Consumentenbond.nl

Wat wil jij weten over Bitcoin en Blockchain?

• 5 december 2017
  • 21 reacties
  • 4342 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Regelmatig in het nieuws: de Bitcoin. En ook van Blockchain mogen we veel verwachten in de toekomst. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Kortgezegd is het een nieuw soort database waar we geen derde partijen zoals banken of andere instellingen meer bij nodig hebben.

De basisprincipes leggen we hier voor je uit: Wat is Blockchain? Ik ben benieuwd naar jullie reacties op deze informatie: mis je iets of heb je een aanvullende vraag? Of heb je al ervaring met Bitcoins of Blockchain?
Praat mee!

21 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Ik heb onlangs een artikeltje hierover geschreven voor beginners:
https://www.frankwatching.com/archive/2017/11/28/hoe-begin-je-met-bitcoin-en-cryptotraden-4-basisstappen/
"Er is bij Blockchain dus niet één eigenaar of toezichthouder"

Hoe werkt het dan met het geven van machtigingen? Ik heb begrepen dat je zelf kunt bepalen wie welke informatie krijgt. Maar hoe gaat het dan als één van de betrokken partijen in de blokketen onbetrouwbaar blijkt? Of je wilt om een andere reden dat een partij in de blokketen bepaalde informatie over jou niet meer heeft, bijvoorbeeld bij het overstappen naar een andere zorgverlener. De nieuwe zorgverlener krijgt dan middels blockchain toegang tot de noodzakelijke (medische) gegevens, die toestemming kun je zelf geven aan die nieuwe zorgverlener. Maar hoe wordt dan de toegang van de oude zorgverlener geblokkeerd? Hoe kun je dat reguleren als er niet één eigenaar of toezichthouder is? Je kunt zelf van mening zijn dat een partij in de keten eruit moet, maar als andere partijen in de keten het daar niet mee eens zijn, hoe bescherm je dan je gegevens?
En als er geen toezichthouder is, hoe kun je dan op het moment van een geschil tot een oplossing komen? Welke rol kan de overheid hier in spelen?
Reputatie 6
Badge +5
Wat kun je kopen met bitcoins? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die met zijn dure bitcoins ook iets duurs gekocht heeft (een huis, een auto, een wasmachine, een vakantie). Als je met bitcoins niets kunt kopen zijn ze ook niets waard. Of zie ik dat verkeerd?
@Roman
Jammer dat ik akkoord moet gaan met cookies.
Ik heb dus maar gekozen om je stuk niet te lezen.
Reputatie 3
Badge +3
Jammer 🙂. FrankWatching is overigens niet mijn site, maar het populairste online marketing blog van Nederland!
Reputatie 5
Badge +1
@Lisa Boele
Je kunt die dingen verkopen. Er zijn mensen die er schatrijk, in dollars of euro's, van (zijn) geworden. Punt is natuurlijk dat als er mensen zijn die er veel aan verdienen er vroeg of laat ook mensen zijn die er veel aan verliezen. Het geld moet uiteindelijk ergens vandaan komen. Fantasieën over een ideale wereld waarin iedereen rijk kan worden bestaan al zolang er mensen zijn maar worden nooit realiteit.
Reputatie 5
Badge +1
Wie weet wordt het wel ooit de opvolger van de Dollar, Euro en alle andere munten. In potentie is het, een globaal betaalmiddel maar dan zullen er wel regulatoren moeten komen die kunnen zorgen voor betrouwbaarheid en stabiliteit.
Bitcoins zijn booming. Vooral in marketing. Dus als dat soort sites deze ontwikkeling omarmen is het tijd om weg te wezen. Want als marketeers ergens geld in zien is de consument slechts een verdienmodel. Frankwatching vermelding ? Wegwezen. Niks meer te zoeken in de Bitcoins. Ik heb collega's die miljonair zijn dankzij die dingen maar dat was instappen op het moment dat Frankwatching nog niet had geroken aan deze trend. Dus als je wilt verdienen aan zoiets moet je ruim voor het moment dat media en marketeers instappen en het risico beperken tot een paar honderd euro, zie het als een loterij. De staatsloterij kost ook 300 euro per jaar en levert niks op. Als het lukt erg mooi, maar waarschijnlijk mislukt het. Een Bitcoin kopen voor 10k euro ? In nog geen 10k jaar.
Iedereen weet dat het in gaat storten, dat riep ik tegen een vriend toen ze de €150 aantikten. Ik waag me er niet aan, ik heb bewezen geen idee te hebben wat de toekomst gaat brengen.
Reputatie 2
Badge +3
"Er is bij Blockchain dus niet één eigenaar of toezichthouder"

Hoe werkt het dan met het geven van machtigingen?

Dank voor je reactie, bodeg590!

Wat een scenario kan zijn:

Afspraken of contracten leg je vast in een zogenoemd smart contract. Bijvoorbeeld de afspraken tussen jou en je zorgverzekeraar. Dat werkt volgens een 'als..dan..' principe: Als je verzekerd bent voor de zorg die je hebt genoten, dan wordt een vergoeding uitgekeerd. De zorgverlener doet zelf een beroep op het smart contract, en het contract bepaalt wat er gebeurt. Je hebt er zelf weinig omkijken naar. Maar je kunt altijd inzien wat er gebeurt.

In zo'n smart contract zijn niet perse alle medische gegevens opgenomen. Die liggen opgeslagen in een blockchain-patientendossier, waar je je zorgverleners zelf toegang toe verleent. Bij toegang zijn de gegevens in te zien, maar ze zijn niet te kopiëren naar andere databases. Ze blijven in de Blockchain. Dus ontneem je iemand toegang, dan zijn de gegevens niet meer te raadplegen.

Stap je over naar een andere zorgverzekeraar, dan wordt er een nieuw smart contract opgeslagen in de blockchain waardoor het oude contract automatisch ongeldig is. Medische gegevens zijn nog steeds los van dit contract opgeslagen, en zijn dus niet zomaar toegankelijk voor de oude en nieuwe zorgverzekeraar.

Hoe dan ook: goede vragen! En ik zal het artikel aanvullen..
Ik heb met wat geld een stukje bitcoin en een ltc gekocht..daarvan een paar dagen later ook weer wat terug verkocht..ging snel en het geld stond binnen 1 dag netjes op mijn giro alles via bitonics:)
Reputatie 2
Badge +3
Lees ook het gratis artikel over Bitcoin en Blockchain in de nieuwste Consumentengids!

Heb je vragen? Laat het me weten!
Reputatie 7
Badge +6
@Een Consumentenbond-lid
Ik heb het uit een publicatie van de Consumentenbond van afgelopen zomer, ik gebruik de webbrowser Opera. Daarin zit een VPN ingebouwd. Die hoef je slechts aan te vinken. Je IP-adres wordt dan omgeleid naar een ander werelddeel. Dan kan je naar hartelust alle cookies accepteren want ze zien jouw IP-adres niet meer. Ik doe dan regelmatig Shift-Ctrl-Del, en wis mijn browse-geschiedenis en alle cookies. Ik heb ook de Extensie Cookies-OK toegevoegd. Dan hoef je niet meer voor akkoord te klikken. Er is dus geen reden meer om artikelen te mijden vanwege cookies!
Uit het block chain artikel: "Alle informatie die wordt opgeslagen in Blockchain, wordt onleesbaar gemaakt met cryptografie."

Dit is onjuist. Alle informatie in de blockchain is openbaar en kan daardoor worden geverifieerd door de gebruikers. Cryptografie wordt gebruikt om transacties te voorzien van een digitale handtekening en daarmee het eigendomsrecht op bitcoins. En bij de hash functie, die wordt gebruikt om de integriteit van de hele blockchain te waarborgen. Dit in combinatie met het werk van de miners om een hash te vinden, die voldoet aan bepaalde voorwaarden. Het wijzigen van infomatie in een block zou betekenen, dat de hash van dat block en alle latere blocks moeten worden gewijzigd. Dit is ondoenlijk vanwege de hoeveelheid rekenwerk, die dit zou kosten.
Reputatie 2
Badge +3
@S.P.M. van Keulen Dank voor je heldere uitleg! Het klopt dat alle transacties openbaar zijn zodat ze geverifieerd kunnen worden door het netwerk.

Met 'onleesbaar' bedoel ik eigenlijk 'onleesbaar voor het menselijk oog'. Maar de informatie is inderdaad wel leesbaar voor de computers in het netwerk.

Misschien is 'onleesbaar' niet het juiste woord. Zou 'versleuteld' beter zijn?
@Celine
Leesbaar resp. onleesbaar heeft meerdere betekenissen. Zo kan een verkeersbord onleesbaar zijn vanwege de dichte mist. Dit is echter een ander soort (on)leesbaarheid als het niet kunnen lezen van b.v. een russische tekst, omdat je de taal niet meester bent. Versleuteld betekent, dat iets onleesbaar (onbegrijpelijk) wordt gemaakt m.b.v cryptografie. In het geval van bitcoin transacties kunnen gebruikers alle transacties lezen en als ze op de hoogte zijn van de structuur van een transactie, ook begrijpen. Dus zowel onleesbaar als versleuteld is niet het juiste woord.

Bij een bitcoin transactie kan iedereen zien (m.b.v de juiste software) om welke bedragen het gaat en welke accounts erbij betrokken zijn. De anonimiteit van Bitcoin gebruikers wordt niet verkregen door versleuteling van transacties, maar doordat er uit de accountgegevens niet direct een persoon (of instantie) kan worden afgeleid, die de eigenaar is. Een account wordt gemaakt door het genereren van een cryptografisch sleutelpaar, bestaande uit een openbare sleutel (public key) en een privé sleutel (private key). Uit de public key wordt een string afgeleid, die het account identificeert. Het bezit van de private key (passend bij de public key van een acccount) is de enige manier, waarop iemand kan aantonen de eigenaar van dat account te zijn.
Om bitcoin transacties in het wild te zien kun je kijken op:

https://bitcoincash.blockexplorer.com
Reputatie 2
Badge +3
@S.P.M. van Keulen Leuk om te zien!
Ook hier valt veel te lezen over de blockchain: *
Ben benieuwd wat jullie van de site vinden.

*Commerciële link verwijderd door beheerder.
In de tab "Home", die beoogt meer inzicht te geven in de bitcoin en de daarbij gebruikte blockchain staan nogal wat onjuistheden en halve waarheden (b.v in "Rol van de miners en "Werking van de blockchain". Dat is jammer, omdat het daardoor voor een leek nog lastiger is het systeem te doorgronden.
In de tab "Home", die beoogt meer inzicht te geven in de bitcoin en de daarbij gebruikte blockchain staan nogal wat onjuistheden en halve waarheden (b.v in "Rol van de miners en "Werking van de blockchain". Dat is jammer, omdat het daardoor voor een leek nog lastiger is het systeem te doorgronden.
Eigenlijk moet je als gebruiker van de Bitcoin of Blockchain niet de technologie willen doorgronden. Daar zijn heel veel ontwikkelaars mee bezig, zo wordt de blockchain en binnenkort de trustchain een nog breder gedragen transactiesysteem.

Nu ruim een jaar geleden ben ik via de cryptomunten beginners handleiding van Coinstart begonnen met digitale munten. Mooi dat er platformen zijn voor een leek die het mogelijk maken relatief gemakkelijk te beginnen met cryptomunten.

Reageer