Vodafone Alles-in-1 Wereld Dagbundel

• 20 August 2022
  • 8 reacties
  • 131 Bekeken

Badge

Ik heb een reis gemaakt naar mijn dochter in Australië en heb daar op haar advies een lokale simkaart gekocht zodat ik geen hoge roamingkosten van mijn eigen provider Vodafone zou hebben.

Voor de reis ben ik nog wel even naar een Vodafone winkel gegaan en op de Vodafone website gekeken om me goed te informeren omtrent eventuele kosten buiten Europa.

Het volgende werd me duidelijk gemaakt:

De Alles-in-1 Wereld Dagbundel staat aan bij de start van je Vodafone abonnement (Voor € 5 krijg je 30 MB, 30 belminuten en 30 sms'jes. En je kunt 30 minuten gebeld worden zonder extra kosten, ongeacht waarvandaan je gebeld wordt.) 
Zorg ervoor dat de optie 'roaming' aanstaat op je toestel. Anders kun je de bundel niet gebruiken.

Vol vertrouwen op reis gegaan en geen gebruik gemaakt van genoemde "Alles-in-1 Wereld Dagbundel", tot ik op de terugreis op een luchthaven buiten de EU moest wachten. Aldaar gedacht laat ik die "Alles-in-1 Wereld Dagbundel eens proberen", dan kan ik even in de vervolgvlucht controleren. 

Niet lang daarna hoorde ik 2 maal bericht van de sms app. In de eerste werd gemeld dat met "Alles-in-1 Wereld Dagbundel" voor 80% was verbruikt en in de tweede vrijwel direct daarna (dezelfde tijd) dat ik mijn data limiet van €60,50 had verbruikt!

Ik had dus na de eerste pingel niet de tijd om de telefoon uit te doen, zodat ik de extra kosten van die 60,50 euro kon voorkomen.

Bij Vodafone heb ik deze gang van zaken gemeld met de mededeling dat ik mij genomen voel omdat Vodafone mij niet juist had geïnformeerd. Het antwoord van Vodafoon was dat het mijn eigen fout en verantwoordelijkheid was.

8 reacties

Waarom denkt u dat de telecomproviders zo lang tegen de besluitvorming in de EU gelobbyd hebben om roaming binnen de EU af te schaffen?

Waarom denkt u dat het nog steeds erg lastig is om goed te vergelijken (zónder een site die én je belgedrag analyseert, én niet 1 van de providers stiekem bevoordeelt)?

Die bedrijven zijn er op uit om schandalige winsten te maken met zo weinig mogelijk moeite, ze zijn er niet primair voor de consument.

Badge

Bedankt voor de reactie.

Ja, wat je zegt weet ik uiteraard, maar wat  Vodafone hier doet is dat ze gewoon liegen en dat ze de leugen volhouden ondanks dat ik hen het bewijs lever dat zr liegen.

Ik heb met diverse afdelingen van hen uitvoerig gecorrespondeerd en de zaak uitgelegd. Wat en hoe je het ook brengt ze zijn niet van zins om maar iets toe te geven en zelfs op mijn verzoek de aanbeveling op hun site aan te passen om wat mij is overkomen, wordt negatief gereageerd met nog een hoop bla, bla. Ze zijn niet bereikbaar! Zij weten ook, “volhouden, dan houdt het vanzelf op.” Maar toch is het denk ik goed alles niet zo maar te laten gaan en al levert het niets op!!!

Reputatie 7
Badge +5

zodra je roaming aanzet gaat je telefoon en alle apps van alles op internet doen. en dan is die bundel inderdaad zo weg. hier kan de provider natuurlijk niks aan doen, ze hadden je moeten vertellen dat je per app het gebruik van mobiele data moet uitzetten, om het enigszins te beperken. 

Badge

Ja dat klopt helemaal, hadden ze dat maar verteld! Dan waren ze tenminste eerlijk geweest. Ze zeggen echter dat je roaming “aan” moet zetten, maar dat dat erg gauw op is en je dan automatisch doorgaat naar de eerste €60,50 aan buitenbundel kosten! Daar zit hem wat mij betreft de val. Als je op 80% van die 30MB zit krijg je een SMS met de 80% waarschuwing, maar het verbruik van MB's gaat zo snel dat je voordat je daar op kunt reageren je ook al grotendeels door je €60,50 bent, waar ze gelukkig wel een stop op hebben gezet.

Dus wat mij betreft is die Alles-in-een-Wereld-bundel een farce! Wie heeft er tegenwoordig niet een aantal apps altijd aanstaan die het net afspeuren naar nieuw en updates. Te denken valt aan Facebook, Google nieuws en Google weer, TikTok en wat al niet meer.

Nogmaals een waarschuwing van de zijde van Vodafone was wel op z'n plaats geweest. Trouwens als je dit bij Vodafone aangeeft, geven ze niet thuis en melden ze dat je roaming dan maar niet aan moet zetten. N.B. Ze geven juist op de site aan dat je voor het gebruik van Alles in een Wereld "” roaming aan moet zetten"”!!!

Reputatie 7
Badge +5

De vraag is natuurlijk altijd hoe ver een provider in dit soort situaties/adviezen het grijze gebied in moet wandelen. En ik snap dat niet iedereen zich realiseert dat al die social media/nieuws apps zichzelf updaten zodra roaming aanstaat. Roaming is een complex mechanisme, want het kan nog erger. Als je bv op het strand van Texel staat en roaming aan hebt staan, kan het zijn dat je telefoon een netwerk van de booreilanden oppakt omdat dat signaal op dat moment sterker is dan het VF/KPN signaal, en heel erg duur begint te roamen terwijl je gewoon in nederland staat.

En bij KPN speelt exact hetzelfde, we zullen ons in toenemende mate toch echt moeten verdiepen in dit soort zaken.

Badge

Ja, alweer dat klopt weer helemaal, en, ik weet dat uit ervaring ook allemaal, maar toch. Laat Vodafone hierover dan eerlijk zijn en niet doen alsof ze alle roaming problemen met de Alles-in-een-Wereld-bundel hebben opgelost! Natuurlijk heeft een ieder z'n eigen verantwoordelijkheid, maar…….

Oh ja, KPN, T-Mobile, allemaal één pot nat. Hetzelfde geldt voor niet Nederlandse providers. Ik heb te doen gehad met Telstra, Optus, Vodsafone, Telsim in Australië. Allemaal willen je ze graag aan hun sim, en daarvoor vertellen ze allemaal niet het eerlijke verhaal.

We hebben het er maar mee te doen.  Ik vind echter dat je niet alles maar klakkeloos moet accepteren!!!! Zodat uiteindelijk, wie weet….. Heb er echter geen fiducie in!

Reputatie 3
Badge +1

@A. Visser iedereen die buiten de EU gereisd heeft wordt hiermee een keer geconfronteerd. 
Wanneer de roaming aangaat vliegen de data erin en wordt het betalen. Binnen paar minuten als je alle apps niet hebt uitgesloten. 
Advies: koop bij aankomst op een vliegveld buiten de EU direct een sim-card van dat land. 

Badge

Bedankt W.P,

Zoals je uit het voorgaande hebt kunnen waarnemen, is dat nu juist wat ik heb gedaan (steeds doe), maar ik wilde nu toch eens de Alles-in-een-Wereld-bundel uitproberen en nagaan wat ze beloven ook waar is.

“Dus niet”, en dat wilde ik hier toch even laten weten!

Reageer