Waarom moet ik overstappen op glasvezel?

Badge +2
Is glasvezel nog altijd de garantie voor het beste TV beeld en internet? Al jaren wordt glasvezel gepresenteerd als het beste van het beste op het gebied van snel internet en televisiebeeld. Maar is dat nog altijd zo? Als je de voordelen van glasvezel googelt lees je eigenlijk maar belangrijke voordelen:

1. stabiele en snelle verbinding

2. uploadsnelheid net zo hoog als de downloadsnelheid

Ik ben benieuwd naar de praktijk. Heeft u nu een glasvezelverbing?

Wat heeft glasvezel u opgelevert? Heeft u een beter tv beeld dan met een adsl verbinding van KPN, of met een kabelverbinding van Ziggo? Is het voor u de meerkosten waard? Waarom moet ik overstappen?

104 reacties

Vervolg van vorige keer.

Ik heb een Smartwifi pod besteld en gekregen van de provider. De naam is een beetje verwarrend. Want er stond Wifibooster pod op het doosje terwijl op de website en folders wifi pods staat. Als ik de doos openmaak was het net een vogeltje in een nestje.

Smartwifi pod

Mijn wifi verbinding op de verdieping was prut. Bovenaan de trap nog 37 Mbps, in de badkamer direct boven de meterkast 60 Mbps, maar in de studeerkamer aan m'n bureau of op het nachtkastje naast m'n bed was het maar 9 Mbps. Op zolder, niet lachen, amper 7 boven bij de trap en 0 bij de gevel.

Als leek en consument ga je denken dat de provider je een modem/router leent die wel goed kan doen. Dus je denkt daarom dat het aan de modem/router ligt. Je belt met de klantenservice en laat je het bos insturen. Maar boven gebruikte je het niet veel, de pc in de studeerkamer was bekabeld en nog een tweede kabel voor af en toe de laptop. De rest deed je beneden en daar was het goed.

Totdat Ziggo afgelopen 1 augustus met Smartwifi komt en tegelijk je snelheid verhoogt naar 600 Mbps maar je abo snelheid was 300 Mbps. Toen ben ik er in gaan duiken om het voor eens en voor altijd eens goed te krijgen volgens het boekje. En dat was gegarandeerd goede wifi door heel het huis. Die vette letters heb ik met knip en plak van de website hier gezet. Het zijn niet mijn verzinsels of sprookje. Ik ben toen gaan meten, en toen kwam het eruit, het ligt aan de betonvloer van de verdieping. Die dempt oftewel attenueert het signaal niet met een paar procenten zoals iedereen denkt, maar met 45 tot 75%! Als de provider dat aan het begin had gezegd, was je niet zo op het verkeerde been gezet. Dus wifi pods zijn de oplossing.

In de beschrijving staat een heleboel over die pods. Ja je kan ze met een kabel aan elkaar verbinden. Ja, je kan een apparaat met een kabel eraan verbinden. Maar dat je ze ook met een kabel aan de modem/router kan verbinden, dat staat er niet. Dat staat pas in de beschrijving als je een pod hebt besteld. En daarna kan je ze dus niet meer met een tweede kabel aan elkaar verbinden. Ingewikkeld allemaal. Want dat wou ik. Met zo'n repeater van de Aldi had ik al een hele tijd een zwak signaal van 37 Mbps staan repeaten, ik wou nu eens het echte, 300 Mbps en 1 Gbps als glasvezel komt. Dus nu heb ik een Smartwifi pod bekabeld aan de modem/router die op de verdieping ook 300 Mbps uitstraalt. Kijk en dat werkt. Nu heb ik op de studeerkamer aan het bureau en bij m'n nachtkastje en zelfs op zolder boven aan de trap dezelfde wifi als aan de eettafel in de woonkamer. Ja het werkt, gegarandeerd goede wifi door heel je huis! 

Hij doet het

Het installeren is niet na te vertellen, je begint met de app op een apparaat maar dan moet je een tweede apparaat erbij nemen om te lezen wat je moet doen. Dan gaat hij niet meer terug waar je vandaan kwam, dus ga je verder op het andere apparaat, maar daar loop je ook het spoor bijster en ligt het verder aan je eigen interpretatie hoe verder te gaan. Maar het is gelukt, de mesh is gemaakt, het 2,4 en 5,0 GHz netwerk is samengevoegd, als je door je huis loopt zoekt de smartwifi zelf het optimale kanaal en frequentie op voor het beste signaal, alles goed voor 802.11b/g/n/a/c/ac. 

Hij heeft ook een pixel net als Feestboek, dat zwarte puntje rechts van het midden. Als hij verbinding zoekt brandt daar een fel lichtje uit. Hij kan ook ondersteboven in het stopcontact voor als de kabel van boven komt. 

En er is nog een slot aan het verhaal. Die printer op de studeerkamer die altijd op wifi kon maar nooit op wifi ging omdat er niet genoeg bereik was ging vandaag eindelijk voor het eerst op wifi. Kost me een rondje, voor het eerst met m'n smartphone op die printer een pdf-file uit kunnen printen. Wel een gepuzzel hoor, want je moet er op eigen kracht achter komen dat het wifi wachtwoord voor de printer een ander wachtwoord is dan het wachtwoord voor het thuisnetwerk, en dat het op het schermpje onder instellingen staat. Moet je ook maar vinden. 

Vanaf nu is het genieten, overal goede wifi. 

Hij komt, hij komt, hij komt die rode draad.
Wie ziet hem niet?

Het is hier dus om te overwegen of je overstapt naar 1 Gbps glasvezel.
En dan de vorderingen van het aanleggen van die glasvezel.
En wat je huidige provider allemaal doet om je te paaien.
Dus niet om te etaleren wat je zelf allemaal al hebt gedaan,
dat bij jou het gras dus allang groener is,
(waarbij het groenere niet te zien is als het later op de milieuwerf ligt),
maar dat het dus gaat om:
wat er vanzelf naar je toekomt,
zonder dat je er iets voor hebt gedaan,
zonder dat je erom hebt gevraagd, 
en het is gratis. 

Dus in vervolg op het voorgaande relaas van een gebruiker:
Bericht gekregen van Ziggo dat dinsdag 11 november het internet twee keer uitgaat,
vanwege werkzaamheden aan de kast in de straat.
Wat ze dan doen moeten we raden, maar met het koppie erbij,
het zal vast wel een nieuwe verdeler zijn,
zodat de snelheid van 300 of 600 naar 500 of 1Gbps gaat.

Ik ben erg blij dat glasvezel er komt, 
want van 200 Mbps alleen beneden en boven hopeloos vanwege te lui zijn,
zitten we nu al op 300 Mbps abo-snelheid, maar 600 kan ook, en
met Smartwifi gegarandeerd goede wifi door heel het huis, is echt zo,
zonder dat we er iets voor hebben gedaan (behalve de app installeren),
nou ja vooruit dan, een wifi pod laten komen voor €1,25 per maand,
en de printer boven maakt voor het eerst uit zichzelf verbinding met wifi,
(vanwege die perfect werkende wifi door heel het huis),
en kunnen we vanuit de woonkamer een printopdracht sturen ,
met onze smartphone met de computer uit,
terwijl we aan die printer zelf niets hebben gedaan,
behalve twee wachtwoorden intikken.

En dit terwijl de glasvezel nog moet komen. 
Dus het wordt spannend, blijven we of stappen we toch over.

PS De eerstvolgende die me een like geeft kan een pilsje komen halen
want het wordt m'n 400e like!

We kregen een krant van Ziggo in onze brievenbus, Ziggo heeft weer nieuws.

Ziggo heeft niet hoeven te graven maar kan in onze woonplaats vanaf heden ook internet via glasvezel met 1Gbit/s snelheid in onze meterkast leveren. Ze hebben nieuwe Docsis apparatuur geplaatst in de wijken. Ze zeggen erbij dat de glasvezel van de “datacentrale” naar de kast in je straat loopt en van daar met coax-kabel naar je meterkast.

Ziggo krant in onze woonplaats over Ziggo glasvezel pagina 1-2
Ziggo krant in onze woonplaats over Ziggo glasvezel pagina 3-4

De KPN is nog steeds aan het graven in onze woonplaats. Konden we eerst februari/maart de aanlsuiting verwachten, dat is nu verschoven naar augustus/september geworden, mogelijk door de covidmaatregelen.

Mijn huidige Alles-in-1 pakket is €65,95 per maand met 300Mbps snelheid. Als bestaande klant overstappen naar glasvezel met 1 Gbps en de rest hetzelfde is €79 per maand bij Ziggo. Dat is inclusief TV met 80 zenders, Ziggo Go, Ziggo Hotspot en vast bellen à 13 cent per minuut. Nieuwe klanten krijgen 50% korting over 12 maanden maar vast bellen is dan 14 cent per minuut. Er zijn verder geen aansluitkosten.

KPN glasvezel met 1 Gbps zou nu €69,50 per maand zijn. Eenmalige aansluitkosten zijn €25 en vast bellen kost 15 cent per minuut. Maar de KPN heeft de keuze of eerste 6 maanden voor €35, of gratis twee wifi boosters t.w.v. €191.

Een jaartje naar KPN overstappen is voordeliger. En dan een jaartje terug naar Ziggo met een heel jaar 50% korting, dat lijkt op een mooie toekomst. Voor het eerst hebben we die concurrentie.

Reputatie 7
Badge +5

“Heb jij informatie hoeveel het wifi signaal gedempt wordt door muren en betonvloeren?”

Reputatie 2
Badge +1

De monteur van KPN gaat niet verder dan het AOP-punt en de modem/router in je meterkast. Die zijn van hun of Ziggo. Alle verdere storingen zijn voor de bewoner en zal hij moeten betalen. Ziggo kan op afstand je modem controleren of die storing heeft. Daar hoeft geen monteur voor in je huis te komen. Zo hebben ze bij mij gedaan en heb ik sinds 1,5 week een nieuw modem/router. Geen monteur geweest. Ziggo hoeft daarom bij storingen nagenoeg niet in de woningen te zijn om bij hun kabels te kunnen, de KPN moet dat wel.

Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of er bij Ziggo op afstand meer mogelijk is. Wat jij zo opnoemt kan denk ik bij elke provider prima.

Op afstand kan kpn of een andere provider ook het modem wel uitlezen, herstarten, resetten of van nieuwe software voorzien, dit is allemaal vrij basic.

Is er een storing aan het modem dan kunnen beide providers daar prima op afstand het een en ander mee doen. Is het modem kapot kun je de volgende dag bij een postnl punt al een nieuwe ophalen en aansluiten, het modem haalt volledig automatisch de juiste instellingen weer op.

Als er iets mis is met de kabel die je huis inkomt en tot de straatkast/wijkcentrale loopt dan zal bij ziggo en bij kpn in beide gevallen gewoon een monteur eerst bij jou thuis komen om het aangesloten apparatuur en aansluitpunt nog is te controleren en dan vanuit daar de lijn richting buiten controleren.

Bij Ziggo zijn alle Ziggo modem/routers Ziggo hotspots in de straat. Met de smartwifi app kan ik dat werkend maken op mijn smartphone. Loop ik voorbij een huis met een Ziggo modem/router, dan heb ik verbinding met internet. Alleen met je eigen modem/router maakt de hotspot geen verbinding.

Als je die ziggo wifispot/hotspot gebruikt ben je wel een unicum tegenwoordig, de snelheid is bedroevend laag, het bereik op straat vrij slecht, en met de bijna perfecte 4g dekking in dit land en de vrij grote bundels is het inmiddels toch wel een echt achterhaalde dienst. Niet voor niks dat KPN met hun gelijkwaardige dienst al gestopt is, behalve een paar bejaarde mensen die nog niet mee zijn gegaan met de tijd gebruikt eigenlijk niemand het meer. Excuses voor degenen die zich aangesproken voelen. :yum:

Het is geen commercie dat apoaraten met 802.11AC 1300 Mbps kunnen halen, het staat in de specificaties van je apparaat. Je moet gewoon ergens zijn waar ze dat hebben. Ik heb een plekje gevonden, in de wachtkamer van mijn apk garage, daar haalt mijn smartphone boven de 1 Gbps via wifi.

Sorry maar dit betwijfel ik. Los van het feit dat zelfs de high end samsung en apple telefoons deze snelheden gewoonweg niet halen in ideale test omstandigheden, zou de garage daarvoor een verbinding moeten hebben die meer dan 1Gbit levert, wat nog nauwelijks mogelijk is in Nederland, dan moet er een zodanig sterke router staan dat die zo’n beetje elk te bedenken obstakel en interferentie van andere netwerken volledig blokkeert, daar boven op moet het een ethernet poort hebben die 2.5Gbit ipv 1Gbit aan snelheden aankan, en die zijn nog vrij duur. En dit allemaal om een paar klanten die voor de APK wachten te voorzien van een beetje Wifi? Nee, ik denk dat u de meet gegevens van uw speedtest verkeerd interpreteert. Of u kijk zoals wel meer mensen doen, onder de instellingen onder het wifi menu naar de getoonde netwerksnelheid. Dit is een vast getal, afhankelijk van het aantal ingebouwde antennes, netwerk protocol en de frequentie waar je op dat moment mee verbind.

Mijn Samsung s20 toont op dit moment op mijn wifi netwerk aan: Netwerksnelheid 866Mbps. Ik heb zelf een abonnement van 200Mbit down/up en zit nu relatief dicht bij de router.  Ik haal nu ook prima die 200Mbit down en up. Op andere locaties, waar tot 1Gbit wordt geleverd, kom ik nooit hoger dan 550/580Mbit. Ongeacht de getoonde snelheid onder het wifi menu.

Ga ik nu buiten staan en wisselt mijn toestel naar het 2.4Ghz netwerk, dan toon die onder wifi opeens maar een snelheid van 144Mbit. Doe ik hier een speedtest kom ik niet verder dan 30Mbit.

Ik ben dus oprecht benieuwd of je snelheden via een speedtest app meet of, zoals ik nu vermoed, dat je in je instellingen onder het wifi menu kijkt en daar de netwerksnelheid ziet. Dat getal heeft absoluut niks te maken met de snelheid die je abonnement levert of op het toestel daadwerkelijk gehaald wordt.

Ps, excuses dat de quote’s door elkaar lopen. Vond het wat makkelijk om zo te reageren.

Badge +8

:beers:  Proost, @Jan:wink:

Creatief met wifi.

De modem/router staat in de meterkast en zend een wifi signaal uit in een cirkel van 360°. De meterkast staat op de hoek van een woning. Op een plattegrond van de woning teken ik die cirkel op de hoek van het huis. Driekwart van het wifi signaal gaat dus naar buiten de woning en maar een kwart naar binnen. Op het trottoir 5 meter van de gevel geeft de speedtest nog een snelheid van 56 Mbps.

Dit kan beter. De provider zegt niet direct dat je de modem/router in de meterkast moet plaatsen. Maar ze zeggen wel dat de meterkast een prima plek is. Maar ergens moet je de modem/router wel in de meterkast zetten, want het coax-kabeltje van het AOP-punt (abonnee overname punt) naar de modem/router is maar 1,40 meter lang. Ja natuurlijk kan je een langere kabel bestellen en de modem/router midden in je woning plaatsen, maar dat wordt niet expliciet gezegd in de beschrijving. Ik heb nog niet gezien dat iemand in mijn kennissenkring het deed. De stekker gaat in het stopcontact en als ze boven geen goede wifi hebben wordt er gemopperd op de provider. 

Ik heb aan de eettafel een speedtest gedaan met deze situatie, 83 Mbps. Toen heb ik de pneumatieke boormachine gepakt en een gat door de muur van de meterkast geboord. Op de foto links van de modem/router waar de kabels uit de muur komen. Met het nodige priegelwerk ging daar dat coax-kabeltje doorheen, de voedingsdraad en de telefoondraad. De draden zijn wel dun, maar de stekker is dik, dus onbeschadigd priegelen maar. En ze motten wel, want ik heb geen dikkere pneumatieke steenboor dan ø14 mm. De modem/router zit nu tegen de buitenkant van de meterkast. Weer een speedtest aan de eettafel, 97 Mbps. Dat wordt leuk.

Kijk, daar hangt ie buiten de meterkast.
Rechts 2x cat6 kabels voor bekabelde apparatuur.

Maar ik zat nog steeds met die cirkel, ik wil daar wat aan doen. Op internet zie je al posts uit 2013 dat ze aluminium folie achter de spriet antenne van hun toen nog losse router plaatsten. Ik heb aluminium folie om een triplex plaat gewikkeld en achter de modem/router geplaatst. Weer een speedtest aan de eettafel, 107 Mbps. Nog leuker. Het heeft dus wel invloed. En een speedtest op straat, 5 meter van de gevel. Wow, maar 4 Mbps. Het aluminium folie van de vrouw uit de keuken werkt uitstekend, op straat heel veel minder wifi. Wifi keert dus om bij het aluminium. Je kan ook een lege halve liter bierblikje openknippen en uitvouwen. 

Ik kan ook een wifi scan app gebruiken om de signaalsterkte in dBm te meten. Ik was daar nog even te lui voor en heb het met de speedtest gedaan. De speedtest is ook geen goede maatgever. Het wifi signaal wisselt door de dag, de ene keer veel, de andere keer weinig. Het is maar voor het idee. Er is hier niemand die iets geeft om de snelheid van de wifi. Het enige wat je wil is dat het signaal dat binnenkomt (600 Mbps aangepast naar abo snelheid 300 Mbps) een zo groot mogelijk bereik heeft in je huis. Dus ook op de verdieping. 

De verdieping? I am working on it. De Smartwifi mesh met wifi pods als access points moet nog komen. Dan komt er gegarandeerde goede wifi door heel het huis. De vetgedrukte woorden komen van de website van de provider. Want aan de verdieping moet echt wat gebeuren. Zoals uit de tabel van wifi attenuation hierboven blijkt, een betonvloer van 25 cm dik dempt het wifi signaal met wel 45-75%. Dat is iets wat ik graag had willen weten toen ik van de provider een modem/router kreeg. Want je verwacht dat je iets krijgt dat daar geschikt voor is, maar niet dus. Het is dan niet de krimpnetwapening maar de hoge dichtheid van het materiaal. Volgende keer verder.

Ik ben benieuwd of ze bij jullie al de BOP gebruiken?
Een aansluitkastje aan de buitenzijde van de gevel, in de grond.

Die BOP lijkt me een mooie oplossing voor woningen waar je nog zou moeten boren in de muur van de meterkast. Ik lees dat ze dan van 60.000 naar 300.000 aansluitingen per jaar kunnen realiseren.

Ik weet niet precies vanaf wanneer, misschien vanaf het bouwbesluit in 1992, maar sindsdien kun je een prefab kunststof vloerplaat of bodemplaat voor de meterkast kopen die je mee verankert in de cementdekvloer. Daarop zitten prefab alle sparingen voor de leidingen naar de meterkast en zitten ze precies op de goede plek. Er zit een buizenset bij van 5 pvc buizen met een 90° bocht die je in moffen in die kunststof vloer kan steken en het andere uiteinde laat je uitsteken uit de spouwmuur. Het zijn dus mantelbuizen. Hier afbeeldingen ervan: 

Reputatie 4
Badge +3

Ziggo heeft heel wat jaren niets hoeven te doen want KPN ging vol door op DSL. 

(geen investeringen, uitbaten van bestaande zaken… kortom meer uitkeren aan aandeelhouders & directie)….

Reggefiber is ooit door KPN gekocht en daarna waren alle projecten in de ijskast geplaatst, immers glasvezel was meer en meer een bedreiging voor DSL.

Sinds een paar jaar is dit niet meer houdbaar omdat er 3e partijen zijn opgestaan die onafhankelijk van KPN glasvezel zijn gaan aanleggen. In tegenstelling tot Reggefiber willen die niet door KPN gekocht worden.

En die 3e partijen gaan in een aantal gevallen ook de buitengebieden bedienen. 

Er zitten ook grote spelers tussen die 3e partijen (T-Mobile, Delta bv.) waardoor KPN echt in beweging moest komen, of zichzelf buiten de markt zetten.

Ze maken bij KPN wel een heel andere keus dan vroeger, er wordt tegenwoordig GPON (shared glas) aangelegd waardoor delen met andere providers echt wel een uitdaging wordt.  Vergelijkbaar met de barriere die Ziggo al jaren claimt te hebben.  En weer de verplichting om in dit geval een ONT in huis te krijgen (ok het heet geen modem, maar het is wel de splitter die nodig om jouw signaal van het glas te pakken).

Gaan we interessante tijden tegemoed…, ik weet het niet. het blijven beide grote partijen die feitelijk geen 3e partij tegen willen komen.  En toegang voor andere partijen per definitie moeilijk wil maken.

Reputatie 7
Badge +5

wat zou je met 1 Gbps willen doen? 

Reputatie 4
Badge +3

Hier worden heel veel zaken door elkaar gehaald….

Kabel van Ziggo  is transmissie over COAX, het kenmerk hiervan is dat aan een streng in een kopstation een hele keten aan afnemers is aangesloten. Dit is ooit ontwikkeld voor met name TV waarbij vanuit een punt een signaal naar heel veel afnemers moet worden gestuurd.

dat is op enig moment ook ingericht en gebruikt voor internet verkeer.  waarbij de kabel dus door veel gebruikers gedeeld moet worden. COAX is een medium waarbij er weinig kans op verstoring van buiten af.

DSL - telefoondraad (die al een jaar of 50+ in de grond ligt), wordt gebruikt voor signaal verzending. Deze draad is daar niet op ingericht of ontwikkeld, er is geen afscherming oid, waardoor deze gevoelig kan zijn voor signaal overdracht van de ene draad naar een andere. (Overspraak of X-Talk).  Door verliezen in de kabel zijn lengtes beperkt. Voor heel hoge snelheden moet de kabel korter worden.  Hierdoor is de kwaliteit nogal variabel.

(De telefoon aansluiting van mij heeft nooit meer dan ~ 8/1Mbps kunnen ondersteunen.)

Glasvezel:   2 smaken

1 - van huis naar centraal point point to point verbinding (tot vorig jaar vaak aangelegd) hierbij is de snelheid beperkt door de apparatuur die aan beide kanten is aangesloten. Op dit moment leverbaar tot 10Gbps symmetrisch.

2 - van centraal punt een glasvezel naar meerdere huis aansluiting (GPON) wat op dit moment door KPN veelal wordt uitgerold.  Het heeft feitelijk dezelfde eigenschappen als Ziggo’s COAX systeem.   Doordat het een gedeeld medium is , is de latency (vertraging) iets groter dan bij directe verbindingen.

Dan bekabeling binnenshuis: dat is meestal op ethernet gebaseerd, en dan zijn er verschillende categorieën bekabeling, die een mate van kwaliteit  weergeven.  CAT5 is geschikt voor 100Mbps tot ~ 180 meter, CAT5e voor tot 1Gbps op max 50 meter.   CAT6 kan 1Gbps  tot ~100 meter. 

CAT6 kan ook voor hogere snelheden maar voor 10Gbps is de lengte al snel beperkt tot een meter of 7.  (lees niet meer zo geschikt).  In Datacenter wordt daar voor snelheden vanaf 1Gbps het algemeen glasvezel voor gebruikt.

CAT6  etc. heeft niets met de COAX in de straat te maken.

Alternatief: WiFi  afhankelijk van frequenties en materialen van muren en zo behoorlijk geschikt, maar minder bij betonnen muren, vloeren, of bv. aquaria.

Het lichtnet als bekabeling gebruiken werkt het best als niemand anders in de straat dit doet, vgl. ook WiFi bij teveel access points gaat de bruikbare capaciteit omlaag. Ook het lichtnet is niet gebouwd en bedoeld als communicatie medium.

Er zijn ook de nodige setjes in omloop die zwaar storen op diverse radio banden. (KPN heeft die ook vaak geleverd). En de draden in huis zijn gigantische antenne’s om dit wijd verspreid uit te zenden.

Reputatie 6
Badge +4

Wat ik eigenlijk in alle comments mis is niet zozeer de benoemde download nelheden bij Ziggo dan wel Glasvezel, maar de grote upload verschillen

Ziggo levert al vrij veel 1Gb abonnementen op en kan in de toekomst wel tot 8 a 10.Gb. Helaas bij 1 GB down hoort maar 50Mb up.

Dus de upload bij Ziggo is bedroevend laag, dat is bij glas vaak symmetrisch. Ik heb nu 600 down en maar 40 up. Ik zou meer tevreden zijn met 300 down en 300 op. Ik verstuur vaak bestanden van 4 tot 8 gig.

Als we hier eindelijk glasvezel krijgen ga ik puur om de upload overstappen.

Reputatie 2
Badge +1

Kocht een prepaid reserve sim kaartje bij kpn, vorig jaar.
€7,50 beltegoed voor nieuwe klanten.
Kreeg ik niet, ik was al meer als 10 jaar geen klant bij kpn.

Niet om bot over te komen, maar dit betwijfel ik, door de jaren heen legio aan mensen op het kpn forum gezien met deze vraag/klacht en altijd is het antwoord hetzelfde. Het is wel degelijk bijgeschreven, alleen leest men niet alles goed door.

Wanneer je het bonus tegoed van 7.50 hebt aangevraagd door het nummer op mijnkpn te registreren wordt het als ‘bonus tegoed’ toegevoegd, deze kun je alleen opvragen met *107# ipv *101# die je standaard gebruikt. Al je bel, sms en data verbruik gaat eerst van dit bonus tegoed af, dit ivm het feit dat bonus tegoed niet gebruikt kan worden voor de aanschaf van extra bundels.

Ziggo is ook glasvezel. Het loopt alleen tot het kastje in de straat. Daarna is het die groene coax kabel tot de meterkast. Ik had vanmorgen Ziggo aan de telefoon daarover. Ziggo is bezig overal ook 1 Gbps te leveren in de meterkast via die groene coax kabel. Op een heleboel plaatsen is het al zo. Bij mij is het nu maximaal 600 Mbps, maar als KPN klaar is april volgend jaar, komt Ziggo ook met 1 Gbps.

KPN geeft het eerste half jaar €25 per maand korting en je krijgt gratis twee wifi boosters. Dus het eerste jaar ben je goedkoper uit dan met Ziggo. Daarna kan je kijken hoeveel korting Ziggo het eerste half jaar geeft als je weer naar hun overstapt. Inderdaad handig dat je dan je emailadressen ergens anders hebt.

Overstappen op glasvezel is vrijwillig, het is niet verplicht. Maar bij Ziggo heb je dus al glasvezel, alleen de laatste 50 meter niet. Ziggo is daar blij mee, want bij storingen hoeven ze maar naar het kastje in de straat terwijl de KPN steeds bij de mensen naar binnen moet. 

Ik heb elders gevraagd hoeveel snelheid mensen meten aan hun eettafel. Voor mij is de eettafel de hoofdplek waar je internet afneemt, al die overige snelheden boeien dan niet. Maar met een abo snelheid van 300 Mbps haal ik via wifi aan de eetafel met mijn smartphone 70 tot 145 Mbps met Ziggo Speedtest. Iemand anders haalde 180 Mbps. Maar met 1 Gbps glasvezel haalde iemand anders 700 Mbps en een andere 800 Mbps. Meeste mensen hebben nu wel smartphones met 802.11AC die tot 1300 Mbps gaan, dus de snelheid aan de eettafel wordt bepaald door de modem/router en niet door het toestel. Misschien die enkeling uitgezonderd met een Nokia uit het Chriet Titulaer tijdperk. 

Ziggo heeft per 1 augustus de Smartwifi mesh ingevoerd. Tesamen met de wifi pods heb je overal in huis gegarandeerd goede wifi. Je kan Ziggo daarop aanspreken als het niet zo is. Dus afstand en materiaal maakt niet meer uit. Als je 800 Mbps aan je eettafel haalt, wie boeit die dingen dan nog. 

@gjtm Je hebt in een heleboel dingen gelijk. Zou je het ook aan @Bert willen vragen op het Ziggo forum, die weet van de 1 Gpbs van Ziggo via dat laatate stuk coax. Ziggo is meer dan 97% glasvezel. Zij kunnen 1 Gpbs in je meterkast leveren op die groene coaxkabel van hun. Ze zijn bezig dat overal uit te voeren. 

Ziggo heeft geen wijkcentrale maar verdeelkasten in de straten. Op de brandweerkazerne staat een schotel waar alles binnenkomt met de snelheid van het licht, niet sneller. Dichterbij of verderweg van die kasten heeft geen invloed op de snelheid die je in de meterkast krijgt op je AOP-punt (abonnee overname punt). Die blijft je abo snelheid. In mijn woonplaats is het nu nog maximaal 600 Mbps maar gaat 1 Gpbs worden. Het is pas opgehoogd bij ons afgelopen 1 augustus. Mijn abo snelheid is nu 300 Mbps. (Wat het daarvoor was, iets van 200 Mbos of zo, ik weet het niet want het boeide me toen niet zo). Bekabeld haal ik die 300 Mbps ook, 318 zelfs. Naast de meterkast haalt mijn smartphone via wifi met de Ziggo soeedtest een keer 280 Mbps, aan de eettafel schommelt het zo tussen 70-145 Mbps (zonder die wifi boosters, want diebheb ik nog niet, gaat een keer komen). Voor 1 augustus had ik aan de eettafel soms 30 Mbps, het schommelt. Ik heb maar een keer of vijf gemeten want ik heb ook wat anders te doen.

Het is geen commercie dat apoaraten met 802.11AC 1300 Mbps kunnen halen, het staat in de specificaties van je apparaat. Je moet gewoon ergens zijn waar ze dat hebben. Ik heb een plekje gevonden, in de wachtkamer van mijn apk garage, daar haalt mijn smartphone boven de 1 Gbps via wifi.

Ziggo garandeert geen snelheid in je huis behalve de abo snelheid op het AOP-punt in je meterkast. Met twee boosters en de smartwifi mesh garandeert Ziggo een perfect werkende wifi door je hele huis. Dus 70-145 Mbps (nog zonder boosters, ik heb helaas het cijfer niet mét boosters) aan je eettafel is die gegarandeerde goed werkende wifi. Het schommelt, wandel je door je huis, dan wordt het steeds anders hoger of lager. Wil je meer, zet je booster dan dichterbij of ga bekabeld.

Is je abo snelheid 1 Gbps, en je gebruikt een cat5e of cat6 kabel en je apparaat heeft AC, dan krijg je bekabeld gegarandeerd 1 Gbps op je apparaat? Ik heb nu 318 Mbps bekabeld op mijn laptop. Mijn oude desktop met antieke 10/100 Mbps ethernetkaart heeft bekabeld 97 Mbps. NB, mijn cat6 kabels zijn 25 meter lang!

Heb je die snelheid nodig? Wat moet je ermee? Die vraag is al beantwoord. 1 Augustus was hier een brief in de bus van Ziggo dat ze een Smartwifi update hebben gedaan, je modem heet voortaan Smartwifi modem, en de snelheid in je meterkast is verhoogd naar 600 Mbps en krijg je je abo snelheid. 

En 1 september was er een brief van de KPN in de bus dat ze gratis 1 Gbps glasvezel gaan aanleggen in je meterkast. We hebben al een voorlichtingsavond gehad via internet. Ze doen dat het komend half jaar bij alle 22000 woningen in mijn woonplaatd en ook in Drunen lees ik nu hier (en uiteindelijk dus heel Nederland).

Als je liever 50 Mbps hebt moet je in de kringloopwinkel kijken of ze daar nog zo'n modem hebben of zo'n 50 kB inbelmodem. Als je die brieven nog niet gehad hebt, zullen ze binnenkort wel komen bij jou. Check anders op de website van de KPN met je postcode en huisnummer.

De monteur van KPN gaat niet verder dan het AOP-punt en de modem/router in je meterkast. Die zijn van hun of Ziggo. Alle verdere storingen zijn voor de bewoner en zal hij moeten betalen. Ziggo kan op afstand je modem controleren of die storing heeft. Daar hoeft geen monteur voor in je huis te komen. Zo hebben ze bij mij gedaan en heb ik sinds 1,5 week een nieuw modem/router. Geen monteur geweest. Ziggo hoeft daarom bij storingen nagenoeg niet in de woningen te zijn om bij hun kabels te kunnen, de KPN moet dat wel.

Iedereen weet dat wifi maar een tamelijk zwak radiosignaal is en dat de snelheid en sterkte dalen naarmate je verder weg bent en er een muur of betonvloer tussen zit. Maar bij 1 Gpbs is dat iets uit het pré-glasvezel tijdperk, het boeit dan niemand meer. Bij 300 Mbps ook al niet meer.

Bij Ziggo zijn alle Ziggo modem/routers Ziggo hotspots in de straat. Met de smartwifi app kan ik dat werkend maken op mijn smartphone. Loop ik voorbij een huis met een Ziggo modem/router, dan heb ik verbinding met internet. Alleen met je eigen modem/router maakt de hotspot geen verbinding.

Reputatie 7
Badge +6

Ook weer opgelost .  :thumbsup:

@Jan 
Mooi dat je nu een beter bereik hebt met jouw wifi.
Ik heb hier ook 1 toegangspunt met een verdeelblokje in de wcd gezet.
Hierdoor komt hij net iets verder van de muur.
Op die plek werkt dat gunstig.

De toegangspunten, zijn merk afhankelijk.
Om ze in MESH aan te sturen hebben ze een router nodig van hetzelfde merk.
Als je naar glasvezel gaat, loop je de kans dat je een ander merk modem krijgt.

Joehoe, ik kom mijn belofte na, als er weer nieuws is kom ik met het nieuws.

Voor de mensen die met de vraag zitten waar je glasvezel en 1 Gbps snelheid nodig hebt, ik doe hier dus nog steeds niets voor, ik heb er helemaal niet om gevraagd, ik krijg het gratis toegeworpen van de provider. Dit alles vanwege de concurrentie van KPN Glasvezel in mijn woonplaats. 

Kijk eens wat Ziggo in mijn mailbox doet.

Maar ik kijk bijna geen sport, wat nu? Ik zou wel willen vragen of ik het mag omruilen voor een ander zenderpakket. Maar jeetje, de email is zo'n noreply mail. Als je iets wil vragen moet je bij klantenservice wezen. Ze hebben wel zo'n gratis nummer maar dan krijg je een thuiswerker die het ook niet weet. Je moet iemand hebben die beslissingen mag nemen. How do you do that?

Veel websites hebben een MijnDinges. Dus Ziggo.nl heeft rechtsboven een MijnZiggo en dan kan je inloggen. Maar dan heb je nog diezelfde klantenservice.

Maar Ziggo heeft iets nieuws, een MijnZiggo App op je mobiel.

Kijk, dit is die MijnZiggo App op je mobiel. Die is anders. Rechtsboven staan die twee wolkjes. En daar kan je chatten met iemand die beslissingen kan nemen. Is me de vorige keer ook gelukt. Toen wou het allemaal niet goed gaan met m'n modem, hij keek even, en hup ik kreeg een nieuw modem en waren m'n problemen opgelost. 

Dus ik stuur een berichtje, ja zus en zo, heel veel bedankt, ik ben er erg blij mee, maar ik lus geen Sport, mag ik ook iets anders dan die Vintage en Dr. Pol? Uw bericht is ontvangen, wij sturen u zo gauw mogelijk een antwoord. 

En vanmorgen was het bericht er, 6 maanden lang gratis een extra tv-pakket Movies en Series XL. We moeten nog ontdekken wat er allemaal achter zit, potjandorie 41 zenders erbij. Wordt nog wat. Maar Discovery Science zit erbij en NatGeo Wild. Dus als er een keer niks op het forum is kan ik daar gaan kijken. En er is ook Baby tv. Helemaal geweldig, elke week met m'n kleindochter samen kijken!

Reputatie 6
Badge +4

Oh, je hoeft geen dagelijks verslag uit te brengen hoor over alle spannende films die je nou weer hebt gezien. Tot over 6 maanden...

Zoals @E.B.F. Stroeve al zei, de glasvezel is gewoon meetbaar.
Er zit op het einde van de straat zit wel een put waar de huiskabels op een multikabel gelast zijn.
Op sommige putten liggen stoeptegels.
Hier 500m vandaan staat een stenen huisje waar alle kabels in uit komen.
Straatkastjes van Ziggo hier zijn voorzien van actieve componenten.

De glasvezel is in het straatbeeld veel netter weggewerkt.

je krijgt dan gratis 1 Gbps glasvezel in je meterkast.

Bovenstaande is AON
Veel nieuwe aansluitingen krijgen 10 Gbps GPON, die snelheid deel je met een aantal buren.
Veel telefoonkabels zijn ze aan het afsluiten.
En Ziggo denkt er nu over, om bij veel klanten het laatste stukje coax ook door glas te vervangen.
Nog even en er is geen koper aansluiting meer.

Ik kan de redenen genoemd door LuckyLuke volledig onderschrijven. Sinds ruim 3 jaar werk ik nu probleemloos met glas. Vroeger had je na een modem/router-update nog weleens gedoe, maar ook daar geen problemen meer mee. Grootste voordeel is de stabiele snelheid en dat down- en upload snelheid hetzelfde zijn. Gewoon GOED zou ik zeggen.
Meer storing met glasvezel dan met de koperen kabel.

Geen verschil voor wat betreft snelheid en kwaliteit, maar ja onder druk van KPN overgestapt voor internet.

Het is maar goed dat ze een service app hebben die goed werkt.

Ik twijfel nog of ik over stap van Ziggo naar KPN voor tv.
Wij hebben ziggo tv, nou ik kan je vertellen dat het de grootste stoor zender is die er bestaat

Reageer