Consumentenbond.nl

Verplicht account aanmaken: ken jij nog sites?

Reputatie 2
Badge +4
Sommige webshops en ticketshops verplichten je om een account aan te maken. Ook als je niet van plan bent vaker terug te komen. Die hebben dus geen optie 'bestellen als gast'. Dus dan moet je weer ergens een account en een wachtwoord aanmaken. Extra vervelend als je ook alleen bij die ene site terechtkunt.

Voor een artikel in de Digitaalgids ben ik aan het inventariseren bij welke websites je er niet onderuit komt om een account aan te maken. Ik heb al een aardig lijstje, maar ik kan nog best wat hulp gebruiken. Dus: ken je zo'n site, meld hem dan in dit topic.

7 reacties

Badge
Ja. Deze site anders kun je niet reageren.
Reputatie 2
Badge +4
AZaak schreef:

Ja. Deze site anders kun je niet reageren.

Goed punt. Ik bedoel dan ook niet zo zeer fora als deze of diensten waarbij een inlog logisch is omdat je er vaker terugkeert. Het gaat me meer om sites waarbij je eenmalig iets koopt of bestelt en dat ze je dan toch dwingen tot een account.

Vandaag zag ik een tweet langskomen van Charles Groenhuijsen met een voorbeeld dat dit goed illustreert, m.b.t. de Stadsschouwburg Amsterdam:

"Ben ik de enige? Ik wil online kaartje kopen voor #Stadsschouwburg in A'dam. En het is me bij meer theaters overkomen: Dat kan alleen als je eerst een account aanmaak. Dat irriteert me nogal. Of ben ik een zeikerd?"
Reputatie 5
Badge +5
Voor aankoop bij een webshop zou ik nooit een account aanmaken. Zo'n eis biedt wel het voordeel, dat je nog even stilstaat bij de vraag of je het product echt nodig hebt. Dat is bijna nooit het geval maar indien toch, dan kun je opbellen en vragen of het niet eenvoudiger kan.

Aan recente webshopervaring kan ik u helaas niet helpen. Mijn koopgedrag is verplaatst naar de plaatselijke middenstand en die kan vaak ook op internet bestellen wat in de winkel niet voorradig is. Wellicht niet de goedkoopste optie, maar wat mij betreft wel de eenvoudigste en meest zorgeloze.

Overigens vind ik dat hele gedoe met internet accounts waar je "jouw gegevens"en "jouw e-mail" altijd online kunt bekijken een vorm van werkverschaffing waar ik niet om verlegen zit. Bij Famed, factureerder voor medische diensten, werd ik enige tijd geleden ook verwezen naar "mijn"account voor een nota die ik niet ontvangen had. Het aanmaken van een account heb ik geweigerd omdat het geen oplossing bood. Daarvoor bleek een lang telefoongesprek noodzakelijk.
Reputatie 6
Ik begrijp dit punt niet. Wat maakt het mij nou uit of ik een account moet maken. In Lastpass staan mijn gegevens voor ingevuld klaar, uniek password erop klaar. Wat een gezever.
Gebruik een wachtwoordmanager of een tijdelijke e-mail account site en gebruik geen hoofdaccount of maak een alias account by jouw provider na een tijdje max 3 maanden verwijder dan de account en maak weer een alias.
Badge +1
Draai de vraag maar om: op welke website hoef je géén account aan te maken?
Wil je ergens gebruikmaken van de optie om te reageren op wat er op een site staat - account aanmaken! Voorbeeld: bijna alle nieuwssites.
Wil je bij het plaatselijke sufferdje je eigen nieuws aanleveren, bijv. als vereniging - account aanmaken!
Voorbeeld: de sites van alle BDU-kranten.
Concreet voorbeeld van een website waar je niet "als gast" kunt kopen, terwijl die indruk aanvankelijk wel gewekt wordt: Vistaprint (zie https://www.vistaprint.nl/vp/ns/sign_in.aspx?rd=1: hier staat als optie: "doorgaan als gast"). Uiteindelijk moet je tóch een account openen, is geen ontkomen aan.
Ook bij Book Depository (https://www.bookdepository.com/) kun je niet "als gast" kopen - account aanmaken!
Met zo'n account hebben ze 2 dingen in handen die geld waard zijn: -1- een actief mailadres en -2- een wachtwoord dat waarschijnlijk ook op andere plaatsen gebruikt wordt in combinatie met dit mailadres. Wie garandeert mij dat die info niet doorverkocht wordt en in verkeerde handen valt?
Het gebruik van een tijdelijk e-mailaccount werkt niet altijd - sommige sites hebben die truc door en herkennen zo'n adres, zodat het niet geaccepteerd wordt.
Reputatie 6
Badge +5
@M.H. van Raay : Welkom terug, leuk om je weer te zien. Het valt mij zelf ook op dat steeds meer sites een 'account aanmaken' als vereiste stellen. Ik kan me herinneren dat je bij de Book depository vroeger wel als gast een boek kon bestellen. Zelf snap ik dit niet altijd, aangezien je als bedrijf ook het proces van bestellen zou willen versimpelen. Een gast account werk dan perfect en ik haak zelf dan ook minder snel af...

In het verleden gebruikte ik altijd guerrillamail als wegwerpmail, maar steeds minder bedrijven accepteren dat.

@P.M.P. Lahia: Prima tip, bedankt. Heb ik eindelijk een nut gevonden voor mijn @ziggo e-mailadressen.

Reageer