat sowieso de beste optie. Nu is de hamvraag natuurlijk altijd en hoe gaat u uw recht halen indien de leverancier niet wil meewerken en volgens mij zult u daarvoor ultimo de gang naar de rechter moeten maken. Ik begrijp dat dit überhaupt pas zin heeft bij bedragen boven de €500.

Reageer