Wat is jouw top-3 gratis software?

Reputatie 4
Badge +6
Deel jouw favoriete gratis software met ons en met de andere communityleden. Met welke gratis software werk jij met veel plezier, en waarom? Of andersom: voor welke gratis software wil je anderen juist behoeden, omdat die enorm tegenviel of misschien zelfs schade heeft aangericht? In de Digitaalgids van mei gaan we een artikel wijden aan dit onderwerp.

Ook ik ben dol op gratis software. Mijn top-3:

1 Malwarebytes Anti-malware (een goed vangnet onder mijn antivirusprogramma)

2 Firefox (fijne browser) & Thunderbird (lekker simpel mailprogramma)

3 7-Zip (kan alles wat soortgelijke programma's kunnen, maar is gratis)

53 reacties

Reputatie 5
Badge +6
    VLC, om allerlei videoformaten af te spelen Voor OSX: http://tvshowsapp.com/ : je geeft aan welke series je volgt, en zodra er een nieuwe aflevering (vaak in de VS) is uitgezonden, wordt die voor je gedownload.
Reputatie 4
Badge +6
Bedankt meneer Teeuwen! VLC is inderdaad een topper, want deze mediaspeler speelt nagenoeg alle formaten af. Binnenkort ondersteunt hij ook de Chromecast en kun je films vanaf je tablet of laptop naar de tv streamen.

Goed ook om een Apple-programma te kiezen, want als we vragen om de beste gratis software, bedoelen we net zo goed Apple-software.
1. Everynote (notities)

2. Wunderlist (takenlijst)

3. Norton Identity Safe. (wachtwoordprogramma)
Reputatie 1
Badge +2
Mijn top 3 gratis software:

Ccleaner (systeemcleaner)

Desktop iCalendar (kalender + to do lijst op je monitor)

Gimp (grafisch programma)
Badge +1
GIMP heb ik meerdere malen geprobeerd, maar telkens weer verwijderd. Te veel mogelijkheden, te onduidelijk, duurt te lang om het onder de knie te krijgen.

Aan de voorgaande lijst (waar ook veel van mijn favorieten in staan) wil ik toevoegen:

- Copernic (snel zoeken in al je bestanden) en Everything (snel zoeken naar een map of bestand);

- Foxit Reader (snelle PDF-lezer met veel handige functies);

- PDFill (compleet pakket om PDF's te bewerken).
Reputatie 1
Badge +2

GIMP heb ik meerdere malen geprobeerd, maar telkens weer verwijderd. Te veel mogelijkheden, te onduidelijk, duurt te lang om het onder de knie te krijgen.

Aan de voorgaande lijst (waar ook veel van mijn favorieten in staan) wil ik toevoegen:

- Copernic (snel zoeken in al je bestanden) en Everything (snel zoeken naar een map of bestand);

- Foxit Reader (snelle PDF-lezer met veel handige functies);

- PDFill (compleet pakket om PDF's te bewerken).

Ik gebruik al jaren Copernic maar wist niet dat het nog steeds te downloaden was. Meneer van Raay, u weet hoe u zoekmachines kunt toevoegen aan de bestaande lijsten van elk land?
Reputatie 5
Badge +6
Overigens is ihkv deze thread misschien ook alternativeto.net wel aardig: een website waar je van veel programma's kunt zien wat eventuele alternatieven zijn.
Badge +1
Geachte mevrouw Petersen,

Jazeker: er is nog steeds een gratis versie van Copernic te downloaden. Verder zou ik uw vraag graag beantwoorden, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar u naar verwijst. Kunt u iets meer info geven?
Badge
xubuntu met firefox en thunderbird, VLC, LibreOffice.
Reputatie 1
Badge +2

Geachte mevrouw Petersen,

Jazeker: er is nog steeds een gratis versie van Copernic te downloaden. Verder zou ik uw vraag graag beantwoorden, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar u naar verwijst. Kunt u iets meer info geven?

Als u met de rechtermuisknop op de landsnaam klikt en kiest voor 'properties', kunt u de zoekmachines zien die voor dat land gebruikt worden. Soms zijn niet alle zoekmachines aangevinkt en die kunt u zelf aanvinken zodat ook die machines worden toegevoegd.
Reputatie 1
Badge +2

Meneer Kats, dat LibreOffice ziet er zeer goed uit. Maar ik vraag mij af of de tekstbestanden en rekenbestanden compatible zijn met de officiËle Word en Exel bestanden. Want er zijn veel mensen die MSoffice gebruiken en die zouden mijn toegestuurde bestanden niet kunnen openen.
Badge +1
Door M.H. van Raay[/quote]

Als u met de rechtermuisknop op de landsnaam klikt en kiest voor 'properties', kunt u de zoekmachines zien die voor dat land gebruikt worden. Soms zijn niet alle zoekmachines aangevinkt en die kunt u zelf aanvinken zodat ook die machines worden toegevoegd.

Door M. Petersen[/quote]

In Copernic? Want daar hebben we het toch over?
Reputatie 1
Badge +2

Door M. Petersen[/quote]

In Copernic? Want daar hebben we het toch over?

Ja, wij hebben het zeker over Copernic. Ik denk dat veel mensen niet weten dat ze zelf ook nog zoekmachines kunnen toevoegen daarin. Geweldig programma!
Badge +1

Meneer Kats, dat LibreOffice ziet er zeer goed uit. Maar ik vraag mij af of de tekstbestanden en rekenbestanden compatible zijn met de officiËle Word en Exel bestanden. Want er zijn veel mensen die MSoffice gebruiken en die zouden mijn toegestuurde bestanden niet kunnen openen.

Door M. Petersen

Mijn ervaring is dat LibreOffice tekstbestanden en spreadsheets van MS Office kan openen. Andersom schijnt Office nu ook het ODT-format van LibreOffice te erkennen - zodat je uit LibreOffice niet meer zou hoeven te exporteren als DOC of DOCX. Bij (dia)presentaties heb ik wel eens problemen gezien.
Badge +1

Ja, wij hebben het zeker over Copernic. Ik denk dat veel mensen niet weten dat ze zelf ook nog zoekmachines kunnen toevoegen daarin. Geweldig programma!

Door M. Petersen[/quote]

Nu begrijp ik het. U hebt het over Copernic Agent (de internetzoekmachine) en ik had het over Copernic Desktop Search (zoekmachine voor je harddisk).

Zelfde firma, ander product. Agent is vanaf 31 jan. 2014 inderdaad niet meer leverbaar, lees ik op hun site. Desktop Search nog wel, vandaar mijn antwoord. Sorry voor de onduidelijkheid.
Reputatie 1
Badge +2

Door M. Petersen[/quote]

Nu begrijp ik het. U hebt het over Copernic Agent (de internetzoekmachine) en ik had het over Copernic Desktop Search (zoekmachine voor je harddisk).

Zelfde firma, ander product. Agent is vanaf 31 jan. 2014 inderdaad niet meer leverbaar, lees ik op hun site. Desktop Search nog wel, vandaar mijn antwoord. Sorry voor de onduidelijkheid.

Toch bedankt voor de naam Copernic Desktop Search want daar had ik nooit van gehoord. Dus ga ik toch even kijken wat dat programma inhoudt. Het Agent blijft gelukkig wel werken, maar of het ook nog onder Windows 8, en straks onder 10 nog werkt weet ik niet. De tijd zal het leren.
1. OpenOffice - kan alles wat MS Office kan maar dan gratis

2. Krita - heerlijk tekenprogramma

3. Spybot

4. Thunderbird en Firefox

5. CutePDF - installeert een 'printer' waarmee je PDF's maakt
Badge +1

5. CutePDF - installeert een 'printer' waarmee je PDF's maakt

Foxit Reader is niet alleen een PDF-lezer, maar ook een PDF- 'printer' - dan heb je geen programma als CutePDF meer nodig. Is wel zo overzichtelijk 🙂
Badge +1
mijn favorieten:

Audacity, gratis versie. Kan o.a. alle geluiden die door je PC stromen, opnemen, bewerken en opslaan in div. formaten , ook van YouTube, kan bovendien tags aanmaken.

Belarc Advisor. gratis versie. Daarmee kan je een soort mri scan van je PC maken. Je ziet alle PC gegevens en programma's met de productcodes, ook van Windows. Geeft feilloos aan welke updates je nog mist.

Revo Uninstaller, gratis versie. Kan o.a. ook hardnekkige programma's volledig laten verwijderen tot in het register. Opstart instellingen aanpassen. Opschonen enz.
1. KeePass om mijn wachtwoorden te administreren en op webpagina's direct te laten intypen. Maakt het gebruik van ingewikkelde wachtwoorden mogelijk, omdat je ze niet meer zelf hoeft in te typen.

2. Mozilla Thunderbird als e-mail client.

3. Notepad++ als teksteditor.

OpenOffice vind ik steeds een tegenvaller. Ben zo gewend met Word, als sinds de MS-DOS tijd (!), Excel en Access dat de OpenOffice tegenhangers amateuristisch aandoen. En ook niet zulke strakke resultaten geven (Word) of alleen hun eigen macrosysteem hanteren en daardoor niet compatibel zijn.
Badge +1

OpenOffice vind ik steeds een tegenvaller. Ben zo gewend met Word, als sinds de MS-DOS tijd (!), Excel en Access dat de OpenOffice tegenhangers amateuristisch aandoen. En ook niet zulke strakke resultaten geven (Word) of alleen hun eigen macrosysteem hanteren en daardoor niet compatibel zijn.

Als OpenOffice u tegenvalt, probeer dan eens LibreOffice - bevalt mij beter. De macrofunctie van OpenOffice is inderdaad slecht - maar die van MS Office viel me ook tegen (ik was het gemak van WordPerfect gewend!). Ik heb de macrofunctie in LibreOffice nog niet gebruikt, maar de nieuwste versie (voor W 😎 is qua uiterlijk en enkele functies aangepast, dus misschien is nu ook de macrofunctie beter.
Reputatie 1
Badge +3
- Pisi Linux - weg met Windows en I-know-what-is-good-voor-you mentaliteit Apple OS.

- Open Office - Waarom zou je betalen voor Microsoft Office?

- Gimp - Open source grafiekprogramma.
Reputatie 4
Badge +6
Bedankt voor jullie inbreng tot dusver. Er zijn al heel wat goeie suggesties voorbij gekomen. Een flink aantal daarvan zal terug te vinden zijn in de volgende Digitaalgids.

Als het gaat om goede gratis software, komen al snel de bekende programma's voorbij. Ik zie nu ook wat minder voor de hand liggende. Van Copernicus wist ik niet eens dat het nog bestond en ook het advies om LibreOffice te kiezen in plaats van OpenOffice is waardevol.

Aanvullingen zijn welkom!
Reputatie 5
Badge +6
Onedrive van Microsoft is overigens ook een favoriet bij mij, onedrive.live.com . Een hoop mensen weten denk niet dat het een gratis opslag-kast is, met gratis light versies van Office, versiebeheer etc. Natuurlijk heb je ook dingen als Google Drive, Dropbox etc, maar Onedrive is op dit moment toch wel een topper op dat gebied... Mensen met een hotmail, live of outlook-mail-adres hebben al toegang tot dat moois, vaak zonder het te weten...
Reputatie 1
Badge +2
Ik heb er nog een paar gevonden die ik constant gebruik:

Poppeeper (www.poppeeper.com) = een emailmelder waar je je eigen meldingsgeluid aan kunt koppelen en instellen om de hoeveel minuten het inlogd.

Calibre (www.calibre-ebook.com) = een bibliotheek prog waarin je al je epub bestanden kunt converteren naar pdf en visa versa.

irfanview (www.irfanview.com) = een viewer die letterlijk alles opent, van afbeeldingen en lettertypes tot video's

Reageer