Wat doe je met je oude tablet?

• 9 August 2021
  • 18 reacties
  • 4378 Bekeken
Wat doe je met je oude tablet?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2085 reacties

Nieuwe tablet gekocht? Maar wat doe je dan met je oude? Weggooien is zonde. Misschien kun je er iemand anders blij mee maken. Als je tablet kapot is kun je hem laten repareren of inleveren bij de milieustraat of een winkel.

Lees er meer over op onze website.

Wat heb jij met je oude tablet gedaan? Praat mee?

18 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb nog een oud tablet uit 2012, doet het nog steeds prima, alleen werkt er vrijwel geen enkele app nog op Android 2. nog wat.
Aldus kan dit op zich nog prima functionerende apparaat naar de schroothoop.
Upgraden wordt door de fabrikant uiteraard al lang niet meer gedaan en als je al zelf een nieuwere versie in kunt zetten dan werkt dat niet omdat de hardware het niet trekt.
Apple ging langer door met upgraden dan de meeste Android fabrikanten, maar ook die oudere smartphones en tablets trokken het niet en werden onhandelbaar traag.

Dus inleveren zoals in Japan en er ruim 1000 olympische medailles van maken?
Ik heb ergens gelezen dat er gemiddeld 0,034 gram goud in een smartphone zit.
Ze hebben aldus 32 kg goud verzameld wat nu ruim 1,5 miljoen euro waard is.

Reputatie 7
Badge +4

ik ben ooit begonnen met het verzamelen van apple mobiele apparaten. zo heb ik nog een iPad1, een iPhone2g (1e iphone), en de eerste apple watch. alles werkt nog, maar is natuurlijk puur voor de heb.

De enigste tablet die ik ooit gehad het was zoiets.
Maar dan minder luxe, gewoon van plastic.
Hij is in de vuilnisbak verdwenen.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb hem in de fabriekstand terug gezet en de software van een inspectiecamera erop geinstalleerd. Van je mooi in leidingen kijken en op moeilijke plekken kijken.

Reputatie 4
Badge +3

Mijn oude I pad ( uit 2014)  was kon geen nieuwe updates meer uitvoeren ( bv niet meer mee internetbankieren) en andere zaken , maar was nog wel geschikt voor een beetje surfen dingen opzoeken, spelletje  enz. Voor iemand die niet al te grote eisen stelt aan het apparaat nog prima te gebruiken.

Ik heb hem weggegeven aan mijn 82 jarige buurvrouw  die er maar wat blij mee is.  Met een beetje uitleg erbij en het aangeschafte boekje I pad voor senioren gaat het goed.

Hetzelfde heb ik met mij oude I phone gedaan eigenlijk om diezelfde  reden.

Ik gebruik hem om E boeken te lezen

niet in de vuilnisbak…..Creatief iets mee doen zoals met die camera.

Of leegmaken ,( terug naar fabrieks stand) en weggeven, denk aan kinderen of scholen o.i.d.

Altijd een weg te vinden !

Ik heb de oude iPad 2 voorzien van een app om radiostations te ontvangen. Daarbij een ophangsysteem gekocht en de iPad hangt nu in de keuken als radio. 

Reputatie 2
Badge +3

Zolang je er nog film bestanden op kunt afspelen, hang het ding op je hometrainer, kun je mooi oude series zien tijdens het fietsen. De man van zes miljoen is best wel leuk als je sportief bezig bent. Zo is het saaie trainen nog leuk ook.

Reputatie 1

Uit mijn oude Samsung tablet heb het beeldscherm gehaald. Hiervoor heb ik een video controller board gekocht (ali baba) Het scherm en de controller en de voeding heb ik in een nieuwe behuizing gezet en nu het ik een 2de scherm, mét touchscreen voor naast mijn laptop. ‘t Was wel een gepuzzel en de aanschaf van een nieuw lcd-scherm zou goedkoper geweest zijn, maar voor mij was dit een mini hobby projectje.

Badge +5

Super zeg al deze reacties! Wat een creativiteit! :grin:

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb ze inderdaad bij een winkel ingeleverd! 🙂 Ben ik er van af, en kunnen zij er misschien nog iets mee!

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb ze inderdaad bij een winkel ingeleverd! 🙂 Ben ik er van af, en kunnen zij er misschien nog iets mee!

Jammer, een winkel verdient meer aan verkopen van een nieuwe, dus grote kans dat jou oude op de vuilstort beland. Je had hem beter leeg kunnen maken(fabrieks instellingen en sd kaart verwijderen) en dan naar de lokale kringloop kunnen brengen(liefst met oplader en handleiding) zij knappen hem op en maken een nieuwe eigenaar blij. Het geld dat ze ermee verdienen wordt vaak gebruikt om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een mooie dagbesteding te kunnen geven. Het zou mooi zijn als de consumentenbond een beoordeling van de inmiddels vele kringloopwinkels op de website zou zetten.

Reputatie 2
Badge +2

Mocht je wat handig zijn dan kan je proberen om een nieuwere rom (firmware)  er op te zetten.
Dit zal helaas weinig kans maken bij te goedkope modellen maar niet geschoten is een teken dat je de bal niet hebt  aldus johan cruijff.
Rom/firmware site op deze site zijn veel roms te vinden maar doe het alleen als je of weet wat je moet doen al staat er genoeg informatie op te vinden of doe het als je de tablet toch niet meer kan of wil gebruiken.
Ook is het zo dat als je tablet te oud is de kans bestaat dat deze gewoon niet meer een goede android firmware kan krijgen zoals Android 7 of hoger dit komt voornamelijk omdat de scherm resolutie te laag is.
Soms lukt het wel om Android 6 te vinden maar ook die is al heel oud en wordt door nog maar een paar apps ondersteund. 

Reputatie 2
Badge +2

Jammer, een winkel verdient meer aan verkopen van een nieuwe, dus grote kans dat jou oude op de vuilstort beland. Je had hem beter leeg kunnen maken(fabrieks instellingen en sd kaart verwijderen) en dan naar de lokale kringloop kunnen brengen(liefst met oplader en handleiding) zij knappen hem op en maken een nieuwe eigenaar blij. Het geld dat ze ermee verdienen wordt vaak gebruikt om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een mooie dagbesteding te kunnen geven. Het zou mooi zijn als de consumentenbond een beoordeling van de inmiddels vele kringloopwinkels op de website zou zetten.

Helaas zijn er ook kringloop winkels die het geld maar voor 1 ding besteden en dat is voor hun eigen zak,
Maar een winkel levert ze in bij een bedrijf die de dure edel metalen er uithaalt.

Reputatie 5
Badge +4

Helaas zijn er ook kringloop winkels die het geld maar voor 1 ding besteden en dat is voor hun eigen zak

Dan bent u blijkbaar niet bekend met kringloopwinkels die het algemeen nut dienen, de zgn ANBI kringloopwinkels. https://anbi.nl/ . Onderaan staat uitgelegd dat dit een wettelijke regeling is, men, dus ook de kringloopwinkel, moet aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoen om een ANBI label te mogen dragen.

Maar een winkel levert ze in bij een bedrijf die de dure edel metalen er uithaalt.

Als iemand de tablet eerst nog via de tussenstap bij de kringloopwinkel gekocht heeft en daarmee de levensduur van de tablet nog een aantal jaren op heeft kunnen rekken, kan die persoon altijd nog als de  tablet echt aan het einde van haar levensduur is door de kringloop winkel naar  een bedrijf sturen die de dure edel metalen er uithaalt….  

De tussenstap via de kringloopwinkel voegt dus extra duurzaamheid toe en uiteindelijk komt de tablet toch weer netjes op de plaats van het bedrijf dat de dure edele metalen er uit laat halen/haalt…
Ergo:  Direct naar dat bedrijf betekent dus een kortere gebruikerslevensduur.

Ben zelf werkzaam een aantal uren als vrijwilliger bij een kringloop: Ik heb er prima ervaringen mee. Afhankelijk van de hardware kan er zelfs nog een vrij recente Lineage (een Android kloon) opgezet worden en die kan nog best aan paar jaar prima mee. 
Oja, onze winkel geeft materialen met dure edele, zeldzame metalen ook mee aan een bedrijf die daar voor goedgekeurd is.

Dus “alleen” even de moeite nemen om naar de juiste kringloopwinkel te gaan. Online is vooraf prima te checken of die winkel een ANBI label mag dragen. Of geef het een keer mee aan iemand die bij u op bezoek is en die het graag voor u meeneemt, als er toevallig bij u geen ANBI gelabelde kringloopwinkel in de buurt is.

https://anbi.nl/

ANBI publicatieportaal publicatieverplichting internetadres

De Belastingdienst heeft bepaald dat het publiceren van informatie door algemeen nut beogende instellingen (ANBI goede doelen) via internet een wettelijke voorwaarde (publicatieverplichting) is voor behouden of aanvragen van de ANBI-beschikking/status. Zo moet een goed doel o.a. haar contactgegevens, beleidsplan, financiële gegevens en huidige activiteiten publiceren op een internetadres of via een publicatieportaal ter beschikking stellen aan het publiek. Op deze wijze krijgt het publiek inzicht in het functioneren van een goed doel

Reputatie 1

Batterij uit oude tabelt gehaald nadat tablet in fabriekstand te hebben terug gezet. Batterij ingeleverd bij milieustraat en de rest met voorhamer vernietigd en ook ingeleverd bij milieustraat.  LET OP ! Batterij kan in brand vliegen of exploderen bij verwijderen!

Reputatie 2
Badge +2

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik woon in Heerlen en hier heb je een afval verwerker RD4 die ook kringloop winkels heeft ofwel een bedrijf.
En je snapt het wel, on de mom van werk voorziening/ verplicht werken aka participatiewet mogen mensen daar gaan werken.
 Maar ook een andere kringloopwinkel zit hier en ook daarvan gaat de opbrengst rechtstreeks in de zak van de eigenaar en daar ze echt prijzen berekenen die bijna net zo hoog zijn als bij de Ikea snap je wel dat er dik verdiend wordt en heus niet naar goede doelen gaat.
Dat gebeurt wel in Lelystad bij de Groene sluis dat gaat 100% naar goede doelen. 

Reageer