Waarom moet ik overstappen op glasvezel?

Badge +2
Is glasvezel nog altijd de garantie voor het beste TV beeld en internet? Al jaren wordt glasvezel gepresenteerd als het beste van het beste op het gebied van snel internet en televisiebeeld. Maar is dat nog altijd zo? Als je de voordelen van glasvezel googelt lees je eigenlijk maar belangrijke voordelen:

1. stabiele en snelle verbinding

2. uploadsnelheid net zo hoog als de downloadsnelheid

Ik ben benieuwd naar de praktijk. Heeft u nu een glasvezelverbing?

Wat heeft glasvezel u opgelevert? Heeft u een beter tv beeld dan met een adsl verbinding van KPN, of met een kabelverbinding van Ziggo? Is het voor u de meerkosten waard? Waarom moet ik overstappen?

104 reacties

@A. Deen, doe eens een gok, wat denk je dat Ziggo erbij heeft geschreven bij het geven van zo'n extra zenderpakket?

Ik verwacht de verplichting zes maanden te blijven maar ik snap niet waarom je zo retriggered bent, ik ben oprecht benieuwd naar wat Ziggo als tegenprestatie vraagt en als ik het al wist zou ik het niet vragen. 

@A. Deen, als ze zeggen dat je iets gratis krijgt omdat je zo lang een trouwe klant bent, verwacht jij dan dat er een tegenprestatie aan vast zit voor de klant? Wat ik niet snap is wat voor mij humor en aardig doen is, ik ben juist blij met het aanbod, is voor jou retriggered. Wat is trouwens retriggered? 

Ik had het onderste stuk om privacy redenen weggelaten . . .

Reputatie 6
Badge +5

De “tegenprestatie” is toch duidelijk?
Het is een klantenbinder en bedoeld om je als klant te houden en je niet overstapt op glasvezel.
Het "trouwe klant” geneuzel kun je met een hele dikke korrel zout nemen, alleen klanten die een grote kans maken om over te stappen krijgt zo'n aanbod.
De extra's zullen net zo snel weer verdwijnen als ze gekomen zijn zodra de overstap kans klein is geworden.

Reputatie 6
Badge +4

Voor jullie een vraag, voor ons een weet. Moet je lang genoeg klant voor geweest zijn bij Ziggo.

Jullie zijn toch niet jaloers hè? 

Kan niet voor anderen spreken, maar waarom zou ook maar iemand jaloers zijn? Wat ik ook niet begrijp, is waarom je niet allang dat pakket had genomen als je het zo graag wil. Of ben je lid van de vrekkenclub?:sunglasses::grin:

Ik ben trouwens vertrokken bij Ziggo en overgestapt op glasvezel KPN. Ook veel gratis gekregen.:grinning:

Dat was ook mijn gedachte @Free Spirit, dat vanwege de concurrentie Ziggo ons nu zit te paaien. k wou dat een beetje tot uitdrukking brengen. En ik vind het wel leuk wat er gebeurt. Ik zet het maar voor de leut en plezier. 

Reputatie 6
Badge +4

Oh, je hoeft geen dagelijks verslag uit te brengen hoor over alle spannende films die je nou weer hebt gezien. Tot over 6 maanden...

@Jan 
Ik heb vroeger bij xs4all jaren lang dit soort acties gehad.
Wist alleen niet, dat Ziggo aardig kon doen.

@Wortelstamper ik heb vroeger ook dit soort acties gehad bij Ziggo en haar voorloper Casema. Maar die acties hadden geen betrekking op de beslissing waarom je zou overstappen op glasvezel zoals de titel van dit topic is. Deze actie van Ziggo wel. Ik ben het ook met je eens dat dit nu aardig is van Ziggo.

@Jan 
Ik heb hier in de regio rare dingen gezien van Ziggo.
Maar ook mensen die er heel tevreden mee zijn.
De rare dingen waren zo extreem, dat ik permanent iets negatiefs over hun blijf houden.

Dat hebben anderen weer met een andere provider.

@Jan 
De rare dingen waren zo extreem, dat ik permanent iets negatiefs over hun blijf houden.

Ik zit net als Jan in het voormalige Casema gebied en ben ook best tevreden. Ik heb de indruk dat de mensen uit het voormalige UPC-gebied veel negatiever zijn. Het enige rare dat ik met Ziggo heb meegemaakt is dat op een gegeven moment bleek dat hun meegeleverde router bij een stuk of vijftien apparaten er de brui aan geven, wat ze weigeren te communiceren, en dat heeft ertoe geleid dat ik dan toch maar een eigen router heb aangeschaft en het Ziggo modem heb laten bridgen.

Het is niet dat ik een probleem met Ziggo heb maar ik wil concurrentie en de mogelijkheid over te KUNNEN overstappen, anders blijven ze de kosten verhogen zonder dat daar nog enige rem opzit.

@Jan 

Ik zit net als Jan in het voormalige Casema gebied en ben ook best tevreden. Ik heb de indruk dat de mensen uit het voormalige UPC-gebied veel negatiever zijn. Het enige rare dat ik met Ziggo heb meegemaakt is dat op een gegeven moment bleek dat hun meegeleverde router bij een stuk of vijftien apparaten er de brui aan geven, wat ze weigeren te communiceren, en dat heeft ertoe geleid dat ik dan toch maar een eigen router heb aangeschaft en het Ziggo modem heb laten bridgen.

Het is niet dat ik een probleem met Ziggo heb maar ik wil concurrentie en de mogelijkheid over te KUNNEN overstappen, anders blijven ze de kosten verhogen zonder dat daar nog enige rem opzit.

Het moet dan wel iets zijn dat je beslissing beïnvloedt of je wel of niet overstapt op glasvezel, anders moet je een ander topic starten over concurrentie onder providers of je ervaring met een provider of zo.

@Jan 

Het moet dan wel iets zijn dat je beslissing beïnvloedt of je wel of niet overstapt op glasvezel, anders moet je een ander topic starten over concurrentie onder providers of zo.

Ik MOET belasting betalen en doodgaan, verder is alles optioneel. 

@Jan 

Het moet dan wel iets zijn dat je beslissing beïnvloedt of je wel of niet overstapt op glasvezel, anders moet je een ander topic starten over concurrentie onder providers of zo.

De moderator stelt het wel op prijs want dit topic gaat niet over concurrentie onder providers of je ervaring met een provider maar over de beïnvloeding van je beslissing of je wel of niet overstapt op glasvezel. 

Reputatie 7
Badge +5

er ‘moeten’ toch echt wel wat meer dingen:

• adem halen
  • af en toe naar de wc/boom
  • af en toe bloemen kopen voor je partner
  • barbecueen
  • grasmaaien
  • enz

@Jan 

De moderator stelt het wel op prijs want dit topic gaat niet over concurrentie onder providers of je ervaring met een provider maar over de beïnvloeding van je beslissing of je wel of niet overstapt op glasvezel. 

Ik zal mezelf ten overvloed herhalen ik stap gegarandeerd een keer over omdat ik wil dat er concurrentie komt/blijft onder breedband providers. 

Mocht je een grap aan het maken zijn die ik (weer) mis kun je dan met je ogen knipperen of een ander teken geven?

Geen grap, gewoon een mededeling, dit topic gaat over iets anders.

Geen grap, gewoon een mededeling, dit topic gaat over iets anders.

Dit topic is vijf jaar oud en ik geef je een reden waarom ik ga overstappen! Serieus Jan, wat zit er bij jou dwars?

Er zit mij helemaal niets dwars A. Deen, ik plaats een mededeling net als ieder ander op dit forum. Dit topic kwam opnieuw tot leven omdat KPN glasvezel aan het uitrollen is in meerdere gemeenten tegelijk en je krijgt dan gratis 1 Gbps glasvezel in je meterkast. Dat doet KPN nu in mijn woonplaats. Het topic herleeft dan of je wel of niet glasvezel moet nemen. Ondertussen - terwijl dit herleefde topic loopt - draait Ziggo aan de knoppen, en kan nu al zonder te graven 1 Gpbs glasvezel leveren (en nog meer dingen, zie verder naar boven mijn relaas). Of je dan wel of niet in deze setting Ziggo of KPN glasvezel neemt. Of je blijft bij je oude 200Mbps, maar dat kan al niet meer want Ziggo heeft het verhoogd naar 300 of 600 en nu vorige week naar 1000. Of je neemt straks 500 of 1000 bij KPN als ze klaar zijn. Net als jij juich ik het helemaal toe dat we eindelijk (gelijkwaardige) concurrentie krijgen. Hiervoor hadden we alleen koperdraad van KPN als alternatief. Daar was ik mee begonnen (isdn) en toen kwam Casema met adsl dat 19,90 gulden per twee maanden goedkoper was. Met een gezin met jonge kinderen had ik die keuze toen snel gemaakt. Met isdn was je “voorbereid op de toekomst”, de bouw van mijn huis was toen gaande, mijn hele huis zit nog vol met telefoondraad naar elke slaapkamer voor isdn. De beurskoers van KPN daalde in die jaren van ƒ176 naar rond de ƒ6. 

je krijgt dan gratis 1 Gbps glasvezel in je meterkast.

Bovenstaande is AON
Veel nieuwe aansluitingen krijgen 10 Gbps GPON, die snelheid deel je met een aantal buren.
Veel telefoonkabels zijn ze aan het afsluiten.
En Ziggo denkt er nu over, om bij veel klanten het laatste stukje coax ook door glas te vervangen.
Nog even en er is geen koper aansluiting meer.

Jeu, ze zijn twee weken terug bij mij in de straat geweest. De mensen werken heel snel, 's ochtends de sleuf open en 's avonds dicht. Dan gaan ze er met zo'n flinke stampmachine eroverheen, amai zunne, het hele huis trilt mee. Die je kan huren van Boels is maar een jonkie.

Ja het zijn wel medelanders die het uitvoeren maar ze komen uit landen uit het oosten, ik dacht Polen. Ik lees bij iemand anders dat het Russen zijn, tja, dat weet ik niet. Maar harde werkers hoor. Op je knietjes een eindeloos lange rij stenen eruit en langs de kant leggen, en 's avonds op de knietjes weer terugleggen. Petje af.

En een dikke mobiel in hun zak van de ondergrondse infra. Die weten precies nauwkeurig waar welke leidingen liggen. Ja ze schieten onder de grond van de straat tot de gevel, maken bij de gevel een opening en leggen die draad dan plat en doen de stenen weer terug zodat je de draad niet ziet. Maar in de gevel zit zo'n standaard buizenset met een stuk of vijf buizen voor naar de meterkast, dus als ze hem daar insteken in de cai-buis, dan komt ie er in de meterkast uit. Geen gat maken in de gevel nodig. Er was iemand die zich daar zorgen over maakte, maar dat is dus niet nodig. 

Nogmaals petje af voor de werkers, het is niet het prettigste werk en als ze klaar zijn, een goeie die kan zien welke stenen los waren gemaakt. Heb je nog zo'n buuv, die moet en zal de kliko container daar zetten, want rechten. Die piloon is dus om de kliko te beschermen.

Maar eens zal de dag komen dat ik kan kiezen of ik overstap van Ziggo glasvezel naar KPN glasvezel. Ik zit al sinds 1984 bij de voorlopers van Ziggo die uiteindelijk Ziggo werden, Verandering van spijs doet eten. Het blijft een kolossaal werk om in een hele stad glasvezel te leggen. 

Ik ben benieuwd of ze bij jullie al de BOP gebruiken?
Een aansluitkastje aan de buitenzijde van de gevel, in de grond.

Weet ik niet, heb daar niet naar staan kijken. Ik denk dar ze de kabel in de cai-buis steken zodat die in de meterkast uitkomt en maken ze daar het abonnee overnamepunt.

Reputatie 6
Badge +3

Ik persoonlijk denk dat Ziggo het liefst z.s.m. volledig op glasvezel tot de klantaansluiting wil overstappen.
(Marketing)technisch lopen ze anders steeds meer achter.

Bij mij zitten trouwens 2 glasvezels in de oranje kabel, de 2de glasvezel transporteerde eerst (bij xmsnet later bij Telfort) de DVB-C transportstreams tot de mediaconverter in de meterkast en deze maakte de DVB-C dan via een HF-modulator op de COAX-connector beschikbaar. (Via de  AVM WLAN Repeater DVB-C toen ook nog als IP-stream ook in HD in het netwerk zonder huur/stroomkosten voor extra kastjes of aparte apps - dit was perfect, maar helaas geschiedenis) 

Nu is de 2de fiber dood/donker = “darkfiber” - kan Ziggo zo gebruik van maken lijkt me.

Nu is de 2de fiber dood/donker = “darkfiber” - kan Ziggo zo gebruik van maken lijkt me.

Het zou mij hogelijk verbazen als KPN die kabel naar een Ziggo verdeelpunt zou hebben laten trekken. Maar wie weet🙄

Ze lopen trouwens helemaal (nog) niet achter want KPN offreert 200Mb, net als Ziggo, en als je 1Gb wil moet je meer betalen.

Ziggo heeft eind 2022 als eerste glasvezel 1 Gigabit snelheid over heel Nederland zonder dat ze hoeven te graven. Het is bij hun altijd al glasvezel geweest, alleen het laatste stuk van de wijkkast naar de woning is coax. Ik heb al een half jaar 1 Gigabit snelheid van Ziggo in mijn meterkast, maar mijn abonneesnelheid is nog 360 Mbps. Maar dat verhogen ze telkens weer. Ze schrijven het hier op hun website. KPN graaft zich suf.

Reageer