Waarom moet ik overstappen op glasvezel?


Badge
Is glasvezel nog altijd de garantie voor het beste TV beeld en internet? Al jaren wordt glasvezel gepresenteerd als het beste van het beste op het gebied van snel internet en televisiebeeld. Maar is dat nog altijd zo? Als je de voordelen van glasvezel googelt lees je eigenlijk maar belangrijke voordelen:

1. stabiele en snelle verbinding

2. uploadsnelheid net zo hoog als de downloadsnelheid

Ik ben benieuwd naar de praktijk. Heeft u nu een glasvezelverbing?

Wat heeft glasvezel u opgelevert? Heeft u een beter tv beeld dan met een adsl verbinding van KPN, of met een kabelverbinding van Ziggo? Is het voor u de meerkosten waard? Waarom moet ik overstappen?

57 reacties

Het grote voordeel van glasvezel vind ik dat het minder storingsgevoelig lijkt dan kabel of adsl. Eenmaal aangelegd en aangesloten is het signaal er altijd, en is er bijna geen kans meer op storing of ruis zoals bijvoorbeeld bij coax kabel wel het geval kan zijn.

We hebben al sinds 2008 glasvezel, (regio Eindhoven), en kan mij de laatste storing niet eens herinneren, het werkt gewoon altijd, en op volle snelheid. De snelheid bij glasvezel is daarbij niet afhankelijk van kwaliteit bekabeling of hoe ver je van de centrale zit zoals bij coax en adsl wel het geval is.

Wat betreft beeldkwaliteit ligt dat niet zozeer aan het type verbinding maar wel aan de bitrate welke je provider doorgeeft voor een bepaalde zender, dat kan nog wel eens verschillen namelijk.
Ik kan de redenen genoemd door LuckyLuke volledig onderschrijven. Sinds ruim 3 jaar werk ik nu probleemloos met glas. Vroeger had je na een modem/router-update nog weleens gedoe, maar ook daar geen problemen meer mee. Grootste voordeel is de stabiele snelheid en dat down- en upload snelheid hetzelfde zijn. Gewoon GOED zou ik zeggen.
Ik gebruik sinds 2,5 jaar kpn glasvezel tot tevredenheid. Nooit vertraging op internet maar ik werk niet met muziek of grote bestanden dus heb daar geen oordeel over. Het up- of downloaden van mijn documenten of foto's gaat in elk geval razendsnel. En wat mij betreft een "must": het internet kan uitgeschakeld worden.

Koos voor kpn allereerst vanwege het tv-zenderaanbod en de mogelijkheid programma's op te nemen. Voor de meeste zenders zijn de programma's (met adequate beschrijving) drie dagen van tevoren bekend en kan het opnemen ingepland worden. Voordeel vind ik ook, dat ik met een monitor ipv een tv-toestel toe kan zodat de kosten van vervanging (voorlopig) te overzien zijn. Verder heb ik een vaste telefoonlijn waar ik nog steeds blindelings op vertrouw.

Tot nu toe was het enige minpunt, dat na een jaar de tv uitviel en de adapter(stekkers) rood licht gaven. Op de kpn-site bleek dat er nieuwe software beschikbaar was. Nooit gedacht, dat je ook stekkers kon programmeren en het is me wel gelukt maar op zo'n moment heb ik echt geen idee waar ik mee bezig ben. Hopelijk laat kpn zijn abonnees wel tijdig weten wanneer hun Experia box aan vervanging toe is en noemen ze het voortaan een router (want dat is het toch?). Als huis-tuin-en-keukengebruiker heb je zo langzamerhand een electronicawoordenboek nodig om uit je apparatuur wijs te worden.
Wij hebben ziggo tv, nou ik kan je vertellen dat het de grootste stoor zender is die er bestaat
Meer storing met glasvezel dan met de koperen kabel.

Geen verschil voor wat betreft snelheid en kwaliteit, maar ja onder druk van KPN overgestapt voor internet.

Het is maar goed dat ze een service app hebben die goed werkt.

Ik twijfel nog of ik over stap van Ziggo naar KPN voor tv.
Badge

Het is stil hier……..

Je hebt analoge tv en digitale tv.
De ouderwetse analoge tv bestaat niet meer, ook Ziggo doet het digitaal.
De effecten bij slechte ontvangst zijn ook heel verschillend.
Analoog geeft ruis en digitaal blokjes en hikken van het geluid.
Gek genoeg, hebben ze iets bedacht dat een perfecte internet lijn nodig heeft om live digitale tv te kijken.
Je kunt ook storing ondervinden als de satelliet uplink in b.v. Luxemburg storing heeft door het weer.
Ik vraag me dan ook af, welke providers krijgen de beelden via de satelliet en welke krijgen het zelf via de glasvezel?
Zo was vroeger de BBC, voor heel Nederland een richtantenne die over de Noordzee naar de UK keek.
Dat beeld ging het hele land door.

Ik heb nu 10 jaar glasvezel en het bevalt goed.
De oude koper kabel was in behoorlijk slechte staat en was bij de laatste herbestrating ook behoorlijk mishandeld.
Een jaar geleden ben ik naar de open glasvezel gegaan met 1GB met Freedom internet.
Daarvoor was het Xs4all met 0,1GB snelheid.
Ik ben tevreden met Freedom, die de tv aan Canal Digitaal uitbesteed heeft.
Er is nog steeds heel veel gaande om de provider te verbeteren.
En dat met een relatief heel klein team, dat heel veel werk verzet.

Ik ben nu meer als 25 jaar actief op het internet.
Ook nog tv met antenne en lintkabel meegemaakt.
En de draadomroep herinner ik me ook nog.
Mensen mopperen te snel de laatste tijd, alles moet direct perfect.

Badge

Hé Wortelstamper, leuk dat er iemand na 5 jaar stilte op dit forum binnen een uur reageert ;-).
En zo te lezen met de nodige ervaring op dit terrein.

Vandaag heb ik een bericht van KPN ontvangen. Zij hebben een plan gemaakt voor de aanleg van glasvezel bij mij in de buurt (Drunen dus). Inmiddels heb ik via internet met een code toestemming gegeven voor glasvezel (allemaal vrijblijvend en zonder kosten).
Momenteel zijn wij via de kabel aangesloten op Ziggo met tv, internet en telefonie. En eigenlijk zijn wij er best wel tevreden over. Maar glasvezel is de toekomst, en dus zit ik (ook) te dubben om te zijner tijd over te stappen.
Maar het lijkt nogal een gedoe. Van kabel naar glasvezel; vervanging modem/router en booster; vervanging verdeler en kabels in huis; andere instellingen etc. etc.

Voor ons is erg belangrijk dat automatisch ondertiteling wordt ingeschakeld als dat door de zender wordt ondersteund. Dus niet via 888 dat je bij zappen telkens moet uit- en inschakelen. Ook de prijs speelt uiteraard een rol. Zo zijn er wel meer dingen die bij Ziggo handig zijn: Ziggo Go, volop bellen, programma's opnemen, Wifi-spot als je buiten de deur bent, etc. etc.
Verder is het vervallen van het Ziggo e-mailadres ook een dingetje, maar daar komen we wel uit.

En welke glasvezelprovider moet je kiezen? De reviews via trustpilot zijn niet mals; zie bijvoorbeeld Delta.
Kortom, ik ben er nog lang niet uit en hoop via dit forum wat meer zicht te krijgen op de (on)geneugten van glasvezel.

 

Over ondertiteling zijn bij CD klachten omdat teletekst niet mee komt bij de opnames.
Dan heb je dus ook geen ondertiteling.
De hardware kan het in principe aan, dat de ondertiteling mee komt zoals bij een dvd.
Van dit systeem maken de zenders geen gebruik,

Email doe ik al jaren lang grotendeels op eigen domein, dat maakt je onafhankelijk van de provider.
Ik heb ook nog het geluk dat ik AON glasvezel heb.

Veel nieuwe netwerken zijn nu GPON dat met passieve optische splitters werkt.
Je deelt de glasvezel dus met de buren.
 

@Jan uit Drunen Dus je hebt Ziggo en je bent tevreden. Geen idee wat het financieel gaat betekenen maar glasvezel is vooral snel, verder heb je er niets mee te winnen. Als je die snelheid niet kunt uitnutten zou ik me die problemen nu nooit op de hals halen. Wat je sowieso wel kunt doen is je mail naar een neutrale provider verhuizen zodat dat in de toekomst geen belemmering is.

Reputatie 2
Badge +1

[...]

Veel nieuwe netwerken zijn nu GPON dat met passieve optische splitters werkt.
Je deelt de glasvezel dus met de buren.
 

 

Dit is wel heel kort door de bocht… Je deelt op het ‘oude’ glasvezel netwerk uiteindelijk ook de verbinding met de buren vanaf de centrale. Nu gebeurd het op kleinere schaal al op zo’n splitter kast. Tot die kast heb je ook een eigen vezel tot je woning.

In vergelijking met ziggo/delta, waar je op een wijkcentrale soms met wel enkele honderden klanten een verbinding deelt, is dit bij gpon enkele tientallen. De kans dat er een tekort aan capaciteit is vanwege een van de buren is 100 keer kleiner dan bij coax, en daar komt het maar heel sporadisch voor. Gaat echt nergens over.

 

@Jan uit Drunen 

De aanleg is gratis en er zijn maar weinig redenen te bedenken om het niet aan te laten legen.

Als je hele huis voor coax is ingericht kan het aansluiten bij een glasvezel provider naderhand wel tegenvallen wat kosten/extra werk betreft, voor de binnenbekabeling ben je tenslotte altijd zelf verantwoordelijk. De omwisseling van apparatuur zelf is vaak niet zo veel werk en wordt meestal door een monteur van de provider gedaan.

Glasvezel is zeker de toekomst, maar de oude tv kabel kan voor bijna alle toepassingen van een gemiddeld huishouden nog wel prima 10+ jaar mee. Voel je dus vooral niet genoodzaakt over te stappen. Zie het meer als een investering in je woning, en als je huurt, wie weet, misschien wil de volgende bewoner er wel gebruik van maken. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Ziggo is ook glasvezel. Het loopt alleen tot het kastje in de straat. Daarna is het die groene coax kabel tot de meterkast. Ik had vanmorgen Ziggo aan de telefoon daarover. Ziggo is bezig overal ook 1 Gbps te leveren in de meterkast via die groene coax kabel. Op een heleboel plaatsen is het al zo. Bij mij is het nu maximaal 600 Mbps, maar als KPN klaar is april volgend jaar, komt Ziggo ook met 1 Gbps.

KPN geeft het eerste half jaar €25 per maand korting en je krijgt gratis twee wifi boosters. Dus het eerste jaar ben je goedkoper uit dan met Ziggo. Daarna kan je kijken hoeveel korting Ziggo het eerste half jaar geeft als je weer naar hun overstapt. Inderdaad handig dat je dan je emailadressen ergens anders hebt.

Overstappen op glasvezel is vrijwillig, het is niet verplicht. Maar bij Ziggo heb je dus al glasvezel, alleen de laatste 50 meter niet. Ziggo is daar blij mee, want bij storingen hoeven ze maar naar het kastje in de straat terwijl de KPN steeds bij de mensen naar binnen moet. 

Ik heb elders gevraagd hoeveel snelheid mensen meten aan hun eettafel. Voor mij is de eettafel de hoofdplek waar je internet afneemt, al die overige snelheden boeien dan niet. Maar met een abo snelheid van 300 Mbps haal ik via wifi aan de eetafel met mijn smartphone 70 tot 145 Mbps met Ziggo Speedtest. Iemand anders haalde 180 Mbps. Maar met 1 Gbps glasvezel haalde iemand anders 700 Mbps en een andere 800 Mbps. Meeste mensen hebben nu wel smartphones met 802.11AC die tot 1300 Mbps gaan, dus de snelheid aan de eettafel wordt bepaald door de modem/router en niet door het toestel. Misschien die enkeling uitgezonderd met een Nokia uit het Chriet Titulaer tijdperk. 

Reputatie 7
Badge +4

de snelheid aan de eetkamertafel wordt bepaald door de afstand, de muren en materiaal van de muren als de apparatuur inderdaad niet uit het jaar kruik is. 

persoonlijk vind ik de eetkamertafel niet belangrijk, maar da’s weer een heel ander verhaal. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Ziggo heeft per 1 augustus de Smartwifi mesh ingevoerd. Tesamen met de wifi pods heb je overal in huis gegarandeerd goede wifi. Je kan Ziggo daarop aanspreken als het niet zo is. Dus afstand en materiaal maakt niet meer uit. Als je 800 Mbps aan je eettafel haalt, wie boeit die dingen dan nog. 

Reputatie 2
Badge +1

@Jan Maar bij Ziggo heb je dus al glasvezel, alleen de laatste 50 meter niet. Ziggo is daar blij mee, want bij storingen hoeven ze maar naar het kastje in de straat terwijl de KPN steeds bij de mensen naar binnen moet. 

 

Er is een wezenlijk verschil tussen glasvezel tot je meterkast of de wijkcentrale (50m als je er naast woont ja, anders prima paar honderd meter). Maar zoals gezegt, ziggo kan nog prima jaren mee, maar laat 1 ding duidelijk zijn. Wat ziggo levert is alles behalve een glasvezel verbinding. Als je op die fiets wilt redeneren levert kpn via het oude adsl netwerk ook al grotendeels glasvezel. Alle telefooncentrales en een hele hoop dsl straatkasten zijn tenslotte ook met glasvezel kabels aan elkaar verbonden. Das dus echt marketing gelul van ziggo. Helaas trappen veel mensen er ook op in.

 

Bij storingen moeten ziggo monteurs net zo goed bij klanten thuis langskomen. Tenzij de storing in een centrale of straatkant zelf zit of ergens in het netwerk daar achter, maar daarvoor hoeft bij glasvezel ook geen monteur langs te komen.

 

 

Wat wifi betreft maakt het niks uit of je glasvezel, dsl of coax gebruikt. Je bent afhankelijk van je apparatuur, omgeving,  abonnement snelheid en maximaal haalbare snelheid In geval van dsl.

Er wordt 0 garantie geboden op behaalde snelheden op Wifi. Probeer ziggo of een kpn maar aan te spreken op je 'trage' wifi snelheid. Ze willen je best advies geven, een (betaalde) monteur langsturen of mesh systemen aanbieden, maar als jij aan de keuken tafel 100Mbit haalt, ongeacht of je nou 100 of 1000Mbit abonnement hebt, vinden ze dat voldoende en ben je daar zelf verantwoordelijk voor. 

 

Wifi apparatuur waarop 1300Mbit wordt geadverteerd is een beetje misleidend. Je gaat daarmee nooit die snelheid halen. Max haalbare is 650Mbit down en 650Mbit up. Marketing lui maken daar dan 1300Mbit van. Even los van het feit dat dit onder ideale omstandigheden geldt, in de praktijk zit je op misschien max 500 tot 550Mbit.

Reputatie 7
Badge +4

ik ben altijd wel benieuwd wat je met 800Mbps aan de eetkamertafel (of waar dan ook) wilt. Een HD video is een paar Mbps…..

Reputatie 7
Badge +6

@gjtm Je hebt in een heleboel dingen gelijk. Zou je het ook aan @Bert willen vragen op het Ziggo forum, die weet van de 1 Gpbs van Ziggo via dat laatate stuk coax. Ziggo is meer dan 97% glasvezel. Zij kunnen 1 Gpbs in je meterkast leveren op die groene coaxkabel van hun. Ze zijn bezig dat overal uit te voeren. 

Ziggo heeft geen wijkcentrale maar verdeelkasten in de straten. Op de brandweerkazerne staat een schotel waar alles binnenkomt met de snelheid van het licht, niet sneller. Dichterbij of verderweg van die kasten heeft geen invloed op de snelheid die je in de meterkast krijgt op je AOP-punt (abonnee overname punt). Die blijft je abo snelheid. In mijn woonplaats is het nu nog maximaal 600 Mbps maar gaat 1 Gpbs worden. Het is pas opgehoogd bij ons afgelopen 1 augustus. Mijn abo snelheid is nu 300 Mbps. (Wat het daarvoor was, iets van 200 Mbos of zo, ik weet het niet want het boeide me toen niet zo). Bekabeld haal ik die 300 Mbps ook, 318 zelfs. Naast de meterkast haalt mijn smartphone via wifi met de Ziggo soeedtest een keer 280 Mbps, aan de eettafel schommelt het zo tussen 70-145 Mbps (zonder die wifi boosters, want diebheb ik nog niet, gaat een keer komen). Voor 1 augustus had ik aan de eettafel soms 30 Mbps, het schommelt. Ik heb maar een keer of vijf gemeten want ik heb ook wat anders te doen.

Het is geen commercie dat apoaraten met 802.11AC 1300 Mbps kunnen halen, het staat in de specificaties van je apparaat. Je moet gewoon ergens zijn waar ze dat hebben. Ik heb een plekje gevonden, in de wachtkamer van mijn apk garage, daar haalt mijn smartphone boven de 1 Gbps via wifi.

Ziggo garandeert geen snelheid in je huis behalve de abo snelheid op het AOP-punt in je meterkast. Met twee boosters en de smartwifi mesh garandeert Ziggo een perfect werkende wifi door je hele huis. Dus 70-145 Mbps (nog zonder boosters, ik heb helaas het cijfer niet mét boosters) aan je eettafel is die gegarandeerde goed werkende wifi. Het schommelt, wandel je door je huis, dan wordt het steeds anders hoger of lager. Wil je meer, zet je booster dan dichterbij of ga bekabeld.

Is je abo snelheid 1 Gbps, en je gebruikt een cat5e of cat6 kabel en je apparaat heeft AC, dan krijg je bekabeld gegarandeerd 1 Gbps op je apparaat? Ik heb nu 318 Mbps bekabeld op mijn laptop. Mijn oude desktop met antieke 10/100 Mbps ethernetkaart heeft bekabeld 97 Mbps. NB, mijn cat6 kabels zijn 25 meter lang!

Heb je die snelheid nodig? Wat moet je ermee? Die vraag is al beantwoord. 1 Augustus was hier een brief in de bus van Ziggo dat ze een Smartwifi update hebben gedaan, je modem heet voortaan Smartwifi modem, en de snelheid in je meterkast is verhoogd naar 600 Mbps en krijg je je abo snelheid. 

En 1 september was er een brief van de KPN in de bus dat ze gratis 1 Gbps glasvezel gaan aanleggen in je meterkast. We hebben al een voorlichtingsavond gehad via internet. Ze doen dat het komend half jaar bij alle 22000 woningen in mijn woonplaatd en ook in Drunen lees ik nu hier (en uiteindelijk dus heel Nederland).

Als je liever 50 Mbps hebt moet je in de kringloopwinkel kijken of ze daar nog zo'n modem hebben of zo'n 50 kB inbelmodem. Als je die brieven nog niet gehad hebt, zullen ze binnenkort wel komen bij jou. Check anders op de website van de KPN met je postcode en huisnummer.

De monteur van KPN gaat niet verder dan het AOP-punt en de modem/router in je meterkast. Die zijn van hun of Ziggo. Alle verdere storingen zijn voor de bewoner en zal hij moeten betalen. Ziggo kan op afstand je modem controleren of die storing heeft. Daar hoeft geen monteur voor in je huis te komen. Zo hebben ze bij mij gedaan en heb ik sinds 1,5 week een nieuw modem/router. Geen monteur geweest. Ziggo hoeft daarom bij storingen nagenoeg niet in de woningen te zijn om bij hun kabels te kunnen, de KPN moet dat wel.

Iedereen weet dat wifi maar een tamelijk zwak radiosignaal is en dat de snelheid en sterkte dalen naarmate je verder weg bent en er een muur of betonvloer tussen zit. Maar bij 1 Gpbs is dat iets uit het pré-glasvezel tijdperk, het boeit dan niemand meer. Bij 300 Mbps ook al niet meer.

Bij Ziggo zijn alle Ziggo modem/routers Ziggo hotspots in de straat. Met de smartwifi app kan ik dat werkend maken op mijn smartphone. Loop ik voorbij een huis met een Ziggo modem/router, dan heb ik verbinding met internet. Alleen met je eigen modem/router maakt de hotspot geen verbinding.

 

 

Ik gebruik de volledige snelheid eigenlijk nooit.
Mijn harddisk is maar 300Mbs

Gebruik je boosters of hoe ze die dingen nu noemen.
MESH zorgt er voor dat de verbinding via roaming gebeurt.
802.11AC  haalt de hoge snelheid alleen in ideale omstandigheden.
Je gebruikt namelijk gewoon meer kanalen tegelijk.
Is het druk in de lucht, krijg je file.
En voor die file, is ook weer een oplossing bedacht.


Afbeelding hierboven is het eerste gedeelte van de 5Ghz band.
Geel en groen gebruikt  AC en de opvolger AX
Opvolger BE is ook al in de maak.(Wi-Fi 7)
Kanaal 50 is dus eigenlijk kanaal 36 tm 64

Als je de boosters niet bedraad aan het netwerk hangt, zakt de hele snelheid van het netwerk in elkaar.
Omdat alle signalen 2 keer door de lucht moeten.


GPON glasvezel en het met de buren delen.
Ik ben er kritisch over, omdat een fout bij de buren de rest ook kan verstoren.
Daarom zijn er ook voorschriften wat je er op aansluiten mag.
Iets wat de vrije modemkeuze weer in de weg staat.
De tijd zal het leren, hoe het in de praktijk is.
 

Reputatie 2
Badge +1

De monteur van KPN gaat niet verder dan het AOP-punt en de modem/router in je meterkast. Die zijn van hun of Ziggo. Alle verdere storingen zijn voor de bewoner en zal hij moeten betalen. Ziggo kan op afstand je modem controleren of die storing heeft. Daar hoeft geen monteur voor in je huis te komen. Zo hebben ze bij mij gedaan en heb ik sinds 1,5 week een nieuw modem/router. Geen monteur geweest. Ziggo hoeft daarom bij storingen nagenoeg niet in de woningen te zijn om bij hun kabels te kunnen, de KPN moet dat wel.

 

Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of er bij Ziggo op afstand meer mogelijk is. Wat jij zo opnoemt kan denk ik bij elke provider prima.

Op afstand kan kpn of een andere provider ook het modem wel uitlezen, herstarten, resetten of van nieuwe software voorzien, dit is allemaal vrij basic.

Is er een storing aan het modem dan kunnen beide providers daar prima op afstand het een en ander mee doen. Is het modem kapot kun je de volgende dag bij een postnl punt al een nieuwe ophalen en aansluiten, het modem haalt volledig automatisch de juiste instellingen weer op.

Als er iets mis is met de kabel die je huis inkomt en tot de straatkast/wijkcentrale loopt dan zal bij ziggo en bij kpn in beide gevallen gewoon een monteur eerst bij jou thuis komen om het aangesloten apparatuur en aansluitpunt nog is te controleren en dan vanuit daar de lijn richting buiten controleren.

 

Bij Ziggo zijn alle Ziggo modem/routers Ziggo hotspots in de straat. Met de smartwifi app kan ik dat werkend maken op mijn smartphone. Loop ik voorbij een huis met een Ziggo modem/router, dan heb ik verbinding met internet. Alleen met je eigen modem/router maakt de hotspot geen verbinding.

 

Als je die ziggo wifispot/hotspot gebruikt ben je wel een unicum tegenwoordig, de snelheid is bedroevend laag, het bereik op straat vrij slecht, en met de bijna perfecte 4g dekking in dit land en de vrij grote bundels is het inmiddels toch wel een echt achterhaalde dienst. Niet voor niks dat KPN met hun gelijkwaardige dienst al gestopt is, behalve een paar bejaarde mensen die nog niet mee zijn gegaan met de tijd gebruikt eigenlijk niemand het meer. Excuses voor degenen die zich aangesproken voelen. :yum:

 

Het is geen commercie dat apoaraten met 802.11AC 1300 Mbps kunnen halen, het staat in de specificaties van je apparaat. Je moet gewoon ergens zijn waar ze dat hebben. Ik heb een plekje gevonden, in de wachtkamer van mijn apk garage, daar haalt mijn smartphone boven de 1 Gbps via wifi.

 

Sorry maar dit betwijfel ik. Los van het feit dat zelfs de high end samsung en apple telefoons deze snelheden gewoonweg niet halen in ideale test omstandigheden, zou de garage daarvoor een verbinding moeten hebben die meer dan 1Gbit levert, wat nog nauwelijks mogelijk is in Nederland, dan moet er een zodanig sterke router staan dat die zo’n beetje elk te bedenken obstakel en interferentie van andere netwerken volledig blokkeert, daar boven op moet het een ethernet poort hebben die 2.5Gbit ipv 1Gbit aan snelheden aankan, en die zijn nog vrij duur. En dit allemaal om een paar klanten die voor de APK wachten te voorzien van een beetje Wifi? Nee, ik denk dat u de meet gegevens van uw speedtest verkeerd interpreteert. Of u kijk zoals wel meer mensen doen, onder de instellingen onder het wifi menu naar de getoonde netwerksnelheid. Dit is een vast getal, afhankelijk van het aantal ingebouwde antennes, netwerk protocol en de frequentie waar je op dat moment mee verbind.

 

Mijn Samsung s20 toont op dit moment op mijn wifi netwerk aan: Netwerksnelheid 866Mbps. Ik heb zelf een abonnement van 200Mbit down/up en zit nu relatief dicht bij de router.  Ik haal nu ook prima die 200Mbit down en up. Op andere locaties, waar tot 1Gbit wordt geleverd, kom ik nooit hoger dan 550/580Mbit. Ongeacht de getoonde snelheid onder het wifi menu.

Ga ik nu buiten staan en wisselt mijn toestel naar het 2.4Ghz netwerk, dan toon die onder wifi opeens maar een snelheid van 144Mbit. Doe ik hier een speedtest kom ik niet verder dan 30Mbit.

Ik ben dus oprecht benieuwd of je snelheden via een speedtest app meet of, zoals ik nu vermoed, dat je in je instellingen onder het wifi menu kijkt en daar de netwerksnelheid ziet. Dat getal heeft absoluut niks te maken met de snelheid die je abonnement levert of op het toestel daadwerkelijk gehaald wordt.

 

Ps, excuses dat de quote’s door elkaar lopen. Vond het wat makkelijk om zo te reageren.

@gjtm 
Die snelheden haal ik ook op mijn Samsung telefoon.
Dat zijn prachtige snelheden voor die toepassing.
Voor HDTV heb je maar 12Mbit/s nodig.

Dat uitlezen op afstand heb ik juist even uit gezet.
Als de provider me gaat helpen, zet ik het wel even open.
Ik heb namelijk een negatieve ervaring gehad met die achterdeur.
In de iets oudere router, is de beveiliging daarvan niet meer van deze tijd.
 

Reputatie 7
Badge +6

Op afstand kan kpn of een andere provider ook het modem wel uitlezen, herstarten, resetten of van nieuwe software voorzien, dit is allemaal vrij basic.

@gjtm Als er een storing is in de kabel van Ziggo kan de monteur op straat in de verdeelkast bij de kabel komen en een meting doen. De KPN kan op straat niet bij hun kabel, of ze moeten gaan graven. Alleen in de meterkast van de bewoner kunnen ze bij hun kabel om een meting te doen. Alles voorbij het AOP punt (abonnee overname punt) is voor rekening van de bewoner. Hierop zijn uitgezonderd de apparaten in bruikleen zoals het modem/router. Op afstand is vast te stellen of die defect is, daarvoor hoeft geen monteur langs te komen. Per post krijg je een nieuwe toegestuurd. 

Als je die ziggo wifispot/hotspot gebruikt ben je wel een unicum tegenwoordig, de snelheid is bedroevend laag, het bereik op straat vrij slecht, en met de bijna perfecte 4g dekking in dit land en de vrij grote bundels is het inmiddels toch wel een echt achterhaalde dienst.

Dat is niet juist. In het Ziggo gebied is er een levendig gebruik van de hotspot. Hier een overzicht van een grote stad Breda. Ik heb op straat voor mijn huis een speedtest gedaan, die was nu 56,8 Mbps. Maar het wisselt door de tijd. Vanmiddag had ik daar ook 103. Het maakt verschil of je op het 2,4 GHz of 5,0 GHz netwerk zit. 

Mijn vrouw en ik hebben nog nooit een bundel nodig gehad. Wanneer het nodig was hebben we van die hotspots gebruik kunnen maken. Zo vaak was dat nou ook weer niet. Heb je de hotspots goed ingesteld bij jou? Je moet deze instructies voor Wifi hotspots van de website van Ziggo correct uitvoeren. Veel mensen nemen de moeite niet.

Wifispots in grote stad (Breda) en
Ziggo speedtest op trottoir voor mijn huis,
vijf meter van de gevel vandaan. 
Dus wie voorbij loopt kan op internet.

 

Of u kijk zoals wel meer mensen doen, onder de instellingen onder het wifi menu naar de getoonde netwerksnelheid. Dit is een vast getal, afhankelijk van het aantal ingebouwde antennes, netwerk protocol en de frequentie waar je op dat moment mee verbind.

Kunt u het in mijn tekst hierboven niet terugvinden dat ik het heb over de Ziggo speedtest? U bent nou kleuterig aan het doen. Als u hier naar onderen scrollt tot de paragraaf Snelheid kunt u het zelf lezen welke snelheid in theorie en in praktijk mogelijk zijn met 802.11AC. Ik had niet verwacht dat u het zou betwijfelen, dan had ik wel een printscreen gemaakt. 

 

Mijn Samsung s20 toont op dit moment op mijn wifi netwerk aan: Netwerksnelheid 866Mbps. Ik heb zelf een abonnement van 200Mbit down/up en zit nu relatief dicht bij de router.  Ik haal nu ook prima die 200Mbit down en up. Op andere locaties, waar tot 1Gbit wordt geleverd, kom ik nooit hoger dan 550/580Mbit. Ongeacht de getoonde snelheid onder het wifi menu.

Ga ik nu buiten staan en wisselt mijn toestel naar het 2.4Ghz netwerk, dan toon die onder wifi opeens maar een snelheid van 144Mbit. Doe ik hier een speedtest kom ik niet verder dan 30Mbit.

 

Ik had ook zoiets als uw snelheid tot 1 Augustus. Toen kwam er een Ziggo Smartwifi update. De snelheid in de modem/router kan tot 600Mbps, maar mijn abonnement gaat tot 300 Mbps. Moet ik hier nog extra vermelden dat het hier gaat om de snelheid van het AOP punt, of bent u een gevorderde kenner en vat u het meteen zo op? Ik heb hetzelfde dat het toestel kan wisselen tussen het 2,4 en 5,0 GHz netwerk en dat de speedtest dan verschillende uitkomsten biedt. Wij hebben daarnaast nog het Ziggo-gast netwerk en het Ziggo hotspot netwerk, vier dingen dus om mee te verbinden.

Maar Ziggo heeft nu nog iets toegevoegd. Dat ik met de Smartwifi app het 2,4 en 5,0 GHz netwerk kan samenvoegen tot één netwerk. En als ik twee Wifi pods van Ziggo neem kan ik met de Smartwifi app een mesh maken. Ik heb 1,5 week geleden een nieuw modem gekregen van Ziggo. Ik moet al deze dingen nog uitvoeren maar dan krijg je overal in huis goede wifi. De Smartwifi zorgt dan steeds dat je het optimale kanaal met de optimale snelheid hebt naargelang je je verplaatst in je huis. Wil je misschien hier lezen over Ziggo Smartwifi

Speedtest op mijn laptop via wifi in de woonkamer
Mijn abo snelheid is 300 Mbps.
Dit is 8 meter van de meterkast vandaan.
Dit is nog zonder Smartwifi mesh en wifi pods!

Er breekt een nieuw tijdperk aan. Ik dacht dat dit forum ook is om je ervaringen uit te wisselen als er een nieuwe ontwikkeling is. Maar bij u is het wat de boer niet kent lust hij niet en wil het er niet naar binnen gaan. Jammer. Als je zulke reacties krijgt komt niemand meer op dit forum zijn ervaring delen.  

 

Reputatie 7
Badge +4

ik hou het kort, maar kpn kan natuurlijk ook gewoon in wijkkasten hun kabels doormeten. 

Reputatie 7
Badge +6

@gjtm die apk autogarage heeft Ziggo zakelijk . Als je even doorscrollt naar Gigabit Xtra zie je het staan, 1 Gbps snelheid. 

1 Gbps is niet 1000 Mbps maar het is 2^10 = 1024. Dus het kan over de 1000 Mbps heen gaan. Er is nog snellere internet, de cat6a kabel gaat tot 10 Gbps. Het is maar wat ze hebben. Ik ga me daar in die wachtkamer niet in verdiepen.

@E.B.F. Stroeve 

U was er niet bij tijdens de Livestream glasvezelupdate van KPN? 

De wijkkast van de KPN is voor de koperdraad.

De wijkcentrales van de KPN zijn te koop.

Reputatie 7
Badge +4

een glasvezel heeft altijd een begin en een eindpunt. de ene kant zit in het modem en de andere kant zit in de kpn infra. en daar kan kpn natuurlijk gewoon bij.

Zoals @E.B.F. Stroeve al zei, de glasvezel is gewoon meetbaar.
Er zit op het einde van de straat zit wel een put waar de huiskabels op een multikabel gelast zijn.
Op sommige putten liggen stoeptegels.
Hier 500m vandaan staat een stenen huisje waar alle kabels in uit komen.
Straatkastjes van Ziggo hier zijn voorzien van actieve componenten.

De glasvezel is in het straatbeeld veel netter weggewerkt.
 

Reageer