Consumentenbond.nl

Verzendkosten retourzending

• 29 maart 2017
  • 4 reacties
  • 413 Bekeken

Badge
Heb een klokradio binnen 14 dagen retour gestuurd naar Correct Rotterdam. Kostte me 8,60 euro. Correct vergoedt deze verzendkosten niet met als argument: "Indien u een artikel retour stuurt omdat het u niet bevalt zijn de kosten voor uzelf indien wij een ondeugdelijk apparaat of een verkeerd artikel hebben gezonden zijn de kosten voor onze rekening." Volgens mij deugt dat argument niet. Ik mag zonder opgaaf van reden een product retourneren binnen de wettelijke termijn van 14 dagen. En Correct is gehouden de verzendkosten te betalen zou je denken maar dat is dus niet zo. Die kosten moet tje zelf betalen. Redelijk??

Iemand soortgelijke ervaringen?

4 reacties

Reputatie 1
Badge
Waar staat dat je niet moet bijdragen aan de retourkosten? Waarschijnlijk staat daarover iets in de leveringscondities. Kijk daar eens naar bij Correct en bij anderen. Er zijn meer postorderbedrijven die een bijdrage in de retour verzendkosten vragen. Ik weet niet of het bij wet geregeld is dat je bij terug sturen niets moet betalen.
Reputatie 5
Badge +6
Op https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retour... staat

"Wat kun je doen, als je van de koop af wilt binnen de bedenktijd?

• ...De verkoper mag de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je deze kosten niet te betalen."
Redelijkheid speelt in deze geen rol, zoals Correct het aangeeft is simpelweg de wet. Het staat webwinkels natuurlijk vrij bij wijze van coulance de kosten van de retourzending voor hun rekening te nemen maar daar zijn ze niet toe verplicht.
Op zich is het betalen van retourkosten, bij terugzending zinder opgaaf van redenen (binnen 14 dagen dus) wel redelijk vind ik. De webshops waar retourneren zonder opgaaf van redenen kosteloos is, hebben wél een streepje vóór natuurlijk.

Reageer