Video bestanden zijn leeg bij mijn SD kaart

• 16 August 2022
  • 4 reacties
  • 113 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Als ik mijn sd card met video-opnames in mijn pc steek, kan ik geen enkel videobestand meer terugvinden terwijl dat eerder geen enkel probleem was. (met dezelfde sd kaart)
De sd kaart toont enkel foto's, gemaakt met dezelfde camera. Een Sony HD-CX330.
En wat helemaal vreemd is: Als ik de sd kaart in de videocamera steek en gewoon op het cameraschermpje kijk, krijg ik alle videobestanden wèl te zien.

Vervolgens heb ik een Recovery programma gedownload; EaseUS Data Recover Wizard. Daarop vond ik de videobestanden wel weer op terug. Alleen, bij het herstellen kreeg ik al heel gauw de mededeling, dat ik met mijn bestanden boven de toegestane gratis herstel hoeveelheid was gekomen, dat ik moest upgraden voor een 50 euro per maand abonnement. Dat vind ik toch echt iets teveel van het goede.

Heeft iemand enig idee of er andere herstelprogramma's zijn die betrouwbaar en in ieder geval iets betaalbaarder zijn?

Groet,

M.H. van Parreren

4 reacties

U gebruikt dat SD-kaartje toch niet als langtermijnopslag en hebt ook geen backup?

Hier staan wel een paar meer van dat soort programmaatjes: https://www.cleverfiles.com/howto/best-sd-recovery-software.html

Als u Googelt met “sd card recovery” is het aanbod schier oneindig.

Aannemende dat dit de enige kopie is: Onmiddellijk stoppen met allerlei ‘rescue’  programma's die potentieel irreversibele operaties uitvoeren op die enkele kopie. Hier:https://www.ubuntupit.com/best-linux-data-recovery-tools/

Is een lijstje met programma's dat (voor niet ingewijden wellicht helaas) onder Linux werkt en 2 daarvan zijn voor jou nu relevant en belangrijk:

ddrescue maakt een precieze kopie van je sd card naar een bestand op schijf/ssd. Dat is watje gaat gebruiken voor recovery pogingen. Van het origineel blijf je af. (Of nog beter: Je maakt van die image kopie éérst een backup in de cloud, zodat je snel weer terug kunt om een nieuwe hersteloperatie  te starten.

Dat image kun je onder Linux ‘mounten’ als ware het een echte ssd. Als je dat hebt gedaan kun je met het programma ‘PhotoRec’ je bestanden terug proberen te halen.

Wellicht voor een windows mens een onmogelijke route (die ik echter herhaaldelijk met succes heb toegepast) dus wellicht moet je opzoek naar een vriend/familielid/kennis die deze stappen voor je kan uitvoeren

Reputatie 1
Badge

OK Bedankt.

Reputatie 4
Badge +3
  1. pas op met rescue programma’s 
  2. maak een kopie en recue op de kopie dat het een lieve lust is. (zoals hiervoor al genoemd is).
  3. SD kaartjes zijn goed voor enkele malen overschrijven van informatie maar hebben geen reserve ruimte voor het opvangen van fouten,  oid.  Als ze kapot gaan is het rijp voor de schroothoop.

Het is ook mogelijk dat er niet in alle directories gekeken wordt door de verschillende camera’s

Diverse camera’s maken in de  hoofd directory in directory aan met de naam van de camera oid.

Reageer