Virusscanners

• 13 February 2017
  • 33 reacties
  • 3237 Bekeken

In de laatste test van virusscanners mis ik Roboscan (www.roboscan.com).

Kan deze ook getest worden.

Ik gebruik deze gratis scanner al jaren tot grote tevredenheid.

Met groet, Mart Coumans

33 reacties

Zou het niet beter zijn als het product gewoon met de grote reguliere en frequente testen meegenomen wordt door bekende AV-test sites zoals av-test.org . Consumentenbond is leuk maar dit soort testen verandert nog wel eens qua uitslag afhankelijk van wat er weer in het wild wordt aangetroffen aan virusrommel.
Reputatie 5
Badge +5
Ik zou het op prijs stellen als Emsisoft Anti-Malware ook getest wordt bij de virusscannerstest.

https://www.emsisoft.com

Jammer maar helaas, ook deze keer doet Emsisoft niet mee... Waarom niet?

Misschien de volgende keer dan.

Overigens heeft Kaspersky het nogal te verduren de laatste tijd.

NOS:

Amerikaanse overheid doet virusscanner Kaspersky in de ban

NRC:

Overheid stopt met antivirussoftware van Kaspersky

Techzine:

Kaspersky Lab ziet overheid, KPN en daarmee bedrijfsleven vertrekken

Twitter verbiedt advertenties Kaspersky Labs vanwege spionage-aantijgingen

Nu.NL:

Amerikaanse overheden kunnen producten Kaspersky niet verwijderen'
Reputatie 5
Badge +5
Ik heb lang geleden al de suggestie opgeworpen WebRoot op te nemen in de tests. Ik gebruik het zakelijk op ons netwerk en het werkt fantastisch: licht-gewicht, razendsnel en met een uitstekende console.

Maar de Consumentenbond lijkt zich vooral te richten op steeds hetzelfde standaard rijtje "grote namen", waarschijnlijk omdat dat de meeste lezers trekt. Jammer...
Reputatie 5
Badge +5
Of men kijkt met een schuin oog ook naar de resultaten op av-comparitives..?

WebRoot komt daar niet in voor. Misschien omdat het anders werkt dan de gebruikelijke scanners?

(Het gebruikt geen 'signature database' meen ik)

WebRoot krijgt wel goede reviews hier en daar.

AV-Comparitives - Test Results

of naar AV-Test, waar webroot ook niet op voorkomt geloof ik.

av-test.org-test results 10-april-2018
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb lang geleden al de suggestie opgeworpen WebRoot op te nemen in de tests. Ik gebruik het zakelijk op ons netwerk en het werkt fantastisch: licht-gewicht, razendsnel en met een uitstekende console.

Maar de Consumentenbond lijkt zich vooral te richten op steeds hetzelfde standaard rijtje "grote namen", waarschijnlijk omdat dat de meeste lezers trekt. Jammer...

Elk jaar bekijken we opnieuw welke producten we opnemen in onze test. We testen samen met internationale partners en moeten daarbij een consensus vinden binnen ons budget. De grote namen proberen we in ieder geval te testen omdat deze nu eenmaal veel verkocht/geïnstalleerd worden en lezers willen weten hoe deze presteren. Elk jaar proberen we ook enkele andere, nieuwe of kleinere spelers mee te nemen. Zo hebben we afgelopen 2 jaar toegevoegd/extra getest: Bitdefender Antivirus Free Edition, Kaspersky Free, MalwareBytes Premium 3 en Sophos Home (Free).

Voor de volgende test zijn er weer een paar kanshebbers, maar Webroot vind ik persoonlijk niet de meest interessante. Het is bijvoorbeeld relatief prijzig. Bij de meeste antivirusproducten kun je de internet security of vergelijkbare variant wel voor onder de €35 voor 3 apparaten vinden (o.a. via derde partijen). Bij Webroot ben je €55 kwijt. En voor een betaald product vind ik eigenlijk dat er wel kosteloze directe ondersteuning zou moeten zijn (dus chatmogelijkheid of Nederlands telefoonnummer).

Sophos Home Premium lijkt me interessanter, omdat Sophos een nog wat grotere naam is dan Webroot in de zakelijke markt. En bijvoorbeeld ook HitmanPro.Alert - hoewel dat als aanvulling op antivirus lastig testen is - o.a. omdat ING deze adviseert en het andere technieken gebruikt.
Reputatie 5
Badge +5
Vanwege de zeer slechte service heb ik jaren geleden Kaspersky afgezworen. Ik heb het daarvoor jaren en jaren gebruikt. Destijds was het zo dat je een z.g. 'ticket' kon aanmaken (een probleem aankaarten via je account).

Men gaf daar nooit antwoord op, ook niet op reminders!

Volkomen normale vragen. Na een maand sloot men de ticket simpelweg. Klaar, opgelost.

Je kreeg wel een 'enquête' voor een beoordeling. Al vulde je overal een'1' in, inclusief je email adres, nooit kreeg je een reactie.

Ik ben toen overgestapt op Emsisoft, in verhouding tot Symantec or Kaspersky, niet zo'n grote organisatie, maar wel een uitstekende AV product. De service is super. Als er een probleem is, dan kan je hen nog gewoon 'ouderwets' mailen en ze gaan door totdat het opgelost is, al kost dat een dozijn of meer emails.

Ik heb ze ook een paar keer gevraagd hoe ze tegenover iets stonden dat weliswaar iets met security te maken had, maar niet direct hun software. Keurig en uitgebreid antwoord. Ouderwets goed dus . . .

Daarnaast is hun software ook uitstekend. Ze maken gebruik van 2 'scan engines', waarvan 1 van Bitdefender.

https://

Bovendien hebben ze een actief forum waar de developers/support mensen ook aan participeren.

Enfin, ik heb mijn punt gemaakt.

(Nee, ik heb geen aandelen in dit bedrijf, maar vind dat ze wat meer mogen krijgen)

Tja helaas voor de goede recensies, maar Malwarebytes ziet mijn malware NIET.

Kan ook van deze variant bijna niets vinden op internet, ook niet hoe je hem handmatig kan verwijderen.

Het betreft: JS/Refresh.G1 en nestelt zich in: C: \users(gebruikers)\win10\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetcache en dan met namen van 8 random letters en cijfers .htm.

Zelfs een safemode scanning vindt hem niet, maar krijg wel om de 10/20 minuten een melding van Avira dat hij weer een bestand in quarantaine heeft geplaatst.

Ben hier al bijna een maand mee bezig en helaas nog niet de oplossing gevonden.

Volgens mij is dat zo'n ding dat zich op 2 plekken nestelt.
Is al een tijd geleden dat ik zoiets tegen kwam.
In je systeem en in de browser.
Ik zoek hem eerst op in de actieve taken en sluit die af.
Open dan de browser in de veilige modus en maak die schoon.
Vaak is een extensie die het doet.
Dan laat ik de antivirus software de rest opruimen.
Kijk dan goed of je ergens nog wat vindt.

Reageer