Waarom moet ik overstappen op glasvezel?

Toon eerste bericht

104 reacties

Ziggo past de technologie Docsis 3.1 toe op de coaxkabel Dan is daarop ook een snelheid tot 1 Gb/s te halen en later tot 10 Gb/s. Dit allemaal dankzij de concurrentie van de KPN die met glasvezel tot in de meterkast ook 1 GB/s of meer gaat leveren. Alleen zij moeten graven en dat is een monsterklus.

Hier een stukje over Kampen van Ziggo, maar als je verder naar beneden scrollt leggen ze het uit wat ze over heel het land doen.

Ik heb al een half jaar 1 Gigabit snelheid van Ziggo in mijn meterkast, maar mijn abonneesnelheid is nog 360 Mbps.

Als je maar 360 Mbs hebt, heb je geen gigabit.
Bovendien is de upload maar 10% van de snelheid.

Die 360Mbs hebben de meeste mensen genoeg aan.
Je kunt er 25 kanalen in HD mee kijken, tegelijk.
Het internet zelf, is namelijk veel minder snel bij normale toepassingen.
Ik vond vroeger, de lage upload wel heel vervelend.
Bij mijn huidige glasvezel is upload en download snelheid gelijk.
Ik vind dit het grootste voordeel van glasvezel.

Ik ben benieuwd of ze bij jullie al de BOP gebruiken?
Een aansluitkastje aan de buitenzijde van de gevel, in de grond.

Die BOP lijkt me een mooie oplossing voor woningen waar je nog zou moeten boren in de muur van de meterkast. Ik lees dat ze dan van 60.000 naar 300.000 aansluitingen per jaar kunnen realiseren.

Ik weet niet precies vanaf wanneer, misschien vanaf het bouwbesluit in 1992, maar sindsdien kun je een prefab kunststof vloerplaat of bodemplaat voor de meterkast kopen die je mee verankert in de cementdekvloer. Daarop zitten prefab alle sparingen voor de leidingen naar de meterkast en zitten ze precies op de goede plek. Er zit een buizenset bij van 5 pvc buizen met een 90° bocht die je in moffen in die kunststof vloer kan steken en het andere uiteinde laat je uitsteken uit de spouwmuur. Het zijn dus mantelbuizen. Hier afbeeldingen ervan: 

Als je maar 360 Mbs hebt, heb je geen gigabit.

Ja dat klopt dat ik maar 360 Mbps heb omdat het mijn abonneesnelheid is. Maar in mijn meterkast komt 1 Gbps binnen en softwarematig wordt dat vanuit het administratiekantoor in mijn modem/router Docsis 3.1 afgeknepen naar 360 Mbps. Ik hoef het maar aan te klikken op de website, het is er al, en dan heb ik ook 1 Gbps. Maar dan gaat het abonnement omhoog.

Upload is inderdaad lager in snelheid. Ik heb dat niet zo vaak nodig dat ik er last van heb. 

Maar ik zit al sinds ik hier kwam wonen bij (voorlopers van) Ziggo en zowel Ziggo als KPN geven leuke kortingen voor nieuwe klanten zoals 6 of 12 maanden half tarief. Als het zover is ga ik het goed uitzoeken en dan een jaar overstappen en het volgende jaar weer terug naar de andere, kijken of dat zin heeft.

Reageer