Consumentenbond.nl

Verschil Li-polymer en Li-ion batterij

• 22 augustus 2016
  • 4 reacties
  • 37565 Bekeken

Wat is het verschil tussen een li-polymer batterij en een li-ion batterij? Welke is beter?

4 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Het voornaamste verschil is de vorm waarin de accu’s geleverd worden. Een li-polymer accu is plat en vaak enigszins buigzaam (niet erg stevig in ieder geval). Een li-ion accu is altijd in een cilindervorm, maar er kan een rechthoekig doosje omheen zitten, zeker als er meerdere accu's in zo'n doosje gebruikt worden.

De elektrochemische samenstelling is gelijk. Beide soorten kunnen ergens wel een polymeer element bevatten, maar nooit veel. Er zijn li-polymeer accu geweest waarbij het polymeer wel een belangrijk rol speelt maar die zijn, voor zover ik weet, nooit het laboratorium verlaten. Wel is het zo dat huidige li-polymer accu's een iets hogere specifieke energie hebben, er is dus meer energie per kilogram accu. Dat is gunstig als je bijvoorbeeld een drone ontwerpt, die moet zo licht mogelijk zijn.

Daarnaast zijn ze handiger om krappe ruimtes (laptops, mobiele telefoons) zoveel mogelijk met accu te vullen, dus zonder open ruimtes. Een andere eigenschap is dat hij indien nodig in kortere tijd ontladen kan worden. Dat is voor sommige toepassingen (model auto's bijvoorbeeld) nuttig. li-polymer cellen zijn wel wat duurder om te maken.

Smartphones hebben tegenwoordig eigenlijk altijd platte li-polymer accu's. Zodra een apparaat meer ruimte heeft, en de prijs een rol speelt dan ligt li-ion iets meer voor de hand. Je kunt bij powerbanks vrij duidelijk zien en dus voorspellen wat er in zit. De dikkere hebben meestal cilindervormige cellen. De platte hebben li-polymer accu's.
Badge
Ik heb al even een dergelijk oplaadbare li polymer accu ,gekocht bij action.

had hem vandaag even nodig
ligt al weken opgeladen in huis
accu is ca 4 x 9 cm en 9mm dik cap 2000 mAh ,
wat me opviel was dat de behuizing van de accu los was , bij nadere controle bleek dat de accucellen zelf verpakt zijn in een Plastic achtig zakje wat behoorlijk uitgezet was zodanig dat de behuizing was weggedrukt.
enig idee wat hier aan de hand is, ??
hwit.2
Ik heb al even een dergelijk oplaadbare li polymer accu ,gekocht bij action.

had hem vandaag even nodig
ligt al weken opgeladen in huis
accu is ca 4 x 9 cm en 9mm dik cap 2000 mAh ,
wat me opviel was dat de behuizing van de accu los was , bij nadere controle bleek dat de accucellen zelf verpakt zijn in een Plastic achtig zakje wat behoorlijk uitgezet was zodanig dat de behuizing was weggedrukt.
enig idee wat hier aan de hand is, ??
hwit.2

Ja, dit betekend niet meer gebruiken en terugbrengen of wegdoen.
Bij LiPo kan dit levensgevaarlijke gevolgen hebben...
De oorzaak is lastig te zeggen.
Maar omdat dit al een 11 maanden oud artikel is mag ik aannemen dat deze accu al weg is.
Badge
Beste gebruiker, ik heb de accu nog steeds, zie afbeelding . ligt sinds een jaar buiten in plastic zakje op in de dakgoot van een stenen schuurtje.
gebeurt verder weinig mee.
ik heb er nog een 2/3 tal meer van, die gewoon in huis liggen.
de vraag is hoe gevaarlijk is het nu / of wat kan er mis gaan.

type volgens opdruk li-Polymer

gr HdW.

Reageer