Consumentenbond.nl
Beantwoord

Waarom en wat voor een versterker nodig

• 24 september 2018
  • 10 reacties
  • 1436 Bekeken

Reputatie 6
Badge +6
Omdat het leuker in het interieur staat ben ik van een stereotorentje overgegaan op een zgn. retro radio. Die ziet er uit als vroeger, maar zit toch vol moderne techniek. Nu heb ik al jaren in de 4 hoeken van de kamer een speaker staan, dus totaal 4 speakers van Philips 8 Ohm en 50 Watt. Die sloot ik altijd aan op het stereotorentje en andere zgn. geluidsdragers. Op de retro radio gaat dat ineens niet meer. Er is een versterker nodig wordt van alle kanten gezegd. Ik heb er niet zoveel verstand van maar waarom hier nu wel?, en wat voor versterker? Ik heb wat gegoogled maar hoef geen hele hal van geluid te voorzien, liefst een eenvoudige niet zo dure versterker, maar wel voor 4 speakers.
icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 27 september 2018, 18:38

Ja, nogmaals bedankt @GdR . Een oplossing was niet zo moeilijk, ik ben gewoon naar een speciaalzaak gestapt en kreeg daar al het advies bij die retro moet een versterker. En daarnaast heb ik enkele bedrijven gegoogled en een mail gestuurd, Van 2 geen en de andere 2 wel een antwoord. En voor zover ik kan nagaan deskundig. Maar een discussie waarom wel en waarom niet en waar dient hij nou voor was aardig geweest. Ik hou het nou maar op een kwestie van prijs voor de fabriek. En of ik nu een fraaier geluid heb dat komt pas na morgen, als de kabels en vooral de stekkers of pluggen er zijn. Dat was ook nog even zoeken omdat de meeste gesoldeerd moeten worden, met schroefdraad moet je echt zoeken. Maar het komt allemaal voor elkaar.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Dag @L.J.F. de Ruiter ,
Voor zover ik begrepen heb, werkte het stereotorentje wel.
Mijn advies: kijk even of er aux-aansluitingen aanwezig zijn.
dit zou in moeten houden dat u uw torentje ook als versterker kan gebruiken.
Reputatie 6
Badge +6
Geachte @GdR . Dank voor uw reactie. Ik zoek het vanavond even op, want het torentje staat inmiddels ergens anders, de retro radio staat nu daarvoor in de plaats. De radio heeft een line out uitgang, dat kan ik zo zeggen. Wat het torentje heeft is even zoeken. Maar kom er zeker nog op terug.
Reputatie 6
Badge +6
Geachte @GdR . Ik zou nog antwoorden omtrent het stereo torentje. Aan de achterkant zit een uitgang voor de stroomkabel, een uit/ingang voor de antenne c.q. ziggokabel, en dan klemstekkertjes voor speakers. Verder niets, geen zgn. Aux aansluitingen. Het was ook niet zo'n duur torentje. Maar ik ben er dus al achter dat de retro radio Soundmaster een versterker nodig heeft om de speakers te laten spelen, heb dat bij diverse audio/versterker zaken gevraagd. Er zijn ook leuke aanbiedingen dus zoek dat wel uit. Ik heb de bedrijven gebeld en de meeste gemaild. Heb nog niet kunnen vragen waarom er nu een versterker nodig was terwijl dat bij de andere apparaten niet nodig was. De vertaling van versterker is niet zo moeilijk maar waarom dus de één wel de ander niet, wellicht een prijzenkwestie, maar ook daar kom ik nog wel achter. Bedankt in elk geval.
Reputatie 3
Badge +3
@L.J.F. de Ruiter
Uw stereotorentje heeft een ingebouwde versterker, anders kun je er geen luidsprekers op aansluiten. Uw nieuwe radio heeft dat blijkbaar niet, en moet dus op een externe versterker worden aangesloten. U kunt dan de line-out van de radio aansluiten op de line-in van de versterker. Waarom uw radio geen ingebouwde versterker heeft is denk ik een combinatie van beoogd gebruik - de radio heeft een ingebouwde luidspreker - en inderdaad de prijs.
Reputatie 6
Badge +6
Dank @Charlie_K . Echt veel verstand van audio apparatuur heb ik niet. Ik vond het vreemd dat al mijn voorgaande radio's, stereotorentjes e.d. zich wel via de 4 kamerspeakers lieten afspelen en deze nieuw gekochte radio met diverse extra's zoals een platenspeler, een CD speler, cassette speler, USB en Geheugenkaart enz. enz., dus niet. Toch heel merkwaardig een goedkoop stereotorentje heeft een versterker in gebouwd en een relatief dure retroradio dus niet. De reden, ja zal toch de prijs zijn. Ik ben in elk geval blij dat ik wat meer weet. Dank daarvoor.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @L.J.F. de Ruiter ,
En is uw "probleem" inmiddels opgelost?
Wat mij betreft, hoeft u (of jij) niet altijd een topicnaam aan te geven t.a.v. een reactie.
De algemene reactie zou b.v. kunnen zijn: Een bedankje aan alle geïnteresseerde leden. Dit hoeft dus niet altijd tot een oplossing geleid te hebben.
Het bedankje zou ook eventueel een like in kunnen houden 😉.
Dit om aan te geven dat er leden geweest zijn om belangstelling te tonen t.a.v. een onderwerp.
Leuk dat je je zo inzet voor het forum.
Reputatie 6
Badge +6
Dank @GdR voor je interesse en uiteraard zoals je zegt dank aan ieder die op deze topic gereageerd hebben of wellicht beter nog gelezen hebben. Dat schijnen er altijd veel te zijn voor iedere topic. Reacties waren er dit keer niet zoveel, maar van versterkers moet je ook een beetje verstand hebben. Ik dus niet, maar ik had ook niet zozeer een technische vraag, maar gewoon het feit waarom heeft het ene apparaat wel een versterker ingebouwd en het andere niet, is daar, naast het geld, dus de prijs uiteraard, een specifieke reden voor. Wat het probleem betreft is dat geheel opgelost. Ik heb het aan de winkel die hem geleverd heeft gevraagd en aan wat versterkers zaken. En het antwoord is simpel om speakers te laten 'meespelen' is een versterker nodig, en voor 4 speakers een versterker die ook 4 speakers aankan, dat betekent voor zover begrepen dat er ook 4 ingangen moeten zijn. Als de benodigde kabels bezorgd worden, staat op morgen genoteerd, dan spelen er hopelijk binnenkort 4 speakers mee.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @L.J.F. de Ruiter ,
Gelukkig heb je zelf een oplossing gevonden ☺.
Meestal kan men na het aanschaffen van een product op de een of andere manier contact opnemen en aangeven wat men voor "problemen" ondervonden heeft.
Succes met het aansluiten en laat even via een korte reactie even weten: Gelukt ja/nee.
Wat mij betreft veel luisterplezier 😀.
Reputatie 6
Badge +6
Ja, nogmaals bedankt @GdR . Een oplossing was niet zo moeilijk, ik ben gewoon naar een speciaalzaak gestapt en kreeg daar al het advies bij die retro moet een versterker. En daarnaast heb ik enkele bedrijven gegoogled en een mail gestuurd, Van 2 geen en de andere 2 wel een antwoord. En voor zover ik kan nagaan deskundig. Maar een discussie waarom wel en waarom niet en waar dient hij nou voor was aardig geweest. Ik hou het nou maar op een kwestie van prijs voor de fabriek. En of ik nu een fraaier geluid heb dat komt pas na morgen, als de kabels en vooral de stekkers of pluggen er zijn. Dat was ook nog even zoeken omdat de meeste gesoldeerd moeten worden, met schroefdraad moet je echt zoeken. Maar het komt allemaal voor elkaar.
Reputatie 5
Badge +1
Maar een discussie waarom wel en waarom niet en waar dient hij nou voor was aardig geweest. Ik hou het nou maar op een kwestie van prijs voor de fabriek.

Voor het aansturen van luidsprekers heb je altijd een versterker nodig. Ook jouw retro apparaat met ingebouwde luidsprekers heeft dus een versterker. Ze hebben er echter voor gekozen om geen externe aansluiting te maken op deze versterker.

Reageer