Consumentenbond.nl
straatvraag

Vertrouw je op online reviews?

• 21 september 2020
  • 40 reacties
  • 2179 Bekeken
Badge +8
  • Moderator
  • 1718 reacties

Voor veel mensen is het een standaard stap in een aankoopproces: reviews lezen. Vorig jaar nog was in onze Digitaalgids te lezen hoe eenvoudig het manipuleren van dit soort reviews soms is.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Hoe oplettend ben jij? Vertrouw je op online reviews? Praat mee!

40 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Zoals al gezegd moet je bij reviews een gezond wantrouwen hebben. Maar reviews van grote bedrijven zijn zoals een Forumlid stelt over het algemeen wel te verftrouwen. Ook reviews met een inhoud, met  vele gegevens en vele punten behandeld, zegt meer over de kwaliteit van zo/n review, dat daar waar men alleen sterretjes geeft en geen enkele uitleg. Aan die reviews heb je niet veel. Als je je gezond verstand gebruik en kritisch bent op all reviews, dan kan je er best veel uithalen over de webshop. En trekt daarnaast nog zoveel mogelijk gegevens over de site na.

Reputatie 3
Badge +3

Ik zie overigens nog een draadje over reviews, met goede reacties:

https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/reviews-op-hotelboekingssites-heb-je-er-iets-aan-16087

Hallo E. van Meerendonk,

U had beter de gebruikersnaam Lieveheersbeestje kunnen gebruiken. De moderatoren kunnen het nog voor u veranderen.

Stuur privébericht, of e-mail naar community@consumentenbond.nl

Reputatie 7
Badge +7

In elk geval is een degelijke en betrouwbare informatie altijd nuttig en noodzakelijk. Wordt deze om redenen niet gegeven, ga dan zelf op zoek en het bekend zijn met juiste NAW gegevens, , een juiste website en e-mailadres, en  inschrijving in de Kamer van Koophandel, en ook helpen keurmerk en geschillencommissie daarbij, alsmede te weten hoe de aftersales is, de garantie enz. Het is helaas nodig.

Ik lees voornamelijk de negatieve reviews. (3 sterren en lager) die zeggen me vaak meer dan de positieve.

Reputatie 7
Badge +7

Een echt groot vertrouwen heb ik er niet in. Maar denk daarbij wel dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Dat zeg ik ook een beetje voor eigen behoud. Behalve op dit en andere forums ben ik ook actief in reviews schrijven. Bij Google Maps heb ik er bijna 2000 geschreven en bij de anderen (Trustpilot, Traveldeal e.d.) ook nog wel een 1000. Ik doe dat vrijwillig en eerlijk, ik word er niet voor betaald, en zo zijn er meer, dus eerlijke reviews zijn er ook.

Reputatie 7
Badge +4

ook reviews koop je online…. 

Reputatie 7
Badge +7

Een interessant vraagstuk. Ik ben benieuwd… Wat maakt, of zou kunnen maken, dat een review meer betrouwbaar wordt? 

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Tink , zoals u reviews tegemoet treedt, zo doe ik het ongeveer ook. Het is nu eenmaal zo dat overal oplichting plaatsvindt, oneerlijke artikelen geschreven worden en leugens over bedrijven, hun verkoopwaren, maar ook over bezienswaardigheden, toeristische attracties, hotels en dergelijke.  En waarom, waarom doen de mensen dat. Ondanks dat niemand als crimineel geboren wordt, zijn er voldoende mensen die er behagen in scheppen anderen te bedriegen, op te lichten, zwaar te misleiden. Geld is daarbij een belangrijke factor, ze krijgen er geld voor. Maar genoeg hierover, want altijd moeten de goeden onder de kwaden lijden.

Het doet me deugd dat U er toch ook genoegen in schept zo af en toe reviews te schrijven. En als je er anderen mee kan helpen en ze zo mogelijk kan waarschuwen tegen miskopen en  misstappen, dan is dat een goed iets en andersom anderen juist plezier te verschaffen door hen op goede artikelen of goede bezienswaardigheden, vakantiebestemmingen te wijzen, schept alleen maar voldoening. Ik heb zelf tussen de 2000 en 3000 reviews geschreven, en indien ik iets tegenkom waar ik zelf ervaring mee gehad heb, doe ik het nog. En ik weet ik ben wat lang van stof, maar met een review moet je ook wat te vertellen hebben. En zo kan de ontvanger ook zien of je er echt wat van af weet. Reviews die alleen uit sterren bestaan of cijfers of een enkel zinnetje met mooi en leuk, daar heb je niet zoveel aan. Blijft dat er een echte duidelijke controle op je review ontbreekt. Andere forumleden hebben daar een voorzet op gegeven, maar gemakkelijk is zoiets niet. Voorlopig moeten we het maar doen met ons gezond verstand probeer zoveel mogelijk van het review na te gaan, van de shop, de artikelen, van de plaats, de bezienswaardigheid, het hotel enz. en uiteindelijk moet u zelf toch een keuze maken. Groet Leo.

Voor veel mensen is het een standaard stap in een aankoopproces: reviews lezen. Vorig jaar nog was in onze Digitaalgids te lezen hoe eenvoudig het manipuleren van dit soort reviews soms is. Hoe oplettend ben jij?

Ik heb er wel vertrouwen in, schrijf ze zelf ook vaak. Tripadvisor,, Trustpilot vertrouw ik wel, de referenties op Facebook van oa Stella en Amslod vertrouw ik niet.

Badge

op tweakers heb ik wel enkele grote reviews gemaakt. In die reviews stak ik veel tijd en tracht hierbij de functionaliteit van een apparaat echt te doorwrochten. Dit levert op zich een hoop informatie op maar blijft een n=1 ervaring. Een enkele gebruiker reviewed zonder veel verder referentiekader een apparaat. 

Op tweakers is over reviews en de betrouwbaarheid ervan enkele jaren terug een felle discussie gevoerd. In de discussie tekenden zich twee groepen af. Reviewers die werden gesponsord door fabrikant of dealer (apparaat in ruil voor review, korting in ruil voor review) en gewone gebruikersreviewers die hun te reviewen hardware hadden gekocht.

Beide groepen zeggen hun taak serieus op te vatten. De sponsored reviewers gebruiken als argument dat meerdere apparaten van hetzelfde type door hun handen gaan en ze daardoor functionaliteit kunnen vergelijken. Gebruikersreviewers beroepen zich op hun authentieke gebruikers ervaring. De hele discussie resulteerde erin dat bij iedere review duidelijk wordt aangegeven of het apparaat gesponsord is, of dat het zelf is gekocht.

Op zich denk ik dat iedere review voorbij het niveau "top apparaat, ik ben er heel blij mee (zonder verder met argumentatie te komen)" waardevolle informatie kan bevatten. Als je twijfelt over een product, of het gewoon belangrijk vindt om het een en ander te lezen voordat je tot een aankoop overgaat, lees dan in ieder geval meerdere reviews om zo met deductie en combinatie daaruit een werkelijkheid te destilleren. Let daarbij vooral op de feiten en argumenten in de review en schuif de mening van de reviewer opzij. Reviews van organisaties als tweakers en consumentenbond vertrouw ik daarnaast meer dan die van individuele reviewers. Maar ook deze organisaties boren andere kostenstromen aan en zijn bezig met promoacties. Dit maakt het allemaal best wel schizofreen.

Veel wijsheid toegewenst allemaal. Wantrouw meningen en zoom in op informatie en argumentatie. 

Reputatie 7
Badge +7

Of reviews belangrijk zijn voor klanten/consumenten geven wat cijfers aan.  Tenminste 92% checkt online reviews alvorens ze een aankoop doen en 72 tot 82% vindt reviews belangrijker dan feitelijke cijfers (verschil per onderzoek). Ook is het belangrijk of er controle is op reviews. Daarvoor zijn er de diverse consumentenbelangen organisaties, ook de Consumentenbond (in 2019 nog een onderzoek gedaan), alsmede de ACM.

Zo mogen uiteraard Reviews niet misleidend zijn, de ACM houdt hier toezicht op. In 2017 heeft de toezichthouder onderzoek gedaan naar reviews en regels opgesteld voor het verbeteren van de transparantie. Als iemand een neprecensie koopt of verkoopt kan diegene een boete krijgen.

Maar helemaal waterdicht is dat alles niet. Er zijn bedrijven en organisaties die reviews uitgeven c.q. verzamelen. Het zijn o.a. Google, Trustpilot, Kiyoh, Klantenvertellen, Feedbackcompany, Qshops, Zover, Dagjesweg, Tripadviseur, Traveldeal, Booking.com, Bol.com enz. Consumentenbelangen organisaties geven vaak oordelen over die uitgevers/verzamelaars. Kijk hiervoor o.a. bij de ACM, Consumentenbond, Radar enz.

Reputatie 7
Badge +6

We weten de achtergronden van de forumleden die hier reviews plaatsen meestal ook niet . Iedereen die dat wil kan hier wat plaatsen . Soms straalt het er vanaf dat persoonlijk belang in het geding is en heel soms wordt het toegegeven. 

Je moet er gewoon niet blindelings op vertrouwen. Vaak zie je aan de manier van schrijven al of een review echt is of niet. Bovendien ook altijd even de negatieve reacties lezen :)

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @rHen , het is waar wat u zegt, maar dat geldt in feite niet alleen voor reviews.  Overal blindelings op vertrouwen komt nogal eens verkeerd uit. Ik zeg altijd een gezond wantrouwen mag je wel hebben. Maar helaas, zelf ben ik, waarschijnlijk als zoveel mensen, te goed van vertrouwen, en uitgaande dat ieder eerlijk is en de waarheid spreekt, geloof ik al gauw iets. Ik kan me ook goed voorstellen dat toch veel mensen in pure oplichting trappen, ondanks men veelvuldig gewaarschuwd is. Neem de babbeltrucs,  of de valse brieven, ze zijn tegenwoordig zeer professioneel. We zullen er toch van moeten leren en er veel ervaring van op doen. Maar verder dan een gezond wantrouwen wil ik niet gaan, niet alles en iedereen is slecht.

Badge +8

:point_right: We hebben deze vraag ook op straat gesteld. Je leest de reacties hier.

Badge

Voor veel mensen is het een standaard stap in een aankoopproces: reviews lezen. Vorig jaar nog was in onze Digitaalgids te lezen hoe eenvoudig het manipuleren van dit soort reviews soms is.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Hoe oplettend ben jij? Vertrouw je op online reviews? Praat mee!

Tripadvisor is niet betrouwbaar, zo hebben diverse mensen zich negatief uitgelaten over een restaurant maar staan alleen de positieve reacties op de site, dat geldt ook voor hotels en evenementen. Google reviews zijn betrouwbaarder.

Reputatie 7
Badge +7

De bedoeling van dit forum is ook discussie, dus hoewel de topic van Imke is en zij ook verwijst naar de digitaalgids waarin staat hoe gemakkelijk reviews te manipuleren zijn, meld ik me toch nog maar een keer om te zeggen dat zulks dus voor alle reviews geldt, dus die spontaan door particulieren bij een bedrijf worden gezet als voor de reviews die door de zgn. reviewverzamelaars, dus de organisaties die reviews stimuleren, worden neergezet. Ik heb er enkele genoemd een reactie terug. Ik durf voor geen van de 12 genoemden mijn hand in het vuur te steken. Er zijn er een aantal die echt controleren o.a. Google, Trustpilot, Kiyoh, maar ook dat houdt niet erg veel in.  Als ik vragen van die bedrijven kreeg (ik heb vele reviews geschreven) ging het meestal om het juiste adres. Ik heb ook reviews geschreven voor de zgn. reisorganisaties als Tripadviseur, Traveldeal, Zover enz. En daar mag je gerust aan twijfelen. Dat soort organisaties pusht zelf ook reizen, hotels, restaurants, ik krijg zelf ook van dat soort ‘nieuwsbrieven’ van hen. Ik denk dat geld, verdiensten e.d. hier een rol spelen. Dan kan het evengoed eerlijk gaan, maar ……...

Reputatie 5
Badge +4

Reviews zijn belangrijk, maar ze worden eigenlijk te vroeg gepost. De mensen weten soms niet eens of het goed werkt, En dan krijg je altijd van die stomme reviews, omdat de mensen niet lezen hoe iets worden ingesteld. Pas geleden kocht ik een DVD speler van Philips, bij de reviews stond hij speelt geen kopie dvd`s af. Toch was er een die zij dat hij dat wel kon, dus ik heb hem dus wel gekocht. Hij kwam binnen en ik sloot hem aan, bingo speelde geen kopie DVD`s af. Dus ik de Media-XL box van Ziggo uit HDMI 2 gehaald en de dvd-speler van Philips in HDMI 2 gedaan, bingo hij speelde wel kopie dvd`s af. Dus is er een bij die zegt dat het wel gaat, dan werkt het dus wel maar je moet er wel wat voor doen hihi. Zo belangrijk zijn de reviews dus, maar wel alles eerst lezen en dan kopen.

Gr Hans

Ik geef nooit een beoordeling. Omdat iha de privacy onvoldoende is geregeld en je zo met naam en toenaam op internet terecht komt. En je vervolgens moet bedelen kmdat eeer ongedaan te maken.  Bovendien is het systeem in principe zeer onbetrouwbaar. Denk aan de Shed at Dulwich op Tripadvisor.  

Ook de cb bedient zich blijkbaar van deze praktijken. :-(

Reputatie 7
Badge +4

of doen we dat zelf door onze eigen naam te gebruiken, E. van Meerendonk ?

Ook de cb bedient zich blijkbaar van deze praktijken. :-(

Inderdaad we hebbens uw naam op internet gevonden en die hier boven een tekst gezet. Leek ons wel grappig, of was u dat wellicht toch zelf?

Reputatie 7
Badge +7

Een echt goede tip voor reviews is , zoals al meermalen gezegd, er beslist niet blindelings op te vertrouwen, maar een gezond wantrouwen aan de dag leggen. Het is ook niet terecht alleen de negatieve reviews te geloven.  Ook met negatieve reviews wordt gerommeld, een concurrent in een kwaad daglicht stellen helpt je vaak zelf voor beter aan te zien. Er is ook opgemerkt dat wanneer men niets vertrouwd en alleen de negatieve geloofd, de goeden dan onder de kwaden moeten lijden. 

Als er reviews zijn, lees er dan altijd een paar, je krijgt een indruk. Maar houdt het daarbij niet alleen tracht ook zoveel mogelijk van de webshop of de artikelen na te trekken. Hoe meer je weet, hoe beter je kan kiezen en de bekende kat in de zak laten.

Ik kom regelmatig op bol.com reviews tegen die beginnen met “Ik kreeg dit product van #naamfabrikant# om te testen”.  Meestal volgt dan een positieve review die ik toch met een korreltje zout neem.  Sowieso kan je bol.com producten van een review voorzien die je daar helemaal niet gekocht hebt. 

Reageer