Wanneer gaat digitalisering te ver?

Toon eerste bericht

30 reacties

Dus ik sluit niet uit dat die Pegasus software in theorie heel veel privédingen uit mijn telefoon kan halen, bank, contacten, berichten, gesprekken enz. 

Ik sluit ook niets uit maar risico = kans x effect en in dit concrete geval is de kans nihil en het effect moeten we waarschijnlijk ook met een lampje zoeken, of denk je dat er ergens nu een spion met jouw contactlijst een rondedansje aan het maken is “Zo, de buit is binnen”.

Reputatie 7
Badge +4

we hebben het hier al eerder over gehad. het is niet zo dat er ergens iets gaat knipperen als je gehackt bent. in 1992 stuiterden er dan letters over je scherm, tegenwoordig merk je er niks van en moet je er dus van uit gaan dat je gehackt bent. en daar had je niet eens ergens voor op hoeven klikken, lees maar eens hoe dat met pegasus ging.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Deen dan heb je me te pakken. Ik weet niet veel meer hierover dan wat ik in het nieuws (NPO, niet buitenlands) lees. Maar ik weet wel dat als je eventueel doelwit bent, ze heel veel kunnen met de gegevens uit je telefoon. De Duitse Enigma konden ze al ontcijferen met potlood en papier, die had meer mogelijkheden dan het aantal sterren in het heelal. Maar er was nog aan ander machientje, de persoonlijke telex van Hitler voor de communicatie met zijn generaals, de Lorenz SZ40, die had meer mogelijkheden dan het aantal atomen in het heelal (wordt meestal niet geloofd maar is wel zo (ook al zit de f in 't kofschip toch is wordt geloofd met een d)), en ook die hebben ze met potlood en papier ontcijferd (Bill Tutte) en, naar algemeen wordt erkend, de oorlog bekort met twee jaar en 2 miljoen mensenlevens gered. Tommy Flowers heeft toen een tingel tangel machien gebouwd met 2400 radiobuizen die continu aanblijven om het ontcijferen te versnellen. Dat tingel tangel machien, met die bedstead waar die strook telexpapier in een loop rondjes draaide zijn ze later computer gaan noemen. Dat rondjes draaien van dat telexpapier gebeurt nog steeds in elke processor van een computer, met interupt requests om af en toe een bericht mee te kunnen sturen in die loop. Alan Turing heeft niet verder gerealiseerd dan dat je een programma kan schrijven dat via interupt requests naar die loop toegestuurd wordt. Maar hij had ook de mogelijkheid kunnen maken dat die loop via de interupt requests zelf een programma schrijft. De mensen daarna zijn niet verder gekomen dan gewoon die loop met dat telexpapier van Alan Turing te kopiëren in de microprocessor en hebben dat idee dan niet verder ontwikkeld. Maar als er met potlood en papier al zoveel mogelijk is, dan is zoveel meer mogelijk met computers.

Ik gebruik een Android.
Op de markt gebracht door het nieuwsgierigste bedrijf ter wereld.
Mijn eerste lek dat ik zag, was een back-up van FB die ook mijn telefoonboek bevatte.
Pas geleden was er nog een ding met spyware dat FB wachtwoorden kon zien.
Gelukkig heb ik geen FB meer.
Google moet je wel vertrouwen op een Android, omdat die de touwtjes in handen heeft.
Ik ben er van overtuigd, dat een telefoon lek is aan alle kanten.
We leven in een maatschappij waarbij heel weinig privé is.
De digitale besnuffeling is helemaal doorgeslagen.
En we doen er allemaal aan mee.
FB is doe het zelf spionage.
Standaard volgt Google je bij iedere stap die je doet.
In alle grote steden hangen kastjes die je op het mac adres van je wifi/bluetooth volgen.
We zetten vrijwillig allemaal apps van winkeliers op de telefoon.
We laten ons besnuffelen met klanten pasjes in winkels.
De volgende stap is de app die de hele winkel kent en je van stap tot stap begeleid.
En dan kan de winkelier analyseren hoe we ons gedragen in de winkel.
Op straat hangen camera's met gezichtsherkenning.
Reclamezuilen met een camera er in, die kijkers analyseren.
Iedere 6 minuten word je telefoon locatie opgeslagen aan de hand van een kruispeiling van zendmasten.
En om nog een stapje verder te gaan, zetten we Google kastjes in huis waar we tegen kunnen praten.

Digitalisering gaat te ver, als je het gevoel hebt dat er geen privacy meer is.

Europese consumentenorganisaties hebben, O verrassing…, ontdekt dat goedkope slimme apparaten zo lek zijn als een zeef. 54 lekken in 16 apparaten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/25/pas-op-voor-goedkope-slimme-toestellen-ze-zijn-zo-lek-als-een/

Reageer