Verplicht nieuwe smartphone kopen, niet alleen bij banken

• 19 april 2021
  • 16 reacties
  • 294 Bekeken

Badge +1

Het verplicht een nieuwe smartphone kopen om te bankieren is al vaak besproken hier op de site. Onlangs kwam ik ander gebruik tegen dat het verplicht kopen van een smartpone ‘ondersteunent’. Digid doet het niet op mijn iPhone 5 en mijn intercom kan ook niet meer doorgeleid worden naar mijn smartphone. Zo worden smartphones wel erg duur in gebruik. Is daar iets aan te doen? Bijvoorbeeld soms wordt een oudere versie van de App ondersteund.

Ik weet het beveiliging, maar toch ….

16 reacties

Nee, daar kunt u niets aan doen. Wel zijn smartphones ondertussen een stuk goedkoper geworden en koopt u voor €150 een apparaat waar u weer vijf jaar mee toe kan. 

Badge +1

Ik had al aangegeven dat soms oudere versies van Apps ondersteund worden. Dat wordt dan aangegeven bij het downloaden van de App. Dus er kan wel wat aan gedaan worden!

Misschien zijn er nog andere en creatievere oplossingen dan koop een (vaak beperkt) apparaat van €150.

Ik had al aangegeven dat soms oudere versies van Apps ondersteund worden. Dat wordt dan aangegeven bij het downloaden van de App. Dus er kan wel wat aan gedaan worden!

Als u de oplossing al hebt, wat is uw vraag dan?

Reputatie 7
Badge +6

LG G4 upgrades maar tot Android 6.0. Daar kun je nu niet meer mee bankieren met de Rabobank app. Maar LG biedt nog wel een manier om de G4 handmatig up te graden naar Android 7.0. Dan moet de oude 6.0 eraf en doe je een soort fabrieksinstallatie van 7.0. Er staat uitgebreide beschrijving op internet. We zitten dus ook een beetje met het probleem dat je aankaart. Internet 5G wordt uitgerold, daar krijg je stapels e-waste van waar ook een draad over is.

Reputatie 5
Badge +6

Aan @A. Deen ,

Voor zover ik begrijp heeft @Dick W een topic gemaakt met een opinie.

Het hoeft dus niet altijd een vraag te zijn. Ik zelf heb een topic aangemaakt om meningen, raadplegingen enz. indien mogelijkte ontvangen.

Aan @A. Deen ,

Voor zover ik begrijp heeft @Dick W een topic gemaakt met een opinie.

Hij vraagt toch echt of er iets aan te doen is. Ik denk dat we hier te maken hebben met het verschil tussen theorie en praktijk. Daar waar leveranciers wellicht theoretisch langer door hadden kunnen gaan met ondersteunen houdt dat in de praktijk ergens op. Waarmee weer eens gestaafd dat er in theorie weinig verschil zit tussen theorie en praktijk maar praktisch vaak wel.

Reputatie 3
Badge +3

Is daar iets aan te doen?

Ik gebruik op mijn Iphone 5S gewoon DigID via de browser, meestal  met 2FA en dat werkt prima. Ik probeer zo weinig mogelijk apps te gebruiken.

Heb iOS 12.5.2 als laatste update.

Het zou voor uw vraag … is er iets aan te doen, handig zijn als u aangeeft welk model 5 u exact heeft, de pure 5 of de 5C of de 5S. Sommigen vergeten die letter, wat bij u niet het geval hoeft te zijn.

En ook om welke app het exact u heeft voor de intercom, dat maakt het op uw vraag ingaan  een stuk eenvoudiger voor de helpers.

Reputatie 7
Badge +4

ik vraag mij dan af hoeveel % van nederland hier last van heeft? Ik heb gezocht maar kon zo snel geen actuele percentages vinden. Het lijkt nu alsof dit een giga probleem is, maar mijn gevoel zegt dat we hier discussieren of marginale aantallen. En ondersteuning van oude software versies kost gewoon geld en levert beveiligingsrisico's op.

Reputatie 2
Badge +2

Niemand verplicht iemand om een nieuwe mobiel te kopen. Ik kan sinds vorig jaar niet meer mobiel bankieren bij abn amro met mijn android 6.1. En zo zijn er nog wat afvallers om deze reden.

Nou, dan maar niet. Zolang mijn mobiel goed werkt koop ik geen nieuwe.

Reputatie 3
Badge +3

Wij bankieren bewust zelfs niet mobiel, ook al hebben we een smartphone.

Bankieren op een smart phone is een soort al-in-one systeem, dus het is een kwestie van wachten tot er een hack komt waarbij de menselijke interventie nog minder een rol speelt.  

Wij hebben een losse fysieke scanner en waar we ook nog een pc of laptop nodig hebben, gescheiden zaken. En dan moeten we ook nog apart inloggen op die scanner. en apart op de laptop/pc. Er is geen sprake van een ver doorgevoerde integratie van die twee. 

Verder: 

Het gebruik van een smartphone in handen van impulskopers een ook nog een heel groot nadeel voor degenen die daar last van hebben…. dat staat imho niet in de “bijsluiter” van zulke systemen…. 

Iedereen moet uiteraard verantwoordelijk zijn/blijven voor zijn/haar handelen, maar die smartphone heeft daar wel erg veel effect op in dit soort gevallen. 

Reputatie 7
Badge +4

je zou de grafieken van smartphone hacks eens naast die van pc hacks moeten zien…… 

Ik heb overigens van de ING gewoon een apparaatje gekregen https://www.ing.nl/particulier/digitaal-bankieren/internetbankieren/beginnen/scanner/index.html

Wasrom niet, daar heb je toch gewoon recht op, het is niet verplicht een smartphone te gebruiken. Je zult je reden hebbn. Geloof jij ook dat smartphones inherent onveiliger zijn dan pc's?

Reputatie 7
Badge +6

ING probeerde aanvraag van die scanners zo veel mogelijk tegen te houden . Dat is redelijk gelukt en daar waren ze trots op …. Als ze wisten dat je ook met een smartphone en app kon werken , kreeg je hem niet en dat vonden velen een behoorlijk dwingende en arrogante houding . Wij hebben ze wel en ook dataloggers van ABN-AMRO waarmee veel gemakkelijker te werken is . Kortom , zonder smartphone bankieren kan nog . Ik merk wel dat het steeds lastiger wordt om zonder smartphone door het leven te gaan . Men neemt gewoon aan dat je die hebt. 

Ik gebruik voor DigiD gewoon de sms methode.

Dat je met Android 6 of Windows 98 niet meer kunt inloggen bij belangrijke sites is logisch.
Als ze het wel doen, zijn ze aansprakelijk omdat ze de veiligheid in gevaar brengen.

Bij de nieuwste versie van mijn router, zit ook al een filter voor oude computers.
Je kunt het ding niet instellen als je geen redelijk modern OS hebt.
Alleen Google doet vrolijk mee als je met win3.1 er heen gaat, krijg je ook een antiek scherm.

Reputatie 7
Badge +6

En voor DigiD met SMS is een smartphone niet noodzakelijk . Kan ook met een spotgoedkope niet-smartphone van enkele tientjes .

Reageer