Consumentenbond.nl

Wanneer koop jij een nieuwe laptop?

Reputatie 2
Badge +3
Koop jij elke 2 jaar een nieuwe notebook? Wacht jij tot je laptop stuk is of niet meer vooruit te branden? Ik wil graag weten wat voor jou het moment is om een nieuwe aan te schaffen. En wat doe jij met je oude laptop als die het verder nog prima doet?

21 reacties

Mijn huidige Asus laptop is uit 2011, bijna 5 jaar oud, nieuwprijs toen €700. In plaats van een nieuwe te kopen heb ik hem onlangs geupgrade met een ssd harddisk, extra intern geheugen en een 5Ghz wifi module. En meteen een verse Windows 10 geinstalleerd. Voor iets meer dan honderd euro is hij nu weer hartstikke snel en kan hij weer een paar jaartjes mee.

Hetzelfde heb ik overigens gedaan voor mijn moeder, ook die was in eerste instantie van plan een nieuwe te kopen maar dat is nu niet meer nodig.
Het is niet de tijd maar het moment waarop ik de performance niet meer acceptable vind. Echter mijn vorige laptop (Dell) ontwikkelde warmte problemen met de grafische kaart dus die heb ik al na drie jaar vervangen. En degene daarvoor (ASUS) blies na twee en een half jaar de grafische kaart zelfs helemaal op. Nu anderhalf jaar een HP en tot op heden geen klachten.
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb een inmiddels 7 jaar oude Asus laptop.

Een halfjaar geleden de HD vervangen door een SSD en kortgeleden de accu, gelukkig een eenvoudig klik systeem.Hij werd wel trager in de loop der jaren en liep de laatste tijd regelmatig vast.Ik heb nu er weer een schone Windows 7 op gezet en hij werkt weer als een trein.

Ik pieker er niet over een nieuwe te kopen.
Badge
Mijn laptop ( asus, i3 processor, windows 7) is van 2010 en voldoet nog steeds. Onlangs de harde schijf vervangen, door een sshd, en windows 10 schoon geïnstaleerd. Voorlopig ben ik nog niet aan een nieuwe toe.

Ik heb ook nog een asus laptop uit 2007; hiervan functioneren de speakers niet meer en toont het geheel wat slijtagesporen. Heeft maar 1gb intern, is daardoor niet meer geschikt voor Windows maar is met Linux-mint nog prima te gebruiken.
Beste Free Spirit,

Dank je wel voor je analyse. Ik heb ook een 'oude' Asus Netbook, draaiend onder Windows 7 met 2 GB intern geheugen en wil daar nog een aantal jaren mee door. Ik ga de harde schijf vervangen door een SS(H)D en op zoek naar 'schone' Windows 7 software om de ASUS weer lekker te laten draaien.
Reputatie 6
Badge +5
Wanneer me laptop kapot is natuurlijk!
Reputatie 6
Badge +5
@C. van Tilborgh
@W.P. Keijzer

Hoe kunnen jullie het overleven met 1 en 2 gb intern geheugen? :o

Volgens mij heeft mijn telefoon zelfs meer.
Reputatie 7
Badge +6
Met een dosis handigheid en geluk of een handige vriend of buurman of een reparateur kan een trage of defecte laptop best wel een stuk langer mee. Heb slechte ervaringen met een dure HP. Sindsdien neem ik een aanzienlijk goedkopere temeer omdat mijn systeemeisen niet hoog zijn. Als hij na drie tot vier jaar flinke kuren krijgt , dank ik hem meestal af en gaat hij naar de gemeentewerf. Daarbij verwijder ik voor de zekerheid de harde schijf en maak deze onbruikbaar. Als hij eerder kuren krijgt laat ik hem repareren op voorwaarde dat de kosten niet te hoog zijn. En dan maar hopen dat er niet snel nieuwe problemen komen.
Het ligt er een beetje aan wat voor laptop je hebt. Low end / low budget is vaak beperkt houdbaar. Als je een redelijk tot goede laptop koopt is het afhankelijk van gebruik maar intensief gebruik van een goede laptop moet toch wel een jaar of 5 kunnen. Heb je het wel over laptops tegen 1000 euro aanschafprijs.
Heb je een laptop voor 300 euro dan is dat veel eerder gebeurd. Overigens is het soms de moeite waard om eens te kijken naar een betere refurbished laptop in plaats van een low budget nieuwe laptop te kopen.
Reputatie 6
Badge +5
Ik ga dus ook een desktop kopen. Je kan dingen vervangen en upgraden
Alleen je kan de desktop niet net als e en laptop even ergens anders naar brengen, Maar is wel sneller etc.

En ook een tip. Koop een laptop met lagere GPU en hogere CPU (cpu kan je niet upgraden, En CPU is ook hoesnel je laptop of wat je hebt is)

GPU; Werkgeheugen hoeveel apps je open kan etc. En dat kan je wel upgrade
Reputatie 5
Badge +5
En ook een tip. Koop een laptop met lagere GPU en hogere CPU (cpu kan je niet upgraden, En CPU is ook hoesnel je laptop of wat je hebt is)

Even voor de duidelijkheid: de GPU (= grafische chip ofwel videokaart) van een laptop is in principe ook niet te vervangen. Hoogstens kan je een externe videokaart via de USB-poort aansluiten, maar deze zijn meestal erg duur en niet elke laptop kan daar mee overweg.

Ik lees hierboven een paar mensen die trots vertellen dat ze nog wel een paar jaar met Windows 7 verder kunnen. Hou er rekening mee dat Win7 officieel niet meer ondersteund wordt door Microsoft, waarmee er dus geen beveiligingsupdates meer beschikbaar komen voor kwetsbaarheden die mogelijk nieuw ontdekt worden. Je kan je afvragen of dit dan wel een slimme keuze is.

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat je in deze tijd, waarin we steeds meer doen met computer en smartphone, min of meer verplicht bent up-to-date te blijven met moderne hardware én software, teneinde het hackers, virussen, phishing mails, etc. zo moeilijk mogelijk te maken.
Reputatie 6
Badge +5
@Aardvark

Even voor de duidelijkheid: de GPU (= grafische chip ofwel videokaart)
van een laptop is in principe ook niet te vervangen. Hoogstens kan je
een externe videokaart via de USB-poort aansluiten, maar deze zijn
meestal erg duur en niet elke laptop kan daar mee overweg.

ik lees hierboven een paar mensen die trots vertellen dat ze nog wel een paar jaar met Windows 7 verder kunnen. Hou er rekening mee dat Win7 officieel niet meer ondersteund wordt door Microsoft, waarmee er dus geen beveiligingsupdates meer beschikbaar komen voor kwetsbaarheden die mogelijk nieuw ontdekt worden. Je kan je afvragen of dit dan wel een slimme keuze is.

Oeps!
Soms kan het wel en soms niet worden vervangen!
en op laptops kan met geluk het werkgeheugen ook worden vervangen*

En voor de mensen net Win7, Linux is gratis en die heeft wel updates (volgens mij)
Het lijkt een beetje op Apple, Dus dat kan ook als je iets gratis wil.
Nu goed 😛
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb in de zomer van 2008 een nieuwe ASUS laptop gekocht voor €654,- met WIndows Vista. Na 8 jaar ging de harde schijf stuk, ik kreeg een bsod, blue screen of death. Ik heb toen een nieuwe SSD schijf erin gedaan en hij werkte sindsdien weer perfect en was ruim 5x sneller. Ik heb de Windows 10 installatieversie gedownload en geïnstalleerd en die werkt prima. Een Vista kan je niet upgraden, maar je kan Windows 10 wel op een nieuwe schijf doen in de Vista-laptop. Dit jaar begint de wifi-kaart het te begeven, maar aan de kabel gaat het nog perfect. Na 10 jaar doe ik er nog alles op en het is nog steeds een prima ding. Soms sluit ik er een tweede monitor op aan als het scherm te klein is.
Badge
Vorig jaar een 2e hands HP-elitebook gekocht, i5, 8gb en mooi mat scherm, 500gb hdd,
windows 10 PRO,
Reputatie 2
Badge +3
[quote user="W.P." Keijzer]Mijn laptop ( asus, i3 processor, windows 7) is van 2010 en voldoet nog steeds. Onlangs de harde schijf vervangen, door een sshd, en windows 10 schoon geïnstaleerd. Voorlopig ben ik nog niet aan een nieuwe toe.

Ik heb ook nog een asus laptop uit 2007; hiervan functioneren de speakers niet meer en toont het geheel wat slijtagesporen. Heeft maar 1gb intern, is daardoor niet meer geschikt voor Windows maar is met Linux-mint nog prima te gebruiken.

Een schone installatie in combinatie met een SSD plaatsen is een prima manier om je trage PC een flinke boost te geven. Op die manier kan die zo weer een paar jaar langer mee. Niet alleen fijn voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben vandaag bezweken. De Asus laptop uit midden 2018 had na 8 jaar een kapotte harde schijf. De accu heeft het 8 jaar prima uitgehouden, daarna ging het opladen niet meer. De wifi-kaart ging na 9,5 jaar stuk, en nu stopte het beeldscherm ermee. Ik ben toen bezweken.

Een nieuwe lapotop kiezen is een bizar project. Er zijn is een heel oerwoud aan modellen, probeer daar maar eens een keus uit te maken waar je achteraf geen spijt van krijgt. Je wilt multi-purpose, dat je alles ermee kan doen wat de digitale wereld biedt. Tekst, mail, surfen, live-tv, muziek, film, foto bewerken, gamen voor de gezinsleden. Mijn wensenpakket werd 15,6 inch, i5 processor, 8 GB werkgeheugen, resolutie 1920x1080, wifi 802.11ac, liefst met matgrijs qwerty toetsenbord. Laat een laptop met precies dit nou net niet voor het oprapen liggen. Dell had een hele mooie, alleen was het een TN scherm terwijl ik liever IPS had. Er was twijfel tussen de Lenovo of de Asus. De Lenovo had een quadcore met basis 1,6 GHz en turbo 3,2. De Asus een duo core met basis 2,5 en Turbo 3,1. Toen maar de Asus genomen. Morgen komt ie. De oude had €656,- gekost, 10 jaar mee gedaan. De nieuwe is €699,-.
Reputatie 5
Badge +4

Even voor de duidelijkheid: de GPU (= grafische chip ofwel videokaart) van een laptop is in principe ook niet te vervangen. Hoogstens kan je een externe videokaart via de USB-poort aansluiten, maar deze zijn meestal erg duur en niet elke laptop kan daar mee overweg.

Ik lees hierboven een paar mensen die trots vertellen dat ze nog wel een paar jaar met Windows 7 verder kunnen. Hou er rekening mee dat Win7 officieel niet meer ondersteund wordt door Microsoft, waarmee er dus geen beveiligingsupdates meer beschikbaar komen voor kwetsbaarheden die mogelijk nieuw ontdekt worden. Je kan je afvragen of dit dan wel een slimme keuze is.

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat je in deze tijd, waarin we steeds meer doen met computer en smartphone, min of meer verplicht bent up-to-date te blijven met moderne hardware én software, teneinde het hackers, virussen, phishing mails, etc. zo moeilijk mogelijk te maken.

Nou ik weet niet waar jij dat hebt gelezen???, maar Windows 7 krijgt geen software updates meer. Maar hij krijgt wel Beveiliging updates tot mijn weten tot Januari of April 2020, dus lekker nog Windows 7 blijven gebruiken tot die tijd.

ik heb momenteel een macbook pro uit 2011 en deze doet het prima, processor doet het goed en loopt weinig vast, dus nee. En ja ik weet het, het is een laptop van apple.

ik heb momenteel een macbook pro uit 2011 en deze doet het prima, processor doet het goed en loopt weinig vast, dus nee. En ja ik weet het, het is een laptop van apple.

En draai je daar dan ook de laatste versie van het operating system op?

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb een macBook early 2011 en die draait dan niet de laatste macOS, maar ik kreeg december nog keurig security updates voor High Sierra, Apple is daar echt heel netjes in.

Voor ‘normaal gebruik’ (Dus een beetje tekstverwerken, internetten, internetbankieren enzovoorts) is een zware laptop helemaal niet zo nodig. Dus een laptop van 5 jaar oud moet dat nog prima kunnen. Hooguit een keer schoonmaken en windows er nieuw op zetten.

Dat gezegd hebbende: Als je laptop een harddisk heeft kan ie enorm profiteren van een SSD. Kleintjes van ca 250GB kosten ca € 25 en zijn prima voor dagelijks gebruik. Het probleem is echter dat sommige (niet eens heel erg) goedkope laptops van rond de €380-500 enorm besparen op de kosten door alles te lijmen of te solderen, en ook nog heel goedkoop SD geheugen als ‘harddrive’ toe te passen. Die kun je dus met geen mogelijkheid upgraden (je kunt ze vaak niet eens openschroeven).

Ik adviseer vrienden altijd een tweedehands zakelijke laptop van maximaal een jaar of 3-4 oud: Die zijn robuust, goed te upgraden en repareren en op tweakers voor een zacht prijsje te krijgen. En de oorspronkelijke specificaties waren/zijn vaak zodanig hoog dat ze ook nog prima mee kunnen, en gezien de eisen echt nog jaren meekunnen.

Reageer