Ik heb een reis gemaakt naar mijn dochter in Australië en heb daar op haar advies een lokale simkaart gekocht zodat ik geen hoge roamingkosten van mijn eigen provider Vodafone zou hebben.
Voor de reis ben ik nog wel even naar een Vodafone winkel gegaan en op de Vodafone website gekeken om me goed te informeren omtrent eventuele kosten buiten Europa.
Het volgende werd me duidelijk gemaakt:
De Alles-in-1 Wereld Dagbundel staat aan bij de start van je Vodafone abonnement (Voor € 5 krijg je 30 MB, 30 belminuten en 30 sms'jes. En je kunt 30 minuten gebeld worden zonder extra kosten, ongeacht waarvandaan je gebeld wordt.)
Zorg ervoor dat de optie 'roaming' aanstaat op je toestel. Anders kun je de bundel niet gebruiken.
Vol vertrouwen op reis gegaan en geen gebruik gemaakt van genoemde "Alles-in-1 Wereld Dagbundel", tot ik op de terugreis op een luchthaven buiten de EU moest wachten. Aldaar gedacht laat ik die "Alles-in-1 Wereld Dagbundel eens proberen", dan kan ik even in de vervolgvlucht controleren.
Niet lang daarna hoorde ik 2 maal bericht van de sms app. In de eerste werd gemeld dat met "Alles-in-1 Wereld Dagbundel" voor 80% was verbruikt en in de tweede vrijwel direct daarna (dezelfde tijd) dat ik mijn data limiet van €60,50 had verbruikt!
Ik had dus na de eerste pingel niet de tijd om de telefoon uit te doen, zodat ik de extra kosten van die 60,50 euro kon voorkomen.
Bij Vodafone heb ik deze gang van zaken gemeld met de mededeling dat ik mij genomen voel omdat Vodafone mij niet juist had geïnformeerd. Het antwoord van Vodafoon was dat het mijn eigen fout en verantwoordelijkheid was.