Consumentenbond.nl
straatvraag

Vertrouw je op online reviews?

• 21 september 2020
  • 40 reacties
  • 2179 Bekeken
Vertrouw je op online reviews?

Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 7
Badge +7

De bedoeling van dit forum is ook discussie, dus hoewel de topic van Imke is en zij ook verwijst naar de digitaalgids waarin staat hoe gemakkelijk reviews te manipuleren zijn, meld ik me toch nog maar een keer om te zeggen dat zulks dus voor alle reviews geldt, dus die spontaan door particulieren bij een bedrijf worden gezet als voor de reviews die door de zgn. reviewverzamelaars, dus de organisaties die reviews stimuleren, worden neergezet. Ik heb er enkele genoemd een reactie terug. Ik durf voor geen van de 12 genoemden mijn hand in het vuur te steken. Er zijn er een aantal die echt controleren o.a. Google, Trustpilot, Kiyoh, maar ook dat houdt niet erg veel in.  Als ik vragen van die bedrijven kreeg (ik heb vele reviews geschreven) ging het meestal om het juiste adres. Ik heb ook reviews geschreven voor de zgn. reisorganisaties als Tripadviseur, Traveldeal, Zover enz. En daar mag je gerust aan twijfelen. Dat soort organisaties pusht zelf ook reizen, hotels, restaurants, ik krijg zelf ook van dat soort ‘nieuwsbrieven’ van hen. Ik denk dat geld, verdiensten e.d. hier een rol spelen. Dan kan het evengoed eerlijk gaan, maar ……...

Ik geef nooit een beoordeling. Omdat iha de privacy onvoldoende is geregeld en je zo met naam en toenaam op internet terecht komt. En je vervolgens moet bedelen kmdat eeer ongedaan te maken.  Bovendien is het systeem in principe zeer onbetrouwbaar. Denk aan de Shed at Dulwich op Tripadvisor.  

Ook de cb bedient zich blijkbaar van deze praktijken. :-(

Reputatie 7
Badge +4

of doen we dat zelf door onze eigen naam te gebruiken, E. van Meerendonk ?

Ook de cb bedient zich blijkbaar van deze praktijken. :-(

Inderdaad we hebbens uw naam op internet gevonden en die hier boven een tekst gezet. Leek ons wel grappig, of was u dat wellicht toch zelf?

Hallo E. van Meerendonk,

U had beter de gebruikersnaam Lieveheersbeestje kunnen gebruiken. De moderatoren kunnen het nog voor u veranderen.

Stuur privébericht, of e-mail naar community@consumentenbond.nl

Reputatie 7
Badge +7

Een echt goede tip voor reviews is , zoals al meermalen gezegd, er beslist niet blindelings op te vertrouwen, maar een gezond wantrouwen aan de dag leggen. Het is ook niet terecht alleen de negatieve reviews te geloven.  Ook met negatieve reviews wordt gerommeld, een concurrent in een kwaad daglicht stellen helpt je vaak zelf voor beter aan te zien. Er is ook opgemerkt dat wanneer men niets vertrouwd en alleen de negatieve geloofd, de goeden dan onder de kwaden moeten lijden. 

Als er reviews zijn, lees er dan altijd een paar, je krijgt een indruk. Maar houdt het daarbij niet alleen tracht ook zoveel mogelijk van de webshop of de artikelen na te trekken. Hoe meer je weet, hoe beter je kan kiezen en de bekende kat in de zak laten.

Ik kom regelmatig op bol.com reviews tegen die beginnen met “Ik kreeg dit product van #naamfabrikant# om te testen”.  Meestal volgt dan een positieve review die ik toch met een korreltje zout neem.  Sowieso kan je bol.com producten van een review voorzien die je daar helemaal niet gekocht hebt. 

Reputatie 7
Badge +7

Zo af en toe koop ik wel bij Bol.com. Ze hebben een uitgebreide collectie, die niet overal te vinden is. En soms zijn artikelen redelijk voordelig, zelf voordeliger dan Amazon en anderen weer niet, zeg maar behoorlijk duur. Dan kijk ik bij een ander. Heel vaak hoef je bij Bol.com geen bezorgkosten te betalen, dat scheelt ook, en over het algemeen komen de spullen gauw. Maar ondanks wat positieve dingen hier, altijd goed uit blijven kijken. En soms krijg ik ook vragen om het gekochte te beoordelen. Met kans op een waardebon zelfs tot 100 Euro. Daar heb ik het nooit voor gedaan….. maar ook nooit een waardebon gehad, ook geen promotiekorting, ze beloven veel, maar doen niets. En daarop reageren doen ze ook niet. Een rare zaak Bol.com.

Badge +8

Hallo E. van Meerendonk,

U had beter de gebruikersnaam Lieveheersbeestje kunnen gebruiken. De moderatoren kunnen het nog voor u veranderen.

Stuur privébericht, of e-mail naar community@consumentenbond.nl

Hi @E. van Meerendonk, zoals Léonz al schrijft wijzig ik je gebruikersnaam met alle plezier voor je. Ik zie je berichtje dan graag verschijnen.

In juni kocht ik online een afwaswasmachine bij www.inbouwvoordeel.nl , onderdeel van Vodelca. Op hun homepage  toen zeer lovende reviews.  Die afwasmachine is nooit geleverd, maar na ruim drie maanden, na versturen aangetekende brieven, opzegging van de koop en aangifte bij politie (meteen) mijn geld terug. Achteraf had ik beter naar bijvoorbeeld Google reviews, Trustpilot en Klachtkompas moeten kijken.  Vele tientallen klanten, zo blijkt,  wachten op hun bestelde apparaten en een enkeling meldt het geld terug te krijgen. Nog beter is na te gaan of een bedrijf aangesloten is bij webwinkelkeur. Een geschillencommissie zal bij problemen een bindend advies doen. Zo'n keurmerk biedt uiteindelijk meer zekerheid dan reviews vermoed ik. 

Reputatie 7
Badge +7

In elk geval is een degelijke en betrouwbare informatie altijd nuttig en noodzakelijk. Wordt deze om redenen niet gegeven, ga dan zelf op zoek en het bekend zijn met juiste NAW gegevens, , een juiste website en e-mailadres, en  inschrijving in de Kamer van Koophandel, en ook helpen keurmerk en geschillencommissie daarbij, alsmede te weten hoe de aftersales is, de garantie enz. Het is helaas nodig.

Het is helaas nodig.

Niet voor iedereen!

Badge

Een interessant vraagstuk. Ik ben benieuwd… Wat maakt, of zou kunnen maken, dat een review meer betrouwbaar wordt? 

Vertrouwen is de basis van vele, eigenlijk de meeste zaken. Zo sprak ik eens iemand over het vertrouwen in een bepaalde aangelegenheid en toen was de reactie; “Ik vertrouw ze zover mijn neus lang is”. De persoon met mij in gesprek op dat moment begon te schaterlachen toen ik er aan toevoegde dat dat dan wel “een heel klein stukje” is. Of een certificering enig verschil zal maken zal de praktijk uitwijzen. Reviews kunnen wel een indicator zijn.

Reputatie 5
Badge +4

Reviews zijn belangrijk, maar ze worden eigenlijk te vroeg gepost. De mensen weten soms niet eens of het goed werkt, En dan krijg je altijd van die stomme reviews, omdat de mensen niet lezen hoe iets worden ingesteld. Pas geleden kocht ik een DVD speler van Philips, bij de reviews stond hij speelt geen kopie dvd`s af. Toch was er een die zij dat hij dat wel kon, dus ik heb hem dus wel gekocht. Hij kwam binnen en ik sloot hem aan, bingo speelde geen kopie DVD`s af. Dus ik de Media-XL box van Ziggo uit HDMI 2 gehaald en de dvd-speler van Philips in HDMI 2 gedaan, bingo hij speelde wel kopie dvd`s af. Dus is er een bij die zegt dat het wel gaat, dan werkt het dus wel maar je moet er wel wat voor doen hihi. Zo belangrijk zijn de reviews dus, maar wel alles eerst lezen en dan kopen.

Gr Hans

Reageer