Waarschuwing voor defecte firmware in Ziggo modems

• 16 January 2019
  • 45 reacties
  • 7459 Bekeken

Badge
De witte mediabox (het witte modem) heeft een error in de huidige firmware.

Maak je op het modem een wijziging in de ip-reeks, dan zal later na uitschakelen van het modem (of bij spanningsuitval) het modem niet meer een internetsignaal doorgeven. Je krijgt enkel weer signaal na een reset van het modem. Al je instellingen zijn dan verloren.

Daarom; wijzig de ip toekenning op het modem niet!

Dit kwam aan het licht bij een bezoek van de monteur van Ziggo.

een dag later stuurt Ziggo een rekening van 60 euro..... Voor een fout in hun apperatuur.

Dit bedrijf is de weg kwijt.

45 reacties

Badge
Dit lijkt een onoplosbaar probleem.

Vooral omdat er vanuit Ziggo geen voortgang is.

Ook @ZiggoWebcare geeft taal nog teken.

Aan mijn kant heb ik werkelijk van alles geprobeerd.

Mijn eindconclusie:

Maak ik een configuratie en schakel ik daarna (nadat alles werkt) de spanning weg, dan komt het modem/router goed op.

Neem ik de spanning een half uur na de configuratie weg, dan komt het modem niet meer op.

Trackingsoftware geeft dan de gateway als rood aan.

Ik denk niet meer dat de waarden die ik gebruik in de velden van invloed zijn.

Eerder is door een medewerker van de helpdesk én door een toevallig passerende technicus geconstateerd dat mijn aansluiting 'overstuurd' zou zijn wat mogelijk gevolgen zou hebben op de werking van het modem/router.

Die passerende technicus stond een straat verderop. Was in zijn busje bezig op zijn laptop. Ik sprak hem aan en vertelde van mijn probleem met het modem. Op zijn laptop zocht hij mijn aansluiting op. Die stond rood gemarkeerd. Rood omdat de aansluiting zou worden overstuurd. Hij legde mij de waardes uit.

Die man stelde resoluut dat een 'dempertje' het probleem zou oplossen..... "Mijn collega is snel bij je klaar".... Hij deed ergens een greep en toonde het dempertje..... Ik kreeg het niet mee.

Niets meer over dat 'oversturen' gehoord.....

De technicus die recent hier op bezoek kwam had die laptop blijkbaar niet of wilde het ding niet opstarten.... en wuifde mijn melding over dit oversturen weg.

Ook @ZiggoWebcare noemt dit niet.....

Nog even aardig:

Foto hieronder.

Mij 60 euro in rekening brengen voor dit broddelwerk.... In tegenstelling tot de technici in november vond deze technicus het nodig de aansluiting te vernieuwen.... Een verbinding met aarde moest worden gemaakt... Het dekseltje sluit niet ondanks het geweld dat werd gebruikt.... door alle geweld geen energie over voor gebruik van een kniptang. Ik krijg een rolletje snoer in mijn meterkast extra.

"Ach" dacht ik... "ik werk dat zelf wel netjes af"...

Maar nu laat ik dit toch even zien.

En dan heb ik het maar niet over de passerende technicus die stelde dat zijn collega snel klaar zou zijn... " enkel een dempertje te plaatsen".

Hij had even met mij mee kunnen lopen.... 150 meter....

Met wat meer efficiency kan het ziggoabonnement in prijs ver omlaag!

Wat een gekloot!

Soms is overstappen misschien niet "de beste" oplossing maar scheelt het wel een hoop ergernis en energie.
Badge
Inderdaad.

Maar ja.... ik ben na twee jaar DSL in november j.l. weer naar Ziggo gegaan.

We hebben hier in dit dorp enkel DSL en kabel. Kabel waarop nog enkel ziggo actief is.

DSL is een ergernis wat betreft lage snelheid en daarmee toch soms hakkelende tv.

Glasvezel is nog niet in zicht.....

Mijn hoop is gericht op de kabel die nu open is. Het bedrijf Youca heeft zich gemeld als aanbieder op de kabel..... het kan er alleen maar beter op worden.

Maar inderdaad... op basis van wanprestatie moet ziggo te verlaten zijn.....
Reputatie 4
Badge +5
@Joszwa het hoofdprobleem is nog niet opgelost. Hoe zit het met het oversturen, wat geconstateerd is door o.a. de helpdesk? Is dat wel verholpen na de plaatsing van de vernieuwde aansluiting?
Reputatie 7
Badge +5
Als oversturen een onderdeel uitmaakt van de issues, kun je de signaalwaarden zelf gelukkig ook zien in je modem.

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot of copy/paste en de pagina met pre en post errors en je log?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Badge
Het probleem is nu serieus opgepakt door Ziggo.

Er is telefonisch contact met me opgenomen en komende week gaan we stap voor stap zoeken naar waar het fout gaat. .

De technici stellen pertinent dat oversturing het probleem niet is.

Het moet gezocht worden in de routering, zo wordt gezegd.

De 60 euro is geschrapt.

Ik ben benieuwd. Vooral omdat ik niks gewijzigd heb in de overstap van Ziggo naar DSL en weer terug..... Het modem/router is vervangen. En er komt wel eens een apparaat bij of wordt verwijderd.
Reputatie 7
Badge +5
@Joszwa Mooi, de € 60,00 is alvast getackeld.☺️

Laat SVP weten hoe het verder gaat.

Ik ben altijd benieuwd naar de oorzaken en de oplossingen en anderen kunnen er dan ook weer verder mee, als ze hetzelfde tegenkomen.
Badge
zojuist ff getest. Gaat goed. “Apparaten” staat nu op 200. Vaste ip adressen heb ik nu ingesteld boven 210. DHCP verdeling vanaf 10, default ziggo waarde.

........

nog maar 1x getest.

Zal het echt zo zijn dat als de dhcp verdeling laat starten op 31 en vaste ip-adressen instel onder de 31 dat dit modem/router daar op vast loopt?

pffffffff....
Badge
tweede keer gaat ook goed.
Reputatie 7
Badge +5
@Joszwa schreef: "Zal het echt zo zijn dat als de dhcp verdeling laat starten op 31 en vaste ip-adressen instel onder de 31 dat dit modem/router daar op vast loopt?"

Even voor de duidelijkheid?

Ik begrijp niet helemaal goed waar je wat instelt, maar misschien mis ik iets.

DHCP start op X.X.X.31

Zet je de vaste IP adressen onder de 31 in je modem via MAC?

Of zet je de IP adressen onder de 31 vast in de apparaten zelf, wat deze IP adressen moeten krijgen?
Badge
@Bert DHCP start op x.x.x.10

'aantal apparaten' wordt ingesteld op 200

Boven 210 nu gebruiken voor vaste ip-adressen.

Ik configureer het ip-adres op het apparaat.

En inderdaad.... Nu start het modem keurig op na uitzetten of spanningswegval....

Ook het opstarten gaat sneller.

Nooit eerder gezien.... en ik heb toch al heel wat routers in huis gehad....

In noem dit een 'workaround'.

Maar prima. Het lost het probleem op.

Inmiddels heb ik het modem/router een aantal malen uit/aan of spanningsloos gemaakt, en het ding komt nu keurig terug.
Reputatie 7
Badge +5
OK top, dit werkt met een workaround.

Ik was alleen nog benieuwd waar het precies misging, het analyseren van de mogelijke oorzaak.

Vandaar mijn vraag nog over de precieze plaats van de reservering van de IP adressen met de MAC.

Ik vraag wel wat tijd van je en begrijp als je je tijd anders wilt besteden.☺️

Mijn nieuwsgierige vraag:

DHCP starte op X.X.X.31

Zette je de IP adressen vast onder de 31 in je modem via MAC?

Zette je de IP adressen vast boven de 31 in je modem via MAC?

Of zet je de IP adressen onder de 31 vast in de apparaten zelf, die deze IP adressen moesten krijgen?
Badge
Hoi @Bert

Nee, ik zet geen adressen vast op mac adres.

Ik zet de adressen vast in het betreffende apparaat.

En al jaar en dag gebruik ik daar een lage range voor.

Het verschilt nog wel eens per modem hoe dat de gebruiker wordt aangeboden.

Bij dit ziggo modem begint uitdeling via DHCP vanaf 10.

De waardes daaronder zijn vrij voor vaste ip adressen.

In de loop der jaren verruimde ik dat tot 31

En nu tref ik een modem dat zich daarin verslikt...

groeten, Jos
Reputatie 7
Badge +5
Ah, top, dank voor je verduidelijking, ik doe het ook altijd zo met een hogere start van de DHCP en op de apparaten, maar houdt nu dit modem in de gaten.

Ik zal hier ook een topic over maken op het Ziggo forum, met vermelding naar je eigen topic.

Je bent tenslotte diegene die dit aan het licht heeft gebracht en dit kan anderen ook weer verder helpen.

Of je wil misschien zelf graag een topic hierover maken op het Ziggo forum in: Deel je tip ?

Dan laat ik het aan jou over, uiteraard.

Veel succes gewenst verder.☺️ @Joszwa
Badge
In het Ziggoforum heb ik het topic reeds gemaakt.

groeten, Jos
Reputatie 4
Badge +5
@Joszwa bedankt voor het delen van de fout in deze Connect Box en de workaround hiervoor. Hopelijk is die in de toekomst niet meer nodig.
Reputatie 7
Badge +5
@Joszwa Ik ben benieuwd of alles nog werkt zoals je wenst?

En ik ben benieuwd naar je LAN IP range, is dat nu 192.168.178 of 192.168.0 ?

Mijn interesse heeft te maken met een mogelijk vergelijkbaar issue met een bepaalde IP range.
Badge
Hoi Bert. Had het staan op 192.168.178.x

omdat ik jet een onbetrouwbaar ding vind heb ik inmiddels een eigen router in gebruik.

Geen gedonder meer en ook veeeeel betere wifi.

groeten, Jos

omdat ik jet een onbetrouwbaar ding vind heb ik inmiddels een eigen router in gebruik.

Geen gedonder meer en ook veeeeel betere wifi

Idem, nadat ik dat ding gebridged had nooit meer een centje pijn gehad. Ik heb die marketing mevrouw, die na afloop de zaak kwam zalven, ook uitgelegd dat ik niet boos was dat ze een low end router leveren waar je in een huis met pubers en apparatuur gewoon niet mee uit de voeten kan maar dat ze daar niet eerlijk over zijn en je rustig een paar maanden laten aanklooien.
Reputatie 7
Badge +5
@Joszwa Veel internet- en netwerkplezier gewenst met je eigen router.☺️

Reageer