Waarom moet ik overstappen op glasvezel?

Toon eerste bericht

104 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hier worden heel veel zaken door elkaar gehaald….

Kabel van Ziggo  is transmissie over COAX, het kenmerk hiervan is dat aan een streng in een kopstation een hele keten aan afnemers is aangesloten. Dit is ooit ontwikkeld voor met name TV waarbij vanuit een punt een signaal naar heel veel afnemers moet worden gestuurd.

dat is op enig moment ook ingericht en gebruikt voor internet verkeer.  waarbij de kabel dus door veel gebruikers gedeeld moet worden. COAX is een medium waarbij er weinig kans op verstoring van buiten af.

DSL - telefoondraad (die al een jaar of 50+ in de grond ligt), wordt gebruikt voor signaal verzending. Deze draad is daar niet op ingericht of ontwikkeld, er is geen afscherming oid, waardoor deze gevoelig kan zijn voor signaal overdracht van de ene draad naar een andere. (Overspraak of X-Talk).  Door verliezen in de kabel zijn lengtes beperkt. Voor heel hoge snelheden moet de kabel korter worden.  Hierdoor is de kwaliteit nogal variabel.

(De telefoon aansluiting van mij heeft nooit meer dan ~ 8/1Mbps kunnen ondersteunen.)

Glasvezel:   2 smaken

1 - van huis naar centraal point point to point verbinding (tot vorig jaar vaak aangelegd) hierbij is de snelheid beperkt door de apparatuur die aan beide kanten is aangesloten. Op dit moment leverbaar tot 10Gbps symmetrisch.

2 - van centraal punt een glasvezel naar meerdere huis aansluiting (GPON) wat op dit moment door KPN veelal wordt uitgerold.  Het heeft feitelijk dezelfde eigenschappen als Ziggo’s COAX systeem.   Doordat het een gedeeld medium is , is de latency (vertraging) iets groter dan bij directe verbindingen.

Dan bekabeling binnenshuis: dat is meestal op ethernet gebaseerd, en dan zijn er verschillende categorieën bekabeling, die een mate van kwaliteit  weergeven.  CAT5 is geschikt voor 100Mbps tot ~ 180 meter, CAT5e voor tot 1Gbps op max 50 meter.   CAT6 kan 1Gbps  tot ~100 meter. 

CAT6 kan ook voor hogere snelheden maar voor 10Gbps is de lengte al snel beperkt tot een meter of 7.  (lees niet meer zo geschikt).  In Datacenter wordt daar voor snelheden vanaf 1Gbps het algemeen glasvezel voor gebruikt.

CAT6  etc. heeft niets met de COAX in de straat te maken.

Alternatief: WiFi  afhankelijk van frequenties en materialen van muren en zo behoorlijk geschikt, maar minder bij betonnen muren, vloeren, of bv. aquaria.

Het lichtnet als bekabeling gebruiken werkt het best als niemand anders in de straat dit doet, vgl. ook WiFi bij teveel access points gaat de bruikbare capaciteit omlaag. Ook het lichtnet is niet gebouwd en bedoeld als communicatie medium.

Er zijn ook de nodige setjes in omloop die zwaar storen op diverse radio banden. (KPN heeft die ook vaak geleverd). En de draden in huis zijn gigantische antenne’s om dit wijd verspreid uit te zenden.

Hallo @Nico2000 dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Begin augustus kreeg ik een kaart van Ziggo in de bus dat m’n abo snelheid was verhoogd en een Smartwifi upgrade was uitgevoerd in m'n connectbox (modem/router). Ik ben me toen gaan verdiepen in mijn situatie thuis. Ziggo kan in mijn meterkast nu 600 Mbps leveren, maar mijn abo snelheid is 300 Mbps. Bekabeld haal ik ook die snelheid op een apparaat dat die snelheid aankan.

Mijn kabel was nog cat5, dus heb ik een nieuwe gekocht cat6. 90% van Nederland koopt een CCA kabel, copper clad aluminum, maar er is ook nog keuze uit massief koper of threaded koper. Ik heb die threaded genomen. Ik lees op internet dat cat5e een bandbreedte heeft van 100 Mhz en cat6 250 Mhz. Ze verduidelijken dat met een 2-baans of 5-baans snelweg, er kan 2,5x meer tegelijk op. Ik haal m'n abo snelheid van 300 Mbps op een kabel van 25 meter lang, maar begrijp uit jouw uitleg dat aan de lengte een grens zit. Ik las van @Wortelstamper hierboven dat er ook nog cat6a is met 10 Gbps. Ik lees het allemaal bij Google.

Ik lees op het forum van Ziggo dat Ziggo met zijn coax kabel 1 Gbps kan leveren in de meterkast. Ik stond er bij de bouw van deze wijk met mijn neus bovenop hoe Ziggo van de kast in de straat naar elke woning een groene coaxkabel heeft aangelegd en dat het vanaf die kast verder terug glasvezel was. Op het Ziggo forum is ook te lezen dat Ziggo voor iets van 98% al glasvezel is. Alleen het laatste stuk vanaf de kast tot de woningen is coax. Ziggo heeft altijd dus al 1 Gbps kunnen leveren in de meterkast van de woningen, mits met door jou beschreven aanpassingen.

Waarom ze daar nu toe overgaan is omdat - in ons geval - begin september de KPN een leuke brief in onze brievenbus heeft gedaan dat ze gratis glasvezel gaan aanleggen in onze meterkast met 1 Gbps. We hebben inmiddels een voorlichtingsavond via internet gehad van de KPN, onze hele woonplaats met 22000 woningen krijgt de komende maanden gratis glasvezel in de meterkast. We lezen op internet dat de KPN dit over heel Nederland aan het uitrollen is.

Voor Ziggo is dit dus een concurrentie van jewelste, voor augustus had ik maar 200 Mbps, en moeten ze wel in beweging komen, want tot nu toe hadden ze in onze straat het rijk alleen of je moest koperdraad willen. Voor die koperdraad moest ik in 2005 nog ƒ19,50 huur betalen per twee maanden en dat had ik niet bij overstap naar Ziggo. Onder andere daarom, en het floppen van die ISDN van toen nog PTT, was ik overgestapt naar Ziggo, ADSL met meer snelheid en ƒ19,50 per twee maanden goedkoper. Maar Ziggo hoeft dus niet wakker te liggen van KPN want, zoals je hierboven beschrijft, leveren ze met wat veranderingen ook die 1 Gbps in de meterkast. 

Ik geniet alvast van die hogere snelheid, op het Ziggo forum heb ik vragen gesteld welke snelheid men aan de eettafel in de woonkamer haalt via wifi, gewoon om te vergelijken. Er was iemand die (via wifi dus) bijna 900 Mbps haalt met zijn 1 Gbps coax aansluiting), maar anderen hadden 180 of zo bij een abo snelheid van 600 Mbps. Hangt natuurlijk ook af met welk apparaat je meet, met mijn smartphone haalde ik wisselend 45-145 Mpbs Met mijn laptop haal ik via wifi aan de eettafel wel eens 309 Mbps, zie printscreen hierboven. 

Maar sinds 2005 is er voor ons eindelijk de keus om naar een concurrent over te stappen, de eerste zes maanden €25 per maand korting en twee gratis wifi boosters. Ik ben al sinds 1984 abonnee van Ziggo en haar voorgangers, ik zie dat zij voor nieuwe abonnees ook gratis twee wifipods aanbieden voor de Smartwifi mesh, maar de oude trouwe abonnees mogen voor twee stuks €93 betalen. Dat doet een beetje pijn.

Heb jij informatie hoeveel het wifi signaal gedempt wordt door muren en betonvloeren? Half Nederland ligt - ingeval verdiepingsvloeren - vol met Dycore voorgespannen kanaalplaat vloeren met een krimpnetwapening in de cementdekvloer. Voor warmtrereflectie leggen ze soms een noppenfolie met aluminium onderkant tussen de dekvloer en de betonvloer. Leuk voor het wifi signaal! Ik meet in mijn huis een reductie van het wifi signaal van 45-75% tussen begane grond en verdieping. Het verschil tussen plafond meterkast en bovenkant vloer direct daarboven is al 50%. Om die reden is het wifi signaal amper meer dan 40 Mbps bij het trapgat op de verdieping met de betonvloer ertussen bij een abo snelheid van 300 Mbps. Dit is uiteraard op te lossen met wifi boosters of bekabeling. Maar ik zie bij zoveel mensen dat ze de stekker in het stopcontact doen en dan boos worden dat ze op de verdieping niet genoeg signaal hebben. 

Reputatie 6
Badge +4

Wat ik eigenlijk in alle comments mis is niet zozeer de benoemde download nelheden bij Ziggo dan wel Glasvezel, maar de grote upload verschillen

Ziggo levert al vrij veel 1Gb abonnementen op en kan in de toekomst wel tot 8 a 10.Gb. Helaas bij 1 GB down hoort maar 50Mb up.

Dus de upload bij Ziggo is bedroevend laag, dat is bij glas vaak symmetrisch. Ik heb nu 600 down en maar 40 up. Ik zou meer tevreden zijn met 300 down en 300 op. Ik verstuur vaak bestanden van 4 tot 8 gig.

Als we hier eindelijk glasvezel krijgen ga ik puur om de upload overstappen.

Reputatie 7
Badge +5

waarom trappen we toch altijd weer in die Gbps marketing verhalen!? bij normaal gebruik (95% vd huishoudens) is 200Mbps al veel meer dan nodig. 

vergeet niet dat 900Mbps aan de eetkamer tafel helemaal niks zegt als niet alles tussen jou eetkamertafel en de website waar je naartoe gaat 900 Mbos is. iets met ketting is zo sterk als de zwakste schakel. 

@E.B.F. Stroeve hoe kun je in het 1 Gbps verhaal trappen als Ziggo en KPN dat gratis komen maken in je meterkast of je nou wil of niet? Niemand neemt dus 1 Gbps, je krijgt het gewoon. Er zijn nieuwe ontwikkelingen! Het enige wat je daarna kan doen is toch slechts “Goh, hoe is het nou in mijn huis en aan de eettafel”. Ik was je voor om die vraag elders te stellen! 

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij snap je het niet. ik gok dat glasvezel aangelegd wordt tot in de meterkast. en daar moet je dan een abonnement op nemen om te kunnen gebruiken. en dan heb je keus van 100 tot misschien wel 1000 Mbps.

Of jij snapt het niet. Als je 100 Mbps wil ga je toch op je verdieping of zolder zitten. Leg nog een noppenfolie met aluminium onderkant onder je vloerbedekking op de verdieping.

Reputatie 7
Badge +5

kijk even in de prijslijst van kpn, want je betaalt voor Mbps, daar zit ‘m de crux en vandaar dat Mbpssen marketing taal zijn. wat een glasvezel aankan is wat anders dan waar je voor betaalt. en ik heb pas 15 jaar glasvezel, betaal voor slechts 200Mbps en krijg dat ook netjes

snappie?!😉

Nee jij bevrijpt het nog niet. Je krijgt in je meterkast altijd die 1 Gbps. In je modem/router knijpen ze vanuit de administratie die 1 Gbps af tot jouw abo snelheid. Iedereen weet dat. Zoals @Nico2000 hierboven beschreef kan Ziggo elders al 1Gbps leveren in de meterkast, maar bij mij is het nog 600 Mbps. Die is ook echt aanwezig in mijn meterkast. Maar mijn abo is 300 Mbps en dat wordt afgeknepen in de modem/router. Bij Ziggo heette dat ding connectbox en sinds 1 augustus Smartwifi box.

Reputatie 7
Badge +5

maar netto krijg je dan toch waar je voor betaalt! dan hebben we het nu toch over hetzelfde?! ik heb toch helemaal niks aan de lichtsnelheid op de glasvezel als ik 200Mbps afneem?!

ik snap (inderdaad) niet waar je nou een punt wilt maken. 

Ik had eerst een glasvezel abonnement van 100Mbs
Ook de glasvezel was toen 100Mbs (EoF)
Ik ben toen over gegaan op 1000Mbs glasvezel.(GoF)
De abonement bleef 100Mbs
De responstijd van het internet was vors toegenomen.
Alles ging beduidend soepeler.
Nu heb ik 1000Mbs, voor het gewone surfwerk maar een beetje verschil.
Hetzelfde is zo voor een thuisnetwerk. Hoe sneller, hoe soepeler het loopt.

Reputatie 7
Badge +5

“Heb jij informatie hoeveel het wifi signaal gedempt wordt door muren en betonvloeren?”

@Bert heel veel dank voor deze Wifi Attennuation tabel. Ik kan hier wat mee. Het is in eerste instantie abracadabra want ik zou zeggen waar is het renvooi. Als ik erop Google kom ik een collegedictaat vol aan begrippen en definities tegen. Het draait om de formule 10 keer de tiende logaritme van Power In in Watt gedeeld door Power Out in Watt uitgedrukt in dB van decibel, en bel komt van meneer Bell. Het gaat iets te ver. Om de tabel te begrijpen heb ik “dB waarden wifi” getoetst in Google en krijg deze uitleg:

Hoe dichter de dBm bij de nul zit, hoe beter het signaal te gebruiken is:

• 0 tot -40 dBm: uitstekend.
  • -41 tot -65 dBm: goed.
  • -66 tot -75 dBm: matig.
  • -75 dBm en lager: slecht.

Nu is de vraag of je de tabel zo moet lezen dat als je bijvoorbeeld een sterk signaal hebt van - 20 dBm en de betonvloer van 25 cm dik dempt het met 20 dB dan is je signaal aan de andere kant van de vloer dus nog -40 dBm. Dat lijkt op een halvering en dat is wat ik ook meet door gewoon boven en onder de vloer een Ziggo speedtest te doen. Dan is het onder de vloer 108 Mbps en boven de vloer 50 Mbps. Krimpnetwapening zou dan niet zo het verschil uitmaken, maar meer de dichtheid van de beton. 

Reputatie 7
Badge +5

@Jan “Nu is de vraag of je de tabel zo moet lezen dat als je bijvoorbeeld een sterk signaal hebt van - 20 dBm en de betonvloer van 25 cm dik dempt het met 20 dB dan is je signaal aan de andere kant van de vloer dus nog -40 dBm. Dat lijkt op een halvering en dat is wat ik ook meet door gewoon boven en onder de vloer een Ziggo speedtest te doen. Dan is het onder de vloer 108 Mbps en boven de vloer 50 Mbps. Krimpnetwapening zou dan niet zo het verschil uitmaken, maar meer de dichtheid van de beton. “

Daar komt het grofweg wel op neer Jan.

Je zit ook met het feit hoe groot en goed de antennes zijn in het apparaat wat wifi verbinding maakt.

Even ter vergelijking wat ik hier ervaren heb, een Nokia 1 is veel sneller zijn verbinding kwijt dan een Nokia 5.4 beide op 2,4 GHz.

@E.B.F. Stroeve Ziggo heeft bij ons een verandering gedaan en de snelheid verhoogd. We kunnen nu kiezen uit 300 of 600 Mbps, niet meer 50, 100 of 200. Elders heeft Ziggo 1 Gbps en kunnen de mensen kiezen tussen 500 Mbps en 1 Gbps. KPN komt nu met een aanbod voor gratis 1 Gbps glasvezel in de meterkast en kun je kiezen tussen 500 Mbps en 1 Gbps. Ik denk niet dat er nog marketing zal zijn zoals je noemt op de snelheid, want KPN is met 1 Gbps maar €7 per maand duurder dan de 300 Gbps die ik nu heb bij een alles-in-een pakket van Ziggo. Ik denk dat de marketing nu zal draaien om gegarandeerd goede wifi door het hele huis wat Ziggo nu doet met Smartwifi en hun wifi pods en de mesh die je er dan mee kan maken. 

De KPN geeft de eerste zes maanden ook €22,50 korting en je krijgt gratis 2 wifi boosters. Bij Ziggo moeten wij €93 betalen voor twee pods of huren voor €2,50 per maand. Mensen gaan denk ik niet meer voor de snelheid maar voor de korting en de gratis boosters. 

@Bert er is een hele verduidelijking zo. Je zou wensen dat Ziggo een briefje bij de connectbox zou doen dat een muur van 10 cm dik zoveel dempt en een betonvloer van 25 cm dik zoveel dempt. Dat een muur en vloer samen al 45-75% kunnen dempen.

Wat ik hier in de buurt zie en bij familie en kennissen, de stekker gaat in het stopcontact en ze mopperen dan dat het signaal boven zwak is. Er wordt verwacht dat het modem de verdieping en zolder normaal kan bereiken. Niemand heeft paraat dat de golflengte de lichtsnelheid gedeeld door de MHz is. Dus 107 MHz radiozender op de FM is 300/107 is golflengte 2,8 meter, en die gaat makkelijk om een muur of vloer heen. Maar 2,4 GHz is 300/2400 = 12,5 cm en 5,0 GHz is 300/5000 is 6 cm, en die gaan niet om een muur of vloer heen en worden dus goed gedempt ergens tussen 45 en 75%. Ik wist dat zelf ook niet eerder dat het zoveel kon zijn. Ik dacht eerder een paar procent. 

Maar het is allemaal oplosbaar met boosters of wifi pods al dan niet bekabeld.

Reputatie 4
Badge +3

@Jan : Snelheid is afhankelijk van heel veel factoren.

1 ervan is de bandbreedte op jouw aansluiting (mogelijke bandbreedte, of waarvoor je betaald indien afgeknepen). 

Mijn provider (Freedom) levert me een Glasvezel aansluiting met 1Gbps beide kanten op.
(Ik vindt de upstream snelheid ook belangrijk). 

10Gbps is een snelheid voor binnen Datacenters of om Datacenters me aan te sluiten. 
(maar ook leverbaar op mijn aansluiting als ik dat zou willen. 
Heb ik wat aan zo’n snelheid, niet echt.  De meeste webservers en download servers zijn toch begrenst op lagere snelheden als 10, 20, 50 of 100Mbps / sessie.

En anders is er mogelijk een transit provider die de zaak wat afremt.  En dan zijn er nog de andere gebruikers waarmee je het medium deelt.

Last but not least, een stream uit een DC in NL zal niet alleen meer band breedte hebben, maar mogelijk belangrijker een lagere latency. Een verbinding naar de andere kant van de wereld heeft een veel tamelijk beroerde latency.

Creatief met wifi.

De modem/router staat in de meterkast en zend een wifi signaal uit in een cirkel van 360°. De meterkast staat op de hoek van een woning. Op een plattegrond van de woning teken ik die cirkel op de hoek van het huis. Driekwart van het wifi signaal gaat dus naar buiten de woning en maar een kwart naar binnen. Op het trottoir 5 meter van de gevel geeft de speedtest nog een snelheid van 56 Mbps.

Dit kan beter. De provider zegt niet direct dat je de modem/router in de meterkast moet plaatsen. Maar ze zeggen wel dat de meterkast een prima plek is. Maar ergens moet je de modem/router wel in de meterkast zetten, want het coax-kabeltje van het AOP-punt (abonnee overname punt) naar de modem/router is maar 1,40 meter lang. Ja natuurlijk kan je een langere kabel bestellen en de modem/router midden in je woning plaatsen, maar dat wordt niet expliciet gezegd in de beschrijving. Ik heb nog niet gezien dat iemand in mijn kennissenkring het deed. De stekker gaat in het stopcontact en als ze boven geen goede wifi hebben wordt er gemopperd op de provider. 

Ik heb aan de eettafel een speedtest gedaan met deze situatie, 83 Mbps. Toen heb ik de pneumatieke boormachine gepakt en een gat door de muur van de meterkast geboord. Op de foto links van de modem/router waar de kabels uit de muur komen. Met het nodige priegelwerk ging daar dat coax-kabeltje doorheen, de voedingsdraad en de telefoondraad. De draden zijn wel dun, maar de stekker is dik, dus onbeschadigd priegelen maar. En ze motten wel, want ik heb geen dikkere pneumatieke steenboor dan ø14 mm. De modem/router zit nu tegen de buitenkant van de meterkast. Weer een speedtest aan de eettafel, 97 Mbps. Dat wordt leuk.

Kijk, daar hangt ie buiten de meterkast.
Rechts 2x cat6 kabels voor bekabelde apparatuur.

Maar ik zat nog steeds met die cirkel, ik wil daar wat aan doen. Op internet zie je al posts uit 2013 dat ze aluminium folie achter de spriet antenne van hun toen nog losse router plaatsten. Ik heb aluminium folie om een triplex plaat gewikkeld en achter de modem/router geplaatst. Weer een speedtest aan de eettafel, 107 Mbps. Nog leuker. Het heeft dus wel invloed. En een speedtest op straat, 5 meter van de gevel. Wow, maar 4 Mbps. Het aluminium folie van de vrouw uit de keuken werkt uitstekend, op straat heel veel minder wifi. Wifi keert dus om bij het aluminium. Je kan ook een lege halve liter bierblikje openknippen en uitvouwen. 

Ik kan ook een wifi scan app gebruiken om de signaalsterkte in dBm te meten. Ik was daar nog even te lui voor en heb het met de speedtest gedaan. De speedtest is ook geen goede maatgever. Het wifi signaal wisselt door de dag, de ene keer veel, de andere keer weinig. Het is maar voor het idee. Er is hier niemand die iets geeft om de snelheid van de wifi. Het enige wat je wil is dat het signaal dat binnenkomt (600 Mbps aangepast naar abo snelheid 300 Mbps) een zo groot mogelijk bereik heeft in je huis. Dus ook op de verdieping. 

De verdieping? I am working on it. De Smartwifi mesh met wifi pods als access points moet nog komen. Dan komt er gegarandeerde goede wifi door heel het huis. De vetgedrukte woorden komen van de website van de provider. Want aan de verdieping moet echt wat gebeuren. Zoals uit de tabel van wifi attenuation hierboven blijkt, een betonvloer van 25 cm dik dempt het wifi signaal met wel 45-75%. Dat is iets wat ik graag had willen weten toen ik van de provider een modem/router kreeg. Want je verwacht dat je iets krijgt dat daar geschikt voor is, maar niet dus. Het is dan niet de krimpnetwapening maar de hoge dichtheid van het materiaal. Volgende keer verder.

Vervolg van vorige keer.

Ik heb een Smartwifi pod besteld en gekregen van de provider. De naam is een beetje verwarrend. Want er stond Wifibooster pod op het doosje terwijl op de website en folders wifi pods staat. Als ik de doos openmaak was het net een vogeltje in een nestje.

Smartwifi pod

Mijn wifi verbinding op de verdieping was prut. Bovenaan de trap nog 37 Mbps, in de badkamer direct boven de meterkast 60 Mbps, maar in de studeerkamer aan m'n bureau of op het nachtkastje naast m'n bed was het maar 9 Mbps. Op zolder, niet lachen, amper 7 boven bij de trap en 0 bij de gevel.

Als leek en consument ga je denken dat de provider je een modem/router leent die wel goed kan doen. Dus je denkt daarom dat het aan de modem/router ligt. Je belt met de klantenservice en laat je het bos insturen. Maar boven gebruikte je het niet veel, de pc in de studeerkamer was bekabeld en nog een tweede kabel voor af en toe de laptop. De rest deed je beneden en daar was het goed.

Totdat Ziggo afgelopen 1 augustus met Smartwifi komt en tegelijk je snelheid verhoogt naar 600 Mbps maar je abo snelheid was 300 Mbps. Toen ben ik er in gaan duiken om het voor eens en voor altijd eens goed te krijgen volgens het boekje. En dat was gegarandeerd goede wifi door heel het huis. Die vette letters heb ik met knip en plak van de website hier gezet. Het zijn niet mijn verzinsels of sprookje. Ik ben toen gaan meten, en toen kwam het eruit, het ligt aan de betonvloer van de verdieping. Die dempt oftewel attenueert het signaal niet met een paar procenten zoals iedereen denkt, maar met 45 tot 75%! Als de provider dat aan het begin had gezegd, was je niet zo op het verkeerde been gezet. Dus wifi pods zijn de oplossing.

In de beschrijving staat een heleboel over die pods. Ja je kan ze met een kabel aan elkaar verbinden. Ja, je kan een apparaat met een kabel eraan verbinden. Maar dat je ze ook met een kabel aan de modem/router kan verbinden, dat staat er niet. Dat staat pas in de beschrijving als je een pod hebt besteld. En daarna kan je ze dus niet meer met een tweede kabel aan elkaar verbinden. Ingewikkeld allemaal. Want dat wou ik. Met zo'n repeater van de Aldi had ik al een hele tijd een zwak signaal van 37 Mbps staan repeaten, ik wou nu eens het echte, 300 Mbps en 1 Gbps als glasvezel komt. Dus nu heb ik een Smartwifi pod bekabeld aan de modem/router die op de verdieping ook 300 Mbps uitstraalt. Kijk en dat werkt. Nu heb ik op de studeerkamer aan het bureau en bij m'n nachtkastje en zelfs op zolder boven aan de trap dezelfde wifi als aan de eettafel in de woonkamer. Ja het werkt, gegarandeerd goede wifi door heel je huis! 

Hij doet het

Het installeren is niet na te vertellen, je begint met de app op een apparaat maar dan moet je een tweede apparaat erbij nemen om te lezen wat je moet doen. Dan gaat hij niet meer terug waar je vandaan kwam, dus ga je verder op het andere apparaat, maar daar loop je ook het spoor bijster en ligt het verder aan je eigen interpretatie hoe verder te gaan. Maar het is gelukt, de mesh is gemaakt, het 2,4 en 5,0 GHz netwerk is samengevoegd, als je door je huis loopt zoekt de smartwifi zelf het optimale kanaal en frequentie op voor het beste signaal, alles goed voor 802.11b/g/n/a/c/ac. 

Hij heeft ook een pixel net als Feestboek, dat zwarte puntje rechts van het midden. Als hij verbinding zoekt brandt daar een fel lichtje uit. Hij kan ook ondersteboven in het stopcontact voor als de kabel van boven komt. 

En er is nog een slot aan het verhaal. Die printer op de studeerkamer die altijd op wifi kon maar nooit op wifi ging omdat er niet genoeg bereik was ging vandaag eindelijk voor het eerst op wifi. Kost me een rondje, voor het eerst met m'n smartphone op die printer een pdf-file uit kunnen printen. Wel een gepuzzel hoor, want je moet er op eigen kracht achter komen dat het wifi wachtwoord voor de printer een ander wachtwoord is dan het wachtwoord voor het thuisnetwerk, en dat het op het schermpje onder instellingen staat. Moet je ook maar vinden. 

Vanaf nu is het genieten, overal goede wifi. 

Reputatie 7
Badge +6

Ook weer opgelost .  :thumbsup:

Sommigen hebben al jaren een accespoint op zolder en sinds een jaar mesh omdat één router een eengezinswoning simpelweg niet van adequaat internet kan voorzien. 

Reputatie 6
Badge +3

Wij weten helaas niet van de TS wat hij/zij van het heel uitgebreide verhaal over Ziggo en z'n wifi pods vind.

Als ik het relaas van @Jan zo lees zou ik er iig bijna voor Ziggo met “glasvezelsnelheid” kiezen, zei het niet dat ik er al meer dan 10 jaar tot “volste tevredenheid” een ftth glasvezelverbinding (PtP) heb.

@Dilya Ik zou eerder naar mijn wensen en de prijzen kijken, de technologie is voor jou waarschijnlijk secundair, of niet?

Voor mij was belangrijk: toekomstvaste techniek, symmetrische snelheden, point-to-point verbinding (dus geen shared medium) - dit is niet (altijd) meer het geval bij nieuwe glasvezel bij KPN! (niet mijn provider)

De provider (niet Ziggo natuurlijk) kon IPv6 al jaren geleden leveren, eigen router was/is geen probleem - zelf een ander model met geïntegreerde mediaconverter is mogelijk.

Ik zou ook een installatie-instructie voor AVM-hardware kunnen maken, maar dit is dan toch echt off-topic:relaxed:  

YMMV

Sommige mensen hebben het niet begrepen :wink: . Het staat iets verder terug uitvoerig beschreven.

1 Augustus heeft Ziggo een update gedaan naar Smartwifi en hogere snelheid naar 600 Mbps.

1 September heeft KPN een brief in de brievenbus gedaan over gratis 1 Gbps glasvezel in je meterkast.

Je gaat eens kijken of je je eigen wifi situatie alvast kan upgraden naar het huidige nieuwe.

Het hele verhaal is niets anders dan de opmaat van een gebruiker naar 1 Gbps glasvezel in april 2022 voor de leut ende vermaeck!

Het heeft dus alles te maken met de titel "Waarom moet ik overstappen naar glasvezel”. De glasvezel is bezig te komen maar is er nog niet. (Als je al overgestapt bent en je hebt die dingen allemaal al, of nog beter dan beter, dan is dit topic niet voor jou bedoeld. Het is dan niet meer een afweging voor je). Ik zit midden in die afweging of ik ga overstappen naar glasvezel. Die zijn ze aan het aanleggen en komt naar verwachting in april volgend jaar beschikbaar! 

Het lijken hier soms wel een stelletje ouwe . . . :wink::wink::wink:

@Jan 
Mooi dat je nu een beter bereik hebt met jouw wifi.
Ik heb hier ook 1 toegangspunt met een verdeelblokje in de wcd gezet.
Hierdoor komt hij net iets verder van de muur.
Op die plek werkt dat gunstig.

De toegangspunten, zijn merk afhankelijk.
Om ze in MESH aan te sturen hebben ze een router nodig van hetzelfde merk.
Als je naar glasvezel gaat, loop je de kans dat je een ander merk modem krijgt.

Als je de keuze voor kabel of glasvezel af laat hangen van de meegeleverde modem/router heb je fundamenteel niet begrepen hoe eea technisch in elkaar zit. Misschien snap je niet eens wat een modem en wat een router doet en wanneer en waarom die dingen soms in één apparaat gecombineerd worden en waarom een router soms weer met wifi wordt uitgerust. Je wifi dekking heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met een keuze tussen kabel of glasvezel.

Reageer