Consumentenbond.nl
Beantwoord

Vertraging Mac-computer

Regelmatig verschijnt op mijn Mac als ik iets aanklik een ronddraaiend
'regenboogzonnetje' waardoor de actie vertraagd wordt. Ik heb een aantal
suggesties uit de laatste digitaalgids van de Consumentenbond om de Mac te versnellen ("Mac
sneller maken") geprobeerd, maar dat heeft geen effect.

Wat kan dit zijn en hoe kan ik dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Raoul Teeuwen 18 november 2018, 11:56

Ik weet niet welke tips er in de DigitaalGids stonden, maar misschien staan er hier nog een paar om te proberen: https://www.lifewire.com/fix-spod-spinning-pinwheel-of-death-2260811

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Ik weet niet welke tips er in de DigitaalGids stonden, maar misschien staan er hier nog een paar om te proberen: https://www.lifewire.com/fix-spod-spinning-pinwheel-of-death-2260811
Bedankt, ik ga het proberen.
Reputatie 4
Badge +3
hoe oud is je Mac?
6 à 7 jaar.
Reputatie 4
Badge +3
software wordt steeds cpu/schijf/geheugen intensiever gemaakt en op een oudere mac ga je dat merken.

een, als je van techniek houdt, simpele versnelling kan zijn dat je de harde en ronddraaiende schijf vervangt door een SSD schijf, maakte bij mij dusdanig veel verschil dat de 8 jaar oude mac weer gewoon werkbaar werd.

er zijn kant en klare pakketjes te koop en stap voor stap video’s op youtube. het is wel een open hart operatie op je mac, overigens.
Zo traag is mijn Mac nog ook weer niet. Schijf vervangen door een SSD heb ik vroeger gedaan bij een Windows computer maar hier lijkt mij dat niet zinvol. De Mac wordt alleen vertraagd als soms dat 'spinning wheel' verschijnt. Ik heb, via een andere reactie, een website gevonden waarop het verschijnsel staat beschreven en wat je er aan kunt doen.
Reputatie 7
Badge +7
Heb je het probleem inmiddels op kunnen lossen, @M.P.H. Korten?
De reactie van R. Teeuwen leek mij juist. Hij verwees naar een engelstalige website waar het fenomeen 'spinning wheel' werd genoemd. Het was een heel lang verhaal waarbij de moed in de schoenen zonk. Ik heb die reactie wel bewaard en ga het wel eens proberen.
bedankt voor de moeite.
Reputatie 3
Badge +4
Denk er ook eens over om het werkgeheugen uit te breiden.
Verwijder ongebruikte programma's met AppZapper.
Ook voor iMac's komt er een moment dat je moet gaan overwegen of een nieuwe een betere investering is.

Reageer