VPN veilig betalen

• 20 February 2022
  • 6 reacties
  • 201 Bekeken

Hoi! Ik wil graag een abonnement nemen voor een VPN. Alleen ben ik altijd een beetje terughoudend met het afsluiten van abonnementen bij onbekende bedrijven vooral gericht op scam/phising. Vandaar de vraag of het bij VPN aanbieders zoals NordVPN, ExpressVPN of Surfshark, veilig is om te betalen via iDEAL? Alvast bedankt voor de hulp! 

6 reacties

Of bedrijven altijd leveren wat ze beloven weet niemand van tevoren 100% zeker, maar betalen met Ideal brengt voor zover ik weet geen enkel risico met zich mee. 

Het stond een keer in een publicatie van de Consumentenbond, dat de webbrowset Opera een ingebouwde gratis VPN heeft. Ik ben die gaan proberen en sindsdien doe ik niet anders meer op al mijn apparaten, al wel een jaar of vier. Dus ook al mijn internetbankieren en shoppen op internet. Nog nooit problemen gehad.

Er zijn experts en allesweetkundigen die dit opvatten als dat ik anoniem wil zijn op internet, maar dat is niet juist. Al die advertentieboeren en hackers zien nog wel al mijn verkeer op internet, maar dat kan mij niet schelen zolang ze maar denken dat ik op een korenveld in Nebraska of tussen de schapen in Australië zit. Laat ze daar dan maar adverteren voor Hollandse dakpannen als ik die zoek op internet.

Wel is het zo dat met VPN op Opera het alleen tijdens het surfen is. Ga ik met andere programma's internet op, b.v. met Word of Excel naar De Cloud of zo'n torrent ding die buiten de webbrowser gaan, dan ben ik wel zichtbaar. Die VPN-ers die u noemt hebben dat wel, dan ben je met alles onzichtbaar. Terwijl we het tijdperk intreden van iedereen minstens 1 Gbps internetsnelheid in zijn/haar computer, gaan die VPN-ers dan geld vragen voor een hogere snelheid en nog meer geld als je het op meer dan één apparaat wil hebben. Ik laat het dan maar bij Opera VPN en heb niet het idee dat ik iets mis.

Opera is eigenlijk geen VPN maar een Proxy in een browser.
Het is in handen van een Chinees Consortium in Noorwegen.
Ik gebruik het ook wel eens, wees je er van bewust dat het lek is.

De bank doe ik gewoon direct via mijn eigen provider, daar heb ik meer vertrouwen in als Opera.

Als je geen vertrouwen hebt in de betaalmethode, kies dan een andere methode.

Zijn de andere VPN-ers dan betrouwbaarder? Binnen Opera wordt het VPN genoemd, wat moeten wij dan zeggen als we die noemen? 

P.S. Ik heb het even zitten nalezen (ik zit met mijn hoofd in archiefdozen, ik heb geen tijd voor ict wetenschap, het boeit me niet, computers doen al sinds februari 1989 precies wat ik wil, ik heb de rest niet nodig, moet ik 32 jaar oude diskettes kopieren?, zo gedaan, moet ik Word Perfect 5.1 operationeel krijgen in Windows 11, zo gedaan), het is een heel verhaal maar wel keurige uitleg.

Over proxy-VPN en VPN

Ik lees daarin dat het hoofd-verschil met VPN is dat het versleuteld is met encryptie. Je hebt dan volledige anonimiteit. Er zit ook verschil tussen de VPN's onderling.

Bij proxy-VPN heb je geen encryptie maar wel verlegging van je ip-adres. Ik heb nooit anders gewild. Ik heb geen problemen met justitie en ik doe geen dingen die justitie zou verbieden. Met VPN heb ik nooit bedoeld volledige anonimiteit maar slechts verleggen van ip-adres. 

Kun je met Opera plus VPN dan bijvoorbeeld kiezen voor een server in het Verenigd Koninkrijk zodat ik ook BBC programma's kan bekijken?  

Ik heb ZiggoGo live tv op m'n mobiel met o.a. de zenders BBC1, BBC2, BBC First en BBC World. Ik weet niet waar ik anders moet kijken buiten de Ziggo Go app om. Heb je misschien een link? Of installeer even Opera en zet VPN aan en probeer.

Reageer