Verzenden naar een gmail account lukt niet

• 24 juli 2021
  • 24 reacties
  • 442 Bekeken

Op mijn laptop, die onder Windows 10 draait, heb ik meerdere email accounts van verschillende providers.  Het gebeurt sinds kort dat ik geen mails meer kan versturen naar iemand met een gmail account.  Welke provider ik ook probeer.  Het lijkt erop dat het sinds een van de laatste updates van Windows is ontstaan. 

Het ligt dus aan mijn laptop.  Wat moet ik instellen / verwijderen / wijzigen om weer uitgaande mails naar mensen met een gmail account te kunnen zenden?

24 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Welke provider heb je, enwat zijn je smtp settings (uitgaande mail)? Zeer waarschijnlijk zit daar het probleem.

Kunt u überhaupt wel mail versturen, komt u mail bij andere adressen wél aan?

Steeds meer providers filteren mail die niet van de eigen smtp server is verstuurt.
Voorheen verstuurde je alle mail vanaf de smtp server van jouw eigen internet provider.
Nu moet je de smtp server gebruiken die bij het domein hoort.
Dus Ziggo via de server van Ziggo en KPN via de server van KPN.

Ik heb zelf KPN, dus kpnmail.nl voor de SMTP.  Maar mijn werk account gaat via smtp.transip.email. 

Bij beide heb ik het probleem.  Versturen gaat uitstekend naar andere mail adressen, maar niet naar gmail adressen. 

Komt de mail wel over als je de webmail gebruikt, in plaats van het email programma?

Dat heb ik niet geprobeerd, bij mijn werk accounts kan ik niet bij de server komen, maar wel bij prive.

Reputatie 7
Badge +4

probeer eens of je via de browser naar gmail.com kunt

Ja, dat lukt me wel

Niets anders veranderd, jouw IP adres, internet provider, gebruik van VPN?

Helemaal niet, alleen altijd alle updates gedaan die werden aangegeven. 

Je kunt nog testen of gmail een probleem met jouw IP adres heeft.
Door mail te versturen via een andere internet aansluiting.

Reputatie 4
Badge +4

Probleem komt vaker voor bij de KPN:
https://forum.kpn.com/e-mail-10/mailen-naar-gmail-werkt-niet-host-smtp-kpnmail-nl-said-550-5-0-0-534648

Die mensen krijgen een foutmelding van de server.
Namelijk 550
Dit is geweigerde mail.
Volgnummer geeft de reden.
5.0.0 krijg je, als de provider verkeerde instructies geeft bij het versturen.
5.1.0 afzender geweigerd of fouten in adres
5.1.1 verkeerde mailbox
5.7.1 geen toestemming
5.7.23 geweigerd wegens sfp policy

Na een tijdje kunnen die meldingen ophouden.

Reputatie 7
Badge +4

wellicht helpt het als je de header van zo’n geweigerde email hier plaatst. dus niet die van de verstuurde mail, maar van het antwoord van de server. wel even alle inhoud.

<jaap.wortel01@gmail.com>: host

gmail-smtp-in.l.google.com[2a00:1450:4013:c00::1a] said: 550-5.7.1

[2a01:7c8:7c8::72      11] Our system has detected that this message

550-5.7.1 is not RFC 5322 compliant: 550-5.7.1 'From' header is missing.

550-5.7.1 To reduce the amount of spam sent to Gmail, this message has been

550-5.7.1 blocked. Please visit 550-5.7.1

https://support.google.com/mail/?p=RfcMessageNonCompliant 550 5.7.1 and

review RFC 5322 specifications for more information. hd31si5891202ejc.467 -

gsmtp (in reply to end of DATA command)

'From' header is missing.  Moet je luchtig lezen.
Er is iets mis met de afzender, dat kan in de instellingen zitten maar ook in het programma.
Geen ongebruikelijke karakters gebruikt?
Ik zou de account gegevens er nog eens met de hand opnieuw in zetten.

Je kunt ook een mail naar jezelf sturen en de header eens goed nakijken of je iets geks ziet.(bron bekijken)
Geen spaties te veel, of <> die niet kloppen.

Voorbeeld:

From: Consumentenbond Community <community@consumentenbond.nl>
To: *@mail.nl
Subject: Je bent genoemd in het topic "Wat is jouw favoriete bier"
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/html; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

*[persoonsgegevens verwijderd door beheerder in verband met privacy gevoeligheid]

Het probleem is niet opgelost.  Als ik test mailtjes stuur naar mezelf of mijn eigen gmail account is er geen probleem.  Ik snap er niets van. 

Reputatie 4
Badge +4

Om welk type en versie email programma gaat het hier?

Kun je een voorbeeld plaatje hier neer zetten hoe jouw “From”  of “Van” in het emailprogramma geconfigureerd is?  Past aanvullend bij de vraag van @Wortelstamper . 

Ik snap er niets van. 

Zoals ik zei, foutmeldingen van gmail moet je luchtig lezen.
5.7.1  is bot weigeren van mails.
Het praatje 'From' header is missing hoort niet bij deze code.

Badge +5

@A.E. vd Kolk Heb je het probleem inmiddels kunnen verhelpen? :slight_smile:

Ik heb gemerkt dat ik als ik gewoon een mailtje typ, de ontvangende g mail account dat gewoon accepteert.   Kopieer ik een tekst of plaatje in de mail, dan pakt de ontvangende g mail die niet. Ik kan dat alleen doen door die tekst of het plaatje als bijlage mee te sturen.

Ik heb gemerkt dat ik als ik gewoon een mailtje typ, de ontvangende g mail account dat gewoon accepteert.   Kopieer ik een tekst of plaatje in de mail, dan pakt de ontvangende g mail die niet. Ik kan dat alleen doen door die tekst of het plaatje als bijlage mee te sturen.

En dit verschijnsel heeft u waar genomen bij verschillende ontvangende Gmail accounts?

Reputatie 4
Badge +4

Het lijkt erop dat u met het kopiëren zaken mee kopieert die van Gmail niet mogen….

https://support.google.com/mail/answer/81126?hl=nl

• Gebruik geen HTML en CSS om content te verbergen in uw berichten. Als u content verbergt, kunnen berichten worden gemarkeerd als spam.

Als u dat kunt analyseer eens de bron code van het geweigerde email of die verborgen tekst e.d. bevat, waar de filters van Gmail dus scherp op afgesteld zijn.

De weblink bevat ook nog de overige eisen waar u aan moet voldoen, maar uw laatste reactie doe me de genoemde reden als een waarschijnlijke oorzaak het meest voor de hand liggend zijnde. En blijkbaar komt het dus niet eens in de spambox bij de ontvanger maar wordt de mail zelfs geweigerd.

Het lijkt igg ook duidelijk wat u moet doen om het te voorkomen.

Het kan zijn dat bij gebruik van een ander emailprogramma dit niet optreedt, maar dat is vaak voor veel mensen geen optie.

Een workaround?

Heeft uw mailprogramma een optie om plakken-speciaal te gebruiken? Dan kunt u zonder opmaak de tekst plakken en mocht er dan verborgen tekst meekomen en zichtbaar worden dan kunt u die verwijderen. Dat kan ook direct in het programma Kladblok en dan kopieert u het van daaruit in de email.

Om plaatjes bijna direct in de mail te plakken is er ook een “schone” optie: In plaats van rechtstreeks het plaatje te kopiëren en plakken, probeer dat eens met het Knippprogramma van Windows 10. En daarna het in de email te plakken. Dan weet u zeker dat er met het plaatje geen verborgen code meekomt.

Test die beiden eens of dat een oplossing kan zijn.

https://www.seniorweb.nl/artikel/het-knipprogramma-gebruiken

Dag allemaal, 

Dank jullie wel voor alle goede adviezen, ik denk dat ik er nu uit kom!

Reageer