Consumentenbond.nl
Beantwoord

Waarom lukt updaten apps niet ondanks beschikbare ruimte?

Ik heb een smartphone Alcatel one touch van een paar jaar oud. Het geeft aan dat ik nog 8 GB beschikbare ruimte heb op mijn SD kaart en 28.11 MB op mijn telefoonopslag.
Ondanks die 8 GB kan ik verschillende apps niet updaten (WhatsApp, Spotify o.a.)
Wat doe ik verkeerd?
icon

Beste antwoord door Fred B. 22 november 2017, 23:05

Vaak zijn bestanden zoals foto's en muziek wel op te slaan op de SDCard maar is programmatuur dat niet. Dat is inderdaad afhankelijk van de Android versie en de telefoon zelf c.q. de fabrikant van de telefoon. Veel low end en midrange telefoons hebben een te krap geheugen dat door updates vaak binnen 2 jaar volloopt. Daardoor is de telefoon eigenlijk nauwelijks bruikbaar omdat bij iedere update er een probleem is. Een lapmiddel kan zijn om de updates van een niet gebruikte systeemapplicaties (dus niet te verwijderen) wel te verwijderen. Voor Chrome kan dat al snel een 100 MB opleveren. Maar als je al in deze molen zit is volgens mij het einde der telefoon nabij...

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Je moet meer opslaan op je SD kaart en minder in je telefoon geheugen. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan want of dat überhaupt kan en hoe is onder andere afhankelijk van het toestel, de android versie en de app.
Dank voor je snelle reactie. Ik sla het meeste op mijn SD kaart dus daarom begrijp ik niet waarom ik steeds de melding krijg: te weinig opslagruimte.
Het kan zijn dat de apps die ik wil updaten (Spotyfy, WhatsApp) niet op deze SD kaart gedownload kunnen...ben denk ik van plan een nieuwe smartphone te kopen. Deze misschien al te oud (2,5 jaar??)
Reputatie 7
Om te kunnen updaten moet je vrij toestelgeheugen hebben, het SD geheugen speelt volgen mij geen rol. Mogelijk moet je zelfs de geupdate app opnieuw naar de SD kaart verplaatsen. Als je toestel dat niet zelf ondersteunt zou je iets als CCleaner er op los kunnen laten om tijdelijk even wat ruimte te maken.
Ah! Dank je wel!
Reputatie 5
Badge +4
Kijk je kan wel veel geheugen hebben op de SD of op het toestel, maar het gaat om het Ram geheugen van het toestel. Want daar moeten de programma`s in opstarten, bij mijn Samsung S3 is dat nog geen 1 GB. Is dat vol dan kan er niets meer op aan programma`s, het enige wat dan kan is een programma eraf en de nieuwe versie weer installeren. Kijk daar naast kan je wel dat geheugen vol zetten met foto`s of filmpjes en muziek.

Koop de volgende keer een toestel met 3 of 4 GB Ram geheugen
Dat is ook een goede tip. Daar kan ik vast wat mee. Dank je wel.
Vaak zijn bestanden zoals foto's en muziek wel op te slaan op de SDCard maar is programmatuur dat niet. Dat is inderdaad afhankelijk van de Android versie en de telefoon zelf c.q. de fabrikant van de telefoon. Veel low end en midrange telefoons hebben een te krap geheugen dat door updates vaak binnen 2 jaar volloopt. Daardoor is de telefoon eigenlijk nauwelijks bruikbaar omdat bij iedere update er een probleem is. Een lapmiddel kan zijn om de updates van een niet gebruikte systeemapplicaties (dus niet te verwijderen) wel te verwijderen. Voor Chrome kan dat al snel een 100 MB opleveren. Maar als je al in deze molen zit is volgens mij het einde der telefoon nabij...
Reputatie 7
Zelf gebruik ik DiskUsage (inderdaad nog een app dus die krijg je er bijna niet meer op) om in beeld te krijgen welke app nu de ruimte inneemt. In mijn vorige telefoon was het hard sappelen in 8Gb
en inderdaad zoals Fred zegt alle apps die je niet gebruikt verwijderen of zelfs deactiveren als verwijderen niet lukt waarmee je dan in ieder geval de update weer kwijt bent. Caches legen met CCleaner en als het echt kielekiele wordt ook de data van de playstore en van Chrome lozen, gewoon net zo lang persen tot de updates weer draaien. Dat moet je dan mogelijk wel iedere maand nadat hij weer volloopt weer herhalen.
Reputatie 3
Badge +3
Een complicatie kan zijn dat sommige fabrikanten een "sdcard" directory op het systeem gezet hebben zodat "sdcard" nog steeds verwijst naar het toestel (flash) geheugen.
op mijn Samsung S5-mini heet het MediaCard in sommige applicaties, en is de sdcard terug te vinden met het "FAT"-volume label onder /storage/
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat iedereen @Halfhide hulp aanbied.
Halfide, mocht je geholpen zijn door één van de reacties, zou je deze dan willen markeren als beste antwoord? Dan komt er boven je topic te staan dat de vraag beantwoord is en hebben andere gebruikers hopelijk ook veel aan het gegeven advies.
Alvast bedankt!
Ik ben nu goed geholpen en mijn probleem is opgelost. Hoe hoe kan ik stoppen???
Reputatie 6
Badge +5
Halfhidie, Indien je dit nog ziet; De oude android versie laat weinig apps op de SD kaart, Daardoor raakt jouw intern geheugen snel vol (Mijn telefoon is daardoor helemaal vol) maar de nieuwe android versies hebben dat niet meer.

Fotos en videos worden op de SD kaart opgeslagen! Dus dat soort bestanden hoef je niet te verwijderen! behalve als je SD kaart vol is (Wat haast ongemogelijk is)
Reputatie 6
Badge +5
maar het gaat om het Ram geheugen van het toestel.

Klopt niet de oude Android versie kon niks naar de SD kaart verplaatsen daardoor (het kan wel maar erg weinig apps)

Reageer