Waarom moet ik overstappen op glasvezel?



Toon eerste bericht

104 reacties

Dank je wel @Wortelstamper, ben aan het genieten van de nieuwe situatie. We hadden hier tot nu toe maar keuze uit koperdraad van KPN of glasvezel/coax van Ziggo. Dat andere was er nog niet maar is nu op komst. M'n verdeelblokje voor boven was stukgegaan. De kinderen waren het huis uit en heb ik boven bekabeld gemaakt. Was genoeg voor ons. 

Ja, dan zal er wel een andere modem/router komen als we naar glasvezel van KPN overstappen. We krijgen dan gratis twee wifi boosters. Ik moet nog uitvogelen of we daar een MESH mee kunnen maken. Het modem van Ziggo en de wifi pod is in bruikleen, die moeten we dan terugsturen. 

Als je de keuze voor kabel of glasvezel af laat hangen van de meegeleverde modem/router heb je fundamenteel niet begrepen hoe eea technisch in elkaar zit. Misschien snap je niet eens wat een modem en wat een router doet

Het is heel gebruikelijk als je wisselt van provider, dat je ook weer een ander kastje krijgt.
Aan het Ziggo kastje zit namelijk de nutteloze coax aansluiting als je glasvezel krijgt.
Het is niet echt een vrij toestel, dat even op de glasvezel gezet kan worden.

Zo bezit ik een kastje dat heel veel functies in een zijn.
De glasvezel is ook direct aangesloten op het kastje, dat dus NTU, Modem, Router, MESH master, Telefooncentrale, Antwoordapparaat, Fax, Smarthome hub, DECT basisstation, Firewall, Local VPN is
Alles los, had ook gekund. Als echte Fritz fan doe je dat niet.

En als je naar KPN gaat, krijg je helemaal geen modem of router.
Dat woord kennen ze bij de helpdesk niet.
Ze hebben daar een ExperiaBox en waag het niet dat ding anders te noemen.
Daarom moet je ook als je toch een Fritzbox huurt, een verplicht luxe helpdesk contract afnemen.
Dan mag je praten met een medewerker die die woorden wel kent.

Als je de keuze voor kabel of glasvezel af laat hangen van de meegeleverde modem/router heb je fundamenteel niet begrepen hoe eea technisch in elkaar zit. Misschien snap je niet eens wat een modem en wat een router doet

Het is heel gebruikelijk als je wisselt van provider, dat je ook weer een ander kastje krijgt.
Aan het Ziggo kastje zit namelijk de nutteloze coax aansluiting als je glasvezel krijgt.
Het is niet echt een vrij toestel, dat even op de glasvezel gezet kan worden.

Zo bezit ik een kastje dat heel veel functies in een zijn.
De glasvezel is ook direct aangesloten op het kastje, dat dus NTU, Modem, Router, MESH master, Telefooncentrale, Antwoordapparaat, Fax, Smarthome hub, DECT basisstation, Firewall, Local VPN is
Alles los, had ook gekund. Als echte Fritz fan doe je dat niet.

En als je naar KPN gaat, krijg je helemaal geen modem of router.
Dat woord kennen ze bij de helpdesk niet.
Ze hebben daar een ExperiaBox en waag het niet dat ding anders te noemen.
Daarom moet je ook als je toch een Fritzbox huurt, een verplicht luxe helpdesk contract afnemen.
Dan mag je praten met een medewerker die die woorden wel kent.

En als Xs4all op jouw adres geen glasvezel had geleverd, had je de keuze tussen kabel en glasvezel dan af laten hangen van de meegeleverde modem/router?

 

 

 

De plicht om een dichtgetimmerde router af te nemen was best wel een beperking.
Ik ben om die reden ook jaren lang op DSL gebleven, terwijl Ziggo toen veel sneller was.
Het is nooit nodig geweest om de router in de bridge mode te zetten.
 

De plicht om een dichtgetimmerde router af te nemen was best wel een beperking.
Ik ben om die reden ook jaren lang op DSL gebleven, terwijl Ziggo toen veel sneller was.

Dat is ongetwijfeld het geval maar dat lijkt mij een persoonlijke keuze en van relatief klein belang voor de meeste mensen en voor deze discussie.


Het is nooit nodig geweest om de router in de bridge mode te zetten.

Voor wie of wat? Je bridged een modem/router omdat je van de combinatie wel de modem functie en niet de router functie nodig hebt. Soms kun je het simpeler oplossen en soms niet.

Modems en routers zijn hier in het Ziggo gebied Midden-Brabant dingen die we sinds 2013 tegenkwamen in de groene bakken van de milieuwerf in onze woonplaats. Allemaal van die kleine kastjes met snoertjes en kabeltjes. De helft waren van die platte rechthoekige dingen die ze modem noemden, de andere helft waren van die dingen met sprietantennes die ze router noemden. Het zijn hier museumstukjes geworden. De Kringloop heeft ze niet meer en de Mediamarkt ook niet.

Maar daar is het bij gebleven want na 2013 kreeg iedereen een Connectbox, een wiite of een zwarte. Alleen tegen mensen die geen Ziggo-klant waren zeiden we nog modem/router. Natuurlijk zijn er altijd nog kenners en specialisten die hun eigen modem en router kopen in plaats van het Ziggo ding. Dat kan, Ziggo laat dat toe. De Connectboxen ga je niet vinden op de Milieuwerf of Kringloop want die zijn in bruikleen van de provider en moeten wr na afloop terugsturen. Dan kun je een adressticker uitprinten en wat steoken met de tekst breekbaar erop.

Maar ook de term Connectbox is inmiddels verouderd. Sinds 1 augustus is die veranderd in iets anders met een nieuwe naam. Kijk, hier staat die.

Dit apparaat is dan een onderdeel in de afweging voor de consument om over te stappen naar glasvezel. Dat zit dan zo in elkaar dat Ziggo de hete adem voelt van de concurrentie van KPN die landelijk gratis 1Gbps glasvezel aan het aanleggen is bij de mensen thuis in de meterkast. Bij ons begint dat nu en duurt tot aanstaande april. Dus Ziggo moet ook een move maken. Maar die move van Ziggo hoeft niet groot te zijn want Ziggo heeft overal al glasvezel. Alleen het laatste stukje van de straatkast tot de woning is coax. Ziggo kan ook 1 Gbps leveren in de meterkast. Althans, daar zijn ze mee bezig met een of andere Docsis apparatuur. Anders heb je nog 600 Mbps zoals bij mij (mijn abo snelheid is sinds 1 augustus 300 Mbps). 

Dus in die afweging "Overstappen naar glasvezel" waar dit topic over gaat zit Ziggo nu al bij de mensen flink te morren dat ze strakjes niet massaal overstapoen naar glasvezel. En Ziggo verleid je dan niet meer met de snelheid maar een vernieuwing in je apparatuur, met smartwifi en wifi pods gegarandeerd goede wifi door heel het huis. De pods zijn geen versterkers of accesspoints maar ze maken een mesh met de smartwifi modem. Je kan dan kiezen bekabeld met het modem of twee aan elkaar bekabeld. En Ziggo is aan het uitrollen dat het overal bij hun ook 1 Gbps is in de meterkast zonder kabels aan te leggen, eant die liggen er al.

Het wordt hier en daar nog niet begrepen, maar het is voor de consument heel spannend wat er hier in het Ziggo gebied gebeurt. Vandaar Mijn Relaas daarover, niet om iemand de ogen uit te steken, maar puur voor de Leut ende Vermaeck van The Battle of Two Godzilla's Ziggo en KPN, hoe die nu de consument gaan paaien. Dus niet nodig om op te noemen wat je allemaal hebt dat bij jou het gras groener is. Altijd wel leuk dat je dat hebt, leuke hobby.

Vanaf 2005 dat ik bij Ziggo kwam is er nog nooit zoveel vernieuwing gekomen. Je deed het maar met de apparatuur die je kreeg en erbij moest kopen, zoals zo'n repeater van de Aldi. En kijk wat ze nu doen! Van de KPN krijgen we al voorlichtingsavonden via internet en kan je vragen stellen. Ik heb nog nooit zo'n goede wifi gehad in mijn huis als nu. Niet zozeer een sterk signaal op zolder, maar overal in huis even goede wifi. Dus ook bij alke nachtkastjes en bureaus. Ik denk niet dat ik dat nu zou hebben zonder de concurrentie van de glasvezel van KPN. En Ziggo moet nog meer doen want de KPN geeft het eerste half jaar korting en twee gratis wifi boosters en zijn dan het eerste jaar giedkoper dan wat ik nu betaal voor Ziggo. Dus het wordt genieten van wat er gaat komen!

Kijk hier hoeveel Ziggo Smartwifi modems er zijn in een plaats als Breda. Het is overal zo in het Ziggo gebied! Elk bolletje is een modem. Met de Smartwifi app brengt Ziggo het allemaal in kaart.

Reputatie 4
Badge +3

Ziggo heeft heel wat jaren niets hoeven te doen want KPN ging vol door op DSL. 

(geen investeringen, uitbaten van bestaande zaken… kortom meer uitkeren aan aandeelhouders & directie)….

Reggefiber is ooit door KPN gekocht en daarna waren alle projecten in de ijskast geplaatst, immers glasvezel was meer en meer een bedreiging voor DSL.

Sinds een paar jaar is dit niet meer houdbaar omdat er 3e partijen zijn opgestaan die onafhankelijk van KPN glasvezel zijn gaan aanleggen. In tegenstelling tot Reggefiber willen die niet door KPN gekocht worden.

En die 3e partijen gaan in een aantal gevallen ook de buitengebieden bedienen. 

Er zitten ook grote spelers tussen die 3e partijen (T-Mobile, Delta bv.) waardoor KPN echt in beweging moest komen, of zichzelf buiten de markt zetten.

Ze maken bij KPN wel een heel andere keus dan vroeger, er wordt tegenwoordig GPON (shared glas) aangelegd waardoor delen met andere providers echt wel een uitdaging wordt.  Vergelijkbaar met de barriere die Ziggo al jaren claimt te hebben.  En weer de verplichting om in dit geval een ONT in huis te krijgen (ok het heet geen modem, maar het is wel de splitter die nodig om jouw signaal van het glas te pakken).

 

Gaan we interessante tijden tegemoed…, ik weet het niet. het blijven beide grote partijen die feitelijk geen 3e partij tegen willen komen.  En toegang voor andere partijen per definitie moeilijk wil maken.

Hij komt, hij komt, hij komt die rode draad.
Wie ziet hem niet?

Het is hier dus om te overwegen of je overstapt naar 1 Gbps glasvezel.
En dan de vorderingen van het aanleggen van die glasvezel.
En wat je huidige provider allemaal doet om je te paaien.
Dus niet om te etaleren wat je zelf allemaal al hebt gedaan,
dat bij jou het gras dus allang groener is,
(waarbij het groenere niet te zien is als het later op de milieuwerf ligt),
maar dat het dus gaat om:
wat er vanzelf naar je toekomt,
zonder dat je er iets voor hebt gedaan,
zonder dat je erom hebt gevraagd, 
en het is gratis. 

Dus in vervolg op het voorgaande relaas van een gebruiker:
Bericht gekregen van Ziggo dat dinsdag 11 november het internet twee keer uitgaat,
vanwege werkzaamheden aan de kast in de straat.
Wat ze dan doen moeten we raden, maar met het koppie erbij,
het zal vast wel een nieuwe verdeler zijn,
zodat de snelheid van 300 of 600 naar 500 of 1Gbps gaat.

Ik ben erg blij dat glasvezel er komt, 
want van 200 Mbps alleen beneden en boven hopeloos vanwege te lui zijn,
zitten we nu al op 300 Mbps abo-snelheid, maar 600 kan ook, en
met Smartwifi gegarandeerd goede wifi door heel het huis, is echt zo,
zonder dat we er iets voor hebben gedaan (behalve de app installeren),
nou ja vooruit dan, een wifi pod laten komen voor €1,25 per maand,
en de printer boven maakt voor het eerst uit zichzelf verbinding met wifi,
(vanwege die perfect werkende wifi door heel het huis),
en kunnen we vanuit de woonkamer een printopdracht sturen ,
met onze smartphone met de computer uit,
terwijl we aan die printer zelf niets hebben gedaan,
behalve twee wachtwoorden intikken.

En dit terwijl de glasvezel nog moet komen. 
Dus het wordt spannend, blijven we of stappen we toch over.

PS De eerstvolgende die me een like geeft kan een pilsje komen halen
want het wordt m'n 400e like!

Badge +8

:beers:  Proost, @Jan:wink:

Nou heb ik het gedaan! Verrassing, dank jullie wel @Imke en @Isolda en anderen ook, maar jullie waren het eerste en ik weet niet wie van de twee, dus dan allebei maar. Dat had ik helemaal niet verwacht! Ik moet m'n belofte waarmaken, ik moet nog wat bedenken en kom erop rerug!🍺🍺

Hoi @Imke en @Isolda 

Ik kom m'n bierbelofte na! Ik heb wat gedaan en zet het verder in de privé ok! 💐

We kregen een krant van Ziggo in onze brievenbus, Ziggo heeft weer nieuws.

Ziggo heeft niet hoeven te graven maar kan in onze woonplaats vanaf heden ook internet via glasvezel met 1Gbit/s snelheid in onze meterkast leveren. Ze hebben nieuwe Docsis apparatuur geplaatst in de wijken. Ze zeggen erbij dat de glasvezel van de “datacentrale” naar de kast in je straat loopt en van daar met coax-kabel naar je meterkast.

Ziggo krant in onze woonplaats over Ziggo glasvezel pagina 1-2
Ziggo krant in onze woonplaats over Ziggo glasvezel pagina 3-4

De KPN is nog steeds aan het graven in onze woonplaats. Konden we eerst februari/maart de aanlsuiting verwachten, dat is nu verschoven naar augustus/september geworden, mogelijk door de covidmaatregelen.

Mijn huidige Alles-in-1 pakket is €65,95 per maand met 300Mbps snelheid. Als bestaande klant overstappen naar glasvezel met 1 Gbps en de rest hetzelfde is €79 per maand bij Ziggo. Dat is inclusief TV met 80 zenders, Ziggo Go, Ziggo Hotspot en vast bellen à 13 cent per minuut. Nieuwe klanten krijgen 50% korting over 12 maanden maar vast bellen is dan 14 cent per minuut. Er zijn verder geen aansluitkosten.

KPN glasvezel met 1 Gbps zou nu €69,50 per maand zijn. Eenmalige aansluitkosten zijn €25 en vast bellen kost 15 cent per minuut. Maar de KPN heeft de keuze of eerste 6 maanden voor €35, of gratis twee wifi boosters t.w.v. €191.

Een jaartje naar KPN overstappen is voordeliger. En dan een jaartje terug naar Ziggo met een heel jaar 50% korting, dat lijkt op een mooie toekomst. Voor het eerst hebben we die concurrentie.

Reputatie 7
Badge +5

wat zou je met 1 Gbps willen doen? 

Reputatie 6
Badge +6

Jan heb jij ook abbonnement op AD de mijne verloopt bijna.

Ziggo krant is goed leesbaar:laughing:

Reputatie 6
Badge +6

Bij ons willen ze de komende maanden ook glasvezel aanleggen, mits er 25% aan mee wil doen.
Er worden overal voorlichtingsbijeenkomsten gehouden en informatie via de post.
Ziggo ziet zijn klanten verdwijnen en is ook met een dergelijke Ziggo krant een reclame campagne aan het houden.
Doel is om zoveel mogelijk klanten binnen te houden en een mogelijk bijeffect bij te weinig deelname aan glasvezel dat dit er helemaal niet komt.
Glasvezel abonnementen zijn iets goedkoper, dat is mooi meegenomen, maar die super hoge snelheden heb je als particulier niet nodig.
Ze maken er wel overal reclame voor alsof die snelheid het summum is waar je niet zonder kunt.

Voor mij is het verlies van mijn email adressen de grootste handicap, dat zit door de jaren heen zo in mijn internet bezigheden verweven dat een overstap bijna niet meer te doen is.
 

De glasvezel zit hier al in de grond, de aansluiting moet nog.maar ik krijg ineens drie van die gratis wifi extenders/pods aangeboden. Echt uit het niets. Ik heb er niets aan want ik heb al mesh maar Ziggo voelt de bui wel hangen.

wat zou je met 1 Gbps willen doen? 

@E.B.F. Stroeve en @PCKrullenbol, ik zou ook echt niet weten wat ik met 1 Gbps internetsnelheid moet doen behalve internetten. Maar die vraag had ik in deze draad al iets verder terug beantwoord als je even terugscrollt. Het komt er op neer dat ik zelf helemaal niets doe, ik heb het niet aangevraagd. Het wordt slechts naar me "gepusht" door de provider. Ik zit al vanaf 1984 bij de voorloper van wat nu Ziggo is geworden.

Ik had tot november 2021 200Mbps en toen opeens ringeling u heeft nu 300 Mbps voor hetzelfde geld en 600Mbps als u wat bijbetaalt. En nu ringeling u kunt nu glasvezel 1 Gbps krijgen als u uw "verouderde" Alles-in-1 pakket inwisselt voor een moderne. En Ziggo kan dit doen zonder te graven. Dus toen dacht ik, ja maar dan hadden ze dit toch al tien jaar eerder kunnen doen. Waarom mij dat onthouden, ik ben toch de liefste trouwe klant? Ziggo doet het dus alleen maar omdat KPN het nu wel gaat doen, alleen moet die in elke gemeente gaan graven. Dat kost nogal een paar centen denk ik. 

Maar weet je, wat zouden jullie doen als je 1 Gbps snelheid kan krijgen van KPN met de eerste zes maanden €34,50 korting per maand? Dat het je dus niet gaat om die 1 Gbps maar om die €34,50 korting per maand zes maanden lang. Ziggo geeft nieuwe klanten 50% korting 12 maanden lang. Het doet pijn bij mij dat ik als trouwe lieve klant sinds 1984 die korting niet kan krijgen van Ziggo. En toen bedacht ik dit sluwe plannetje. Ik ga een jaartje naar de KPN en krijg die korting en daarna ga ik weer terug naar Ziggo en krijg die 50% korting een heel jaar lang. Wat zouden jullie doen?

Dat heen en weer gaan zou mij zoveel moeite kosten, dat het de korting niet waard is.
De vraag is ook, krijg je na het jaar weer korting bij Ziggo?

Kocht een prepaid reserve sim kaartje bij kpn, vorig jaar.
€7,50 beltegoed voor nieuwe klanten.
Kreeg ik niet, ik was al meer als 10 jaar geen klant bij kpn.

 

Reputatie 2
Badge +1


Kocht een prepaid reserve sim kaartje bij kpn, vorig jaar.
€7,50 beltegoed voor nieuwe klanten.
Kreeg ik niet, ik was al meer als 10 jaar geen klant bij kpn.

 

Niet om bot over te komen, maar dit betwijfel ik, door de jaren heen legio aan mensen op het kpn forum gezien met deze vraag/klacht en altijd is het antwoord hetzelfde. Het is wel degelijk bijgeschreven, alleen leest men niet alles goed door.

Wanneer je het bonus tegoed van 7.50 hebt aangevraagd door het nummer op mijnkpn te registreren wordt het als ‘bonus tegoed’ toegevoegd, deze kun je alleen opvragen met *107# ipv *101# die je standaard gebruikt. Al je bel, sms en data verbruik gaat eerst van dit bonus tegoed af, dit ivm het feit dat bonus tegoed niet gebruikt kan worden voor de aanschaf van extra bundels.

Joehoe, ik kom mijn belofte na, als er weer nieuws is kom ik met het nieuws.

Voor de mensen die met de vraag zitten waar je glasvezel en 1 Gbps snelheid nodig hebt, ik doe hier dus nog steeds niets voor, ik heb er helemaal niet om gevraagd, ik krijg het gratis toegeworpen van de provider. Dit alles vanwege de concurrentie van KPN Glasvezel in mijn woonplaats. 

Kijk eens wat Ziggo in mijn mailbox doet.

Maar ik kijk bijna geen sport, wat nu? Ik zou wel willen vragen of ik het mag omruilen voor een ander zenderpakket. Maar jeetje, de email is zo'n noreply mail. Als je iets wil vragen moet je bij klantenservice wezen. Ze hebben wel zo'n gratis nummer maar dan krijg je een thuiswerker die het ook niet weet. Je moet iemand hebben die beslissingen mag nemen. How do you do that?

Veel websites hebben een MijnDinges. Dus Ziggo.nl heeft rechtsboven een MijnZiggo en dan kan je inloggen. Maar dan heb je nog diezelfde klantenservice.

Maar Ziggo heeft iets nieuws, een MijnZiggo App op je mobiel.

Kijk, dit is die MijnZiggo App op je mobiel. Die is anders. Rechtsboven staan die twee wolkjes. En daar kan je chatten met iemand die beslissingen kan nemen. Is me de vorige keer ook gelukt. Toen wou het allemaal niet goed gaan met m'n modem, hij keek even, en hup ik kreeg een nieuw modem en waren m'n problemen opgelost. 

Dus ik stuur een berichtje, ja zus en zo, heel veel bedankt, ik ben er erg blij mee, maar ik lus geen Sport, mag ik ook iets anders dan die Vintage en Dr. Pol? Uw bericht is ontvangen, wij sturen u zo gauw mogelijk een antwoord. 

En vanmorgen was het bericht er, 6 maanden lang gratis een extra tv-pakket Movies en Series XL. We moeten nog ontdekken wat er allemaal achter zit, potjandorie 41 zenders erbij. Wordt nog wat. Maar Discovery Science zit erbij en NatGeo Wild. Dus als er een keer niks op het forum is kan ik daar gaan kijken. En er is ook Baby tv. Helemaal geweldig, elke week met m'n kleindochter samen kijken!

Geniet er van.

Lees wel de kleine lettertjes. Wat gebeurt er na die 6 maand.
Vaak moet je zelf opzeggen als je niet wenst te betalen voor de voortzetting.
Ik ben benieuwd, of je na 6 maand al verslaafd bent aan de zenders.
 

@Jan Dan ben ik ook wel benieuwd voor hoelang je moest bijtekenen, 6 maanden of een jaar?

Voor jullie een vraag, voor ons een weet. Moet je lang genoeg klant voor geweest zijn bij Ziggo.

Jullie zijn toch niet jaloers hè? 

 

Voor jullie een vraag, voor ons een weet. Moet je lang genoeg klant voor geweest zijn bij Ziggo.

Jullie zijn toch niet jaloers hè?

Ik kreeg hierboven drie wifi pods aangeboden en ik ga er gezien die kosten vanuit dat ik dan sowieso nog een jaar moet bijtekenen. Dus jaloers, nee niet echt maar ik ben was wel benieuwd wat er dan voor zo'n extra zenderpakket staat.

@A. Deen, doe eens een gok, wat denk je dat Ziggo erbij heeft geschreven bij het gratis geven van zo'n extra zenderpakket?

Reageer