Consumentenbond.nl
straatvraag

Vertrouw je op online reviews?

• 21 september 2020
  • 40 reacties
  • 2179 Bekeken
Badge +8
  • Moderator
  • 1718 reacties

Voor veel mensen is het een standaard stap in een aankoopproces: reviews lezen. Vorig jaar nog was in onze Digitaalgids te lezen hoe eenvoudig het manipuleren van dit soort reviews soms is.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Hoe oplettend ben jij? Vertrouw je op online reviews? Praat mee!

40 reacties

Ik lees voornamelijk de negatieve reviews. (3 sterren en lager) die zeggen me vaak meer dan de positieve.

Persoonlijk ga ik absoluut nooit af op reviews.

Reputatie 7
Badge +7

Een echt groot vertrouwen heb ik er niet in. Maar denk daarbij wel dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Dat zeg ik ook een beetje voor eigen behoud. Behalve op dit en andere forums ben ik ook actief in reviews schrijven. Bij Google Maps heb ik er bijna 2000 geschreven en bij de anderen (Trustpilot, Traveldeal e.d.) ook nog wel een 1000. Ik doe dat vrijwillig en eerlijk, ik word er niet voor betaald, en zo zijn er meer, dus eerlijke reviews zijn er ook.

Reputatie 7
Badge +6

Dit onderwerp is inderdaad een flinke tijd geleden al eens aan de orde geweest . Toen schreef ik dat de reviews van een hotel waar we gelogeerd hadden precies klopten met onze ervaringen . Zowel de positieve als de negatieve punten . Het kan dus wel . Overigens zullen er dan ook verschillen zijn omdat ieder mens anders is en we het daarnaast ook nog een keer een keer goed of slecht kunnen treffen . Jammer dat we reviews niet zondermeer kunnen vertrouwen . Ik vermoed dat de meeste gemanipuleerd zijn op een manier dat het niet al te erg opvalt . Ik lees ze zelden en laat me er ( hoop ik ) niet door beinvloeden . 

Toen ik een hotel in Spanje wilde boeken las ik vele reviews die zeiden: „Ga er niet heen want ze zijn totaal onvriendelijk“.

Nadat ik de reviews genegeerd had bleken de hotelbedrijvers nog veel onvriendelijker te zijn dan in de reviews stond.

Als je bijvoorbeeld „Goedemorgen“ zei kreeg je geen antwoord.

Had ik de reviews maar geloofd.

Reputatie 4
Badge +4

Ik lees voornamelijk de negatieve reviews. (3 sterren en lager) die zeggen me vaak meer dan de positieve.

Hier nog een, ik lees ook vooral de slechte reviews, alleen maar de sterren zegt niks.
Als je één ster geeft omdat je de kleur niet mooi vindt zegt dat natuurlijk niks over het produkt
Aan alleen hoera hoezee verhalen heb je sowieso niks.

Als er zelden een slechte review bij zit dan kun je de betrouwbaarheid met een korrel zout nemen.
Een ander onderscheid is interne of externe reviews, met de interne wordt vaak gesjoemeld.
Dit uit eigen ervaring.

Grote jongens als Coolblue zullen zich niet aan gesjoemel wagen, is ook niet nodig als je tientallen reviews op een product hebt, het middelt zich vanzelf uit.
Je ziet dan vrijwel overal rond de 4,5 sterren bij staan.
Je moet het dan ook anders lezen, 4,2 sterren is een slecht product en 4,8 sterren een beter product.
Ook moeten er minstens 10 reviews op een product gegeven zijn om er iets serieus van te kunnen zeggen.

Reputatie 7
Badge +4

ook reviews koop je online…. 

Reputatie 5
Badge +4

Ook ik lees alle reviews en let ook vaak op 3 sterren  gemiddeld, soms geeft iemand 1 ster omdat het product niet goed werkt. Terwijl andere dan zeggen hij werkt wel goed, dan neem ik wel de gok want die van 1 ster heeft er de ballen verstand van. Zeggen meerdere hij werkt niet goed en onder bouwen het, dan laat ik het leggen.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals al gezegd moet je bij reviews een gezond wantrouwen hebben. Maar reviews van grote bedrijven zijn zoals een Forumlid stelt over het algemeen wel te verftrouwen. Ook reviews met een inhoud, met  vele gegevens en vele punten behandeld, zegt meer over de kwaliteit van zo/n review, dat daar waar men alleen sterretjes geeft en geen enkele uitleg. Aan die reviews heb je niet veel. Als je je gezond verstand gebruik en kritisch bent op all reviews, dan kan je er best veel uithalen over de webshop. En trekt daarnaast nog zoveel mogelijk gegevens over de site na.

Reputatie 7
Badge +7

Een interessant vraagstuk. Ik ben benieuwd… Wat maakt, of zou kunnen maken, dat een review meer betrouwbaar wordt? 

Een interessant vraagstuk. Ik ben benieuwd… Wat maakt, of zou kunnen maken, dat een review meer betrouwbaar wordt? 

Je kunt reviews natuurlijk betrouwbaarder maken doormiddel van een certificering waarbij gegarandeerd wordt dat de persoon die de review schrijft bestaat, het product ook daadwerkelijk heeft gekocht, niet betaalt of anderzijds beïnvloed wordt om de review te kleuren en een garantie dat de reviews niet geredigeerd of verwijderd worden anders dan om valse beoordelingen weer op te ruimen.

Veel hiervan kan natuurlijk wel maar wie gaat dat doen, wie gaat het controleren en wie gaat het betalen?

Reputatie 7
Badge +6

Lijkt me best wel een goed idee @A. Deen . Zou dat niet iets zijn voor de Consumentenbond zijn ? Een betrouwbaarheidswaarmerk in het leven  roepen en dan steekproefsgewijs controleren of bedrijven met dit waarmerk zich er aan houden ? Net eender als bij APK gebeurt denk ik dan. Bij overtreding eerst een waarschuwing . Als dat niet helpt het waarmerk kwijt en een boete als men het toch blijft voeren . Uiteraard gaat daar veel tijd en geld in zitten . Dat zou betaald  moeten worden door degenen die dat waarmerk hebben. 

@E.T. Wiersum het probleem is dat je het idee moet verkopen aan de bedrijven die er dan voor betalen en ik verwacht weinig concurrentievoordeel tov bedrijven die niet mee zouden doen. Goede reviews en nu kijken waar het item het goedkoopst is.

Daarnaast moet je niet uitvlakken dat één belangrijk product van de bond reviews zijn gemaakt door professionals en betrouwbaar, feitelijk doe je jezelf concurrentie aan.

Reputatie 7
Badge +7

Het zijn, denk ik, best goede ideeën. De nadelen, of wat je er allemaal voor moet doen, zijn ook al genoemd. En vergeet niet er zijn dus al tal van organisaties die zich met reviews bezig houden. En daarnaast zijn er de webshops zelf die nadrukkelijk klanten om reviews vragen. Bij de eerste categorie zijn wellicht best goede organisaties bezig. Maar wat doe je met o.a. al de genoemde categoriën. Gooi je die overboord. Die laten zich niet zo maar wegjagen. Daar zal je dus fors mee moeten onderhandelen. Je zal toch moeten vermijden dat je straks inclusief de CB een oerwoud van review keurders hebt, zoals al die keurmerken nu al.

Reputatie 3
Badge +3

Ik vertrouw op reviews als het inderdaad om een groot bedrijf gaat zoals bv Bol, zoals hierboven ook al werd uitgelegd. En ook als het om reviewsites gaat zoals Tripadvisor. Bij reviews op de site van een bedrijf zelf worden de negatieve reviews vaak verwijderd, dan zeggen al die 4- en 5-sterrenrecensies die overblijven dus ook niet veel meer.

Soms schrijf ik er zelf ook eentje, dat is leuk om te doen vooral als het om een positieve ervaring met een product of bv hotel/restaurant gaat.
Afgelopen week trouwens ook 1 bijzonder negatieve geschreven, over een klusbedrijf dat sterk aan oplichting deed denken ('zittend op het dak van jullie achterburen ontdekte ik dat er bij jullie ook van alles mis is….’ Yeah right.) 1 ster dus en een waarschuwing aan mensen die van hun diensten gebruik willen maken. Wij trappen niet in die babbeltrucs maar ik kan me zomaar voorstellen dat er mensen zijn die dat wel doen, en die dan blijven zitten met een rekening van duizenden euro's. Ik vond een waarschuwing op zijn plaats. Bovendien stond er nog een over hetzelfde bedrijf, ik was dus niet de enige die gealarmeerd was door die werkwijze.

Voor mij klinkt een review betrouwbaar als hij realistisch is, dwz niet alleen maar overdreven lovende bewoordingen maar gewoon nuchter, de mindere punten als die er zijn worden ook genoemd maar er wordt niet overdreven geprezen of juist de grond in getrapt (die zijn er ook… je hebt ook notoire zeurpieten natuurlijk).
Ik kijk wat er overheerst: negatieve of positieve recensies, en maak op basis daarvan een keus. 1 negatieve tussen overwegend positieve zegt weinig, en andersom natuurlijk ook. Soms is iets meer een kwestie van smaak dan van een slecht product, dat weet niet elke reviewer te onderscheiden.

Reputatie 3
Badge +3

Ik zie overigens nog een draadje over reviews, met goede reacties:

https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/reviews-op-hotelboekingssites-heb-je-er-iets-aan-16087

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Tink , zoals u reviews tegemoet treedt, zo doe ik het ongeveer ook. Het is nu eenmaal zo dat overal oplichting plaatsvindt, oneerlijke artikelen geschreven worden en leugens over bedrijven, hun verkoopwaren, maar ook over bezienswaardigheden, toeristische attracties, hotels en dergelijke.  En waarom, waarom doen de mensen dat. Ondanks dat niemand als crimineel geboren wordt, zijn er voldoende mensen die er behagen in scheppen anderen te bedriegen, op te lichten, zwaar te misleiden. Geld is daarbij een belangrijke factor, ze krijgen er geld voor. Maar genoeg hierover, want altijd moeten de goeden onder de kwaden lijden.

Het doet me deugd dat U er toch ook genoegen in schept zo af en toe reviews te schrijven. En als je er anderen mee kan helpen en ze zo mogelijk kan waarschuwen tegen miskopen en  misstappen, dan is dat een goed iets en andersom anderen juist plezier te verschaffen door hen op goede artikelen of goede bezienswaardigheden, vakantiebestemmingen te wijzen, schept alleen maar voldoening. Ik heb zelf tussen de 2000 en 3000 reviews geschreven, en indien ik iets tegenkom waar ik zelf ervaring mee gehad heb, doe ik het nog. En ik weet ik ben wat lang van stof, maar met een review moet je ook wat te vertellen hebben. En zo kan de ontvanger ook zien of je er echt wat van af weet. Reviews die alleen uit sterren bestaan of cijfers of een enkel zinnetje met mooi en leuk, daar heb je niet zoveel aan. Blijft dat er een echte duidelijke controle op je review ontbreekt. Andere forumleden hebben daar een voorzet op gegeven, maar gemakkelijk is zoiets niet. Voorlopig moeten we het maar doen met ons gezond verstand probeer zoveel mogelijk van het review na te gaan, van de shop, de artikelen, van de plaats, de bezienswaardigheid, het hotel enz. en uiteindelijk moet u zelf toch een keuze maken. Groet Leo.

Voor veel mensen is het een standaard stap in een aankoopproces: reviews lezen. Vorig jaar nog was in onze Digitaalgids te lezen hoe eenvoudig het manipuleren van dit soort reviews soms is. Hoe oplettend ben jij?

Ik heb er wel vertrouwen in, schrijf ze zelf ook vaak. Tripadvisor,, Trustpilot vertrouw ik wel, de referenties op Facebook van oa Stella en Amslod vertrouw ik niet.

Badge

op tweakers heb ik wel enkele grote reviews gemaakt. In die reviews stak ik veel tijd en tracht hierbij de functionaliteit van een apparaat echt te doorwrochten. Dit levert op zich een hoop informatie op maar blijft een n=1 ervaring. Een enkele gebruiker reviewed zonder veel verder referentiekader een apparaat. 

Op tweakers is over reviews en de betrouwbaarheid ervan enkele jaren terug een felle discussie gevoerd. In de discussie tekenden zich twee groepen af. Reviewers die werden gesponsord door fabrikant of dealer (apparaat in ruil voor review, korting in ruil voor review) en gewone gebruikersreviewers die hun te reviewen hardware hadden gekocht.

Beide groepen zeggen hun taak serieus op te vatten. De sponsored reviewers gebruiken als argument dat meerdere apparaten van hetzelfde type door hun handen gaan en ze daardoor functionaliteit kunnen vergelijken. Gebruikersreviewers beroepen zich op hun authentieke gebruikers ervaring. De hele discussie resulteerde erin dat bij iedere review duidelijk wordt aangegeven of het apparaat gesponsord is, of dat het zelf is gekocht.

Op zich denk ik dat iedere review voorbij het niveau "top apparaat, ik ben er heel blij mee (zonder verder met argumentatie te komen)" waardevolle informatie kan bevatten. Als je twijfelt over een product, of het gewoon belangrijk vindt om het een en ander te lezen voordat je tot een aankoop overgaat, lees dan in ieder geval meerdere reviews om zo met deductie en combinatie daaruit een werkelijkheid te destilleren. Let daarbij vooral op de feiten en argumenten in de review en schuif de mening van de reviewer opzij. Reviews van organisaties als tweakers en consumentenbond vertrouw ik daarnaast meer dan die van individuele reviewers. Maar ook deze organisaties boren andere kostenstromen aan en zijn bezig met promoacties. Dit maakt het allemaal best wel schizofreen.

Veel wijsheid toegewenst allemaal. Wantrouw meningen en zoom in op informatie en argumentatie. 

Reputatie 7
Badge +7

Of reviews belangrijk zijn voor klanten/consumenten geven wat cijfers aan.  Tenminste 92% checkt online reviews alvorens ze een aankoop doen en 72 tot 82% vindt reviews belangrijker dan feitelijke cijfers (verschil per onderzoek). Ook is het belangrijk of er controle is op reviews. Daarvoor zijn er de diverse consumentenbelangen organisaties, ook de Consumentenbond (in 2019 nog een onderzoek gedaan), alsmede de ACM.

Zo mogen uiteraard Reviews niet misleidend zijn, de ACM houdt hier toezicht op. In 2017 heeft de toezichthouder onderzoek gedaan naar reviews en regels opgesteld voor het verbeteren van de transparantie. Als iemand een neprecensie koopt of verkoopt kan diegene een boete krijgen.

Maar helemaal waterdicht is dat alles niet. Er zijn bedrijven en organisaties die reviews uitgeven c.q. verzamelen. Het zijn o.a. Google, Trustpilot, Kiyoh, Klantenvertellen, Feedbackcompany, Qshops, Zover, Dagjesweg, Tripadviseur, Traveldeal, Booking.com, Bol.com enz. Consumentenbelangen organisaties geven vaak oordelen over die uitgevers/verzamelaars. Kijk hiervoor o.a. bij de ACM, Consumentenbond, Radar enz.

Reputatie 7
Badge +6

We weten de achtergronden van de forumleden die hier reviews plaatsen meestal ook niet . Iedereen die dat wil kan hier wat plaatsen . Soms straalt het er vanaf dat persoonlijk belang in het geding is en heel soms wordt het toegegeven. 

Je moet er gewoon niet blindelings op vertrouwen. Vaak zie je aan de manier van schrijven al of een review echt is of niet. Bovendien ook altijd even de negatieve reacties lezen :)

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @rHen , het is waar wat u zegt, maar dat geldt in feite niet alleen voor reviews.  Overal blindelings op vertrouwen komt nogal eens verkeerd uit. Ik zeg altijd een gezond wantrouwen mag je wel hebben. Maar helaas, zelf ben ik, waarschijnlijk als zoveel mensen, te goed van vertrouwen, en uitgaande dat ieder eerlijk is en de waarheid spreekt, geloof ik al gauw iets. Ik kan me ook goed voorstellen dat toch veel mensen in pure oplichting trappen, ondanks men veelvuldig gewaarschuwd is. Neem de babbeltrucs,  of de valse brieven, ze zijn tegenwoordig zeer professioneel. We zullen er toch van moeten leren en er veel ervaring van op doen. Maar verder dan een gezond wantrouwen wil ik niet gaan, niet alles en iedereen is slecht.

Badge +8

:point_right: We hebben deze vraag ook op straat gesteld. Je leest de reacties hier.

Badge

Voor veel mensen is het een standaard stap in een aankoopproces: reviews lezen. Vorig jaar nog was in onze Digitaalgids te lezen hoe eenvoudig het manipuleren van dit soort reviews soms is.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Hoe oplettend ben jij? Vertrouw je op online reviews? Praat mee!

Tripadvisor is niet betrouwbaar, zo hebben diverse mensen zich negatief uitgelaten over een restaurant maar staan alleen de positieve reacties op de site, dat geldt ook voor hotels en evenementen. Google reviews zijn betrouwbaarder.

Reageer