Consumentenbond.nl

Wekkeradio's en (te) heldere display

• 4 januari 2021
  • 23 reacties
  • 743 Bekeken

Onlangs kocht ik een vrij prijzige wekkerradio met DAB+
Mijn oude wekkerradio met rode led's en alleen FM was eindelijk toe aan een ‘update’
Na het aansluiten viel het mij op dat het display nu verlicht werd met groenkleurige en erg heldere led's. De lichtsterkte van de led's kon gelukkig aangepast worden, maar al in de eerste nacht vond ik zelfs de zwakste stand veel te helder: mijn hele slaapkamer werd verlicht en daar slaap ik erg onrustig door. 
De fabrikant kan dit niet verhelpen en daarom heb ik de wekkerradio alweer te koop gezet.

Nu las ik dat veel meer mensen hier last van hebben en zodoende vroeg ik mij af waarom fabrikanten massaal de rode led's vervangen hebben voor de veel helderder groenige led's? Rood is toch in een slaapkamer veel rustiger?

Wie heeft hier nog meer last van en wie weet waarom fabrikanten dit doen? En wie heeft (een) positieve ervaring(en) met de dimbaarheid van een hedendaagse wekkerradio?

23 reacties

De rode leds zijn ouderwets en de groene nieuwerwetser en ‘dus beter’. Straks als iedereen die felle lampen moe is komen er weer nieuwerdere leds en die zijn nog beter. Die moet je hebben. en dan die daarna.
Of je gooit er iets overheen zoals kleding.
Of je gaat naar de kringloop en koopt voor drie euro een wekker met rode leds.
Of beiden.

Nou u het zegt, ik heb drie jaar geleden m'n oude wekkerradio vervangen door een nieuwe en ben ook van rood naar groen gegaan. Twee lichtstanden heeft de mijne en in de laagste stand is het prima. 

Reputatie 5
Badge +4

Of u plakt er folie overheen of u zet er wat voor.

Of een mondkapje voor de ogen binden.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb zelf een wekkerradio met grijs LCD-scherm gekocht. Die geeft standaard geen licht, 0,  al kun je hem in 3 etappes steeds feller licht laten geven. Gekocht bij het enige nog resterende courante warenhuis in Nederland. Die van mij heeft geen DAB, wat voor mij geen bezwaar is omdat ik er een iPod mee verbonden heb.

Vreemd inderdaad, dat fabrikanten hier helemaal niet over nadenken. Die mogen waarschijnlijk zelf bepalen wanneer ze opstaan!

Vreemd inderdaad, dat fabrikanten hier helemaal niet over nadenken. 

Heel Nederland stast vol met wekkerradio's en één persoon klaagt. Gevalletje hyperbool?

Heel Nederland stast vol met wekkerradio's en één persoon klaagt. Gevalletje hyperbool?

Nee, een geval van ene A.D. die iemand die boven het maaiveld uitkomt meteen neer meent te moeten maaien.

Nee, een geval van ene A.D. die iemand die boven het maaiveld uitkomt meteen neer meent te moeten maaien.

Het is een beetje een moeilijk woord maar hyperbool betekent overdrijving en overdrijven is zeker van toepassing op die conclusie. Dus hoezo neermaaien?

Badge +8

Allen, laten we de reacties hier constructief houden. :slight_smile:

Badge

Mijn oude wekkerradio met rode led's en alleen FM was eindelijk toe aan een ‘update’
Na het aansluiten viel het mij op dat het display nu verlicht werd met groenkleurige en erg heldere led's. De lichtsterkte van de led's kon gelukkig aangepast worden, maar al in de eerste nacht vond ik zelfs de zwakste stand veel te helder: mijn hele slaapkamer werd verlicht en daar slaap ik erg onrustig door. 
De fabrikant kan dit niet verhelpen en daarom heb ik de wekkerradio alweer te koop gezet.

Nu las ik dat veel meer mensen hier last van hebben en zodoende vroeg ik mij af waarom fabrikanten massaal de rode led's vervangen hebben voor de veel helderder groenige led's? Rood is toch in een slaapkamer veel rustiger?

Wie heeft hier nog meer last van en wie weet waarom fabrikanten dit doen? En wie heeft (een) positieve ervaring(en) met de dimbaarheid van een hedendaagse wekkerradio?

Koop een Sony XDR-S61D ca € 90,00

displaylicht gaat na een paar minuten helemaal uit. Als je de tijd wilt weten druk je even op de grote knop aan de voorzijde en het licht gaat weer even aan. Geluid en bediening prima. Aanrader.

In tegenstelling tot eerder geprobeerde apparaten is de geluidssterkte ook goed te regelen; bij een ander toestel was die of te hard of te zacht. Hinderlijk bij het inslapen.

Badge

Reputatie 2
Badge +2

Klopt helemaal! Heb precies dezelfde ervaring.

Wekkerradio (Soundmaster FUR4005 DCF FM wekkerradio) met radiosturing gekocht en inderdaad, is 's nachts veel te fel.

En de  laagste lichtstand is nog veel te fel. Had ik dat maar eerder geweten…

Gelukkig een licht uit stand, de verlichting staat 's nachts uit.

Even rondgevraagd: verrassend blijken meer mensen daar last van te hebben, heb ik nooit geweten.

En dan die mensen in dit forum die dit een beetje belachelijk maken. Dat is ergerlijk en onvolwassen.

Reputatie 7
Badge +4

je kunt je hier inderdaad heel druk om maken, slapeloze nachten enz. Of je besteld even een verduisterend rolletje folie bij de bouwmarkt en knipt en knutselt even 5 min en de slapeloze nachten zijn ook weer voorbij. 

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad simpel op te lossen . Daarbij is de beleving  persoonsgebonden . Er kunnen mensen blij zijn met dat '’ ingebouwd nachtlampje '’   :wink:

Reputatie 2
Badge +2

je kunt je hier inderdaad heel druk om maken, slapeloze nachten enz. Of je besteld even een verduisterend rolletje folie bij de bouwmarkt en knipt en knutselt even 5 min en de slapeloze nachten zijn ook weer voorbij. 

Dat snappen we ook wel, maar dat is natuurlijk niet het punt.
Het voordeel van het forum of de Consumentenbond is dat je attent gemaakt wordt op zulke effecten die je niet verwacht. Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die er geen last van hebben, maar er zijn ook veel mensen die blij zijn met zo een tip.  Als ik dat geweten had, dan had ik beter opgelet en een ander model gekocht.

Klopt helemaal! Heb precies dezelfde ervaring.

Wekkerradio (Soundmaster FUR4005 DCF FM wekkerradio) met radiosturing gekocht en inderdaad, is 's nachts veel te fel.

En de  laagste lichtstand is nog veel te fel. Had ik dat maar eerder geweten…

Gelukkig een licht uit stand, de verlichting staat 's nachts uit.

Even rondgevraagd: verrassend blijken meer mensen daar last van te hebben, heb ik nooit geweten.

En dan die mensen in dit forum die dit een beetje belachelijk maken. Dat is ergerlijk en onvolwassen.

Ik herken die mensen van eerdere reacties en als je bijvoorbeeld mensen als A.D. volgt, dan zie je dat dit een op z'n zachtst gezegd ‘zeikerd’ is over de in zijn ogen ‘zeikende’ medemens.

Bedankt voor uw constructieve reactie!

Ja….heel goed meegedacht!
Maar ik kocht een wekkerradio en geen nachtlamp en aangezien een wekkerradio vlak naast je bed staat, mag ik ervan uitgaan dat de LED's zodanig dimbaar zijn dat NIEMAND daar last van heeft, ook niet de eerder in een reactie genoemde ‘hyperbolen’.
Verder was mijn vraag of meer mensen daar last van hadden en daarnaast of iemand wist waaróm de prima leesbare en veel minder felle rode LED's vervangen zijn door deze groenkleurige en erg heldere.

Inderdaad simpel op te lossen . Daarbij is de beleving  persoonsgebonden . Er kunnen mensen blij zijn met dat '’ ingebouwd nachtlampje '’   :wink:

Simpel op te lossen door een fabrikant bedoelt u neem ik aan?
Mensen die een nachtlampje willen, moeten een nachtlampje kopen en geen wekkerradio.

Het is een beetje een moeilijk woord maar hyperbool betekent overdrijving en overdrijven is zeker van toepassing op die conclusie. Dus hoezo neermaaien?

Gezien de inhoud van en het aantal reacties die u inmiddels heeft geplaatst, ga ik ervan uit dat er bij u ook sprake is van iets met ‘hyper’?

Ik herken die mensen van eerdere reacties en als je bijvoorbeeld mensen als A.D. volgt, dan zie je dat dit een op z'n zachtst gezegd ‘zeikerd’ is over de in zijn ogen ‘zeikende’ medemens.

Ik heb niet gezegd dat je zeikt. Ik heb gezegt dat ik er bij mijn wekkerradio geen last van heb. Philips voor het geval je een tip zoekt.

Gezien de inhoud van en het aantal reacties die u inmiddels heeft geplaatst, ga ik ervan uit dat er bij u ook sprake is van iets met ‘hyper’?

En welk deel  daarvan is ‘constructief’ ?

Reputatie 7
Badge +4

ronnie zoekt slechts zijn gelijk, een oplossing is irrelevant

Klopt, had altijd rood licht, nu fel wit rotlicht ook op laagste stand, draai de wekker om.
Mensen die dit bedenken moet men ontslaan.

Reageer