Consumentenbond.nl
Beantwoord

Wanneer komt er een test van Chromebooks?

• 3 februari 2019
  • 9 reacties
  • 2822 Bekeken

Ik heb nu een laptop en een tablet. Beide aan vervanging toe. Nou lijkt me een chromebook de ideale tussenvorm echter raak ik de weg een beetje kwijt in het bos.
Wat belangrijk lijkt is de mogelijkheid om android apps te kunnen gebruiken, is daar nu beweging in bij de producenten?
icon

Beste antwoord door Imke 4 februari 2019, 11:31

Ha @A.A.M. Vink, dank voor je vraag!

Ik heb het even voor je nagevraagd bij mijn collega, en hij laat het volgende weten:

"Wij testen op dit moment geen Chromebooks en gaan dat vooralsnog ook niet doen. De verkoopaantallen zijn daarvoor te laag en de gebruiksmogelijkheden van chromebooks te beperkt. Alleen voor mensen die alles via hun browser doen en het geen probleem vinden al hun informatie met Google te delen, is een Chromebook een te overwegen product.

De meeste nieuwe Chromebooks ondersteunen inderdaad de mogelijkheid om android-apps te draaien, dat maakt de Chromebook een stuk veelzijdiger en het is zeker aan te raden om daar op te letten als je een Chromebook overweegt aan te schaffen."
Bekijk origineel

9 reacties

.
Wat belangrijk lijkt is de mogelijkheid om android apps te kunnen gebruiken, is daar nu beweging in bij de producenten?

Dat kan toch?

Ik denk er ook over als mijn houdige tablet de geest geeft. Dan wil ik wel een toetsenbord dat eraf kan en touch.
Badge +8
Ha @A.A.M. Vink, dank voor je vraag!

Ik heb het even voor je nagevraagd bij mijn collega, en hij laat het volgende weten:

"Wij testen op dit moment geen Chromebooks en gaan dat vooralsnog ook niet doen. De verkoopaantallen zijn daarvoor te laag en de gebruiksmogelijkheden van chromebooks te beperkt. Alleen voor mensen die alles via hun browser doen en het geen probleem vinden al hun informatie met Google te delen, is een Chromebook een te overwegen product.
De meeste nieuwe Chromebooks ondersteunen inderdaad de mogelijkheid om android-apps te draaien, dat maakt de Chromebook een stuk veelzijdiger en het is zeker aan te raden om daar op te letten als je een Chromebook overweegt aan te schaffen."

.
Dat kan toch?

Ik denk er ook over als mijn houdige tablet de geest geeft. Dan wil ik wel een toetsenbord dat eraf kan en touch.

Nee, dat is niet vanzelfsprekend maar wel in ontwikkeling. Er zijn nog maar een klein aantal modellen die daarmee overweg kunnen.
Badge

Dhr Vink vroeg 1 jaar geleden aan de Consumentenbond waarom ze geen Chromebooks testen.

Het antwoord van de Consumentenbond zoals Imke hieronder heeft geantwoord. 

Dit antwoord lijkt mij ondertussen achterhaald want er worden nu toch al heel veel chromebooks gekocht en gebruikt. Dus lijkt mij een test van chromebooks zeker aan de vraag van de leden van de consumentenbond tegemoet komen. Ik (en vele met mij denk ik) hoor graag hoe de Consumentenbond hier nu zelf over denkt en wanneer zo'n test eventueel klaar zou kunnen zijn. Kopers moeten nu afgaan op de reviews van gebruikers (heel diverse) en aanbeveling van de verkopende winkel.

Imke

Ha @A.A.M. Vink, dank voor je vraag!

Net als Gert Jan ben ook ik erg nieuwsgierig naar de test. Ik zelf heb afgelopen jaar een chromebook gekocht ivm online lessen van onze oudste. Kon weinig tests vinden, dus was op aanraden. Maar ik zie een heel groot verschil in prijzen, grootte, etc. 
Als ik zie hoe meer er wordt aangeboden en de vraag naar chromebooks en wat ik om me heen hoor, helemaal op school, dan lijkt er op dit moment en naar toekomst toe alleen maar toe te nemen? 

Ben erg benieuwd op een chromebook test nog in de planning staat?

(edit: zojuist nog info gevonden naar chromebook markt: zie link:https://tweakers.net/nieuws/174542/canalys-chromebook-markt-groeide-met-122-procent-in-derde-kwartaal.html)

Badge

Dag heer D van der Meij en Consumentenbond zelf

Ik wist dat ik niet de enige zou zijn die op zo'n test zit te wachten. Ik denk ook niet dat wij de enige twee zijn maar dat heel veel consumentenleden op een Chromebook test zitten te wachten. Dan hoop ik dat ze niet de Chromebook van 1000,- of meer gaan testen want die zijn zeker van goede kwaliteit maar meer de gangbare en budget Chromebook die de doorsnee Nederlander gaat aanschaffen.

Ook is belangrijk dat de consumentenbond de duur van de automatische updates die de betreffende Chromebook nog krijgt, Want hier zit heel veel verschil in. 

Sommige Chromebook hebben nog 2 of 3 jaar automatische updates en andere weer 6 tot 8 jaar.

Dit is weer van belang om een aantal jaren veilig te kunnen blijven internetten etc. 

Hoop een reactie te krijgen van ook de Consumentenbond zelf. Ik ben benieuwd naar die reactie.

Badge

Imke heeft dus wel gereageerd maar dit was volgens mij een “knip en plak” actie want de tekst klopt natuurlijk allang niet meer dat de;  verkoopaantallen zijn daarvoor te laag en de gebruiksmogelijkheden van chromebooks te beperkt.

De chromebooks vliegen de deur uit het laatste jaar.

Ik ga hoop ik een rectie en de leden (en ik) de test van Chromebooks krijgen

Badge +8

Hoop een reactie te krijgen van ook de Consumentenbond zelf. Ik ben benieuwd naar die reactie.

Beste @GertjanvtV, de reactie die ik schreef is inmiddels bijna 2 jaar oud. Er is inmiddels dus ook een hoop veranderd. We verwachten ergens dit jaar testresultaten van Chromebooks. De exacte datum is helaas nog niet bekend. Je kunt je in de Laptop Vergelijker aanmelden voor een Testalert. Zo ontvang je automatisch een mail zodra we nieuwe laptops hebben getest.

Badge

Hallo Imke

Bedankt voor uw reactie. Ik (wij) wachten met smart op de test die u (consumentenbond) gaat publiceren.

Vriendelijke groet Gertjan

Reageer