Virusscanners

• 13 February 2017
  • 33 reacties
  • 3237 Bekeken

In de laatste test van virusscanners mis ik Roboscan (www.roboscan.com).

Kan deze ook getest worden.

Ik gebruik deze gratis scanner al jaren tot grote tevredenheid.

Met groet, Mart Coumans

33 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Dank voor je suggestie, ik geef hem door aan mijn collega's. Wat maakt jou zo tevreden met Roboscan?
De virusscanner doet wat hij hoort te doen en het is een "licht" programma.

Belast de PC niet zo erg. Voorheen had ik Norton en als dit programma liep merkte ik dat duidelijk in de snelheid van de PC.

Groet, Mart
Reputatie 5
Badge +7
Helder, handig te weten!
Reputatie 4
Badge +4
Bedankt voor het doorgeven van je ervaring. We zullen Roboscan echter niet meenemen in onze tests. Het gaat hier om “abandonware”, ofwel software die niet meer wordt bijgewerkt. Ondanks dat het misschien nog wel updates voor antivirus-definites krijgt, zal Roboscan niet meer goed kunnen reageren op recente gevaren. Bijvoorbeeld om ransomware effectief te stoppen, moet er gewerkt worden met gedragsherkenning. Bij Roboscan is dit al jaren niet meer bijgewerkt. Ook de software zelf kan inmiddels lekken en (compatibiliteits)problemen bevatten, die niet meer worden opgelost.

Ondanks je positieve ervaring wil ik je daarom aanraden een andere scanner te gebruiken. Dat je tot nu die geen problemen hebt ondervonden is waarschijnlijk net zo goed te danken aan je eigen oplettendheid, als aan deze scanner.

Tot slot, wat betreft Norton: vroeger was dat inderdaad een erg vertragend pakket. Uit onze recente tests blijkt dat Norton juist erg weinig impact heeft op het systeem in vergelijking met andere scanners. In onze virusscanner-vergelijker kun je zien voor hoeveel procent/tijd extra vertraging iedere scanner zorgt bij opstarten, kopiËren van bestanden en laden van websites.
Je ziet ook dat bij de ondersteunde besturingssystemen het stopt bij Windows 7 . Dus niks 8 , 8.1, 10 of 10 jubileum uitgave. Als performance belangrijk is , https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/ kun je ook op performance sorteren.
Bedankt voor alle tips.

Ik heb Roboscan inmiddels vervangen door AVG

Groet, Mart Coumans
hoi.

ik heb op advies van jullie laatste virusscanner test norton antivirus aangeschaft

maar moet helaas zeggen hier absoluut ontevreden over te zijn. ik heb al diverse infecties gehad (nu weer!!)waar norton helemaal niet op reageert.

ja, achteraf als je computer al geinfecteert is. dit had ik met Eset mijn vorige antivirus nooit deze verwijderde alles voor er iets binnen was.

ik moet daarbij ook aangeven dat dit ook op aanraden van een eerdere test van jullie was. en ik daarom veel vertrouwen in de manier van testen had.

helaas ben ik nu van mening dat dit dus geen succes is. en hoop ik dat jullie Norton nog eens goed onder de loep leggen

groeten Ron Kooi
Dat is best wel raar, al diverse infecties gehad? De meeste mensen worden in de praktijk hoogst zelden met een computervirus geconfronteerd en als ik u beluister gebeurd dat u niet alleen regelmatig maar weet het virus zich dan ook nog eens langs de AV te komen. Mag ik vragen wat u doet met uw computer?
ja sorry, ik bedoelde eigenlijk malware in plaats van echte virussen. maar deze zijn net zo goed vreselijk irritant en soms ook hardnekkig.

het probleem dat ze niet gedetecteerd worden is natuurlijk hetzelfde.

daarnaast heb ik nog een probleem met norton, het wil dat je een extra toolbar installeert in je browser, dat is zoiets ouderwets dat wil niemand meer. ik niet in elk geval, en is ook volkomen overbodig voor het functioneren van de beveiliging
Ah malware, dat klinkt aanzienlijk logischer. Wat ik kan adviseren is om Malwarebytes naast je virus scanner te installeren. Zelf gebruik ik Avira die wel aan virussen maar weinig aan malware doet. Malwarebytes zoekt prima malware op en verwijdert deze.
Dank, dat ga ik proberen hopelijk werkt dat beter maar denk dat k volgens jaar toch weer over stap op Eset
Reputatie 4
Badge +4
Malware versus virussen

Eerst even wat duidelijkheid scheppen over de termen: Malware (malicious software) is de verzamelnaam voor alle kwaadaardige software. Eigenlijk datgene waarbij de meeste mensen denken aan virussen. Technisch gezien is niet alle malware een virus, dus eigenlijk zou malwarescanner of antimalware een betere benaming zijn dan virusscanner of antivirus.

Onder malware vallen bijvoorbeeld:

‘banking trojans’ die bankgegevens proberen af te vangen ransomware, die je bestanden versleutelt virussen die zelf e-mail aan je contactpersonen versturen
Bescherming virusscanners

Een goede virusscanner houdt deze zaken zoveel mogelijk tegen. Uit onze tests blijkt echter dat ze lang niet alles stoppen. Als we de scanners testen met duizenden oudere malware-bestanden missen ze weliswaar vaak maar een paar procent. Met verse malware is het een ander verhaal: daar laten de slechtste scanners steken vallen bij enkele tientallen procenten van de malware.

Daarom geven andere tests dan deze onze - waarbij scanners soms 100% scoren bij bescherming - ook niet altijd een goed beeld van de praktijk. Hoe dan ook, als we de scores van al onze anti-malwaretests optellen, doet Norton het dit jaar net iets beter dan Eset. De grootste verschillen zitten overigens in de bescherming tegen phishing en in de firewall.

Al met al kan helaas ook de beste virusscanner malware missen. Gebeuren besmettingen regelmatig, dan is het ook handig te kijken of er niet andere zaken mis gaan. Net zo belangrijk is bijvoorbeeld het up-to-date houden van alle software. Via lekken in software kan malware de pc binnenkomen, soms zonder dat de antivirus aanslaat.

Potentieel ongewenste programma’s

Dan is een nog een categorie potentieel ongewenste programma’s of adware. Deze categorie balanceert soms op het randje van wat legaal is, maar ze kunnen wel ergerlijk zijn of niet bevorderlijk voor je privacy en daarom ongewenst. Het komt vaak mee met losse (kleine/gratis) programmaatjes.

Sommige mensen willen deze programmaatjes toch gebruiken, ondanks deze ongewenste onderdelen. Daarom is het voor antivirusmakers lastiger om te bepalen of ze deze software moeten blokkeren. Ook Norton blokkeert potentieel ongewenste programma’s, maar blijkbaar net niet degene die R. Kooi tegenkwam.

Extra software

In ieder geval zou ik aanraden om, onafhankelijk van welke antivirus je hebt, af en toe een scan uit te voeren met Malwarebytes (gratis versie) en AdwCleaner om ook zoveel mogelijk potentieel ongewenste programma’s te verwijderen.
Hoi

nog even een update na de scan met Malware Bytes

de scan vond maar liefst 2147 infecties. van een stuk of 10 verschillende soorten trojans ed

wat daarbij ook het vermelden waard is, tijdens de scan van Malware Bytes, kwam er ook een melding van Norton, dat er infecties gevonden waren. 130 stuks maar liefst.

ik kreeg hierbij het idee dat Norton op de een of andere manier geblokkeerd is geweest.

het kan haast geen toeval zijn dat deze melding tegelijk komt met de scan van Malware Bytes.

en nog iets wat te denken geeft. iets waarbij ik het verband nog niet had gelegd met deze infecties. vorige week zondag kreeg ik een telefoontje van de creditcard maatschappij over een verdachte transactie op mijn creditcard. die dus inderdaad niet van mij was!, creditcard werd meteen geblokkeerd, zonder financiële schade gelukkig.

Groeten Ron Kooi

en nog iets vergeten te vermelden bijna alle infecties hebben iets te maken met de Chrome browser van Google die dus wel heel erg gevoelig is voor infecties
Over de browser Chrome - dit is echt waar. De populariteit en het alomtegenwoordige gebruik van deze browser trekken oplichters van alle niveaus aan. Hier is een artikel over deze bedreiging http://cookieverwijderen.nl/hijackers/chromesearch-today
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb de afgelopen jaren het advies van de Consumentenbond opgevolgd door eerst over te stappen op ESET, vervolgens 2 jaar later op Bullguard en vervolgens weer een jaar later op Norton. In het verleden kreeg ik met Norton problemen nadat Windows 8 geïnstalleerd was. Zij gaven dit ook toe en het werd lange tijd niet echt opgelost. Maar na mijn nieuwe kennismaking ben ik er erg tevreden over, het werkt snel, is eenvoudig in gebruik, heeft uitgebreide mogelijkheden en het belast je PC maar weinig. En voor nog geen 2 tientjes kun je het al aanschaffen.
Reputatie 5
Badge +5
Een product dat vrijwel altijd wordt overgeslagen is Emsisoft.

Geen idee hoe dat komt, het is een uitstekend product en goed scoort bij b.v. AV-Comparatives.

Hun service is nog ouderwets goed: je kunt gewoon mailen en je krijgt keurig antwoord.

Uiteraard hebben ze ook een forum, waar de medewerkers van Emsisoft actief aan deelnemen.

Men gebruikt 2 'engines' , ik meen 1 van Bitdefender gecombineerd met een eigen 'engine'.

Suggestie om dit product de volgende keer mee te nemen in de review.

=

Bron: www.av-comparatives.org/dynamic-tests/

"Real-World Protection Tests"

Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor de melding @cbw62.

Wist je dat je ook zelf suggesties voor testen e.d. door kunt geven?

Onderaan elke pagina op onze website staat in de grote blauwe balk onder het kopje ''Doe mee'' ''Vertel ons je wensen''. Wanneer je daar op klikt kun je aangeven wat je graag getest of onderzocht zou zien, en natuurlijk ook waarom. 🙂
Wat ik een beetje mis bij Emsisoft is een test voor moderne Windowsversies op bekende AV test sites. Ik betwijfel de kwaliteiten van de scanner niet maar erg onbekend maakt onbemind. Dit overzicht zegt volledig niks, het vergelijkt programma's op verschillende devices / besturingssystemen. Dat is dus een test maar zegt niks over de kwaliteit van de gekozen oplossing op een ander platform. Dat maakt het voor mij een onbruikbaar verhaal.
Reputatie 5
Badge +5
AV-Comparatives wordt min of meer gezien als een 'referentie'. De 'begeleidende tekst' op hun site, onder de noemer 'Real-World Protection Tests' spreekt voor zich. Waarom ze onbekend zijn?

Omdat de meeste bladen en sites de bekende producten reviewen. Dat doen ze al jaren en daar zit geen beweging in.

AV-Comparatives laat zien dat er dus ook ándere, uitstekende, producten zijn. En ook op specifieke sites, zoals die van Wilders Security is men zeer positief over Emsisoft, zie:Wilders Security - Emsisoft

Dat gezegd hebbende, toegegeven, Emsisoft richt zich voorlopig alleen op Windows.

-
Reputatie 5
Badge +5
Bedankt voor de melding @cbw62.

Wist je dat je ook zelf suggesties voor testen e.d. door kunt geven?

Onderaan elke pagina op onze website staat in de grote blauwe balk onder het kopje ''Doe mee'' ''Vertel ons je wensen''. Wanneer je daar op klikt kun je aangeven wat je graag getest of onderzocht zou zien, en natuurlijk ook waarom. 🙂

@Monique van de Beek

Ah, okay..

Dank!

Vraagje: wil je dat ik dit alsnog doe?
Reputatie 6
Badge +6
Hi @cbw62 ,

Nee, dat hoeft niet hoor! Dat doen wij wel voor je nu... Service van de zaak ;)

Groeten,

Niels
Reputatie 5
Badge +5
Hartelijk dank Niels!
Reputatie 7
Badge +7
☺️
Heb zelf in het verleden ook gebruik gemaakt van roboscan maar uiteindelijk vervangen door een betaalde variant. Hier is nog wel een soort van review te vinden van roboscan

https://www.besteantivirussoftware.com/gratis/roboscan-internet-security/

Voor als je nog op zoek bent
Ik zou het op prijs stellen als Emsisoft Anti-Malware ook getest wordt bij de virusscannerstest.

https://www.emsisoft.com

Reageer