Consumentenbond.nl

Wat wil jij weten over videobewerkingsprogramma's?

• 31 maart 2016
  • 23 reacties
  • 1579 Bekeken

Badge +1
Recentelijk hebben we het dossier videocamera’s vernieuwd (neem hier een kijkje!). Op dit moment hebben wij weinig actuele informatie over videobewerkingsprogramma’s (denk aan programma’s als Movie Maker, iMovie, Adobe Premiere etc.). Veel mensen maken allerlei leuke opnamen met een actioncam, smartphone of hun videocamera. Maar hoe maak je hier nou een leuk compact filmpje van?

Daar willen wij graag een nieuwe pagina over maken! Wie kan ons helpen?

Laat ons weten:

• Wat zou jij willen weten over videobewerking?
  • Welk videobewerkingsprogramma zou je graag uitgeprobeerd zien door ons?
  • Gebruik je al een videobewerkingsprogramma dat je kunt aanraden?

23 reacties

Badge
In verband met het aanstonds digitaliseren van de eigen videocollectie wil ik als echte newbie weten welke programma's er zijn, en welke er geschikt zijn voor eenvoudig knip- en plakwerk. Heb zelf net LightWorks 12.6 geïnstalleerd. Ben nu bezig met de how-to video's ervan, maar dat werkt knap verwarrend . . .
Mijn man en ik gebruiken allebei Final Cut Pro (Mac) en zijn daar uitermate tevreden over!
Bijna een jaar geleden kocht ik het foto- en videobewerkingsprogramma Magix FotoStory 2014 De Luxe. Mijn doel is dvd’s branden van de foto’s en films die op een sd-kaart staan. In plaats van de enorm uitgebreide handleiding zou ik graag een beknopt stappenplan met instructies willen voor de belangrijkste bewerkingen, zoals:

- titel maken

- eigen tekst in foto’s toevoegen

- overvloeiers maken

- achtergrondmuziek toevoegen

- waar moet ik op letten om een dvd te branden, die afgespeeld kan worden op de computer en op de tv?
Ik ben op zoek naar een instructieboek videobewerken met iMovie op iMac besturing El Capitan. Wie kan mij helpen? Rob
Afzender: Frits 1940

Ik heb veel videofilms gemaakt, maar de laatste jaren niet meer. ik gebruikte Media Studio Pro, maar dat werkte alleen met Windows XP.

Als ik nu de hobby weer op pak wil ik graag met een gebruikersvriendelijk programma werken. Hoe doet Lightworks het in vergelijking met andere programma's? Bij de montage van video vind ik het gebruiksgemak belangrijk, maar liever niet ten koste van de beeldkwaliteit. Naast het gewone plakken en snijden vind ik bijvoorbeeld interessant:

Werken op meer tijdlijnen, opnamen van meer dan 1 camera synchroon verwerken, horizon recht zetten, verschillende formaten in 1 film te kunnen verwerken ,een beeld stil kunnen zetten, picture-picture.

Ik volg met belangstelling uw onderzoek.
Voorlopig ben ik al blij indien ik weet hoe ik mijn digitale beelden v/d camera naar de computer krijg; het bewerken wordt dan een leuke bijkomstigheid.
Zelf gebruik ik al jaren Movie Maker. Ik vind het een eenvoudig maar buitengewoon effectief video bewerkingsprogramma. Helaas doet Microsoft er sinds 2012 niets meer aan maar tóch werkt het ook prima in Windows 10. Sinds Windows 8 (meen ik) is er een videostabilisatie-tool aan toegevoegd dat ook prima functioneert in Windows 10. Jammer genoeg ondervind ik met deze functie een probleem(pje) Stel, je hebt een videofragment hiermee gestabiliseerd en als project opgeslagen. Later open je dit project weer. Dan heb je geen beeld en geluid meer. Als je in het geopende project de videostabilsatie weer uitschakelt, loopt hij als vanouds. Mijn oplossing: pas als je de gehele film compleet bewerkt hebt laat je de videostabilisatie erover heen gaan. Vervolgens sla je het geheel op als voltooide film (dus niet als project!). Van het voornoemde probleem heb je dan geen last meer. Het zou mooi zijn.als de Consumentenbond hiernaar een onderzoekje zou kunnen doen.
Kijk ook eens op http://computertotaal.nl/smartphone/gratis-videobewerkers-22180 .
In het artikel in Computer Totaal wordt Windows Live Essentials 2011 beschreven. Een latere versie is de Movie Maker in Windows Essentials 2012. Daaraan is het voornoemde stabilisatieprogramma toegevoegd. Dit verschijnt echter niet in Windows 7. In Windows 10 wél. En naar ik meen (ik heb nooit Windows 8 gebruikt) ook in Windows 8. Persoonlijk vind ik dit stabilisatiegereedschap ideaal. Alle schokkerige beelden (bijvoorbeeld die waarbij de zoomlens is gebruikt) worden écht stabiel. In deze stabilisatie-"tool" kan men uit drie graden van stabilisatie kiezen: 1)correctie voor trillen 2)correctie voor trillen en schommelen-laag 3)correctie voor trillen en schommelen-hoog.
Ben op zoek naar een eenvoudig videobewerkingsprogramma.

Ik gebruik nu Magix Video de luxe 2016 maar vind dit veel te uitgebreid en ook de handleiding is niet erg duidelijk.

Heb Windows moviemaker vroeger gebruikt een was daar tevreden over maar met de versie voor Windows 10 kom ik niet verder.

Heeft iemand ervaring met een ander simpel programma?

Het enige wat ik wil is scenes inkorten, een overgang tussen scenes maken en een titel

Reacties zijn welkom
Ik lees alleen ervaringen van windows gebruikers. Er zijn toch wel video/film liefhebbers die met iMovie op een iMac werken en die daar een handig 'stap voor stap boekje' voor hebben . Zoiets zoek ik.
Nadat ik mijn super-8 - filmpjes op DVD had laten zetten wilde ik ze gaan verbeteren met Windows Movie Maker. Dat programma werkte prima. Niet moeilijk en snel resultaat.

De twee grote problemen waar ik tegenaan liep waren:

1)Hoe zet ik de VOB-bestanden om naar een goed bestand om te kunnen bewerken; met welk programma en naar welk bestand?

2)Welke instelling gebruik ik voor het uiteindelijk publiceren van de definitieve film. Zowel beeld als geluid. Dat bleek gevolgen te hebben voor de grootte van de film. Werd het 12 GB of 3 GB? Zag er beide goed uit, maar 3 GB is wel makkelijker om op een DVD te zetten.

Beschouw bovenstaande als een tip (maar dan met de juiste antwoorden) om op te nemen op de website met instructies voor de liefhebbers.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben als Windows -en androidgebruiker nu ook in de wereld van Apple gestapt. Een krachtige Mac Pro staat nu klaar om probleemloos mijn HD en Ultra-HD video's (4k) eidelijk eens te gaan verwerken.Nu hoor ik veel lof over Final Cut Pro, echter kan ik dit programma in de App-store aanschaffen voor een aanzienlijk bedrag (300 euro)Is dat nu echt de moeite waard en is dit nu zoveel gebruiksvriendelijker dan bijvoorbeeld Pinnacle (15) of Magix HD-easy? Die laatste twee heb ik al eens kennis mee gemaakt op mijn windows. Ik heb op het eerste oog de indruk dat alle drie (qua lay-out) best wel op elkaar lijken.WAT ZIJN DE VERSCHILLEN ONDERLING????
Gebruikte tot invoering Windows 10 het programma Pinnacles Studio 14 Ultimate.

Na Windows 10 geen goed werkende Dvd's meer.

Zou graag Cyber Link Power Director 14 Ultimate getest zien.
ik heb een nogal bijzonder probleem. Ik wil graag vakantie films op dvd branden, heb magimix, maar om mij onbekende reden kan ik niet meer dan 99 items branden per dvd... dat is nauwelijks 2 dagen! Ik zie iedereen met korte youtube filmpjes, maar ik vind hier helemaal niets over. .. iemand een idee? Doet een ander programma het wel of ligt het aan een brander? Ik zoek nu al paar jaar antwoord, maar kom geen steek verder. ... bedankt!
Reputatie 3
Badge +4
ik heb een nogal bijzonder probleem. Ik wil graag vakantie films op dvd branden, heb magimix, maar om mij onbekende reden kan ik niet meer dan 99 items branden per dvd... dat is nauwelijks 2 dagen! Ik zie iedereen met korte youtube filmpjes, maar ik vind hier helemaal niets over. .. iemand een idee? Doet een ander programma het wel of ligt het aan een brander? Ik zoek nu al paar jaar antwoord, maar kom geen steek verder. ... bedankt!

Geplaatst door W Blonk op Nov 11, 2016.
Wanneer een dvd wordt gemaakt of gebrand volgens de dvd-video specificatie, kunnen er maximaal 99 titels of hoofdstukken aan 1 dvd worden toegevoegd. Er zijn eigenlijk 2 oplossingen:- Door fragmenten aan elkaar te plakken/bewerken, creëer je minder fragmenten. Dit is ook mogelijk met videobewerkingssoftware van Magix.- Door de dvd niet als dvd-video, maar als data-dvd te branden, vervalt de limiet aan het aantal videobestanden. De dvd is dan echter niet meer af te spelen op oude dvd-spelers die geen losse bestanden ondersteunen, maar alleen de dvd-video-standaard.
Ik bezit ca 30 mini-DV's met ruwe vakantieopnamen. Hoe krijg ik deze digitaal op mijn Pc om daar te bewerken/in te korten.En is Movi maker geschikt genoeg of is er een betere optie voor die bewerking.
JenA
Het dossier video camera's kan ik niet vinden op de site van de consumentenbond. Ligt dat aan ondergetekende?
iringabim
Reputatie 7
Badge +7
Ik ga het even voor je na @iringabim. Wanneer ik meer weet kom ik er hier weer op terug. 🙂
Ik gebruik VSCD leuk gratis programma met veel mogelijkheden ,veel informatie en hulpfilpjes op YouTube
Badge
Na vele upgrades van Pinnacle System gekocht te hebben ben ik nog steeds een enthousiast gebruiker van Pinnacle. De laatste versie is Pinnacle Studio 22. Probleem is nu dat Pinnacle de Support voor Nederland aan Corel heeft overgedaan. Die service is zeer slecht, zo heb ik ervaren. En bovendien levert Pinnacle geen updates meer na de versie 21. En dit alles zonder ook maar een enkele aankondiging of bericht naar de vele gebruikers in Nederland. Ik zou graag willen weten of dit een incidentele ervaring is. Dus graag kom ik in contact met Pinnacle gebruikers die ook gedwongen worden om andere software te gaan kopen.
Reputatie 7
Badge +6
Volgens mij mag een bedrijf altijd verkocht worden aan iemand anders. De overheid stelt hooguit minimumvoorwaarden zoals geen kartekvorming.

Yahoo werd ook gewoon verkocht aan Verizon en zou voortaan Altaba gaan heten. Yahoo was eigenaar van Flickr en dat werd vrij snel doorverkocht aan SmugMug. Die zegt dan: "Betaald lid worden, anders ga ik al je bestanden uitvegen". Ik heb ook geklaagd maar er gebeurt niets.

In 2013 was er een hack bij Yahoo. In 2016 ontdekken ze dat pas. Dan is het bericht dat er van 732 miljoen mensen de inloggegevens zijn gestolen. In 2018 komt Verizon met de bevestiging dat het van alle 3000 miljoen mensen was. Dus pas 5 jaar later wordt de hele waarheid verteld. Vanaf 2016 is het advies dat je gebruikersnamen en wachtwoorden van het ene account niet moet gebruiken voor een ander account. Maar ook hier werd geen andere actie tegen ondernomen.
Badge
Beste Jan, dank voor jouw reactie. Volledig akkoord met de inhoud. In de eerste alinea schuilt mijn probleem. Ik vertel je niets nieuws dat zowel Pinnacle als Corel vooraf zorgvuldig hebben overlegd.
Dat er geen kartel gecreeerd mag worden vind ik persoonlijk goed bedoeld maar ook hilarisch. Waar het mij om gaat is de mentaliteit waar mee wij als milkcows worden bejegend. Pinnacle verkoopt groots nog steeds de versie 22 zonder te vermelden dat er niet meer door Pinnacle wordt gesupport noch updates worden geleverd. Corel probeert zijn vergelijkbare versie (minder fraai) te verkopen en heeft daar wel allerlei support voor beschikbaar. Vorig jaar de laatste upgrade 22 van Pinnacle gekocht. Half december wordt opeens mijn opstartprocedure halverwege gestopt. Het programma is dus niet meer te gebruiken. (Denk hier maar van wat je wil) Ik zal je de vele pogingen om NGStudio weer op gang te krijgen besparen.
Corel-Support te hulp geroepen. Ik vat samen; gerobotiseerde reacties wel met excuses voor de late reacties. Mijn probleem wordt aan de "2e lijn" voorgelegd. Het is nu maart 2019 en de 2e lijn moet nog steeds reageren. Op rappels en klachten wordt niet gereageerd. Ik krijg tegoedbonnen aangeboden als ik bij Corel "nieuwe producten"koop…..
Kijk wat jij schrijft is feitelijk juist. Wat ik bedoel is een meldpunt waar je dit soort minachting van consumenten kan melden. Een wettelijke sanctie zou ik toejuichen. Maar een kopers staking voor de producten van dit soort bedrijven zou beter kunnen helpen om meer respect voor "de markt" af te dwingen. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee....

Reageer